Stro eten gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Stro eten gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 17:10

Hallo bokkertjes,

Ik heb even een dringende vraag.

De eigenaar van de stal waar Buena staat haalt iedere keer als ik de stal heb schoon gemaakt het stro voor een groot gedeelte weg. Dit zegt hij omdat ze al het stro op eet en dan koliek kan krijgen.
Nu heeft ze voorheen op een andere stal gestaan waar ze ook wat stro op at en heeft hiervan nooit last gehad. Ik denk eerder dat hij vind dat ik er te veel stro in doe en het er daarom uit haalt.
Per keer doe ik er ongeveer 1 grote plak stro in en dat is dan zeker voor 3 dagen.
Elke dag haal ik de drollen weg en laat ik de stro wat nog schoon is liggen. Maar op de manier die hij doet staat ze de volgende dag nog alleen op stront en pies en als ze dan zou willen liggen op een vieze natte drollen bende ligt. Boos!

Zijn vriendin zegt dat zelfs hun eigen paarden niet op zo veel stro staan. Maar ik betaal er toch voor? Buena moet toch kunnen gaan liggen als ze dat wil en dan toch ook wel op een beetje stro en niet op een laag stront?

Help?

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:40

ze kunnen er inderdaad koliek van krijgen, maar enkel als je een koliekgevoelig paard hebt, of een paard dat niets liever doet dan zijn hele stal leeg te eten. Mijn paard is een enorme viespeuk in zijn stal Haha! ik haal elke dag de drollen weg en waar hij "piest" Knipoog ook, hij krijgt elke dag een klein plakje stro erop zodat hij toch nog iets heeft om op te gaan ligge

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:50

Als een paard echt al het stro opeet kan het een reden zijn om niet te veel stro in een stal te willen, maar anders is het niet nodig om te verwijderen en kan een paard beter wel op een lekkere laag stro staan.
Maar ik denk dat het echt 'besparen' op stro is op deze manier.
En als het echt te weinig is, kan je dan niet vragen of het paard op een laag zaagsel mag staan?
Dan is het koliek probleem opgelost en kan het paard toch lekker schoon liggen Knipoog


Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 17:55

Ja zaagsel ligt er ook onder, helaas is het echt zaagsel en geen houtkrullen. Erg stoffig dus!
Buena is niet gevoelig voor koliek, maar wel voor haar luchtwegen, dus dat zaagsel is niet zo'n goed idee denk ik.

Dan maar elke dag een nieuw beetje stro erin, zit niets anders op.

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:09

Ik hoor ook steeds dat paarden koliek kunnen krijgen van het stro eten. Maar in de meer dan 30 jaar dat ik 'in de paarden zit' heb ik het nog nooit van dichtbij meegemaakt of van een concreet geval gehoord.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:45

Ze kunnen er verstoppingskoliek van krijgen....maar dan moeten ze idd wel heel grondig elke dag de stal leegeten + ligt het eraan wat ze daarbij gevoerd worden (bv zemelen dat weer laxerend werkt)
Dit klinkt idd als een bezuinigingsmaatregel. als je op deze stal wilt blijven staan, dan zou ik de eigenaar vragen wat je stallingsgeld zou zijn indien je je in je eigen stalbedekking voorziet. Misschien dat dat een oplossing is ?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:00

Trouwens op het stro eten tegen te gaan kan je ook wat oud/viezer stro over het schone bed heen gooien, dat demotiveert ook! Heb je wel een lekker bedje!!

Culemborg here I come!!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 15:18

Goede ideen allemaal! Ik heb gekozen voor een dikke laag zaagsel en dan een halve plak stro. Iedere dag kan ik er dan weer een beetje stro op gooien, en het zaagsel blijft ondaks de poep en pies redelijk schoon en kan ze toch droog slapen.
De tip met oud stro over het schone stro gooien, vind ik ook een goeie!!

Bedankt,
Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:27

Mijn haffie eet dus ook ongeveer zijn hele stal leeg :S, wat misschien bij jouw paardje werkt is een fles azijn over het stro gooien, heb ik ook geprobeerd, alleen die van mij at het 3 dagen niet, en daarna was het weer over met de pret, helaas. maar misschien dat het bij jou wel werkt.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 23:04

*LOL* met of zonder croutons?? Haha! Tong uitsteken

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:43

Ik twijfel of de azijn helpt.
Je heb namelijk ook appel azijn wat je door het voer heen moet doen.
Het stinkt gigantisch maar ze eten het dus wel.
Dus misschien maak je het stro op deze manier wel lekkerder.

Ik sta (nog 2 dagen gelukkig) ook op een stal waar de eigenaar erg op de kosten let.
Ik mag ook maar 2 plakken stro in de box van Yetro gooien.
Ik vindt,en daarom ga ik daar ook weg,dat ik genoeg moet betalen.
De prijs kwaliteit verhoudingen kloppen niet.
Ik wil 3 x daags hooi en een box vol schoon stro.
Dat houdt dus in dat ik dagelijks 3 plakken wil.
Ik wil daar ook best iets meer voor betalen als dat zou moeten.
Maar goed...in jouw geval...jij betaald geld voor de stal plus hooi en stro en zaagsel.
Dan moet die man niet zo zeuren.
Of hij bespreekt de prijs want hij vindt duidelijk dat je te veel gebruikt voor wat je betaald.

Succes.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:51

Wij hadden ook een paard op stal die het stro altijd opat (was wel haverstro, dat schijnt voor een paard iets lekkerder te smaken). En die kreeg er ook koliek-achtige verschijnselen van. Het is, dat wij dat stro zelf oogsten, want anders zou ik het nooit gebruiken. Het neemt veel minder vocht op en de stal uitdoen duurt bij mij veel langer. Ammoniakdamp blijft daardoor te lang hangen en dat is ook niet goed voor het paard.
Meestal gebruik ik dus houtvezel (stofarm natuurlijk) en ik wacht altijd een paar minuten voordat ik het paard terugzet in zijn stal, zodat de stofdeeltjes mooi gezakt zijn.

Ik doe elke dag de stal uit. Dwz, de drollen en de natte plek. Dat kost maar 5 minuten. Ik hoef de stal daardoor nooit helemaal uit te doen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:31

Hmm klinkt als een erg zuinige staleigenaar. Sta je daar allang?
Stro eten is op zich geen probleem. Eén plak per drie dagen vind ik erg weinig hoor! Krijgen ze wel voldoende hooi? Eten is een normale bezigheid voor paarden, ik voel er dan ook weinig voor om vieze goedjes over het stro te gooien. Gewoon zorgen voor veel afleiding (buiten!) en voldoende hooi. Enne, wist je dat ze vroeger de paarden ook stro voerden?

There is no reality, only perception.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 15:11

Het zijn wel grote balen hoor. In 1 van deze baal zitten volgens hem 15 kleine balen, dus 1 plak is een goed gevulde stal en vergelijkbaar met 5 plakken van een kleine baal.

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:58

Hmm ik heb ook een paard sinds 3 maand, ik d8 dat ze schoon was. Hahaha nee dus nie! Elke dag weer in de stal onwijs vies of er licht nog een klein beetje stro in. Het is dus schep schep schep! Vaak meng ik het schone en nieuwe stro ook zodat ze toch nog wat te liggen heeft. Ze heeft nog nooit koliek gehad, en ze krijgt niet ahcterlijk veel stro in haar box, dus ik zie nog geen gevaar. Maar die kilo's zorgen wel voor wat rugpijn, dus misschien dat ik haar op zaagsel ga zetten, met en laagjes stro er gewoon over.

Maar ik heb ook nog nooit echt een geval gezien dat van zijn stal leegeten echt koliek kreeg of zelfs stierf!

Groetjes BounceBabe.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:06

Ik begrijp niet dat ze van ruwvoer verstoppingskoliek zouden kunnen krijgen. Volgens mijn verstand, zorgt ruwvoer (vezels) juist voor doorstroming in het spijsverteringsproces.

Om even in mensentaal te spreken: als je diarree hebt, moet je een droog beschuitje eten (=licht verteerbaar en zet je ingewanden niet aan het werk) en niet een lekkere donkere volkoren boterham.

Kan iemand mij dat uitleggen?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 18:25

Ja, zo zat mijn logica ook in elkaar.....

Als een konijn diarree heeft, moet je hem ook alleen hooi voeren.

Affijn ik zet haar gewoon op een lekkere laag zaagsel, benk van dat gezeur af;-)

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eliine, Kaatastrof, Kimsel94, mabellean, mayadeby, PeanutGuapa, Rijsa, schaapie18, Tijn8, Vinny12511 en 105 bezoekers