De betekenis van de letters in een dressuurbak ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:13

Kan je niks vinden op Google of zo iets???

Live,LOve,'ndLaugh


Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:14

Wij leerde altijd op de manege

A=alle F=friese B=boeren M=met C=centen H=hebben E=een K=koe

Maarja daar heb jij niets aan want je wilt weten waarom die letters erzijn en waarom juist die... Ik heb er wel eens iets over gelezen hier op bokt maar weet neit meer waar.. misschien de zoek functie eens gebruiken?

Succes

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:16

hebben die dan een betekenis? nooit geweten

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:18

ehm... stond volgens mij in de BIT van een poosje terug......

Het zat zo dat er nergens een echte betekenis gevonden kon worden, maar dat de letter iig zo waren dat ze niet te erg op elkaar leken als je ze hardop zou zeggen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:18

Er zijn al veel topics over geweest.
Deze vraag staat ook in de bit van deze maand.
Daar staat als antwoord dat het niet zeker is maar dat aangenomen wordt dat de letters voor het eerst gebruikt zijn bij de olympische spelen van 1924 (?jaartal weet ik niet meer).
De letters zijn zo gekozen om dat bij uitspreken de klanken niet te veel op elkaar lijken.

Maar als je de laatste bit even inziet bij de boekhandel heb je iig een compleet antwoord.

:evaw:


Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:19

Daar zit een logika in, dan heb ik het inderdaad waarschijnlijkj in de bit gelezen... maar hier vind je er vast ook wel wat over, maar eigenlijk heb je je antwoord al.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:27

BIT schreef:
De oude rijscholen (Versailles, Wenen) gebruikten geen letters als referentiepunten. Zij spraken enkel van: de lange zijde, de korte zijde, ter hoogte van de pilaren, tussen de pilaren, in de hoek, etc. Dat doen de klassieke scholen van vandaag nog steeds.
Maar toen de dressuur een competitiesport werd, was er behoefte aan een uniform referentiesysteem van waar een figuur moest beginnen of eindigen. Dit voor de duidelijkheid van de ruiters en jury.
De letters die wij kennen werden in alle waarschijnlijkheid voor het eerst gebruikt op de Olympische Spelen van 1932 in Los Angeles.
Behalve de letter X (snijpunt van de de diagonalen) is er voor de keuze van de andere letters geen andere verklaring bekend dan dat zij zijn gekozen vanwege hun duidelijkheid; zij zijn niet onderling te verwarren door hun uitspraak of klanken bij het commanderen van een proef.
De M komt voor, maar de N niet.
Alle andere geformuleerde verklaringen, bijvoorbeeld het verhaal dat de letters de initialen zouden zijn van bekende hengsten, zijn mythes.
Met het plaatsen van de letters werd de basis gelegd van het wezenlijke verschil tussen klassieke dressuur en competitiedressuur.
In de klassieke dressuur komt het er vooral op aan 'hoe' een figuur wordt gereden (balans paard, synergie tussen paard en ruiter...)
In de competitiedressuur wordt in eerste instantie gekeken naar de correcte vorm van de figuur.


Dirk Vandeput, kenner klassieke dressuur, Belgiƫ


Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:32

Gewoon even Claartje van Andel bellen of mailen,


Citaat:
The letters come from the markers around the old Imperial German Palace stables courtyard which doubled up as a scooling arena as it was so huge. i assume this was the Prussian Court originally, as prior to Bismark's Unification of Germany, (19thC), it did not exist as one single nation, but as a group of more or less allied german-speaking kingdoms, principalities, palatinates etc etc. These separate nations now exist as the States of the federation, and are reflected in the individual 'state studbooks' of the german warmblood horses. Here endeth the history lesson.
Around the Palace stable courtyard were markers where the grooms would wait with the mount for the individual in the Imperial retinue, prior to the 'grand imperial hack'!
k Kaiser/Konig......,.......emperor/king
F Furst..........................prince
V Vassal.......................servant/squire/equerry?
P Pferdknecht/Ostler......groom
E Edeling/Ehrengast.......guest of honour
B Bannertrager..............standard bearer
S Schatzkanzler.............chancellor of the exchequer
R Ritter..........................knight
H Hofmarschall...............lord chancellor
M Meier(Meister?)...........steward


Horsedances

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:35

Citaat:
zij zijn niet onderling te verwarren door hun uitspraak of klanken bij het commanderen van een proef.
De M komt voor, maar de N niet.


en C,E & B dan, en A,H & K of D & G Verward , die letters klinken ook allemaal hetzelfde, de letters zitten dan wel een stukje bij elkaar vandaan, en als je tijdens de proef een beetje logisch nadenkt weet je wel welke letter ze bedoelen, maar ze klinken wel allemaal het zelfde!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:39

Don't shoot the messenger Haha!
Zo stond het in de BIT.

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:46

het was ook als "aanval" tegen Bit bedoeld hoor .... Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:46

Goh, nou ik heb nooit geweten dat de letters een betekenis hadden....

dat ze niet teveel op elkaar mogen lijk voor de klank lijkt me verder helemaal duidelijk.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:53

Horsedances schreef:
Gewoon even Claartje van Andel bellen of mailen,


Citaat:
The letters come from the markers around the old Imperial German Palace stables courtyard which doubled up as a scooling arena as it was so huge. i assume this was the Prussian Court originally, as prior to Bismark's Unification of Germany, (19thC), it did not exist as one single nation, but as a group of more or less allied german-speaking kingdoms, principalities, palatinates etc etc. These separate nations now exist as the States of the federation, and are reflected in the individual 'state studbooks' of the german warmblood horses. Here endeth the history lesson.
Around the Palace stable courtyard were markers where the grooms would wait with the mount for the individual in the Imperial retinue, prior to the 'grand imperial hack'!
k Kaiser/Konig......,.......emperor/king
F Furst..........................prince
V Vassal.......................servant/squire/equerry?
P Pferdknecht/Ostler......groom
E Edeling/Ehrengast.......guest of honour
B Bannertrager..............standard bearer
S Schatzkanzler.............chancellor of the exchequer
R Ritter..........................knight
H Hofmarschall...............lord chancellor
M Meier(Meister?)...........steward


Horsedances


Ik mis van de 'gewone 20 x 40 bak de A en de C

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:24

Kelly_ann schreef:
ehm... stond volgens mij in de BIT van een poosje terug......

Het zat zo dat er nergens een echte betekenis gevonden kon worden, maar dat de letter iig zo waren dat ze niet te erg op elkaar leken als je ze hardop zou zeggen.


ja dat heb ik idd ook gelezen, dus denk niet dat ze echt een betekenis hebben ma vind af en toe de B en E nog wel eens op elkaar lijken Haha!

............

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:05

Dan maak je er: Bij de B van Beer van.......
Of de E van Ezel.........

Of we plakken gewoon voortaan de visuele plaatjes van de gehandicaptenmanege in onze dressuurring.....
Bij de Aaaaap wenden we af naar deCccccitroen Haha!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:08

en wat staat er bij de rest??? ben daar nu wel benieuwd naar??? Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:41

Bij ons was het
A = aap
F = fiets
B = beer
M = melk
C = chips
H = hond
E = eend
K = koe
Zoiets was het.

:evaw:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:45

Wij hebben ook van die schattige bordjes met plaatjes in de binnenbak Haha!
Zal er eens op letten wat voor afbeeldingen het zijn, zou het zo niet eens weten.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:50

Sjimmy schreef:
Bij ons was het
A = aap
F = fiets
B = beer
M = melk
C = chips
H = hond
E = eend
K = koe
Zoiets was het.


Wij hadden op de gehandicaptenmanege bij de bordjes:

A = aap
F = fiets
B = beer
M = molen
C = citroen
H = hond
E = eend
K = kaas

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:05

En qua klank doen de P en de B het ook erg prettig in een Z bak, temeer daar ze vlak bij elkaar zitten
Daar heb ik me op een kampioenschap nog wel eens in vergist, erg prettig als je daar een eenvoudige wissel moet maken, NOT.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:22

Ik heb hier laatst toevallig nog eens over nagedacht maar kon ook geen logische verklaring bedenken. Best vreemd eigenlijk he!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:49

Michelle schreef:
Wij leerde altijd op de manege

A=alle F=friese B=boeren M=met C=centen H=hebben E=een K=koe

Maarja daar heb jij niets aan want je wilt weten waarom die letters erzijn en waarom juist die... Ik heb er wel eens iets over gelezen hier op bokt maar weet neit meer waar.. misschien de zoek functie eens gebruiken?

Succes



Haha dit hebben wij ook geleerd!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:39

Sjimmy schreef:
De letters zijn zo gekozen om dat bij uitspreken de klanken niet te veel op elkaar lijken.

.


hmmmm ik heb altijd wel moeite gehad van de A en de H, dan werd er H gezegd maar ik dacht A Schijnheilig

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:26

Michelle schreef:
Wij leerde altijd op de manege

A=alle F=friese B=boeren M=met C=centen H=hebben E=een K=koe

Maarja daar heb jij niets aan want je wilt weten waarom die letters erzijn en waarom juist die... Ik heb er wel eens iets over gelezen hier op bokt maar weet neit meer waar.. misschien de zoek functie eens gebruiken?

Succes

ipv Koe bij ons Koets


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers