TIP voor ruiters die vaak "krom" zitten!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

TIP voor ruiters die vaak "krom" zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 19:41

Ik heb gisteren een goede tip gelezen. Het stond in het boek "uw paard in topconditie" (gaat over fysiotherapie bij paarden en ook een deel over ruiters)

Als je vaak de neiging hebt om voorover te gaan zitten, dan is dit misschien iets!

Neem een stuk breed plakband, en plak dit over de schouderbladen.
Als je netjes rechtop zit, voel je niks, ga je voorover zitten, dan "trekt" het plakband, en dan laat je dat wel!!

Misschien een beetje een paardemiddel, maar je kunt het wel onzichtbaar toepassen!!! Haha!


happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:42

wel handig nooi van gehoord.
hoe heet het boek trouwens?

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:43

Au! Dat is wel pijnlijk om er af te halen,, maar het werkt waarschijnlijk wel! Ik heb gelukkig niet echt de neiging om krom te zitten Lachen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:52

Armen naar achteren en een zweepje achter de rug door je ellebogen haken werkt ook heel goed. door de flexibelheid van de zweep krijgen je armen wel de kans om iets naar voren te gaan maar je armen blijven nu mooi in een hoek van 90graden en naast je lichaam. Je schouders werken dan vanzelf mee.

Enne ik heb er ooit nog een gehoord die je maar beter kan bewaren tot je echt gefrustreerd bent: Stop een punaise achter je BH bandje...... ~~}>

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:56

Is meteen goed voor de overtollige schouderharen Nerd

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:27

Als jij een zweepje tussen de armen doet, dan staan je armen misschien wel 90 graden, maar toch niet meer in stroomlijning met de rest van je lichaam. Bovendien vind ik die techniek erg gevaarlijk als je paard gek gaat doen.

- Offline -

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:29

Punaise achter je BH bandje??? AUAUAUAUAUAWWWWW!!!

Sometimes life is a fiets bitch...........

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:05

Citaat:
Armen naar achteren en een zweepje achter de rug door je ellebogen haken werkt ook heel goed


zweepje, in mijn tijd (35 jaar geleden) kregen we een bezemsteel!!!

ook moest je een dubbeltje tussen je knie en het zadel klemmen en o wee als je ze kwijt was aan het eind van de les

de instructeur stond in het midden van de bak met een chambrière (hele lange zweep) en als je je handen bewoog, sloeg ie, en raak ook, kon je een week niet schrijven! Die methode van rijden is nu ouderwets overigens, je mag je handen niet meer stil houden tegenwoordig (ik heb nog steeds les, kan je nagaan hoe dom ik ben )

Mijn huidige lesgeefster zegt steeds: "tieten naar voren" en "doe maar net of je de trap oploopt", dan zit je ook rechtop!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:08

Jeetje, dan is paardrijden toch niet leuk meer Smurf?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:15

Citaat:
Jeetje, dan is paardrijden toch niet leuk meer Smurf


ik spreek van jaren her, 35 jaar geleden!
toen leerde je het niet voor het leuk, maar voor de competitie, wedstrijden rijden! In die tijd hoefde alles niet perse leuk te zijn en je had als kind niet zoveel te vertellen als nu hoor!

Mijn lesgeefster die ik nu heb is jonger dan ik, maar kan ook flink uitvallen als ze b.v. merkt dat ik niet durf te galopperen en stiekem de hulpen niet geeft als ze me het zegt te doen Schijnheilig

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 22:41

Het komt trouwens uit het boek: Je paard in topconditie, praktische methoden om paarden gezond en fit te houden. Geschreven door Amanda Sutton, uitgeverij Tirion.
Het boek is zeker een aanrader!! Er staan veel verklaringen in voor vage klachten, waar dat allemaal vandaan kan komen enzo.
Ook massage technieken, en andere praktische zaken.

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:55

bodyprotector aan, dan wil je ook wel recht zitten

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:15

smurf schreef:
zweepje, in mijn tijd (35 jaar geleden) kregen we een bezemsteel!!!

Da's toch geen rijden

Citaat:
ook moest je een dubbeltje tussen je knie en het zadel klemmen en o wee als je ze kwijt was aan het eind van de les

Wie moesten die dubbeltjes betalen? Dan was ik vast arm geweest. Bloos!

Citaat:
de instructeur stond in het midden van de bak met een chambrière (hele lange zweep) en als je je handen bewoog, sloeg ie, en raak ook, kon je een week niet schrijven!

AUUU!! schrok dat beest daar niet van?


Tegenwoordig zijn er ook zeer strenge instructeurs, maar het moet wel leuk blijven. Zo iets hoefden ze bij mij écht niet te doen, dan rijd ik wel gewoon voor mezelf en geen les.

- Offline -

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 07:30

wees blij datje nu de keus hebt Dees, vroeger was het lessen of niet paardrijden, een eigen paard had je niet in die tijd....oooo wat voel ik me oud nu Haha!

Die knollen waren eraan gewend dat die man sloeg, hij mikte ook perfect op de handen van de ruiters/amazones (ook bijvolwassenen Knipoog ) en raakte de paarden nooit.

die dubbeltjes raaktje niet kwijt hoor, de bijtende spot van de instructeur, toen mocht zo iemand nog gewoon zeggen dat je stom was het nooit zou leren, tegenwoordig mag dat niet meer, tere kinderzieltjes enzo.

Ik kan je wel zeggen dat de basis goed gelegd is, na 20 jaar aanklooien met jachtpaarden heb ik nu een 4 jarige koudbloed en na 4 maanden lessen (privéles, anders schiet het niet op), blijk ik de basis nog wel ergens te hebben en het paard leert snel!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:54

Toen ik nog op de manege reed deden ze het daar ook met een zweepje achterlangs ... Lachen

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:04

au lijkt me wel pijnlijk jah! maarjah ik zit niet voorover maar ik zit een beetje scheef naar binnen op de linkerhand....

.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:20

Handig ik zit soms wel eens krom!! Vanavond heb ik les dus ik ga het gelijk uit proberen!!1

Live,LOve,'ndLaugh

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:52

Auw auw!! Wat een pijnlijke methodes allemaal.. dan zou ik toch de plakband-methode kiezen hoor!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:59

Ik heb nog gereden met bierviltjes tussen mijn knieën die je dan niet kwijt mocht zijn.
Enkele jaren gelden mocht ik die onzin weer afleren en leren steun op de beugel te hebben ipv op de knie

Die van die plakband had ik ook al eens vaker gehoord, maar nog nooit toegepast Lachen
Bij mij helpt het als ik mijn lenzen uit doe, want -4 is best zwaar *LOL* Knipoog

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:07

Gewoon netjes vooruit kijken, en om je heen en je blik nergens op fixeren. Niet naar beneden kijken en dan zit je al snel mooi rechtop. (beweer niet dat ik dat zo doe hoor, ik ben een beetje een debiel - begin rechtop en zak steeds meer voorover ~soort van tuimelaartje met een defect.

Voordeel van voorover zitten is wel, dat je gestroomlijnder bent en niet zo'n last krijgt van je ogen. Nadeel is wel dat wanner het paard terugspringt je op zijn nek hangt.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:34

runningkawa schreef:
Ik heb nog gereden met bierviltjes tussen mijn knieën die je dan niet kwijt mocht zijn.
Enkele jaren gelden mocht ik die onzin weer afleren en leren steun op de beugel te hebben ipv op de knie

Die van die plakband had ik ook al eens vaker gehoord, maar nog nooit toegepast Lachen
Bij mij helpt het als ik mijn lenzen uit doe, want -4 is best zwaar *LOL* Knipoog


ja heb ik ook geleerd. Maar mijn knieen zitten nu wel los. Ik probeer erop te letten dat ik ze aangesloten houd tegen het zadel... moet ook mijn bovenbenen meer naar binnen draaien.

Wat gebruikten ze vroeger toch rare methodes!!! met een zweep op je handen slaan!! auwie!!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:34

runningkawa schreef:
Ik heb nog gereden met bierviltjes tussen mijn knieën die je dan niet kwijt mocht zijn.
Enkele jaren gelden mocht ik die onzin weer afleren en leren steun op de beugel te hebben ipv op de knie

Die van die plakband had ik ook al eens vaker gehoord, maar nog nooit toegepast Lachen
Bij mij helpt het als ik mijn lenzen uit doe, want -4 is best zwaar *LOL* Knipoog


ja heb ik ook geleerd. Maar mijn knieen zitten nu wel los. Ik probeer erop te letten dat ik ze aangesloten houd tegen het zadel... moet ook mijn bovenbenen meer naar binnen draaien.

Wat gebruikten ze vroeger toch rare methodes!!! met een zweep op je handen slaan!! auwie!!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:40

paardje schreef:
Au! Dat is wel pijnlijk om er af te halen,, maar het werkt waarschijnlijk wel!


Is meteen je rug-haar geharst
(voor de mannelijke ruiters dan... )

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:50

Ik heb dat boek ook, maar deze tip ben ik nog niet tegen gekomen Verward

Maargoed ik heb het boek dan ook nog niet helemaal gelezen Bloos

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 21:54

Staat er echt in hoor!!! Je moet ook lezen, en niet plaatjes kijken....Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 8 bezoekers