Geiten & schapen ook ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 08:56

Deze week gaan we de paardjes weer ontwormen. Zij staan met 3 dwerggeiten (en af en toe wat schapen om het gras kort te houden) op het land.
Moeten de schapen en geiten nu ook ontwormt worden? Iemand ervaring daarmee?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:57

Jazeker! Wij hebben thuis ook schapen en die ontwormen we drie tot vier keer per jaar. (Omdat die met meer tegelijk in de wei lopen, is de kans dat zij wormen krijgen groter dan bij de paarden (bij ons in ieder geval, misschien heb jij wel 60 paarden en 2 schapen.. Haha!

Bij de dierenarts hebben ze voldoende keus voor schapenontworm-middelen. (zijn anders dan voor de paarden!!) Drenchen (met vloeistof in de mond spuiten) gaat het makkelijkst. (anders moet je met pillen (die spugen ze weer uit..) of met een spuitje aan de slag..

Succes!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 20:07

We hebben 2 paarden, 3 geiten en 10 part-time schapen rondlopen. Nog even contact gehad met de dierenarts erover. Hij raadde me inderdaad aan om ook de geiten en schapen in een ontwormings schema op te nemen, volgens hem was het niet schadelijk om het niet te doen maar daar vond hij de paarden te kostbaar voor om dat risico te nemen! Gaan we dus doen.

Dank Mariska in ieder geval voor je reactie!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 00:09

Mijn geiten worden elke 3 maanden ontwormd, ik injecteer ze met dectomax, wat iets diervriendelijker is dan ivomec.
Na 10 dagen krijgen ze nogmaals een injectie en dan kunnen ze er weer 3 maanden tegen.
Het is zeer zeker heel belangrijk om ook je schapen en geiten te ontwormen, want ook deze dieren kunnen heel erg ziek worden wanneer ze niet tijdig ontwormd zijn en een flinke infectie hebben!
Met die pillen heb ik idd ook slechte ervaringen, ze spugen ze uit, wanneer je een pillenschieter gebruikt is er grote kans op beschadigingen van de keel, het injecteren bevalt me veel en veel beter, klein prikje, beetje vloeistof onder de huid en klaar ben je weer, veel minder gemartel...

Succes ermee!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 12:44

Oh, ik vond die pillenschieter best te doen. Ik vind het gemakkelijker dan ontwormingsmiddel in een paardenmond spuiten. *LOL* Maar ja, mijn mening, onze schaapjes waren wel handtam en misschien maakte dat ook iets Verward .