Met elastiek rijden (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Met elastiek rijden (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 10:24

Even een vraagje...ik lees hier heel veel over die T.masteugel enzo of over de slof..maar wat vinden jullie van met elastiek rijden? Dus dan doe je dat elastiek achter de oren via de bitringen aan de singel....

Ik hoor het graag van jullie...

Saskia


iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:33

Ik rij zelf ook met elastiek. Ik vin er niets zielig aan! De meesten vinden hulpteugels zielig enzo! Nou het is iets wat je helpt en niet wat je pony zeer doet ofzo anders was het wel afgekeurt! Ik vin er dus niets op tegen. Het is een handig hulpmiddel!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:37

Dat elastiek heet een halsverlenger. Risico is dat je paard - ondanks dat het een elastiek is - op het elastiek gaat hangen. De werking is ook hier weer afhankelijk hoe je hem instelt. Met dat gevolg dat je paard er altijd door beperkt wordt: hij treedt niet selectief in werking zoals de Thiedemann. Ik vergelijk het meer met een slof, maar dan van elastiek, en je hebt als je eenmaal te paard zit geen mogelijkheid om de werking ervan te beinvloeden.
Ik vind het op zich een goede hulpteugel om mee te longeren, maar niet om mee te rijden...

Je suis Charlie.

BloemBloem

Berichten: 16553
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:37

Ik vind het elastiek en fijnste en vooral eerlijkste hulpmiddel wat er is!

Ook omdat er op beide teugels evenveel druk wordt uitgoefend. Zelf reed ik er weinig mee, maar ik gebruikte het wel altijd met longeren.

Je merkt daarna wel verschil (vind ik)

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

AF en toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 10:41

Ik rijd er af en toe mee. Eerst longeer ik hem 20 minuten zzonder, dan ongeveer 10 minuutje met en dan ga ik rijden. Ik had begrepen dat zo'n elastiek juist zacht is vanwege zijn "elasticiteit" Is het dan beter om met de t.man teugel te gaan rijden?

Saskia


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:46

Ik vind het een mooi middel om mee te longeren, voordat je het paard een pessoateugel om kan doen, het paard moet eerst leren dat er druk komt.
Maar zoals al werd gezegd, een paard kan er alsnog op gaan hangen.
Ik zou dan eerder gaan voor longeren met de pessoateugel.

Rijden zou ik er zelf helemaal niet mee doen. Je bent vaak het gevoel met de mond kwijt en het paard loopt in een houding. Het van achteren naar voren is er niet.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Suggestie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 11:06

Wat zou je dan gebruiken tijdens het rijden? Indien nodig?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:08

Ik zou goede instructie gebruiken. Dan zegt de instructie wel wat je moet doen en wat je eventueel nodig hebt.
Ik kan vanaf hier niet zeggen wat jij nodig hebt, ken jouw rijstijl niet, ken je paardje niet en jullie probleem niet.
En ieder probleem heeft zijn eigen oplossingen en iedere ruiter rijdt weer op een andere manier.

Als je met een slof KAN rijden dan kan dit een uitkomst zijn, maar helaas rijden de meeste mensen met teveel slof, te weinig been en te weinig de eigen teugels.

Dus ik zou het in de lessen oplossen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:17

Ga met Kleintje mee...maar indien een hulpteugel, dan een Thiedemann. En stel hem vooral GOED af...
Thiedemann heeft mijn voorkeur boven halsverlenger.

Je suis Charlie.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:22

Ik rijd zelf nooit met hulpteugels, dus ik ken de exacte werking van een elastiek niet, maar het lijkt mij dat je de hals in een bepaalde positie dwingt.

En het gaat er imo juist om dat je de halshouding aanpast aan de lichaamshouding van het paard. Een paard met een actieve achterhand zal een hogere hoofdhouding hebben dan een die dat niet heeft.

Het hoofd in en positie plaatsen die niet bij de rest van zijn lichaam hoort heeft weinig met nageeflijkheid te maken. Dat is een paard in de krul zetten.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:11

ik ben het wel ongeveer met laurae eens.
Als je de stiek gebruikt om je paard een de teugel te laten lopen denk ik dat het weinig zijn heeft. Ik vind dat je paard op jou hulpen naar beneden moet gaan lopen en daar ook nageefelijk moet worden. Als je met een stiek rijd dan dwing je hem/haar in een bep. positie en zodra je hem eraf haalt zal je paard toch weer gaan lopen zoals ie zelf wil. dus mijn conclusie ik denk dat je beter vauit je eigen hand en been aan de teugel kunt rijden.

.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:48

ik hou niet zo van stiek kunne ze lekker op gaan hangen en daar hou ik niet van. voor longeren geruik ik touwtjes en als ik iets met rijden zou gebruiken zou dat de slof zijn maar dan wel in begeleiding van mijn instructrice en alleen met uitzonderingen het liefst niets.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:12

Als je het goed gebruikt dan zie ik geen problemen om met stiek te rijden.

Ik rijd ook op een pony met elastiek. Ik rijd wel onder begeleiding van een goede instructrice hoor!

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:47

Schijnheilig dr is helemaal niks fout aan het elastiek!!!!!!!! het helpyt juist om je paard soepeler te maken en om je aard te leren aan de teugel te lopen
EN HET IS EGT BULLSHIT DAT ZE ER IN GAAN HANGEN Boos! WANT DAT KAN NIET WANT HET REKT MEE PUH!!! Boos! DUSSZZ HOU ALLEMAAL FF OP MET DAT GEZEIK OVER DAT ELASTIEK RIJDEN ZIELIG IS!! WANT DAT IS HET NIET!!!!!

Chrissie!!:+:

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:15

Taruta schreef:
O:) dr is helemaal niks fout aan het elastiek!!!!!!!! het helpyt juist om je paard soepeler te maken en om je aard te leren aan de teugel te lopen
EN HET IS EGT BULLSHIT DAT ZE ER IN GAAN HANGEN Boos! WANT DAT KAN NIET WANT HET REKT MEE PUH!!! Boos! DUSSZZ HOU ALLEMAAL FF OP MET DAT GEZEIK OVER DAT ELASTIEK RIJDEN ZIELIG IS!! WANT DAT IS HET NIET!!!!!

Leer jij eens lezen. Ik schrijf nergens dat het ZIELIG is. Ik zeg dat het geen nut heeft. Je paard moet vaak niet leren om aan de teugel te lopen, je moet zelf leren hoe je dat gevoel ontwikkelt om aan de teugel te gaan rijden, van achteren naar voren.

Het elastiek rekt mee, maar heb je weleens nagedacht over de rekbaarheid? Het kan echt geen 600 kg, op zijn plaats hangen, dus het moet wel strak, anders heeft het geen nut. DUS... je dwingt het paard in een houding en daar is niets rijtechnisch aan.

Je paard soepeler maken doe je niet door middel van elastiek, daar gaat maanden soms wel jarenlange training aan vooraf.

Dus vooral voor jou, leer eerst rijden en de echte werking van hulpteugels, pas als je een keer echt het gevoel van een paard hebt leren ervaren, van goed naar voren, door het lichaam heen en aan de teugel, dan weet je dat je dit niet zomaar bereikt met elastiek en met rukken en plukken!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:48

Van mijn zeer goede instructrice moet ik af en toe een kwartiertje van de les met elastiek rijden. Dit om mijn paard te leren dat er nog een andere houding mogelijk is dan alleen zijn neus vooruitsteken en met grote passen door de bak racen.

Ik gebruik hem met zelf rijden (zonder instructie) nooit, maar met longeren (met dubbele lijnen) weer wel.

Ik heb een zware koudbloed van 4 (bijna 5) jaar oud, die al veel en zwaar heeft moeten trekken bij zijn vorige baas en pas sinds maart onder het zadel is.

ik vertrouw volledig op mijn instrcutrice, niet de eerste de beste en dat zij hetgene doet met de hulpmiddelen die goed zijn voor mijn paard en mij.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:49

Taruta schreef:
O:) dr is helemaal niks fout aan het elastiek!!!!!!!! het helpyt juist om je paard soepeler te maken en om je aard te leren aan de teugel te lopen
EN HET IS EGT BULLSHIT DAT ZE ER IN GAAN HANGEN Boos! WANT DAT KAN NIET WANT HET REKT MEE PUH!!! Boos! DUSSZZ HOU ALLEMAAL FF OP MET DAT GEZEIK OVER DAT ELASTIEK RIJDEN ZIELIG IS!! WANT DAT IS HET NIET!!!!!



relax....

Ik heb een keer met een elastiek gereden op de pony van iemand anders, en ik moet zeggen dat ik het een rot ding vind, dat zijn gewoon weg mijn ervaringen. Ik weet niet of het aan de manier ligt waarop hij bevestigd was, maar die pony ging er dus WEL ophangen, toen het stiek eraf ging ( ik vond het echt een onding ) liep dat beestje in een keer een stuk beter.
Ik zeg niet dat een hulpteugel zielig of fout is, maar ik heb nog nooit iemand gezien die baat had bij een hulpteugel ( afgezien van een martingaal bij het springen en een thiedeman als noodstopper bij een buitenrit ( of dat ook echt goed is, is een ander verhaal ) ) Kijk ik nu echt alleen maar naar de verkeerde mensen? Ik vraag het me af..

(L)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:13

kom eens bij mij in de les kijken zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:06

Als je het kwartiertje doet met losrijden, zal het wel meevallen, (net als dan bij een andere hulpteugel.)
Maar rij je er gewoon de hele tijd mee, is dit een pokke ding. (Net als een andere hulpteugel Tong uitsteken)
Je krijgt er taaie hangerige paarden van.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:01

ik vind het nogal raar dat je je paard met een stiek aan de teugel zou moeten leren lopen ik heb het mijn paard op een heel andere manier geleerd. en ik vind het ook niet zielig en een paard kan er wel degelijk op gaan hangen wil je mijn paard wel even lenen, ik zou het niet gebruiken dat is mijn mening

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:20

Ben het helemaal eens met marloezzke bedankt !!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:46

marloezzke schreef:
ik hou niet zo van stiek kunne ze lekker op gaan hangen en daar hou ik niet van. voor longeren geruik ik touwtjes en als ik iets met rijden zou gebruiken zou dat de slof zijn maar dan wel in begeleiding van mijn instructrice en alleen met uitzonderingen het liefst niets.


Longeren met touwtjes heb je er wel eens overna gedacht als een paard stuikeld in de bak met elastic kunnen ze het hoofd optrekken, maar met touw gaat dat niet dat blijft op de plaats zitten en geeft niet mee (alleen maar als het hoofd omlaag gaat)dus dan kan ie vallen.

En slof ik rij er zelf ook wel eens mee alleen onder begeleiding, maar op elastic kunnen ze bijna niet gaan hangen als je het goed gebruikt.

Je moet het elastic zo vast maken dat ze het paard niet naar beneden trekken, maar dat het alleen iets druk geeft als ie zijn hoofd omhoog doet.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:00

ik ben er niet op uit om mijn paard te laten vallen tijdens het longeren, als we zo al gaan denken kunne we ze net zo goed 24 uur per dag op stal zetten omdat er misschien iets mee zou kunnen gebeuren, kom nou.

en als je mijn stukje goed leest kun je daar uit opmaken dat ik ook alleen maar met slof rijd onder begeleiding, het liefst heb ik er helemaal niets aan hangen want daar leer je zelf niet echt van rijden.

en over dat hangen een elastiek heeft een bepaalde rek, die rek houdt op een gegeven moment op en kunnen ze er prima op gaan hangen en omdat het elastiek is merk je ook niet dat je paard probeert te hangen omdat het meegeeft dus kan je daar nooit goed op in werken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:45

Tsja, ik zie het rijden met hulpteugels altijd zo: wil je dat het paard nageeft omdat jij hem/haar goed rijdt, of wil je dat het paard nageeft omdat je die hulpteugel eraan hebt zitten... In sommige gevallen kan het tijdelijk een hulpmiddel zijn om door problemen te komen, maar ik zou altijd eerst proberen om het zonder hulpmiddelen op te lossen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:04

Mijn pony reageert op geen enkele hulpteugel die steekt dan zo hoog ie kan zn kop in de lucht. Ik ben zeker niet tegen een elastiek. Bij mij op stal rijd een meisje ook met elastiek (vooral buiten) omdat ie afentoe in een dolle bui zn hoofd heel hoog opgooit. Hij krijgt dan net dat beetje druk om dat te vermijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers