Veulen verloren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Veulen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 10:41

Hallo, ik ben nog niet zo lang op bokt en heb ook even tijd nodig gehad. 2 maanden geleden zijn we ons 1e veulen verloren. Onze merrie was 4 maanden drachtig en is niet ziek geweest, heeft geen extra stress gehad of ander voer gehad. Tijdens het poetsen zag ik opeens een stuk v.h. veulenvlies eruit hangen! De DA is gekomen en heeft haar weeenopwekkers gegeven omdat het veulen er uit moest. Na een paar uur is het veulentje dood geboren; ongeveer de grootte van een kat en verder helemaal gaaf. We zijn er stuk van geweest. Vorig jaar was ze gust en dit jaar waren we zo blij! We weten niet of we het aandurven om het volgend jaar weer te proberen... Onze merrie heeft verder nergens last van gehad, ze heeft geen koorts gehad etc. (behalve dan dat ze kreupel is - dat zal er toch niet mee te maken hebben?)
Wie van jullie heeft ook zoiets meegemaakt? We zijn vooral benieuwd naar ideeen over de oorzaak ervan. Het veulen hebben we verder niet opgestuurd voor onderzoek maar begraven.


't is klein, rood en het spint.......................


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:48

Als je merrie verder niks gemankeerd heeft, is er waarschijnlijk gewoon iets niet goed geweest met het veulen, en is het beter dat het er nu afgekomen is, dan dat ze het uitdraagt en het later fout gaat. Het blijft een heel vervelende toestand natuurlijk, maar zo gaat het soms nou eenmaal, de natuur regelt dat zelf wel. Aangezien je het veulen niet hebt laten onderzoeken, zul je nooit achter de oorzaak komen. Ik denk niet dat er een reden is om het volgend jaar niet nog een keer te proberen hoor, dikke kans dat het dan wel gewoon goed gaat.

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een merrie tussen de zesde en twaalfde week verwierp. Met zes weken vind je niks, wordt het nog geabsorbeerd door het lichaam, met twaalf weken vind er gewoon een bevalling plaats. Deze merries mankeerden ook niks, het zijn gewoon dingen die kunnen gebeuren. Beter vroeg in de dracht dan laat. Mijn eerste veulentje werd een maand te vroeg geboren en is na 5 dagen ingeslapen. Dat is pas een drama...

Lekker knuffelen met je merrie, en volgend jaar opnieuw proberen !

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:49

Mijn merrie heeft idd haar veulen ook een keer verloren met een maand of 6, er zit nu ook een veulen in en ik hou af en toe mijn hart vast.


Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 11:40

Bedankt voor jullie reakties. De natuur regelt dat zelf, zoiets hebben wij nu ook. We blijven lekker knuffelen met onze merrie en heb nog even de tijd om te bedenken of we er volgend jaar weer voor gaan!


't is klein, rood en het spint.......................

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:57

Jeej wat rot.... Verdrietig

Hester is ook het eerste jaar dat we haar hebben laten dekken gust gebleven, daarom hebben we haar dat jaar erop laten scannen. Ze was duidelijk drachtig en op een gegeven moment konden we het veulen ook zien schoppen. Op een woensdag (ze was toen al aan het einde van de dracht) zag ik het veulen niet schoppen, niks aan de hand, gebeurde wel vaker, maar toch had ik het gevoel dat er iets niet klopte. Dat bleek dus wel toen op vrijdag het veulen werd geboren, en niet meer leefde.

Omdat de placenta als eerste werd "geboren" wisten we al gelijk dat het niet klopte. Waarschijnlijk is er op die bewuste woensdag iets misgegaan en heeft het veulen geen verse bloedtoevoer meer gekregen.

Wij hadden dus een perfect voldragen veulentje, het enige dat er mis mee was, was dat het niet ademde Verdrietig

Het is echt een rotervaring, maar het verdriet slijt.

Wij hebben Hester het jaar erop weer laten dekken, maar ze wilde niet meer drachtig worden. We hebben het toen opgegeven, omdat Hester ons veel meer waard was. Dan maar geen zelf gefokt veulen.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:04

jeetje nog meer van die vreselijke gruwel verhalen..bah..
Joy heeft vorig jaar met 2, 2,5 maand verworpen Nooit wat gevonden, dus dat is weer opgenomen.
Mijn merrie is er knap beroerd van geweest.
Ze is nu ruim 6 maanden drachtig, en dit soort verhalen zijn vreselijk om mee te maken.
Ik duim heel hard dat het allemaal goed gaat komen met Joy haar dracht..maar je weet het nooit
sterkte!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:16

Fioon schreef:
Onze merrie heeft verder nergens last van gehad, ze heeft geen koorts gehad etc. (behalve dan dat ze kreupel is - dat zal er toch niet mee te maken hebben?)

Merries die een veulen verworpen hebben zijn wel gevoeliger voor hoefbevangenheid, dus dat even in de gaten houden.
Verder veel sterkte, lijkt me vreselijk om mee te maken.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:48

Nou fiona ik heb het veulen ook gezien en ik vind het nog steeds heel erg hoe het allemaal gelopen is. Ik zou zeggen denk vooral rustig na over of je het volgend jaar weer gaat proberen. Ik hoop dat het snel weer goed gaat met fabi.
en even off toppic ik zag d'r vandaag liggen in d'r stal en ben er even bij gaan zitten. Echt heel lief.
Veel sterkte met je beslissing en ik hoor het nog wel een keer van je.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:24

Afgelopen voorjaar was er bij ons op stal ook een merrie die haar veulen van 9 maanden verwierp, maar het scheen dat dat rhino was. Dat veulen was ook al een echt veulen alleen niet meer levend.
Dit jaar is mijn merrie ook drachtig, samen met nog 3 anderen, waaronder ook die merrie die dit jaar haar veulen verworpen heeft. Nu maar hopen dat er volgend jaar 4 gezonde veulentjes ter wereld komen.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:59

Heel triest natuurlijk als het gebeurd, maar de natuur heeft zo zijn eigen manier om te vertellen dat er iets niet goed gezeten heeft.
Als de merrie verder goed gezond is is er geen enkele reden om het volgend jaar niet nog eens te proberen.
Sabiy schreef:
.. Met zes weken vind je niks, wordt het nog geabsorbeerd door het lichaam

Dit is een groot misverstand. Een abortus is een abortus dwz het vruchtje wordt uitgescheiden. Het lichaam neemt niets 'op'. Het vruchtje is dan nog zo klein dat het in de wei of stal vaak niet teruggevonden wordt.

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 12:26

Hoi Andor,
Lief dat je erbij bent gaan liggen. Jij weet hoe we momenteel a.h. tobben zijn met Fabi. Haar kreupelheid heeft niets met hoefbevangenheid te maken dacht ik zo............
Inzake de drachtigheid: we hebben nog even de tijd, maar neigen eerder naar niet als naar wel.


't is klein, rood en het spint.......................

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:56

Ik heb dit helaas ook al 3 x van dichtbij mee gemaakt.

1e x volledig voldragen 1 week na uitgerekende datum, geen idee waardoor.

2e x met 8mnd. onderzocht door patholoog maar niks kunnen vinden.

3e x helemaal voldragen dracht van een tweeling waarvan er eentje is overleden wrsch. door zuurstof gebrek. Het andere veulen is inmiddels een jaar.

Ik weet dus wat dit met je doet, en dat is heeel erg vervelend.
Gelukkig voor de veulens en de merries doet de natuur vaak wat het moet doen. Helaas voelt dat vaak wat anders, en doet het pijn als je merrie en jou zoiets overkomt Verdrietig

Mijn eigen merrie is nu ook 6 mnd. drachtig en juist omdat ik het vaak fout heb zien gaan durf ik pas adem te halen als het veulen daadwerkelijk levend geboren wordt.

Ik wens je heel veel sterkte!!!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:33

Ik hoorde het van tamaar wat erg zeg! Verdrietig
Ik wens jullie veel succes toe!
En waarom willen jullie het niet nog een keer proberen(eventueel onderzoek naar de merrie?)

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 10:43

Dag Leetje,

We weten het nog niet.................. hebben hier best wel een tik aan over gehouden, en Fabi is niet goed (ze loopt al een tijdje af en aan kreupel) Ze is dan nu ook naar A. de Bodt voor training.


't is klein, rood en het spint.......................

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:15

ik weet precies hoe vervelend het is.....dat wachten en wachten.
ik heb heel veel vragen gesteld voordat mijn veulen geboren werd hier op bokt.en kreeg ook wel goede tips en werd ook wat meer gerust gesteld hierdoor.het is mijn eerst zelf gefokte veulen en ik was dus ook erg onzeker of alles en nog wat.en toen ik die verhalen las werd ik met de dag banger.ik heb dan denk ik ook beginners geluk gehad wat betrefd de geboorte.het ging in 1x goed.ondanks dat ze door een hengst is gedekt die geen echte dekhengst is.veel mensen keurde dat namelijk af,omdat ze vonden dat het niet hoorde omdat mijn merrie daar ziek van kon worden.en ik heb ook wel ff in de stres gezeten omdat er een veearts was die zei dat ze een tweeling zou krijgen.maar in utrecht bleek alles goed te verlopen en was er maar 1 vruchtje.misschien dat ik nog 1 x in spanning ga zitten en haar dan laat dekken(door een goedgekeurde dekhengst)
om het dan wel te verkopen.maar ik ben bang om zo'n horror verhaal mee te maken ookal is het dit jaar goed gegaan.ik ben zelfs toen ze nog 3 maanden moest naar het strand gegaan en heb een heerlijke rit gemaakt.en zelfs dat heeft ze overleefd(mensen zeiden dat ze door de stres kon verwerpen).maargoed ondaks dat het wel redelijk is gegaan met geboorte en veulen weet ik niet zeker of ik alles nog een x mee wil maken.

mijn veulen is nu 4 maanden en zit af en toe nog met me hart in mijn keel als ik op stal kom dat ze niet weer domme dingen gedaan heeft die dag.ze is in het begin namelijk twee x al ontsnapt uit de wei bij moeders.ook een keer ontsnapt uit de uitloop(ze lag bij de uitgang en is er onderdoor geglipt op een 1 of andere manier) en van dat soort dingen.en op de stal waar ik sta weet iedereen het namelijk beter dus kreeg ik steeds van dat soort mensen op mijn nek.ik zeg niet dat je nu blij moet zijn dat het niet gelukt is hoor maar een zelf gefokt veulen gaat ook niet iedere dag over rozen en er zitten niet alleen kosten aan maar ook risico's. ik wens je super veel sterkte! Ach gut

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emj_23, eva92, Theeglas, xSannee en 93 bezoekers