Wie kent er nog nakomelingen van Transvaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Wie kent er nog nakomelingen van Transvaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 22:35

Ikzelf heb een Transvaal merrie van 17 jaar. Naar mijn vermoeden heb ik de laatst geboren Transvaal (4 juli 1986), maar ik hoor natuurlijk graag als dat anders is en ook als iemand nog een Transvaal-nakomeling heeft.
Van deze merrie heb ik 2 dochters; een Clavecimbel keurmerrie, waar ik M2 dressuur mee ben en een Obelisk veulen van dit jaar. Ze is nu weer drachtig van Obelisk. Misschien raar om met een springgefokt paard dressuur te fokken, maar het pakt heel goed uit. Ikzelf ben geen springer en heb met mijn Transvaalmerrie M1 dressuur gereden.
Groetjes Hann.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:48

Ik heb er eentje gehad. Een donkerbruine merrie van Transvaal uit een Afrikaner xx moeder. Heel lief paard om mee om te gaan maar kon met rijden net een vat buskruit zijn waarvan je niet wist wanneer die zou ontploffen. Ik heb wel enorm veel geleerd met dit paard. Ze 5 1/2 jaar oud toen wij haar kochten maar was eigenlijk gewoon zadelmak voor de rest kende ze haast geen teugelhulpen of beenhulpen. Ze probeerde graag haar ruiter uit. Zo konden veel andere ruiters niet met haar overweg en degene die dat wel konden waren goed te spreken over haar. Ikzelf reed met haar op wedstrijd enkel dressuur maar springen kon ze zeker. Ze was gewoon in het begin niet te houden als ze een hindernis zag. Ze stormde er gewoon naartoe. Wanneer je een kruisje zette van zo'n 30 à 40 cm hoog sprong ze gewoon ter hoogte van de uiteinden van de balken. Ook moet ik wel toegeven wanneer je dit paard strafte voor iets ze het ook nooit meer deed. Wel kon ze 14 dagen later iets nieuws uitgevonden hebben. Ik kan wel uren doorgaan over dit paard. Ervaren ruiters konden wel met haar overweg maar die kopen dan een jong paard en geen van 14 jaar uit. Zij was nl geboren in 1985. en ik heb haar verkocht eind 1999. Helaas wel voor de slacht maar liever dit dan dat het paard van handelaar naar handelaar trok en niet goed behandeld werd of uitgehongerd om haar zo rustig te houden. Ik vind het echt jammer dat veel jonge ruiters niet de moeite willen doen om een paard te leren berijden. Van dit paard konden ze veel leren net zoals ik gedaan had maarja tegenwoordig moeten ze onmiddellijk in de prijzen kunnen rijden of het is een slecht paard. Jammer genoeg heb ik deze merrie nooit drachtig gekregen. We hebben het 3 jaar geprobeerd maar niets lukte. We hebben dan maar een veulen gekocht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:08

Branca rijdt wel eens op een Transvaal merrie. Donkerbruin ook. Lief dier, wel heel fel maar dat kan ook liggen aan de manier waarop ze gereden wordt. De merrie is nu geloof ik iets van 23.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:34

het schijnt dat Transvaal ook zo fel kon zijn maar wie hem kon rijden daar ging hij voor. Dit zou iets typisch voor de Abgar nakomelingen zijn.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:01

Ik heb een Transvaalmerrie gereden in het M1 en ze sprong in het nationaal 1.30. Lastige tante maar ik was er gek mee...
Ben benieuwd waar ze nu is.

whinny
Berichten: 45
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:08

Ik heb een ruin van Transvaal gehad hij was zeer braaf .
Hij was m2 dressuur maar vond het springen leuker .
Hij is toen verkocht aan iemand die er Z springen mee was geworden , ik heb er jammer genoeg nooit meer wat van gehoord .

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:02

Wij hebben de merrie Charisma-Utopia (Transvaal x Duc de Normandie) gefokt, ze heeft Z dressuur gelopen en is nu van de eigenaar van de hengst Olivi.

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 22:22

Hoi allemaal,

Leuk om zo nog eens wat over Transvaalnakomelingen te horen. UIt de meeste verhalen blijkt wel dat het niet de makkelijkste paarden waren. Dat is de mijne zeker ook niet. Paarden met karakter die niet door iedereen te rijden zijn en hun ruiter graag uitproberen, maar dan inderdaad alles voor je doen. Ook ik heb veel van dit paard geleerd en heb veel goede herinneringen aan haar. Ik had haar als jong net zadelmak paard gekocht en ze heeft mij toen alles laten meemaken wat een jong paard in zijn truccendoos heeft. Dit overleefde ik en toen heeft ze me geaccepteerd, al moest ze me toch nog regelmatig testen. Ik heb erg veel van haar geleerd. Ik verkocht haar en ging verder met haar dochter, een veel braver paard waar ik helaas wel een keer heel hard afviel. Ze sprong toen ook nog boven op mijn been en ik was al mijn vertrouwen in het paardrijden kwijt. Daarvoor dacht ik dat mij nooit iets kon gebeuren, maar na die val ging het ineens niet meer. 6,5 jaar nadat ik mijn Transvaal merrie verkocht kon ik haar terugkopen, ze was toen 15 en we hebben niet getwijfeld. Zo snel mogelijk hebben we de trailer gepakt en zijn we haar gaan halen, terwijl we haar al een tijdje niet gezien hadden (hier zit nog een emotioneel verhaal aan vast). Alle puzzelstukjes leken in elkaar te vallen. Ik ging haar weer rijden en het voelde meteen vertrouwd en inmiddels heb ik mijn hele vertrouwen in het paardrijden weer terug. Dit paard is om een bepaalde reden teruggekomen en gaat nooit meer bij ons weg. Groetjes Hann.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:50

goed van je hoor. Jou merrie zal nu van een rustige oude dag kunnen genieten. OK dan!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:26

Hoi
Ik heb 4 jaar een paard verzorgt die had als afstammeling transvaal x saskia. Een vosruin heel groot maar met een goudenhartje!!!

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 22:27

Blijft leuk, die Transvaal berichtjes. Dat er nu nog steeds mensen zijn die Transvaal kennen! En ook andere kleuren dan schimmel, de meeste Transvaals die ik ken zijn schimmel. En schijnbaar zit er nogal wat behoorlijk dressuurtalent onder de Transvaal kinderen. Ik weet nu ook dat er nog nakomelingen van Transvaal in leven zijn, maar of de mijne de jongste is weet ik nu nog steeds niet. Ze is geboren op 4 juli 1986.
Groetjes van Hann en bedankt voor de reacties.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:40

In zijn papieren stond ook schimmel maar hij bleef een vos met hoge witte benen en een witte vlek op zijn buik.Uiteraard ook een bles. Hij is geboren in 1984 Helaas is hij overleden...Hij was net gestart in de Z2 dressuur. Springen kon hij ook, maar hij was veelste sterk voor ons dus dat deden we niet. Hij was wel erg gestresst altijd.