Poging tot hengstenvlecht(Starring:Licor als ezel)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Poging tot hengstenvlecht(Starring:Licor als ezel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 17:26

Toen het nog lekker warm was buiten en ik besloot de manen van mijn mannetje maar eens te wassen (half september ongeveer), heb ik een poging ondernomen tot het maken van een hengstenvlecht. Het uitzicht valt nog mee, maar na 2 minuten was hij al los...

Iemand nog tips!? Welkom!!

Let niet op Licor, die was niet in the mood om te poseren en zijn oren hangen er dan ook maar ezelachtig bij. Oftwel: hoe onfotogeniek kan een paard zijn? Haha! Tong uitsteken

Afbeelding

Toch 1 oor naar voren Tong uitsteken
Afbeelding

Close-up
Afbeelding

Afbeelding

En Licor helemaal Lovers Mijn ezeltje...
Afbeelding

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:34

ik kan het zelf ook niet Scheve mond

maar je hebt wel een mooi glimpaard

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:35

Je paard glimt idd mooi zeg Tong uitsteken En ik kan ook geen hengstenvlecht maken dus kan je geen tip geven..

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:39

misschien moet je proberen om het allemaal wat strakker aan te trekken en kleinere plukjes te nemen, dan blijft het hopelijk wat langer zitten Knipoog
het staat hem wel goed!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:41

Ik denk dat hiet niet blijft zitten omdat je hem niet strak hebt. Ook kan kleinere plukken een stuk beter blijven zitten dan grote plukken.
Verder heb je het wel erg netjes tegen de hals aan liggen. Flink oefenen Haha!
Ik zelf kan het ook nog niet zo als ik zou willen.

Wel leuke foto's

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:43

Die plukjes staat wel beetje slordig Tong uitsteken Als je kleine plukken neemt blijft het ook langer zitten.

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:50

Je kunt het haar ook beter in vlechten als het droog is!
Je zult zien dat het eindresultaat veel mooier is!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:59

Ik kan je misschien wel helpen, alleen weet ik zo niet hoe.... Ik heb namelijk met een lus hengst gestart en heb dus veel kunnen oefenen!
Maar mooi begin hoor voor eerste keer!
Als je tips wil, kan je eff pb-en, dan zal k alles uitgebreid op een rijtje zetten hoe ik het altijd doe....

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:06

Ik maak de hengstenvlecht altijd aan 2 kanten, dan is hij er na een buitenrit van 3 uur nog niet uit Tong uitsteken
kleine plukejs nemen!!
Leuk paardje hoor

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:27

Ik trek altijd de pluk waar je een pluk erbij pakt (snap je het nog? ) heel strak aan (zeg maar de andere plukken naar boven schuiven). Je moet heel strak vlechten anders zakt hij eruit ja. Ik pak bij oeds meestal plukken van zon 2 a 3 cm breed en ben een kwartier tot half uur aan het vlechten. Hij ziet er wel netjes uit voor de 1e keer

Afbeelding

Zo ziet hij er bij mij uit

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 18:31

Flower schreef:
Je kunt het haar ook beter in vlechten als het droog is!
Je zult zien dat het eindresultaat veel mooier is!


Oh... Ik had net de idee dat het makkelijker ging las zijn haar nat was...

Dat plukje , ja... dat is een pluk maan die hij heeft afgeschuurd Boos! Toen hij hier net was, had hij jeuk en heeft hij een volledige stalvlecht afgeschuurd!

Okee, strakker en kleinere plukjes dus.... proberen maar!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 19:35

IK heb nog een probleem: Licors manen zijn heel erg dik aan de bovenkant van zijn hals, op de foto bij Oeds lijken zijn manen een heel stuk dunner... Hoe pak je dat aan?

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:38

Ik vind het wel mooi gelukt...ik krijg ze nooit mooi recht op.
Dus vind die van jou wel aardig mooi gelukt hoor!

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:59

een goed begin hoor lobke!!! nog een paar keer oefenen en dan zal het nog wel beter lukken!!
ik kan da ook ni echt goe, ikweet wel dat je het best kleine plukjes neemt ( zoals al gezegd is:) ) en vrij strak aantrekken, oefenen dus... Haha!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:07

Nette vlecht hoor! maarre.. je paard is er zo te zien niet zo gecharmeerd van!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 23:14

Haha... Nee, vlgs mij vond hij het maar niks, hij houdt zijn manen liever stoer en los!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:40

Onderhands wil ook nog wel helpen.
Volgends mij heb jij bovenhands gevlochten.

poolsmeisje
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:56

hallo
als de manen van jou paard aan de bovenkant dik zijn en aan de onderkant bij de schoft dun kun je de manen van je paardt uitdunnen maar doe dit wel voorzichtig anders is er een leege plek in zijn lange manen het uitdunnen doe je aan de onderkant van zijn manen pakt de manen vrij dicht bij zijn huid draaid ze om een kammetje en trekt je moet de manen er wel uit trekken anders heeft het geen zin je moet het ook aan de onderkant doen anders is het geen gezicht toch ik hoop dat ik je het een beetje heb uitgelegt en als je iets niets snapt roep je maar dan leg ik het nog een keer uit succes

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 10:42

poolsmeisje schreef:
hallo
als de manen van jou paard aan de bovenkant dik zijn en aan de onderkant bij de schoft dun kun je de manen van je paardt uitdunnen maar doe dit wel voorzichtig anders is er een leege plek in zijn lange manen het uitdunnen doe je aan de onderkant van zijn manen pakt de manen vrij dicht bij zijn huid draaid ze om een kammetje en trekt je moet de manen er wel uit trekken anders heeft het geen zin je moet het ook aan de onderkant doen anders is het geen gezicht toch ik hoop dat ik je het een beetje heb uitgelegt en als je iets niets snapt roep je maar dan leg ik het nog een keer uit succes


No way dat ik aan de manen van mijn paard ga trekken! Ze zijn een beetje heilig voor mij Tong uitsteken

Meavey, wat bedoel je met onderhands vlechten? Blond

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:09

dan komt de vlecht boven op...
Je kan ook als je wilt dat het lang blijft zitten om de zoveel slagen er een zwart elastiekje in doen dan kan je hem ook heel mooi strak aantrekken...
Oh en hoe je het leert gewoon heel erg veel doen..
Ik had een paardje met lange manen maar vind het een ramp om er mee te rijden dus vlechten ze elke dag....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:31

ik weet niet wat dat is met die Iberiërs hoor... die van jou kijkt als een ezel en Limo en Lindo (van Portugese komaf overigens) hebben een absoluut talent als kameel. Die kunnen een hoofden trekken...

Laat voortaan maar geen vlechten meer zitten op stal of in de wei als hij zo schuurt. Als ze loshangen dan schuurt hij misschien wel, maar zal de schade iets minder groot zijn.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 13:53

abby schreef:
ik weet niet wat dat is met die Iberiërs hoor... die van jou kijkt als een ezel en Limo en Lindo (van Portugese komaf overigens) hebben een absoluut talent als kameel. Die kunnen een hoofden trekken...

Laat voortaan maar geen vlechten meer zitten op stal of in de wei als hij zo schuurt. Als ze loshangen dan schuurt hij misschien wel, maar zal de schade iets minder groot zijn.


Haha! Tong uitsteken

Nee, die vlechten riskeer ik idd niet meer... Is ook niet meer te doen, aangezien ik nu op een stal sta waar ze houtkrullen gebruiken, en begin die maar eens uit zijn vlechten te pulken!

Maar onderhands vlechten, ik denk dat zijn manen daar veeeeeeeeel te dik voor zijn, dan krijgt zijn hals zo'n raar bult-effect.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:05

Idra schreef:
IK heb nog een probleem: Licors manen zijn heel erg dik aan de bovenkant van zijn hals, op de foto bij Oeds lijken zijn manen een heel stuk dunner... Hoe pak je dat aan?


Oeds zn manen zijn ook super dik en 120 cm lang (dus echt een rotwerk om te vlechten ) Ik vlecht volgens mij onderhands, de vlecht ligt er altijd op. Ik maak ze niet nat, heb er wel een natte spons bijliggen voor het geval dat de manen te erg gaan pieken enzo. Je moet het gewoon heel strak aantrekken en strak vlechten. Op die foto hierboven lijken zn manen niet zo heel dik maar op deze foto dus wel.

Afbeelding

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:47

Idra schreef:
Meavey, wat bedoel je met onderhands vlechten? Blond


De plukken onderlangs halen, dus onderdoor ipv bovenop.
Snappie? T´is een beetje moeilijk uitleggen... Scheve mond

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:26

gel erin smeren?