Gevolgen nieuwe wet (garantie)voor paardenhandel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Gevolgen nieuwe wet (garantie)voor paardenhandel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 00:16

Per 1 mei is een nieuwe wet in werking getreden:

De nieuwe wet stelt dat u er bijvoorbeeld vanuit mag gaan, dat een gebrek al bestond op moment dat u het product kocht, wanneer dat gebrek zich binnen zes maanden na aankoop van het product voordoet. De verkoper zal dan moeten aantonen dat het product wel degelijk in orde was bij de aankoop.

Ik kan me wel voorstellen dat dit grote gevolgen voor de paardenhandel kan hebben. (en keuringen)

Als je als een brave zadelmakke driejarige verkoopt als sportpaard, en binnen 6 mnd heeft de nieuwe eigenaar hem totaal verreden, dan blijft er niets anders opzitten om geld terug geven en paard terug te nemen, want bewijzen dat het paard ten tijde van de verkoop goed was lijkt me erg moeilijk.

Ook zal mi de keuring bij verkoop veel belangrijker worden, want bij gebreken binnen 6 mnd moet de verkoper bewijzen dat het paard ten tijde van verkoop goed was.

Hebben jullie al ervaringen hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:29

Wel van gehoord, maar nog geen problemen mee gehad. Aangezien ik nu toch geen verkoop meer doe voor 1 persoon maar puur alleen bemiddel voor klanten en verkopers zal ik daar ook geen last mee krijgen. En mijn grote eis blijft dat de paarden 100% zijn rontgenologisch en klinisch bij veearts naar keuze.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 00:38

Pipo schreef:
Wel van gehoord, maar nog geen problemen mee gehad. Aangezien ik nu toch geen verkoop meer doe voor 1 persoon maar puur alleen bemiddel voor klanten en verkopers zal ik daar ook geen last mee krijgen. En mijn grote eis blijft dat de paarden 100% zijn rontgenologisch en klinisch bij veearts naar keuze.


Het fysieke is 1 kant, maar ook gedragsproblemen kunnen een reden zijn om het paard weer "retour te doen" En iedereen weet hoe snel een jong paard in onkundige handen ongewenst gedrag kan gaan vertonen!

Dit lijkt me wel een probleem voor handelsstallen ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:50

Ja lijkt mij ook een groot probleem, want als verkoper moet je dan dus kunnen aantonen dat het door onkunde van de koper is, waarop je waarschijnlijk aansprakelijk gesteld kan worden door het feit dat jij meer kennis hebt dan de koper en je daardoor het paard niet had mogen verkopen.

Maakt het zeker er niet beter op.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 00:52

Pipo schreef:
want als verkoper moet je dan dus kunnen aantonen dat het door onkunde van de koper is,.


Dat is zowiezo al heel lastig natuurlijk! vind daar maar bewijs voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:16

Dat bedoel ik inderdaad, dat kan je niet bewijzen...........

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:39

Ik vermoed dat men daarom over een tijdje ook niet meer van een aankoopkeuring maar van een verkoopkeuring wordt gesproken.
Deze keuring zal waarschijnlijk verzwaard worden in de toekomst met misschien zelfs een uitgebreide karaktertest.
De premies voor de aansprakelijkheidsverzekering van dierenartsen zullen waarschijnlijk ook fors verhoogd worden; immers een slimme professionele verkoper zal het risico doorschuiven naar de keurend dierenarts.

Let op: de nieuwe regeling geldt alleen voor professionele verkopers!!! Er zijn dus ook allerlei geniepige dingen te verzinnen om hier onder uit te komen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:16

Ik vind het een belachelijke regel. (volgens mij is hier al een een topic over geweest)
Als mensen daar echt gebruik van gaan maken, kun je beter stoppen met de handel.
Ik geef niet voor niets mijn paard niet op proef mee, nu is het haast of de koper een proefperiode krijgt voor een half jaar. Je zou als verkoper ook haast zelf het paard laten keuren om zeker te zijn dat hij van binnen goed is.
Deze regel geld vb ook voor planten. Als die binnen een halfjaar doodgaat kun je je geld terug gaan vragen. Dat slaat helemaal nergens op.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:17

Ik vind het een belachelijke regel. (volgens mij is hier al een een topic over geweest)
Als mensen daar echt gebruik van gaan maken, kun je beter stoppen met de handel.
Ik geef niet voor niets mijn paard niet op proef mee, nu is het haast of de koper een proefperiode krijgt voor een half jaar. Je zou als verkoper ook haast zelf het paard laten keuren om zeker te zijn dat hij van binnen goed is.
Deze regel geld vb ook voor planten. Als die binnen een halfjaar doodgaat kun je je geld terug gaan vragen. Dat slaat helemaal nergens op.

Maar goed, misschien valt het in de praktijk dus mee.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:36

Is idd belachelijk. Heb een geval meegemaakt van een e-pony die ik verkocht had en de koper zei na 2 weken dat hij luchtzoog. Dat heeft ie bij mij echt nooit gedaan maar die man hield vol van wel.

Uiteindelijk heeft ie m toch gehouden omdat ik zei dat hij dat maar aan moest tonen dat hij dat deed en dat kon of wilde hij niet....

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:38

Dit is wel een beetje absurde regel. Men kan een paard binnen 6 maanden toch flink verprutsen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:58

Er was wel een uitzondering op de regel: iets in de trant van 'tenzij het gebrek in de aard van de zaak ligt'. Dus met zo'n plant kun je na een half jaar niet terug keren. Ik vind zo'n regeling niet perse slecht. Echt malafide handelaren krijgen grote problemen, hetzelfde geld bijvoorbeeld voor broodfokkers (honden). Als handelaar heb je toch nog wel genoeg mogelijkheden denk ik. En de meeste handelaren die ik ken, hechten veel waarde aan het behouden van hun goede naam. Wat hen betreft is er veel aan gelegen dat het nieuwe paard een succes wordt voor de eigenaar. Belangrijk is voortaan dat dingen op papier worden gezet! Bijvoorbeeld gebruiksdoel! Stel dat een paard als springpaard wordt verkocht; de nieuwe eigenaar rijdt het paard in de stop. Als de handelaar dan bijvoorbeeld wat videoopnames heeft van het paard dat succesvol wat parcoursjes spring, staat hij sterker in de schoenen bij een eventuele procedure over de onbekwaamheid van de verkoper.

Het wordt dus belangrijk om zoveel mogelijk informatie ten tijde van verkoop vast te leggen over de 'toestand'van het paard dmv videobeelden of oordelen van derden (dierenartsen).

Ik denk dat een niet goed behandeld jong paard ook onder de uitzondering valt (gebrek in de aard van de zaak). Het is algemeen bekend dat men op een vakkundig manier met een jong dier om moet springen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:02

misschien moet de verkopende partij het paard op de film zetten voordat het naar de koper gaat, met een digitale verzekerde handtekening van zowel verkoper als koper. Dus dat er gefilmd word, beide zetten na het filmen van het paard op de krant van die dag een paraaf, wat dan natuurlijk ook gefilmd word. zoiets stel ik me dan voor?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:10

Het zal trouwens waarschijnlijk ook wel zo zijn; hoe later de koper de koop ongedaan zal willen maken, hoe zwaarwegender zijn argumenten moeten zijn........na 6 maanden kun je echt niet meer aankomen: tis een luchtzuiger.
Misschien wel met het feit dat het zomereczeem paard is, met vermelding van het feit dat de koper met de aangekochte arabier bijvoorbeeld keuringen wil gaan aflopen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:19

Met een contract lijkt mij het eea uit te sluiten, mits het maar genoemd en ervoor getekend wordt...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:25

In In de Strengen heeft - volgens mij een paar maand geleden - een heel duidelijk verhaal hierover ingestaan, geschreven met een advocaat! Heeft niemand dat om in te scannen? Ik wel maar kan niet scannen.. Bloos

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:41

In dat betreffende artikel staat ook dat er volgens de wet sprake moet zijn van "nieuwe" goederen. Een paard is nou eenmaal altijd "tweedehands" dus ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Al zal de jurisprudentie (moeilijke woord voor vandaag weer gehad) het allemaal nog wel uit moeten wijzen. Denk persoonlijk dat de rechter de "oude" termijn van 6 weken eerder aan zal houden als een half jaar.

Leuk he....Wetgeving die achter een bureau door een of andere pennenlikker is bedacht... Kun je nagaan waar boeren etc. dagelijks mee te maken hebben.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:01

Tyrza schreef:
Met een contract lijkt mij het eea uit te sluiten, mits het maar genoemd en ervoor getekend wordt...

Goed zo Tyrza! Knipoog

tatty

Berichten: 3
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:01

Pipo schreef:
En mijn grote eis blijft dat de paarden 100% zijn rontgenologisch en klinisch bij veearts naar keuze.


Gaat niet helemaal op. Als een paard een gebrek heeft dat niet bij de standaardkeuring gevonden wordt dan kunnen ze hem daarmee alsnog terugbrengen. Daarom willen de meeste dierenartsen de keuringen ook gaan uitbreiden om dat soort problemen te voorkomen.
Je kunt je niet indekken met een contract Tyrza, als het paard niet goed is tijdens de verkoop dat is er sprake van grove nalatigheid van de verkoper en dat is dan weer een ontbindende voorwaarde.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:03

annegti schreef:
In dat betreffende artikel staat ook dat er volgens de wet sprake moet zijn van "nieuwe" goederen. Een paard is nou eenmaal altijd "tweedehands" dus ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Al zal de jurisprudentie (moeilijke woord voor vandaag weer gehad) het allemaal nog wel uit moeten wijzen. Denk persoonlijk dat de rechter de "oude" termijn van 6 weken eerder aan zal houden als een half jaar.

Leuk he....Wetgeving die achter een bureau door een of andere pennenlikker is bedacht... Kun je nagaan waar boeren etc. dagelijks mee te maken hebben.


Zeer verstandige praat van Annegti.


De MA gaat naar de klote door dit soort regels, en nog meer door de mensen die deze regels hanteren.......

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:54

Maar dit geldt volgens mij alleen bij consumentenkoop en dus alleen als je professioneel handelt. Als jij niet staat geregistreerd als handelaar, maar af en toe uit hobby wel eens een paard verkoopt (uit eigen fok, of what so ever) schijnen deze regels weer niet te gelden.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:12

Marije_jiplover schreef:
Maar dit geldt volgens mij alleen bij consumentenkoop en dus alleen als je professioneel handelt. Als jij niet staat geregistreerd als handelaar, maar af en toe uit hobby wel eens een paard verkoopt (uit eigen fok, of what so ever) schijnen deze regels weer niet te gelden.


Klopt! Maar Tyrza is misschien wel prof?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:21

Ik heb geen tijd om het hele topic te lezen, maar wij kregen toevallig wel een nieuwe goudvis toen hij na twee weken al dood was

Als dat met paarden ook zo gaat dan zijn al die handelaren vlug uitgewerkt...Bloos

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:33

Heb niet alle antwoorden gelezen, maar bij ons geldt dat te allen tijde het paard niet eerder weg gaat nadat het klinisch en rontgenologisch is gekeurd- waar zijn anders die keuringen voor-

Nog net zo belangrijk is om te kijken of het karakter paard wel bij de nieuwe eigenaar past.
Dat voorkomt enorme problemen.

Als de foute handelaar bv een paard telkens heeft gesedeert/of hij heeft het paard al 1 uur laten werken voordat de nieuwe eigenaar er op gaat zitten, mag er voor mij zo'n wet zijn, die de niets vermoedende koper beschermt.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:20

Suzan1 schreef:
Als de foute handelaar bv een paard telkens heeft gesedeert/of hij heeft het paard al 1 uur laten werken voordat de nieuwe eigenaar er op gaat zitten, mag er voor mij zo'n wet zijn, die de niets vermoedende koper beschermt.


Zoeentje kreeg ik als eerste paard - dwz, dat zijn vermoedens he!! Braaf bij het proefrijden en de hel brak los toen ik m thuis had (heb er nog een litteken van) en vooral de dag nadat ik hem had opgehaald. Eigenlijk die hele week....mamma mia!!

Daarom ben ik ook érg voor standaard bloed trekken bij een klinische keuring.