Bijzetteugels en strotouwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Bijzetteugels en strotouwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 18:06

Ik gebruik bij Norman altijd bijzetteugels, maar nou zag ik me stalgenoot stotouwtjes gebruiken!
Ik had het hierover met een vriendin van me en die vondt het niet eens zo'n raar idee.
Bij bijzet is de druk minimaal en ongelijk vanwegen het meeveren van de rubbere bandjes, bij strotouwtje is het duidelijker waar de grens ligt; daar en niet verder.
Het nageven moet uit ontspanning komen, bij het paard van me stalgenoot zie je 'm eerst tegenwerken en na een tijdje loop ie wel ontspannen en mooi nagevelijk.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:17

Er zijn heel wat topics over met touwtjes logeren. Moet je even de zoekfuctie gebruiken. Strotouwtjes zou ik niet gebruiken. Die snijden

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:19

Ik denk dat je een paard niet kwam dwingen om ontspannen te lopen zijn rug ontspant hij mischien wel maar of hij ook echt ontspannen is in zijn hoofd?
Dat rubber is er niet voor niets die strotouwtjes drukken hem gewoon in een positie of hij nu wel of niet wilt en dit doen ze op een niet zo vriendelijke manier als bijzetteugels.
elastiek vind ik nog wel de beste halsverlenger als deze goed gebruikt wordt

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:32

Ik heb Gracia ook wel eens met touwtjes gereden maar vond het niks. had echt het gevoel dat ze niet lekker liep daardoor. heb nu een thiedeman. dat werkt ook een beetje het zelfde. het paard krijgt een fijner gevoel in de mond als het ontspand en zijn nek los laat zeg maar. mischien is dat wat? die kan je ook goed afstellen en met touwtjes is dat toch minder. denk ik

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:34

favorietje schreef:
Ik denk dat je een paard niet kwam dwingen om ontspannen te lopen zijn rug ontspant hij mischien wel maar of hij ook echt ontspannen is in zijn hoofd?
Dat rubber is er niet voor niets die strotouwtjes drukken hem gewoon in een positie of hij nu wel of niet wilt en dit doen ze op een niet zo vriendelijke manier als bijzetteugels.
elastiek vind ik nog wel de beste halsverlenger als deze goed gebruikt wordt


Hier ben ik het niet mee eens. Ook met touwtjes kan een paard netjes ontspannen en netjes over zijn rug gaan lopen. Je moet alleen wel weten wat je doet maar dat geld voor elke hulpteugel. Dus ook bij de bijzet of de halsverlenger

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:36

graciaxxx schreef:
Ik heb Gracia ook wel eens met touwtjes gereden maar vond het niks. had echt het gevoel dat ze niet lekker liep daardoor. heb nu een thiedeman. dat werkt ook een beetje het zelfde. het paard krijgt een fijner gevoel in de mond als het ontspand en zijn nek los laat zeg maar. mischien is dat wat? die kan je ook goed afstellen en met touwtjes is dat toch minder. denk ik


denk ook niet dat het de bedoeling is om met touwtjes te rijden. Maar te longeren. Met rijden is idd een thiedeman of martingaal beter


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:07

Ik longeer altijd met touwtjes. Die moet je natuurlijk niet superstrak zetten, overigens zet ik ze niet als bijzetteugels vast.
Iets met rubber/elastiek is niets voor mijn pony, die gaat er op hangen. Terwijl de touwtjes gewoon los hangen. Overigens gebruik ik geen styrotouwtjes.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:51

favorietje schreef:
Ik denk dat je een paard niet kwam dwingen om ontspannen te lopen zijn rug ontspant hij mischien wel maar of hij ook echt ontspannen is in zijn hoofd?
Dat rubber is er niet voor niets die strotouwtjes drukken hem gewoon in een positie of hij nu wel of niet wilt en dit doen ze op een niet zo vriendelijke manier als bijzetteugels.
elastiek vind ik nog wel de beste halsverlenger als deze goed gebruikt wordt


Wat je zegt klopt niet, want als je de touwtjes vanaf de singel door de bitringen haalt en dan weer naar de singel, geef je je paard juist de ruimte om hoger of lager te lopen. De bijzetteugels zijn juist onvriendelijker, omdat het paard korter in de hals moet blijven en de rubbers door hun gewicht ook nog eens kunnen gaan slingeren. (Tip: het boek Longeren met Lammert Haanstra beschrijft dit allemaal heel duidelijk) Knipoog

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:53

nee man, strotouwtjes die snijden als een gek, ik zou zeggen ga naar de welkoop en haal een paard meter touw, van dat zachte touw, ja weet niet hoe ik dat moet zeggen. net zulk touw als bij een chambon of goque is dat!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 08:48

Als je het goed doet snijden die touwtjes niet, want dan hangen ze zonder spanning. Ik zelf gebruik wel altijd van dat koord, maar meer omdat die strotouwtjes zo lastig los te knopen zijn.

Ik vind rubberen/elastieken dingen vervelend om mee te longeren, paarden worden aangemoedigt om er lekker in te hangen waardoor ze erg taai worden.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:36

Ik longeer met slofteugel. Het is even lastig knopen, maar ik vind het handig; lekker lang, en makkelijk aan de ingel te bevestigen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:04

Ik longeerde Tos eerst ook altijd met touwtjes. De eerste keer was het een en al verzet, maar als snel ging het veel beter.