gelongeerd en niet goed..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 10:12

Gisteren dus weer mijn paard gelongeerd. Afgelopen dinsdag liep hij super, maar gisteren dus niet. Even voor de goede orde, hij heeft 3 en een halve maand stil gestaan (laatste 2 maanden stappen op het harde) vanwege een peesblessure.
Het lijkt net of hij zijn hele achterhand vast houdt, want echt onregelmatig loopt hij niet. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Want 2 weken terug is de laatste scan gemaakt en die was goed, daarom mocht ik dus ook beginnen met longeren. De pees zag er heel goed uit, zat alleen nog te veel bindweefsel.
Nou heeft hij de laatste tijd wel last van zijn rug gehad, en dat kan hij nog wel hebben. Met poetsen kon je dat merken met de rosborstel op zijn kruis. Zijn hele hoofd ging dan omhoog enzo. Nou is dat natuurlijk vrij normaal als je zo lang op stal hebt gestaan lijkt mij.
Het is ook niet niks dat hij nu zoineens weer draven mag.
Vanmorgen dus toch maar even de behandelend dierenarts gebeld, maar die was de hele dag weg naar een congres. En een andere dierenarts weet natuurlijk niet hoe het precies zit met mijn paard. Balen dus... Wat moet ik nu doen? Gewoon vandaag weer longeren en kijken of hij al beter loopt of op rust zetten? Want misschien is beweging juist wel goed voor zijn rugspieren en zijn stijfheid. Want de pees is goed, volgens de scan of zou er in de tussentijd (2 weken) al weer wat kapot gegaan zijn,lijkt me sterk...
Op 26 oktober moeten we weer naar de DA voor een nieuwe scan en een behandeling. Maandag kan ik dus pas weer de DA bellen.
Bah,ik baal als een stekker. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden maar ik zit er constant over te piekeren. Frusty Verward


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:46

Ik vind het vreemd dat je mocht longeren. Longeren is best een zware belasting voor de benen. Mijn ervaring is dat je na het wandelen op het harde erop moet en nog steeds stappen op het harde en rechtuit, dan stappen in de bak en dan pas beginnen met draven, maar dan ben je al weer zes weken verder.
Als je het niet vertrouwd, zou ik terug gaan naar stappen op het harde en rechtuit tot je eigen dierenarts weer terug is. Een pees is zeker niet iets om mee te spotten!

Navragen is beter dan afvragen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:49

Waarom longeren?? Ik heb altijd geleerd dat je een paard dat een peesblessure gehad heeft nooit moet longeren als je het rijden weer gaat opbouwen. Waarom ga je er niet opzitten? Dat belast de pees veel minder dan longeren. Als je niet 100% zekker bent dat de pees goed is zou ik het risico niet nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:52

Ik ben ook een beetje verbaasd over het longeren, heb het zelf nog nooit gemogen van de VA na een peesblessure.
Had hij geen spierpijn na de vorige keer longeren? Kun je er niet rustig mee gaan rijden, bv in het bos of langs ze weg, zodat je rechtuit kunt om eerst weer sterker te worden?


Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-01 21:19

Ja, ,maar we praten hier wel over een 4-jarig paard dat nog maar 3 maanden zadelmak is, en waar je dus na 3 maanden rust niet zomaar weer opspringt. En volgens mijn dierenarts (een van de beste in nederland) is het een fabeltje dat longeren slecht is voor de benen. Het is slecht als je paard een gewrichtsprobleem heeft. Hij had nog nooit een paard gezien die kapot gelongeerd is maar wel kapot gereden!! En hij zegt ook, hoe moet ik in godsnaam de training weer oppakken met een pas zadelmak paard? Met stappen moest ik ook altijd op het terrein blijven (soms met sedalin), want hij is nog niet verkeersmak.
Ik moet hem dus eigenlijk weer opnieuw inrijden, en daarom kan ik dus niet er zo weer opspringen. Dat gaat absoluut niet goed.
Vandaag weer gelongeerd en hij liep wel weer goed, volgens mij was hij dus gewoon stijf. Scheve mond\

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:35

Begrijpelijk dat je er niet zomaar op gaat zitten. Het is vaak moeilijk om een vraag te stellen op bokt zonder alle omstandigheden erbij te geven.

Ik hoop dat hij nu goed blijft lopen, ik kan me best voorstellen dat hij spierpijn heeft na 3 maanden niets doen.

Komt vast goed met m Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, Aranel, Cantheon, DanaxxLester, Earth, Jet, Kimm4, Kimmej, Miran, Patriesje, Raamzicht, tienus63 en 131 bezoekers