NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:22

Een zweepje kon bij Kawa eerst niet, dus dat viel af Lachen
Maar zonder sporen reed ik eerst en nu nog steeds regelmatig.
Dit omdat ik wil dat hij voor de kuit is en blijft.
En dat bevalt me goed.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 19:28

ja, ik rij ook zonder sporen, maar ik moet bekennen dat ik wel een zweep heb maar die gebruik ik zelden. Soms wel als ze haar aandacht een beetje verliest dan wil ik nog weleens een tikje geven zo van; Even bij de les blijven.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:10

Ik rij ook geregeld zonder sporen. Maar toch ook wel met. Een zweep vind ik zelf niet prettig rijden. Ik vind goed gebruikte sporen in de B en de L niet erg. Helaas zijn er nog altjd mensen die de spoor als gaspedaal willen gebruiken, maar helaas werkt dat juist averechts.

Een tijdje geleden reed ik altijd zonder, maar m'n instructrice adviseerde om met sporen te gaan rijden. Evt. zelfs met wieltje. Niet voor altijd, maar wel af en toe om het paard scherp te houden. In de praktijk rij ik nu dus om en om, met stompe sporen, dan weer zonder. en een enkele keer met wiel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:46

Sannie1980 schreef:
Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!

Sporen hoort normaal gesproken bij de uitrusting van de ruiter/amazone. Omdat B en L ruiters (soms daarna ook nog) vaak niet met sporen om kunnen gaan, zijn ze in die klassen niet verplicht.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:02

paardje"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!

Sporen hoort normaal gesproken bij de uitrusting van de ruiter/amazone. Omdat B en L ruiters (soms daarna ook nog) vaak niet met sporen om kunnen gaan, zijn ze in die klassen niet verplicht.
[/quote]
Ze zijn weldegelijk verplicht! Alleen wordt er nooit iets van gezegd, maar volgens het dressuurboekje hoor je ze om te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:05

In de B en L zijn ze niet verplicht.
In de hogere klasses wel.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:07

In de B en in de L zjin ze niet verplicht hoor, maar mag je met zweep en sporen rijden. In de m mag je niet meer met zweep rijden, maar moet je met sporen rijden.
Bij de dressuur dan, met springen mag je altijd een springzweep erbij houden.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:08

runningkawa schreef:
In de B en L zijn ze niet verplicht.
In de hogere klasses wel.

Zekers weten? Verward Ik dacht namelijk onlangs in het dressuurboekje gelezen te hebben dat het verplicht is. (zou ook beter zijn van niet hoor...daar niet van) Toch thuis ff nakijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:09

Zeker weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:12

Het regelement Lachen

Citaat:
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1
en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan op straffe
van uitsluiting.
Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.

De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De
maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De
takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen sporen als boven omschreven, waarvan de tand een maximale lengte heeft van 3 cm.
en een diameter van 0,5 cm toegestaan. Het uiteinde van de tand moet stomp zijn, d.w.z. zonder scherpe ran-den
en het uiteinde mag ook niet zijwaarts gericht zijn.

Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.
Het gebruik van niet toegelaten hulpmiddelen, evenals het overmatig gebruik van toegelaten hulpmiddelen,
ter beoordeling van toezichthouder, (voorzitter van de) jury en/of afgevaardigde, heeft onmiddellijke uitslui-ting
tot gevolg, ongeacht of misbruik plaatsvindt in de ring of op enig ander deel van het wedstrijdterrein
en/of bijbehorende accommodatie.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:14

Goh, en ik maar denken dat ze het verplichtte!! Nou ja... beter dus zo!