Goedkoop, snel, lekker en gezond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Goedkoop, snel, lekker en gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 18:44

Ik ben voor mezelf op zoek naar recepten van maaltijden die niet al te duur zijn, toch lekker snel klaar zijn en ook nog eens gezond zijn.
Als deze dingen ook nog in te vriezen zijn is het helemaal geweldig.
Ik ben op een punt in mijn leven waarin ik denk dat ik iedere dag maar eens fatsoenlijk moet eten, aangezien ik soms dagen niets eet.
Als je iets lekkers weet, zet het hier onder neer en ik ben je dan meteen al heeeel dankbaar, mits je rekening hebt gehouden met de dingen die ik niet eet. Knipoog
Ps.. vergeet niet te vermelden voor hoeveel personen het recept is.

NB. Hieronder een quote van mezelf uit een ander topic over dingen die ik niet eet. Is natuurlijk wel zo handig om te weten, alvorens jullie met dingen op de proppen komen. Wat vlees betreft, eet ik heel gemakkelijk een schnitzel, kipfilet, gehakt, tartaar, entrecote en varkenshaas.
Verder lust ik gewoon aardappelen, pasta's en rijst.

Honeybee schreef:
- Champignons, ben ik allergisch voor
- Mosselen, ben ik allergisch voor

- Vet vlees, met van die glibberende stukken... blèèèèèh, maar ook worsten enzo zijn niet aan mij besteed, evenals vleeswaren voor op brood.
- Ben ook niet zo'n viseter, al lust ik wel zalm, botervis, heekfilet enz., maar geen garnalen, haringen en dat soort rommel.
- Snert is hier absoluut not done..
- Schimmelkazen zoals mozzarella en brie. Alles waar schimmel op zit, beschouw ik al als verkeerd. Doe mij maar gewoon een stukje jong belegen kaas Haha!
- Krenten en rozijnen laat ik ook liever liggen

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:18

heee heee mozzarella is geen schimmelkaas ja!! Het is nog jongere kaas dan die jong belegen van jou die je wel lekker vindt! (en ik weet bijna zeker dat je het wel lust, ik ben namelijk de grootste zeikerd die er is qua eten, en zeker met (schimmel)kaas.)

Ok recepten, moet je kijken op www.ah.nl, staan een hoop goeie recepten.

ik heb er wel 1, is errug lekker maar wel met flink wat calorieen.
komt ie:

nodig voor 2 personen:
2 kipfilets (oorspronkelijk is het met karbonaadjes, maar wegens vetrandjes&bot veranderd in kipfilet.)
zakje lenteuitjessoep van knorr of honig, weet ik effe niet, tis een groen zakje, met poeder wat je dus met water moet maken, maar met dit recept moet dat niet.
pakje roomculinair, of slagroom, +/- 200 ml.
Aardappeltjes, schijfjes, rostirondjes, aardappelkroketjes, whatever.
groente, bv broccoli oid.

okee werkwijze:
pak een kom, doe daar de soep in (dus alleen poeder!) daarbij de room-culinair of de slagroom. mixen tot een papje. Kipfilet in stukjes snijden. Vlees in ovenschaal doen (of in koekenpan) en daaroverheen de saus gieten.
Ovenschaal: in oven zetten, op 180 graden, ongeveer een uur, maar als het anderhalf uur is, geeft dat niet, het kan er bijna niet te lang in staan. Alleen even opletten dat je bovenkant niet zwart wordt.

koekenpan: op gas zetten, langzaam en zachtjes laten pruttelen tot het vlees gaar is. (gaat wat sneller dan oven-manier, maar mist het lekkere gegratineerde korstje...)

af entoe even kijken bij allebei de manieren of er geen water bij moet, de saus bindt nogal. Dus op dikte maken met een scheutje water.

Verder je groenten en aardappeltjes (whatever) maken zoals je altijd doet.

klinkt heel ranzig, kip met soep, maar het wordt dus geen soep maar een saus. errug lekker Vingers aflikken , en kan eigenlijk niet mislukken.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:37

Dit is echt heel snel klaar (meestal stoom ik rijst in de microgolfoven terwijl ik het vlees bak en de groentjes+saus maak), kan je cordon-bleu of schnitzel ofzo bij eten, en heel goedkoop, ik gebruik er namelijk de versneden groenten voor juliennesoep van de Aldi voor: [VT] Snel en lekker warme groentjes met heerlijke saus

Erwtjes heel snel klaar: uitjes stoven, erwtjes uit blik erbij (nat bijhouden!!), even meestoven, wat bloem erover, goed roeren, nat er weer bij, nog goed roeren, even laten opkoken en klaar

Ik zal nog even verder nadenken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:25

Effe snel groentesoepie maken: zakje verse soepgroenten, potje bouillon met vleesjes of balletjes, zakje juliennesoep van Honig. Tien minuutjes en je hebt een zalig soepje. Bruin broodje erbij met een klein likje boter (iets vet heb je nodig als brandstof) en een fruitje na en je hebt de hele schijf van vijf gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:34

Of effe een eenpanswokding: zakje gesneden groenten naar smaak met een klein pakje van die gele aardappeltjes, beetje olijfolie in de wok, piepertjes erbij en bakken, dan nog even de groenten erdoorheen roerbakken en smullen maar.
Extra lekker maken? Even een appel vanaf de fruitschaal pakken, in een paar stukken snijden, klokhuis eruit, even in de magnetron (5 minuutjes), dan even grof prakken, theelepel kaneel erdoor en je hebt de lekkerste appelmoes allertijden erbij, nog lekker vers en warm! Yummie!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:01

gemengde groente in een schaal, kipfiletje erop, beetje boursin (oid) en/of geraspte kaas erover: 15 min in magnetron, klaar

melk opwarmen met wat water en bouillonblokje, fijngesneden witte kool even mee koken, pureepoeder tot het stamppot is, geraspte kaas erdoor en een blikje mandarijntjes.

spinazie uit de diepvries opwarmen (of verse spinazie roerbakken), spekjes uitbakken en erdoor doen met wat boursin. Eten met pasta. Kan ook met prei.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:15

Als je het snel wil:

- Karbonaadje
- blikje/potje boontjes naar keuze
- van Maggi de aardappelpurree in een zakje (is te verkrijgen in een pakje van 3 zakjes a 2 personen, wordt in mijn geval 1 zakje voor 1 persoon Haha!)

Niet duur en onwijs simpel te maken.

Karbonaadje volg je de bereidingswijze op de verpakking. Boontjes in het vocht van het potje en ongeveer een half kopje water met een snufje zout warm laten worden, niet koken, anders spatten ze vaak en worden ze droog. Purée is helemaal simpel, 250ml water koken, inhoud van het zakje er doorheen roeren, klaar! Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 00:21

Mayo schreef:
- van Maggi de aardappelpurree in een zakje (is te verkrijgen in een pakje van 3 zakjes a 2 personen, wordt in mijn geval 1 zakje voor 1 persoon Haha!)

Voor mij ook één zakje voor één persoon. Ik snap niet hoe twee mensen daarvan moeten eten.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:29

Normale mensen kunnen dat waarschijnlijk wel, maar ja, wij moeten weer abnormaal zijn *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:31

mayo,

Varkensvlees is niet echt gezond hoor, een blikje groente ook niet. En aardappelpuree is pure zetmeel.

sorry:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:33

Lielle schreef:
gemengde groente in een schaal, kipfiletje erop, beetje boursin (oid) en/of geraspte kaas erover: 15 min in magnetron, klaar

melk opwarmen met wat water en bouillonblokje, fijngesneden witte kool even mee koken, pureepoeder tot het stamppot is, geraspte kaas erdoor en een blikje mandarijntjes.

spinazie uit de diepvries opwarmen (of verse spinazie roerbakken), spekjes uitbakken en erdoor doen met wat boursin. Eten met pasta. Kan ook met prei.



Klinkt gezond en lekker! Print het morgen ff uit op mijn werk...........weet ik gelijk wat ik de rest van de week eet Tong uitsteken

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:34

Gezonder dan de gewone vette hap van de snackbar Haha!

Blikje groente trouwens wel, pas uitslag van een onderzoek gehoord (weet alleen even niet waarvan) maar daarbij werd vermeld dat blok/pot-groente bijna net zo gezond is dan verse groente, omdat het op het beste moment geoogst wordt en ingeblikt. Daardoor verliest het weinig van z'n voedingswaarde.

Aardappelpurée, tjsa... 1 van de 3 gezond is beter dan géén van de 3 gezond *LOL*

Oh ja, je hebt ook kalfs-karbonade dacht ik Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:49

Nasi goreng, ook redelijk snel klaar bij mij...
- rijst koken
- erwtjes, maïs erdoor
- nasikruiden erdoor
- eventueel gebakken eitje erbij

Ook snel en lekker: vis in de oven op Italiaanse wijze
- oven voorverwarmen
- 1 tomaat in blokjes snijden
- tomaat in kommetje doen, mengen met oregano en basilicum
- parmezaanse kaas raspen en mozzarella kaas in fijne stukjes snijden en deze twee mengen
- kabeljauw (of roodbaarsfilet) in ovenschotel plaatsen, tomatenmengsel erover doen en daarover het kaasmengsel
- 15 minuutjes in de oven et voila
(lekker met rijst of pasta)

Trouwens, die puree uit pakjes vind ik persoonlijk toch maar vies... geef mij dan maar zelfgemaakte puree met echte aardappels (kruipt meer tijd in, maar is ook tien keer zo lekker)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:30

Pipo schreef:
mayo,

Varkensvlees is niet echt gezond hoor, een blikje groente ook niet. En aardappelpuree is pure zetmeel.

sorry:D


Dat maakt helemaal niets uit qua voedingsstoffen. Groenten uit een potje is net zo voedzaam als vers. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:48

snel goedkoop gezond en lekker:
probeer dan een tofu en tempe te halen in de Toko. Vergeet er niet wat potjes lekkere saus bij te kopen zoals bijv" Hoi-Sin sauce, Char Sui sauce, Shui suan sauce etc Allemaal kant en klare chinese smaakmakers die je eventjes meebakt met je tempe of tofu.
De indische smaakmakers zijn de boemboe's. Die bak je ook eventjes mee met je soja-kaas en laatje daarna lekker sudderen.
Je eet er rijst of mie bij met wat sperzieboontjes. Ook ideaal in de diepvries.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 13:48

Jippie schreef:
De indische smaakmakers zijn de boemboe's.

Die gebruik ik dan ook ontzettend veel.
Sajoer boontjes is één van die favorieten.
Rijst koken, diepvriesboontjes in de pan gooien en de mix eroverheen gooien met wat water. Hmmm... jammie... smullen maar!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:57

Capucijners met erg gebakken spekblokjes, en gesnipperde rauwe ui in azijn. Spotgoedkoop, bere gezond en nog lekker ook (al lijkt dat nu niet zo).

Ook goedkoop en altijd goed; pannekoeken; meel, eieren en melk, dat is gezond. Gezonder is met volkoren meel, niet te veel suiker erbij gebruiken, en bak eens stukjes appel mee.

Omelets, ook gezond en niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:17

Als je dan toch van Indisch houdt:
Ik heb altijd van die mie-soepjes in huis. Kost ongeveer 50 cent per zakje, is goed te eten, weinig kalorietjes en redelijk gezond Haha! En superrrrr snel