serieus hulp gevraagd met moeilijk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

serieus hulp gevraagd met moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:30

Ik heb een serieus probleem met mijn 5 jarige jacardo ruin. www.members.lycos.nl/arohk/images

onwisj leuk paard, kan erg goed lopen gaat goed vooruit maar is niet te rijden als hij niet in het land staat. ok al longeer ik voor het rijden. Hijbegint dan tegen te houden en ontploft meerdere malen door te bnokken met 4 benen tegelijk tre springen en achter een anderpaard te plakken en daarna weer te bokken erg eng vind ik zelf en weet niet hoe ik dit op moet lossen. wie heeft voor mij tips... waar ik echt iets aan heb..

liefsmelissa

Just Beleve and HOPE


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:42

voordat je het rijtechnische gedeelte kritisch gaat bekijken kun je eerst naar zijn gezondheid kijken. Heeft hij last van zijn mond/ rug of nog niet sterk genoeg misschien? als dat niet het geval is zou ik er een trainer bijhalen of in training zetten tenminste als je geld hebt. verder tips qua rijden zijn moeilijk te zeggen van een afstand
veel succes ermee ik hoop dat hij snel weer in het gareel loopt want niets is zo frustrerend als een paard wat er continu tussen uit knijpt. mijn eerste 2 paarden deden het ook. de eerste had last van zijn benen (bleek achteraf en de andere kreeg toch te weinig beweging. aan de oplossing ben ik niet gekomen wan tze zijn beide al na een jaar geslacht

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:43

hij heeft niets ik hem nalaten kijken grondig. hij had haken opze kiezen die zijn gevijld..en beenwerk en rug waren in orde

Just Beleve and HOPE

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:45

Misschien minder krachtvoer? (eventueel wel meer hooi/kuil). Wat eet hij nu en wat doet hij op een dag?

:evaw:

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:46

hij krijgt 2 x halfje bix en hooi verder niets ik heb hem paar weken geleden er al vanaf gehaaldmaar tisecht balen want tis zo'n leuk dier en jij woont ver weg nu :'( Knipoog best jammer:( en hij werkt elke dag is het niet onder het zadel dan 3 kwartier met pessoa en stapmolen smorgens

Just Beleve and HOPE

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:48

Ik zou niet proberen dit zelf op te lossen. Misschien is het een mogelijkheid hem door een prof te laten berijden...in ieder geval voorlopig dan?

Je suis Charlie.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:50

heeft iemand iedeen waar ikd at kan laten doen, bij wie? heb je een adres...en kosten en verdere informatie

Just Beleve and HOPE

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:50

Dat is al niet heel erg veel idd.
Staat hij verder de hele dag op stal? Kan hij niet in de bak bv 's morgens of rijden er veel mensen overdag?
Ja ik had best een bij hem willen kijken maar het komt er niet van.
Misschien ben ik tussen kerst en oud en nieuw bij mijn ouders....

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:52

Kan je 'm niet bij Marjolein in training geven, of wil je dat niet. Die doet dat ook toch? Of sta je niet meer bij haar? Dan kan je 'm langzamerhand weer overnemen? Of is dat geen idee?
Ik zal ff denken of ik nog iemand weet die dat doet.

:evaw:

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:54

owleuk kom dan even een keerlangs:) marjolijn wil ik niet want mar is een schat maar van rijden komt dan weinig als je bij haar op stal staat dan doet ze het wel maar minde rwil iemand die het serieus doet zeg maar....

Just Beleve and HOPE

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:55

Sjimmy schreef:
Dat is al niet heel erg veel idd.
Staat hij verder de hele dag op stal? Kan hij niet in de bak bv 's morgens of rijden er veel mensen overdag?
Ja ik had best een bij hem willen kijken maar het komt er niet van.
Misschien ben ik tussen kerst en oud en nieuw bij mijn ouders....


soms denk ik dat het teweinig is maar hij wordt er niet mager van hij isnog gwn mooi rond maar veel hooi wel

Just Beleve and HOPE

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:03

Maar drie kwartier werken is ook niet veel.

Er is een gezegde in de westernsport dat heet: wet pads make sweet horses. Hard aan het werk zetten.

Voor de rest weet ik niet wat voor bix je voert. Is het sportbrok? Basisbrok? Veel minder kan eigenlijk niet, want dan krijgt hij niet genoeg voedingsstoffen binnen.

Heeft je paard sociale contacten? Heeft hij contact met soortgenoten of staat hij alleen? Heb je je paard geschoren? Is hij kort in het haar? Wat voor dekens heb je op? Hoe is zijn stal?

Er zijn zoveel factoren die de reden kunnen zijn voor dit gedrag.

Je suis Charlie.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:05

ehm het is sportbrok... hij staat gewoon in een stal met alleen maar paarden om hem heen... ...vaak voor het rijden longeer ik eerst kwartier met pessoa en dan gaik rijden maar ik weet het gewoon niet meer weet niet wat er aan de hand is, ik heb hem grondigna laten kijken op alles en daar kwam niets uit gelukkig,.. maar alle tips blijven welkom want wil hier doorheen, lijkt wle een extreme puberfase..

Just Beleve and HOPE

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:14

Nogmaals, ik zou hem uit handen geven. Puberen of niet, geen enkel paard is het waard dat je je nek erop breekt...

Je suis Charlie.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:18

ik heb tyrza gemaild voor informatie, ben opzoek naar adressen om je paard te laten trainen...

graag suggesties...

Just Beleve and HOPE

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:47

Ik verwacht dat Tyrza je al een stuk verder kan helpen, wacht anders eerst haar antwoord af Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:58

Ik heb een merrie die in haar jonge jaren min of meer hetzelfde was....
Voor haar was de enige oplossing de hele dag in het land........en minimaa twee uur per dag trainen (bos in). Geleidelijk aan werd het steeds beter.
Ze had gewoon veel te veel energie en was erg looplustig. Meestal zijn deze paarden later een droom om te rijden omdat ze graag voor je werken.

Ik zou geduld hebben......en veel beweging geven, houd em bezig....komt de rest vanzelf!

succes.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:27

Laat hem eerst is voor het rijden gewoon is los rennen. Met pessoa longeren kan hij zijn energie niet genoeg kwijt mischien. Dus gooi hem gewoon even los in de bak. En ga dan is lekker met hem spelen. Als hij genoeg heeft gerend dan kan je hem gaan zadelen.

Werkt dit ook niet. Dan zit het hem toch ergens anders in. Er kunnen dingen zijn die jij niet opmerkt en de anderen ook niet zo snel. Op de foto's komt hij over als een vrolijk levens lustig paard. En dat moet je zo houden.

Ik geef zelf les, aan mensen met probleem paarden. Vaak heb ik na het zien van het probleem al door waar het vandaan komt. Ik weet niet waar je woont. Maar ik wil je wel helpen.

Hem weg laten brengen vind ik zelf niet de echte goed oplossing. Jij moet met je paard overweg kunnen. Het kan dus heel goed zijn dat hij bij terug komst niet meer de levenslustige vrolijke paard is. Of dat je weer met het zelfde probleem komt te zitten.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:21

Even een vraagje: je schrijft dat hij dit gedrag vertoond als hij niet in het weiland staat; hoe gedraagt hij zich dan als hij wel in het weiland staat? Is hij dan wel te rijden? En dat betekent dus dat hij het wel kan, maar waarschijnlijk een tomeloze energie heeft waar jij rekening mee moet houden. En de tips die gegeven worden om professionele hulp te zoeken lijkt me heel goed; je moet niet op een ongeluk gaan zitten wachten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:19

Dit klinkt echt als een energie-probleem, en daar helpt een uurtje stapmolen of longeren hem echt niet vanaf. Hij moet even lekker los kunnen 'spetteren'. Is het mogelijk dat hij dagelijks een uurtje (minstens) los in een bak staat, liefst met een paard waar hij het goed mee kan vinden?
Mijn paardje stond bij de vorige eigenaar ook niet op het land, maar wel elke dag 2 uur in de bak met z'n halfbroer. Die waren de hele tijd aan het donderjagen, dus dan kon hij lekker stoom afblazen. Zou jou paardje ook goed doen denk ik.

Als dat niet kan, zou ik hem losgooien voor het rijden in plaats van longeren. Hij moet even lekker 'van zichzelf zijn' voordat hij serieus voor jou aan de gang kan.


mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 17:31

pegassa schreef:
Ik heb een merrie die in haar jonge jaren min of meer hetzelfde was....
Voor haar was de enige oplossing de hele dag in het land........en minimaa twee uur per dag trainen (bos in). Geleidelijk aan werd het steeds beter.
Ze had gewoon veel te veel energie en was erg looplustig. Meestal zijn deze paarden later een droom om te rijden omdat ze graag voor je werken.

Ik zou geduld hebben......en veel beweging geven, houd em bezig....komt de rest vanzelf!

succes.

wat jij zegt ove rdie droom is dus echt waar, als hij dan eenmaaal wil en loopt dan is het zo'n schitterend paard met een uitstraling, hij heeft zijn winstpunten van dezomer gehaald door zijn hele uitstraling toont al snel leuk en energie genoeg, misschien moet ik hem toch nog meer beweging geven
en tyrza gaat antwoord geven hhah

Just Beleve and HOPE

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 17:32

ArwenLune schreef:
Dit klinkt echt als een energie-probleem, en daar helpt een uurtje stapmolen of longeren hem echt niet vanaf. Hij moet even lekker los kunnen 'spetteren'. Is het mogelijk dat hij dagelijks een uurtje (minstens) los in een bak staat, liefst met een paard waar hij het goed mee kan vinden?
Mijn paardje stond bij de vorige eigenaar ook niet op het land, maar wel elke dag 2 uur in de bak met z'n halfbroer. Die waren de hele tijd aan het donderjagen, dus dan kon hij lekker stoom afblazen. Zou jou paardje ook goed doen denk ik.

Als dat niet kan, zou ik hem losgooien voor het rijden in plaats van longeren. Hij moet even lekker 'van zichzelf zijn' voordat hij serieus voor jou aan de gang kan.

misschien heb je inderdaad gelijk... dank jullie wel! want ben echt een beetje radeloos besef gwn dat een uur van zijn dag lang niet genoeg dit isook begonnen sinds hij niet meer in het land kan staan...

Just Beleve and HOPE

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:54

Ik ken het. Mijn pony staat weer op stal, en rijden is bijna onmogelijk. Hij vliegt als een gek door de bak, en alleen maar harder willen. Fatsoenelijk rijden is er niet bij. Longeren ook niet, want dan doet hij te gek, dat vind ik gevaarlijk op een rondje.
Mijn pony staat nu tijdelijk heel laag in het voer, tot hij echt aan de stalperiode gewend is, hij wordt wel rustiger namelijk. Op dit moment krijgt hij 750-1000 gram voer. Waarvan 1/3 ponybrok (geen energie, wel vitaminen etc), 1/3 prestatiebrok (wel energie, maar ook veel vitaminen, mineralen etc) en nog wat meusli, voor de smaak.
Pony loopt normaal elke dag minimaal een uur onder het zadel. Als ik een dag niet rijd, is hij gestoord.
Los in de bak vind hij meestal niets, behalve als ik hem even opjaag. Dan komen de bokkesprongen er wel uit. Ik denk dat ik ook heel fanatiek hem nu elke dag buiten moet gooien. En pas later rijden, en dan hoop ik dat het goed gaat.
Als mijn pony eenmaal wat langer op stal staat, dan is het over. Dan is hij gewend. Hij krijgt dan meer voer, en met dezelfde procedure gaat het dan goed.
Succes ermee, want het betekent vaak toch wel wat meer tijd in je paardje steken.

Als mijn pony wel te rijden is, dus niet te heet. Dan is het een prachtbeestje, en kan fantastisch lopen, maar ik moet hem wel bezighouden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:02

Citaat:
Laat hem eerst is voor het rijden gewoon is los rennen. Met pessoa longeren kan hij zijn energie niet genoeg kwijt mischien. Dus gooi hem gewoon even los in de bak. En ga dan is lekker met hem spelen. Als hij genoeg heeft gerend dan kan je hem gaan zadelen.

Dat dacht ik ook.
Ik vind het persoonlijk heel logisch dat een (jong) paard zich ff flink uit wil kuuren.
Je kunt niet verwachten dat ze 23 uur op stal staan en dan braaf een uurtje lopen.
Dat vind ik persoonlijk niet eerlijk.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 21:31

nee is het ook nie jul;lie hebben gelijk heb het uitgeprobeerd en het werkt:) vandaag heerlijk gereden haha

Just Beleve and HOPE


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: stoer en 11 bezoekers