Kosten auto??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Kosten auto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:54

Ik zit soms te denken of ik een auto zou kunnen betalen maar heb geen idee eigenlijk wat het zou moeten kosten...

Ik wil gewoon een klein scheurijzer.. Geen bijzondere dingen..
Hij moet gewoon van me huis naar me werk kunnen rijden en weer terug..
En van me huis naar me paard en weer terug...

Wat voor autootje kan ik dan het beste nemen??
Wat zijn de gemiddelde kosten (van de wegenbelasting en verzekering)??

En de verzekering hangt af van je leeftijd en de tijd dat je je rijbewijs hebt, toch??
Want ik ben 18 en heb pas een weekend me rijbewijs dus dat zal wel duurste cat. zijn...

Kan iemand me hier bij helpen??


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:04

Als je een eerste autootje koopt, laat dan de verzekering op naam van je ouders zetten tot je 23ste, anders is het niet te betalen en ben je ongeveer 50 euro in de maand meer kwijt.
Verder moet je niet alleen rekening houden met de kosten voor verzekering en belasting, maar ook voor als er problemen zijn. Want een goedkoop tweedehands autootje loopt niet meer zoals een nieuwe, en je zal er dus best eens wat aan moeten laten repareren (spreek uit ervaring). Neem een auto waar er veel van zijn, dan kan je spare parts eventueel voor een prikje op de sloop halen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:14

Meer info nodig, anders kan ik wel een bedrag noemen, maar dat heeft werkelijk geen zin. (iig minstens 200 euro per maand, alles meegeteld)

Het woord scheurijzer in combi met 18 klinkt me niet erg verstandig in de oren trouwens.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 16:15

Ik ga niet hard met een scheurijzer... Ik houd me serieus netjes aan de snelheden (toeminste ga nooit meer als 5 km te hard)... Maar wij noemen thuis kleine autootjes zo...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:21

Prima schreef:
Meer info nodig, anders kan ik wel een bedrag noemen, maar dat heeft werkelijk geen zin. (iig minstens 200 euro per maand, alles meegeteld)

Het woord scheurijzer in combi met 18 klinkt me niet erg verstandig in de oren trouwens.....


Het kan voor minder, maar dan moet je misschien een beetje mazzel hebben.

1. Als je de verzekering op de naam van je ouders kan laten zetten dan kun daar voor minder dan 30 euro in de maand mee klaar zijn (een oude auto hoeft alleen maar WA);
2. wegenbelasting is voor de lichtere klasse auto's ook zoiets per kwartaal (zie www.wegenbelasting.nl ).
3. Ja en dan krijg je de variabele kosten van de aanschaf (er zijn oude barrels voor minder dan 500 euro waar nog een jaar apk op zit),
4. evt. reparaties (niet meer dan 500 euro want dan is je auto total loss Haha! )
5. en natuurlijk de benzine (en olie etc.) die je verbruikt.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 27-10-03 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:23

Ik heb een klein autootje, voor 800 euro gekocht. Betaal geloof ik 50 euro verzekering per maand en 13 euro wegenbelasting ofzo, weet ik niet precies. Het risico van de verzekering op je ouders naam zetten is dat als je schade maakt bij iemand anders je ouders een deel van hun no claim kwijt zijn. En bij verzekering op je eigen naam betaal je wel zelf meer maar bouw je ook no claim op.
Benzine ben ik ong 35 euro per maand kwijt, en dan rij ik elke dag naar stal en naar de trein, ong half uur/3kw bij elkaar, en dan nog wat extra ritjes.
Extra kosten zijn wel aardig veel.. een vriendin van mij heeft net dr (oude) autootje na laten kijken en moest meteen 350 euro betalen omdat er dingen gemaakt moesten worden.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:24

Ik zou adviseren om als eerste auto, wanneer je weinig rijervaring hebt, een zogeheten 'loop en sloop' auto te kopen. Een oude Alto bijvoorbeeld. Kost weinig in onderhoud, motorrijtuigenbelasting en rijdt bovenal zuinig. Dit heb ik ook gedaan. Inmiddels heb ik al enige tijd mijn rijbewijs maar de auto is er nog steeds. Ik heb nog nooit schade veroorzaakt overigens.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:52

Roos schreef:
Ik zou adviseren om als eerste auto, wanneer je weinig rijervaring hebt, een zogeheten 'loop en sloop' auto te kopen. Een oude Alto bijvoorbeeld. Kost weinig in onderhoud, motorrijtuigenbelasting en rijdt bovenal zuinig. Dit heb ik ook gedaan. Inmiddels heb ik al enige tijd mijn rijbewijs maar de auto is er nog steeds. Ik heb nog nooit schade veroorzaakt overigens.


En je als er wel schade is aan jouw auto hoef je je daar niet zo druk over te maken, meestal maakt een krasje meer of minder niet zo uit op een oude auto Haha!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 17:20

Wil ook nog geen nieuwe of mooie auto.. Gewoon eentje waar ik een beetje mee rond kan rijden..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:32

Sprintje schreef:
4. evt. reparaties (niet meer dan 500 euro want dan is je auto total loss Haha! )
5. en natuurlijk de benzine (en olie etc.) die je verbruikt.


Punt 4 is niet waar hoor, overspuiten of uitdeuken kan ook behoorlijk in de kosten lopen.
En punt 5 is het duurste van allemaal (op de aanschaf na), mits je wel regelmatig rijdt natuurlijk (maar zodra je een auto hebt ga je dat zeker wel doen Tong uitsteken).

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:53

Ik rij in een bestelbus, diesel op grijs kenteken, is goed te betalen. Alleen dan rij je wel in een lomp grote bak ipv een "klein scheurijzer".
Reparaties is vooral een kostenpost, maar daar heb ik een "mannetje" voor, dat scheelt een boel Haha!
Pluspunt is dat je een hoop zooi mee kunt nemen en de trailer kan trekken (moet je wel E hebben), nadeel is het verbruik en in de stad is het ook niet echt praktisch.
Eigenlijk vind ik het een rotauto, maar een andere kan ik niet betalen (wil m'n trailer kunnen trekken, dus kom er niet met een kleintje) en uiteindelijk kom ik er wel mee van A naar B.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:12

Ik heb een Peugeot 106 en ben aan wegenbelasting ongeveer 100 Euro kwijt in de 3 maanden. Het is een diessel en hij rijdt 1:18 bij een sportieve rijstijl. Mijn oma zou er ook wel 1:20 mee halen, denk ik Haha!. Ik betaal rond de 30 Euro voor een volle tank, waar ik elke keer weer zo'n 750 km verder mee kom, dus de brandstofkosten zijn erg voordelig Haha!. Kosten verzekering kun je bij veel verzekeringsmaatschappijen online uitrekenen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:34

Roos schreef:
Ik zou adviseren om als eerste auto, wanneer je weinig rijervaring hebt, een zogeheten 'loop en sloop' auto te kopen.


Weet je wel wat een loop of sloop auto is? Dat is een wagen die alleen na veel werk weer de weg op kan of voor onderdelen kan worden gebruikt. Geen goede tip dus!

Ik zou lekker een klein Japannertje kopen. Ik heb zelf met veel plezier en weinig kosten in mijn Suzuki Swift gereden. Hij was zuinig en goedkoop in de wegenbelasting. Ik ben er niet zo'n fan van om een verzekering via je ouders af te sluiten. Als jij een ongeluk maakt, zijn zij hun no claim-korting gedeeltelijk kwijt. Als je zelf een verzekering afsluit, dan bouw je ook voor jezelf no claim-korting op.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:07

Je kunt ook een oldtimer kopen, als de auto meer dan 20 jaar oud is kan hij in de meeste gevallen in de oldtimerverzekering, je mag dan echter niet meer dan 5.000 km per jaar rijden.

Als de auto ouder dan 25 jaar is hoef je ook geen wegenbelasting te betalen, probleem is wel dat een goede en gave oldtimer schaars is en de aankoopprijs behoorlijk hoog kan liggen.

Ik heb zelf een oldtimer Ford gekocht om droog bij mijn paard te komen, we hebben ook nog een Mitsubishi L300 bus, grijs kenteken.

Voor het onderhoud moet je eigenlijk een "mannetje" hebben, anders zal dat de grootste kostenpost zijn.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:15

Ik heb een Opel Corsa, die officieel van mijn ouders is, maar ik betaal de vaste kosten (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving) in een kilometerprijs boven op de benzinekosten.
Ik heb deze auto nu een jaar en 30.000 km gereden, scheelt echt dat het een redelijk jonge (1998) auto is, want we hebben er echt geen problemen mee gehad.
Wegenbelasting is voor deze auto € 39,00 per kwartaal, verzekering zo'n € 300,00 per jaar en het onderhoud (APK, grote en kleine beurt) heeft tot nu toe iets meer dan € 300,00 gekost.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:47

Ann schreef:
Je kunt ook een oldtimer kopen, als de auto meer dan 20 jaar oud is kan hij in de meeste gevallen in de oldtimerverzekering, je mag dan echter niet meer dan 5.000 km per jaar rijden.

Als de auto ouder dan 25 jaar is hoef je ook geen wegenbelasting te betalen, probleem is wel dat een goede en gave oldtimer schaars is en de aankoopprijs behoorlijk hoog kan liggen.

Ik heb zelf een oldtimer Ford gekocht om droog bij mijn paard te komen, we hebben ook nog een Mitsubishi L300 bus, grijs kenteken.

Voor het onderhoud moet je eigenlijk een "mannetje" hebben, anders zal dat de grootste kostenpost zijn.


Old-timer kan al vanaf 15 jaar, als je de juiste maatschappij neemt. Land Rovers zijn te kust en te keur voor heel redelijke prijzen te koop, ook ouder dan 25 jaar. Die km-beperking leg je jezelf op, ik kan met de Range Rover de hele wereld rondsjezen als ik wil, zonder dat de verzekering gaat zeuren.
Voor het geval je zo'n rijdende meccanodoos maar niks vindt, dan heb ik nog een goede Micra in de aanbieding. 750 euro mag je'm hebben. Hij is van 86, heeft 100.000km gereden en is vorige maand weer met vlag-en-wimpel door de APK gekomen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Brandje

Berichten: 82
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:20

Ik weet niet wat je budget is. Daarnaast heb je het over een scheurijzertje.... vaak zijn kleine snelle auto's die nog betaalbaar zijn, al door de vorige eigenaren afgetrapt. Om eerlijk te zijn zou ik daar niet meteen aan beginnen. Wil je onderhoudskosten een beetje drukken.

Maar als je een lekker goedkoop autotje wil, die niet veel kost. En die je wel overal brengt. Dan zou ik voor een oude aziater gaan. Ik ben zelf begonnen met een Suzuki Alto uit '88. Wegenbelasting is te verwaarlozen. En verzekering kan je het beste proberen te zetten bij je ouders. (officieel mag dit niet.... fraude) En zo'n ding rijd normaal 1 op 15 als je sportief rijdt. De 1 op 25 heb ik ook wel eens gered.
Onderhoud is heel goedkoop aangezien de onderdelen allemaal uit het oosten komen. Kost bijna niks.

Let goed op bij het kopen van zo'n auto dat de auto niet te veel heeft gelopen. En of er voor het komende jaar iig een APK op zit. Kan je er iig een jaar mee rijden. Of ga anders met zo'n auto langs de anwb voor je um koopt. Die keuren um op een aantal punten tegen een kleine vergoeding.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 08:40

Kijk hé, ik ben misschien een verwend nest (neen hoor, maar zo gaat het missch wel overkomen), maar dat zou ik dus nooit doen, zo'n oud autootje van een jaar of 15 kopen. Ik heb zelf ook een tweedehands wagentje (VW Polo), maar dat ding is pas 5 jaar oud, 4 toen ik het kocht, plus ik heb het gekocht van mijn ouders. Weet perfect wat er vroeger mee gebeurd is want vroeger reden mijn broer en ik er mee (toen mijn broer en ik allebei afgestudeerd waren moesten we financieel voor onszelf zorgen en dus was er een auto teveel). Mijn autootje is dus nog in goede staat, maar toch heb ik er al serieuze kosten aan gehad. Een paar maanden terug brak de uitlaatpijp door: 325 EUR Boos! Dus hoe hoog lopen je rekeningen wel niet op voor zo'n oud geval?? De aanschafprijs is dan wel lager, maar je kan nooit op je auto rekenen (gaat ie wel starten?), plus wat als je er een ongeval mee voorhebt? Ik ben toch blij dat er in mijn wagentje airbags e.d. zitten!

Ik zou wat langer doorsparen & dan gaan voor een klein nieuw autootje (een Skoda ofzo, dat is betaalbaar en de motor die er inzit is toch dezelfde als bij VW) of op zijn minst een goed tweedehands, waarvan je zeker weet dat de kilometerteller niet is teruggedraaid. En als je gaat kijken voor een tweedehands, neem zeker iemand mee die verstand heeft van auto's!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:22

ik heb nu dus ook een soort loop en sloop auto (motorisch wel prima, 155000 km gelopen), een bestelwagentje diesel op grijs kenteken. Was in aanschaf bepaald niet duur, loopt 1 op 15 en kost aan wegenbelasting en verzekering (alleen WA) 50 euro per maand (ben dus wel ouder dan 23). Onderhoud idd door een mannetje *LOL* en absoluut geen luxe maar hij brengt me mooi van A naar B.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:27

Volgens mij hebben wij vergelijkbare auto's Lielle Haha! Ik heb een bestelbus, lompe bak.
De 1 op 15 haal ik alleen niet, maar het lijkt al een stuk te schelen dat ik eindelijk met wat grof geweld de imperiaal eraf gekregen heb.
Ik hoop alleen dat hij nog een beetje wil starten als het echt koud wordt....

Nulla tenaci invia est via

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:52

Sypheron"]
[quote="Sprintje schreef:
4. evt. reparaties (niet meer dan 500 euro want dan is je auto total loss Haha! )
5. en natuurlijk de benzine (en olie etc.) die je verbruikt.


Punt 4 is niet waar hoor, overspuiten of uitdeuken kan ook behoorlijk in de kosten lopen.
[/quote]

Ehm een auto is technisch total-loss als de reparatie kosten meer zijn dan de dagwaarde Knipoog En je gaat zo'n oude bak toch echt niet uitdeuken of laten overspuiten. Misschien grofweg omdat de deuk in de weg zit ofzo, maar niet voor de mooi!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:58

Margreet schreef:
Volgens mij hebben wij vergelijkbare auto's Lielle Haha! Ik heb een bestelbus, lompe bak.
De 1 op 15 haal ik alleen niet, maar het lijkt al een stuk te schelen dat ik eindelijk met wat grof geweld de imperiaal eraf gekregen heb.
Ik hoop alleen dat hij nog een beetje wil starten als het echt koud wordt....


De mijne had dus ook een imperiaal *LOL* alleen mag de mijne maar 800 kg trekken en heeft niet eens een trekhaak Knipoog Maar daarvoor hebben we de Volvo nogg.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:28

ik heb in de zomer mijn eerste auto gekocht. Ik ben aan verzekering 44 euro per maand kwijt. (verzekering staat op mijn naam). en per kwartaal 33 euro aan belasting.

De toet rijdt op kleine afstanden 1:16 en op lange afstanden 1:19

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:43

Lielle"]
[quote="Margreet schreef:
Volgens mij hebben wij vergelijkbare auto's Lielle Haha! Ik heb een bestelbus, lompe bak.
De 1 op 15 haal ik alleen niet, maar het lijkt al een stuk te schelen dat ik eindelijk met wat grof geweld de imperiaal eraf gekregen heb.
Ik hoop alleen dat hij nog een beetje wil starten als het echt koud wordt....


De mijne had dus ook een imperiaal *LOL* alleen mag de mijne maar 800 kg trekken en heeft niet eens een trekhaak Knipoog Maar daarvoor hebben we de Volvo nogg.
[/quote]


Die van mij mag 1550 kg sleuren, dus dat is wel prettig. En een hoop zooi dat je mee kunt nemen, ongelofelijk!
Ik had bijna een GTI, de Trekhaak en de Imperiaal heb ik, alleen de Gordijnen ontbraken nog. Het wordt toch hard minder zo *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:54

Ik kocht toen ik 18 was een autootje voor 200 gulden, wel een hele echte opel kadett city 1200s (die s stond zeker niet voor sprint) uit 1977.... mooie bijkomstigheid was dat ie belastingvrij was. Verzekering op naam van mn ouders, een oldtimerverzekering dat was ongeveer 11 euro per maand. Ik heb alleen een nieuwe chassisbalk erin moeten laten lassen. Dat koste me 150 gulden.
Kortom: ERG goedkoop allemaal. Je moest alleen niet vragen hoe t eruit zag, hij roestte een beetje en het ging vooral niet hard met een top van 130 (niet aan te raden om zo hard te rijden, want dan maakte t ding een gigantische herrie). Maar hij bracht me altijd van A naar B, en daar ging het om Haha!

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, zivazoef en 29 bezoekers