Hoe laat ik mijn paard stilstaan met opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Hoe laat ik mijn paard stilstaan met opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 15:23

Ik heb sinds een paar weken een paard, Nashville. Ze is heel erg lief. Is altijd als fokmerrie gebruikt en ik ga er nu dressuur mee rijden. Nu moet ik haar nog veel leren. oa. stilstaan bij opstijgen. Hebben jullie tips? Zodra ik eindelijk op haar zit gaat ze er met een noodgang van door. Wat kan ik doen?


Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:25

Eens goed boos worden als ze dat doet?
Of vraag of iemand haar de eerste paar keren vast houdt als je opstijgt, en als ze dan weg wil lopen, een klein rukje aan de teugels laten geven, en je stem verheffen.

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:26

probeer eerst gewoon aan de hand of ze stil wil staan als jij het zegt, daarna kan je het proberen als je er op wil. Gewoon een uurtje oefenen in stil staan. Als ze dat ook niet doet kan je haar tegen het hek aan laten staan en dan 'sta stil' ofzoiets zeggen en dan steeds een stukje verder weg van het hek totdat ze ook op het midden stil wil blijven staan.
succes!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:26

paddy doet dat ook, die is zo ongedurig als de neten. Dus op het moment dat ik op wil stappen staat ze nog stil, zodra ik van de grond ben loopt ze aan. Dan blijf ik dus gewoon in de ene beugel staan, zonder dat mijn been over de rug slaat en probeer ik haar alsnog opnieuw tot stilstand te manen. Soms lukt dat, soms wordt ze hysterisch en blijft ze doorlopen en gaat ze zelfs met haar hoofd op en neer zwaaien als ik aan blijf dringen op stil staan.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:52

en heel erg belonen als het goed gaat, konsequent zijn, succes ik ken dit probleem is niet makkelijk!

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 15:55

Wat ik tot nu toe elke keer geprobeerd heb is heel boos worden, Ho roepen, teugels heel strak houden, haar achterwaarts duwen. Dit helpt niet. Het gekke is dat als ik een paar rondjes gereden heb en ik stap af en weer op ze heel netjes blijft staan. Ook halthouden tijdens het rijden doet ze braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:50

ik heb presies hetzelfde gehad met een paard, het enige wat bij haar hielp was....eerst longeren dan wilde ze mss wel eens stilstaan met opstappen, heel irritant.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:52

Die van mij was ook zo'n ramp met opstappen. Na een hoop dingen geprobeerd te hebben en waarbij niks eigenlijk echt hielp (bij stem verheffen ging ze helemaal aan de haal) heb ik haar met opstappen eerst met helper erbij laten vasthouden, ik gaan zitten en dan een snoepje geven vanaf de rug, vervolgens zonder helper en later zonder snoepje.
Bij mijn paard deed dit wonderen!

Gr Danielle.

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:03

oefenen, oefenen, oefenen en nog veel meer oefenen. Opvoeding heet zoiets en dat kost tijd. Bergen tijd, en nog meer.
Weet voor jezelf wat je wilt en blijf daarbij, net zolang tot het goed gaat. Let op: kost je een jaar of twee, drie voordat het ergens op lijkt.
Van mijn Patricia zie iedereen altijd dat ze zo gemakkelijk was, dat ik maar makkellijk praten had met zo'n paard. Ik kon er immers alles mee. Dat is ook wel waar, maar men zag voor het gemak maar even over het hoofd dat de eerste drie jaren veel bloed, zweet en tranen zijn geweest, soms zelfs letterlijk, zowel voor haar als voor mij.
Zorg dat mijn onderschrift op jou van toepassing is. Het gaat er niet om hoe snel je bent, maar dat je overal kunt komen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:12

Het is een kwestie van opvoeden. Streng zijn, en belonen als ze wel blijft staan. Ik leer dit jonge paarden altijd direct, dan heb je er later ook geen problemen meer mee.
Nu moet je dus heel consequent zijn, ook niet 1 keer 1 stap weglopen toestaan, want dan denk ze weer dat het mag. Direct mopperen als ze toch een stap doet en dus laten halthouden. Ze moet blijven staan totdat jij een commando geeft om weg te stappen. En dat is dus na het indoen van beugels en het op maat maken van teugels.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:20

Hmm Miro was ook zo lastig de eerste paar jaar totdat ik het spuugzat was. Mijn instructrice raadde aan hem te laten vast houden met opstijgen met als gevolg dat als ze 'm voor los lieten ik er bijna met dezelfde noodgang weer af lag Scheve mond Ik ben toen naar de 2 rijbaan gegaan (daar was niemand) en heb hem eerste eens een tijdje achteruit laten lopen....hielp niet. Boos! Toen heb ik hem omvergetrokken.....hielp ook niet Boos! Ik was het na een half uur zo spuugzat dat ik hem 1x met mijn zweep een enorme optater heb gegeven op zijn hoofd en daarna NOOIT meer last gehad, als ik nu alleen al mijn stem verhef dan peinst hij er niet over om te gaan bewegen Tong uitsteken Nu is dat al 5 jaar geleden Haha! maar hij is sindsdien hartstikke braaf met opstijgen. Ik baalde er zo van dat ik steeds terug moest lopen naar de manege als ik af moest stappen voor een hekje De aanhouder wint, wie niet luisteren wil moet maar voelen en dat heeft meneertje heel goed in zijn oortjes geknoopt *LOL*

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:44

he Anja, ja op een gegeven moment moet je wel he ik heb dat nooit zo gedurft uit angst dat ik mn paard voorgoed zou verpesten... Maar je ziet het, het werkt het is vaak ook puur treiteren....GRRRRRRR

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:53

Laat ze midden in de bak (of waar je op wilt stijgen) stil staan. Dan gewoon opstijgen. Zet je net je voet in de stijbeugel ofzo en ze begint te lopen, ga eraf, laat haar een paar rondjes om je heen lopen (zoiets als longeren maar dan hele kleine rondjes om je heen zeg maar), laat haar weer netjes stil staan en ga er weer op. Doe dit net zolang tot ze netjes stil staat.
Na een tijdje snapt ze waarschijnlijk wel dat het geen nut heeft en dat ze beter stil kan gaan staan omdat ze anders moet lopen, en dat is saai!
Als je erop zit zeg jij wanneer ze mag lopen en niet je pony. Als ze dus begint te lopen niet van, naja ik zit erop en ze moest toch net stappen...
Hoop dat het zo lukt enne het belangrijkste, heb heel veel geduld! Niet straffen zoals schreeuwen ofzo maar zeker heel veel belonen ook al heeft ze maar een kleinigheid heel goed gedaan!
Veel succes!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:07

Geef een vast comande voor het opstijgen.
Tegen Luna zeg ik altijd heel duidelijk STAAN als ze blijft staan beloon ik haar als ze weg wil lopen met je stem straffen.
Na een week og twee weten ze het.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:27

het moet toch lukken met al deze goede tips!

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 06:51

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik ga het dit weekend proberen, dus jullie horen het maandag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:41

ben benieuwd!

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 09:08

zaterdag heeft iemand me geholpen. naast me gestaan en ze was heel lief! zondag was ik alleen. Maar na een paar keer proberen lukte het. Ik stap nu ook 2 of 3 keer af om het te oefenen net zoalng tot het de 1e keer lukt!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:15

Ik heb ook een tijdje problemen gehad met opstijgen. Ik heb er ongeveer een maand iemand naast hem gehad om hem beet te houden en dat is langzaam afgebouwd tot het goed ging. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:29

Katingka schreef:
Die van mij was ook zo'n ramp met opstappen. Na een hoop dingen geprobeerd te hebben en waarbij niks eigenlijk echt hielp (bij stem verheffen ging ze helemaal aan de haal) heb ik haar met opstappen eerst met helper erbij laten vasthouden, ik gaan zitten en dan een snoepje geven vanaf de rug, vervolgens zonder helper en later zonder snoepje.
Bij mijn paard deed dit wonderen!

Gr Danielle.


ik sluit me hier helemaal bij aan. het snoepje krijgen ze dan pas als je ná het opstijgen nog enkele tellen rustig bent blijven staan. want als je het uit 'leerstandpunt' vanuit het paard bekijkt is het zelfs vreemd dat ze wíllen blijven staan: doen ze het goed, dan worden ze als beloning door hun ruiter aan het werk gezet; doen ze het 'fout', dan worden ze eigenlijk juist beloond door het feit dat je er ook niet op raakt.
om die negatieve spiraal te doorbreken vind ik een beloning nà het opstappen veel efficiënter dan al dat negatieve gedoe rond het opstappen. mijn jonge paard is het van het begin af zo geleerd, en hij staat aan de grond genageld bij het opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:34

De tip met het snoepje wilde ik ook geven.
het werkt bij bange paarden, maar ook bij drammers, want stilstaan voor een snoepje willen ze allemaal Lachen
In het begin heef je het meteen, wel op de manier dat ze hun hoofd helemaal naar achter moeten houden, want op die manier kunnen ze niet weglopen.
Daarna bouw je het geven van het snoepje uit tot ze een min. stilstaan.

Ondertussen beloon je ze ook met de hand en stem, zodat ze dat ook leren kennen.
Daarna bouw je het snoepje geven weer af.
En beloon je alleen nog maar met de hand en stem.

Werkt echt perfect Lachen


Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:43

kan ook zijn dat ze in het begin bang is geweest ,
mij lijkt het dat ze denkt dat als je gaat zitten dat je met een keiharde plof neer komt (wat bij jou niet het geval hoeft te zijn maar wat vroeger is gebeurt)
dat ze daarom de knal probeert te ontvluchten en dus niet stil blijft staan.
probeer haar dus eerst rustig te krijgen met aaien en rustig praten, stel haar op der gemak, laat iemand haar vast houden zodat jij kan opstijgen en ga heeeeel rustig zitten, en dan een paar keer herhalen tot ze begrijpt dat je niet met een knal neerkomt en dat er niks aan de hand is


is dit niet het geval dat ze gewoon een klier is , dan sluit ik aan bij alle andere tips

succes ermee iig !!!

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:19

Het maffe is dat zodra ik de bak in loop ze al heel erg onrustig is. Ze wil al meteen weglopen. Aansingelen in de bak lukt ook niet, loopt ze ook weg. Ik heb een nadeel dat ik niet altijd iemand bij me heb die me helpt met opstijgen. Als ik er eenmaal op zit, me iets naar voren buk om een snoepje te geven is ze al weer weggevlogen. Dus dan heb ik haar niet beloond voor het stilstaan bij opstijgen en moet haar tegelijk weer straffen omdat ze wegloopt zonder dat ik haar toestemming heb gegeven hiervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:21

Eerst je paard leren stilstaan aan de hand.
Ben daar streng in.

en verder onder het rijden het op en af stappen heel vaak meenemen, zoiets moet je ook als een oefening zien, net als het goed leren aangaloperen Lachen

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:23

ze kan heel goed stilstaan, behalve als ik de bak in kom... hoe kan ik dat leren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sewri en 39 bezoekers