NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:36

essie79"]
[quote="Sannie1980 schreef:
In de M, das nog zachtjes uitgedrukt. Ik was laatst mee om te jureren en daar kwamen ze in de L al voorbij. ???!!!!


Je vergeet dat wielen ook ontzettend stoer zijn, je maakt ook zo'n opvallend geluidje als je langs komt lopen. Cool
[/quote]
Dat zal het wel zijn ja! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Trieste figuren hoor

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:46

Waarom is het zo verschikkelijk om je paard te corrigeren met een spoortje in plaats van met een zweep? Als je onder verfijnen van de hulpen verstaat hulpen geven met de sporen vindt ik dat je ze verkeerd gebruik (sporen werken sterker in dan een kuit, dus je werkt juist harder in). Het is een correctiemiddel, geen hulp.

Als je een tik geeft met je zweep zal je altijd je teugels wat bewegen. Met je sporen heeft je paard nergens last van. Zolang je je benen gewoon stil houdt zie ik verder geen verschil met correct zweep gebruik.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:37

Ik zie het probleem niet zo met die sporen. Bij goed gebruik is er niets zieligs aan of wat dan ook.
En dat een B ruiter niet voldoende vaardig zou zijn om met sporen te rijden is natuurlijk ook onzin. Vaak zijn het onervaren paarden welke in de B gereden worden, of ruiters welke al jaren rijden maar nu eindelijk een keer de kans krijgen om een paard uit te brengen. Tuurlijk zijn er altijd mensen die menen te moeten prikken, maar ga niet meteen alle ruiters over 1 kam scheren.
Ik rij liever met spoor dan met zweep. Ik heb m'n handen zo vrij wat altijd beter is voor het contact met de mond. Sporen gebruik je alleen indien nodig.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 02:00

germie schreef:
Ik zie het probleem niet zo met die sporen. Bij goed gebruik is er niets zieligs aan of wat dan ook.
En dat een B ruiter niet voldoende vaardig zou zijn om met sporen te rijden is natuurlijk ook onzin. Vaak zijn het onervaren paarden welke in de B gereden worden, of ruiters welke al jaren rijden maar nu eindelijk een keer de kans krijgen om een paard uit te brengen. Tuurlijk zijn er altijd mensen die menen te moeten prikken, maar ga niet meteen alle ruiters over 1 kam scheren.
Ik rij liever met spoor dan met zweep. Ik heb m'n handen zo vrij wat altijd beter is voor het contact met de mond. Sporen gebruik je alleen indien nodig.

Weet niet hoor, maar iets bovenin dit bericht had ik geloof ik ook geschreven dat het niet bij alle ruiters zo is, maar wel bij heel veel. En in de B rijden nu eenmaal meer mensen die nog niet zo lang rijden dan mensen die al ZZ zijn, geef toe. Het gaat mij er echt niet om dat het zielig is ofzo om sporen te gebruiken maar wel wanneer. B ruiter bv, is in mijn ogen nog niet nodig. Paard dat net is ingereden, ook niet nodig eerst de basis er maar eens goed in.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:46

Wat maakt het uit of je met een zweep of sporen rijd. De een kan makkelijker met sporen rijden en de ander beter met zweep. Ik heb bijvoorbeeld mijn vorige paard nooit een zweep gebruikt, was domweg niet nodig. Toen ik mijn huidige paard kreeg was hij net ingereden en ik ben er gewoon met sporen opgestapt en heb nooit een zweep nodig gehad, terwijl zijn zijn vorige baasje met zweep reed en zonder sporen. Ligt er dus maar net aan wat je zelf makkelijker vind. Ik kan me ook voorstellen dat als je van jezelf weetdat je bv je benen niet stil kan houden dat je dat toch liever met zweep ipv sporen rijd.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:37

Bij ons op stal wordt ook een 3-jarige beleerd met sporen, helemaal idioot

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 12:21

Summertje schreef:
Bij ons op stal wordt ook een 3-jarige beleerd met sporen, helemaal idioot

Das nou precies wat ik bedoel, 3 jaar!! En dan heb je van die mensen die zeggen dat ze alleen maar de sporen om hebben voor ALS ze ze nodig mochten hebben, nou vraag ik je?! Verward Leer dat beestje eerst eens alle hulpen en zelfstandig op eigen benen te lopen enz enz.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:23

Dat heb je nou al meerdere keren gezegd Sannie,
maar je kan niet uitleggen waarom met zweepje rijden wel mag, en met sporen rijden niet. Terwijl voor beide geld dat je ze alleen hoeft te gebruiken wanneer je ze nodig hebt en een zweep er officieel ook niet voor gemaakt is om je paard mee voorwaarts te houden.

Mag ik vragen hoeveel ervaring jij zelf hebt met het zadelmakmaken/inrijden van paarden?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 12:28

Ik vind dat je paard eerst aan de hulpen moet zetten, dus been is voorwaarts zo niet tikje met zweep bij je kuit. In mijn ogen zijn sporen er namelijk voor om je hulpen te verfijnen. Ik zeg absoluut niet dat sporen zielig of wat dan ook zijn maar wel dat er vaak direct naar gegrepen wordt, al dan niet door mensen die veel ervaring hebben of niet. Vaak zie je op wedstrijden ruiters die moeten zich een ongeluk schoppen/prikken met sporen en reactie van het paard ho maar, dan vraag ik me af?? hoe moeten die in hemelsnaam hun paard verder gaan africhten.
Zelf heb ik 2 paarden ingereden.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:31

Onze merrie is nu 4,5 en een half jaartje onder het zadel. Ik rij haar ook altijd met sporen. Ik gebruik ze alleen als ik geen reactie op mijn been krijg.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 12:37

Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik zou een zweep gebruiken. Ik bedoel er ook helemaal niets persoonlijks mee hoor. Maar als ik zo eens om me heen kijk op bv wedstrijden zie je 9 van de 10 ruiters die met sporen rijden volgens mij geen flauw benul hebben waar ze voor zijn. In boekje staat dat het bij de uitrusting hoort, oh nou dan doen we ze toch om! En dan krijg je dus vaak wat essie79 zei, in de L of M al met wieltjes omdat die paarden al helemaal afgestompt zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:14

En daarom veroordeel je nu iedereen die op een jong paard met spoortjes rijdt?
Zoals bij het geval van Summertje; je hebt totaal geen achtergrond info, je weet niet wat die mensen al gedaan hebben en je kent het hele paard niet. Dat vind ik zo kortzichtig.
Valt voor mij in dezelfde categorie als 'Met slof rijden is slecht", is ook 'bull' want bij goed gebruik is het een heel effectief hulpmiddel.

Met de ervaring die jij hebt kom je ook net pas kijken dus kan je eigenlijk nog niet als ervaringsdeskundige mensen of methodes veroordelen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 13:17

Sjuimpje schreef:
En daarom veroordeel je nu iedereen die op een jong paard met spoortjes rijdt?
Zoals bij het geval van Summertje; je hebt totaal geen achtergrond info, je weet niet wat die mensen al gedaan hebben en je kent het hele paard niet. Dat vind ik zo kortzichtig.
Valt voor mij in dezelfde categorie als 'Met slof rijden is slecht", is ook 'bull' want bij goed gebruik is het een heel effectief hulpmiddel.

Met de ervaring die jij hebt kom je ook net pas kijken dus kan je eigenlijk nog niet als ervaringsdeskundige mensen of methodes veroordelen.

Dat is niet kortzichtig, maar ik neem het over het algemeen. En zoals bij alles: Op elke regel is een uitzondering en dus ook hier. En ik meld me hier niet als ervaringsdeskundige! Dat maak jij ervan, dit is een forum en ik dacht dat ik hier mijn MENING kon laten horen. Blijkbaar als iemand ergens anders over denkt dan pas je hier niet meer. Ik geef alleen mijn mening en wil ook graag die van andere horen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:28

Je vindt met sporen rijden zielig, met zweep rijden is geen probleem. Maar zogau ze op je kuit reargeren mag je met een spoor gaan drijven??

En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat jij nu het verschil vindt tussen een prik met je spoor als reactie op niet luisteren, of een tik met de zweep.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 15:43

laurae schreef:
Je vindt met sporen rijden zielig, met zweep rijden is geen probleem. Maar zogau ze op je kuit reargeren mag je met een spoor gaan drijven??

En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat jij nu het verschil vindt tussen een prik met je spoor als reactie op niet luisteren, of een tik met de zweep.

Brilletje nodig?? Ik heb nooit gezegd dat ik sporen Zielig vind! En ik geloof dat je de essentie hier even niet vat. Mij gaat het erom dat veel mensen (dus niet alle) niet weten waarvoor de spoor dient, in mijn ogen is dat om de hulpen te verfijnen en dat doe je naar mijn mening pas als je paard goed aan de Basis hulpen staat.
Antwoord op je vraag: Ik denk dat een tik met de zweep bij het niet direct reageren gewoon beter is omdat als hij dan later met spoor gereden wordt en geprikt wordt niet iets heeft van O. O ik doe iets niet goed ik moet harder of wat dan ook. Ik krijg het idee dat ik een beetje aangevallen wordt hier, ik dacht dat je op een forum je meningen met andere kon delen en discussies kon voeren?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:48

Ik heb altijd met sporen gereden.. Ik ben er zo 1 die in het L met wielen heeft gereden.. Ik ben ook begonnen met sporen toen ik helemaal me hulpen nog niet onder controle had.. Stom he'.. Maar toen heb ik anders leren rijden en nu kan ik allebei met paarden even goed met als zonder sporen rijden.. Nu kan ik ook been geven zonder met me spoor aan het paard te komen..
Nu zou ik opzich een jong paard met sporen kunnen rijden omdat ik ze niet gebruik als het niet nodig is...
Maar een tijdje geleden zou ik zo'n paard totaal verknallen...

Dus het is maar hoe je er mee rijd..
En das met een zweep het zelfde.. want als iemans in de bak rijd met alleen een zweep en die gaat het ook om de 3 passen bij zitten tikken krijg je het zelfde effect als met mensen die constant met sporen zitten te prikken...

Wat ik wel merk is dat sommige paarden heel angstig of pannikerig van een zweepje worden en dat ze met een spoortje rustig blijven...

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 15:50

Fouten maak je om van te leren toch? En uitgeleerd zijn we nooit. En idd, als je je paard om de 3 passen moet bijtikken is er toch ook niet iets goed. Alles met mate... en beleid.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:02

Ik val je niet aan, ik ben gewoon aan het discusieren. Nadeel dat je elkaar niet ziet, kunnen dingen al snel anders over komen als dat je ze bedoelt.

Ik vindt sporen dus absoluut niet geschikt om mee te drijven, ook zeker niet als je hoger in de africhting komt. De druk van je kuit is altijd zachter dan een prik met een spoor, en hulpen verfijnen is imo juist steeds zachtere hulpen gaangeven, geen hardere. En ik wil dus idd dat mijn paard een prik met de sporen ziet als een correctie, niet als een hulp.

Als je van daaruit redeneerd snap je misschien ook waarom ik het geen enkel probleem vindt om een 3-jarige met spoor te rijden. Het heeft hetzelfde effect als een zweepje.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:08

Das waar, maar ik denk dat je sporen vooral kunt gebruiken om preciese hulpen te geven. Als bij de M aanbelandt dan krijg je travers en weet ik het niet allemaal dus dan moet je je hulpen fijner gaan geven, ik doe dat dan dus dmv spoor oppervlak is kleiner en zo kan ik de hulp makkelijker geven dan met mijn hele kuit. En ik ben het zeker met je eens dat een spoor niet is om mee te drijven, en dat denken toch de meeste als ik zo eens rond kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:09

Ik zie het nut van sporen in de B en L niet helemaal.
Je paard hoeft daar alleen maar wat simpele overgangen en figuren te laten lopen.


Bij een 3 jarige gebruik ik dus ook nooit sporen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:11

runningkawa schreef:
Ik zie het nut van sporen in de B en L niet helemaal.

Ik zie het zelfs helemaal niet! Haha! DWZ, L kan ik me al wel weer met wijken voorstellen dat het wel nodig kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:19

Als je paard niet eens reageert op je kuit bij eenzijdige beendruk, vraag ik me toch af hoe hij voor de rest loopt Lachen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:22

Ik rijd ondertussen M, en ik heb er geen enkel probleem mee om mijn hulpen gewoon met mijn kuiten te geven. Hulpen zijn een combi van gewicht, hand en been hulpen, dus dat leverd verder geen verwarring op (tenzijn ik weer een keer scheef op mijn paard zit natuurlijk Schijnheilig ).

Maar goed, we kijken dus gewoon op en andere manier tegen spoor gebruik aan.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:27

Hmm, ja dat denk ik ook! Maar dat maakt niet uit, ieder rijdt op zijn of haar manier!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:30

ik blijf er bij dat je paard eerst super aan de kuit moet zijn voordat je met een spoortje gaat rijden ook al is het maar tot verfijning, ik pak er in het begin liever een zweepje bij.