Wat kun je vragen voor een hafl. met ataxie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Wat kun je vragen voor een hafl. met ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 12:27

Zoals de titel al zegt wat kun je vragen voor een haflinger met Ataxie..

Ik zit er heel hard over te denken mijn 2.5 jarige haflinger ruin te verkopen, dit omdat hij naar alle waarschijnlijkheid te klein blijft voor mij.

Nu wil ik graag de mening horen van mensen die serieus een beetje verstand ervan hebben.. dus niet zomaar gokken.

Wat info.

Heeft geen papier.
Is 2,5 jaar oud kan dit met 100% zekerheid zeggen omdat ik hem kocht toen hij 5 maanden was en heb opgehaald met 6 maanden.
Is altijd netjes ontwormt, bekapt en ingeent (afgelope vrijdag nog)
Is op ruim 1 jarige leeftijd gecastreerd.
Is op zijn ataxie in de achterhand na helemaal gezond.
Het gaat al stukken beter, we zien duidelijk verbetering in zijn gangen.

Zijn schofthoogte op t moment is ong. 1.42 is rijtypisch gebouwt.

Zijn Karakter: op t moment is hij heel erg schrikachtig, rustig aan zijn we met hem bezig wat naar mijn mening steeds beter gaat.
Hij is ontzettend lief en is gek op aandacht.
Is absoluut niet gemeen.
Rustig op stal, en heeft verder ook geen stal gebreken.
Heeft wel heel veel moeite met de trailer.

Heeft al meerdere malen een zadel op zijn rug gehad, is aangesingelt dit gaf totaal geen problemen.
Heeft 1 keer een bit ingehad was ook geen probleem.
Ook longeren is geen probleem, mits niet te lang.

Tja wat kan ik verder vertellen?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:32

Tsja is heel moeilijk maar ik vrees dat door zijn ataxi hij niet veel meer waard is hoogstens de slachtprijs. Je kan een paard door specifieke training wel sterker maken en dus wel als recreaties gebruikspaard laten dienen. Maar ik persoonlijk denk dat je niet meer dan €4 a 500 euro kan krijgen. misschien meer. succes met de verkioop het is een leuke pony om te zien en ik denk dat een haf van 1.42m niet per definitie te klein hoeft te zijn hoor. Dat past prima.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:34

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat iemand zo'n paard wilt hebben.

En anders zal het niet hoger worden dan de slachtprijs.

Als ik jou was zou ik hem lekker zelf houden ook ter voorkoming dat zo'n dier de handel in raakt met alle gevolgen van dien.

Ik vind het wel een mooi dier.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 12:37

Merilyn dat klopt wat je zegt...
Helaas is t zo dat ik zo rond de 100 kilo weeg..
En dan is t toch wel klein...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:38

Ik sluit me aan bij wat er hier boven is gezegd. Het probleem is dat je Ataxie in zoveel verschillende vormen hebt. De ene vorm zal later nauwelijks zichtbaar zijn, of met goede training kunnen verbeteren. De andere vorm is wel degelijk heel gevaarlijk, als je paard met jouw als ruiter erop komt te vallen.
En Ataxie kan verergeren. Omdat je paard nu niet bereden wordt kun jij niet zeggen hoe ernstig het is, en of het een gevaar is als er iemand opstapt.
Vrees dat je, ondanks de goede zorgen, er niet meer voor gaat krijgen dan slachtprijs. Ik zou in jouw geval zelfs serieus overwegen om hem te verkopen. Jij hebt een probleem met zijn lengte, maar hij zal je qua gewicht (mits de ataxie het toelaat) misschien wel goed kunnen dragen.

*edit* Zie net pas dat je rond de 100 kg weegt...dat is dan idd wel wat veel....

Je suis Charlie.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:40

Denk ook dat het moeilijk is zo'n paardje te verkopen. Vraag me ook af hoe eerlijk het tegenover het dier is.
Het is inderdaad een hele leuke pony om te zien. Wel vind ik de stand van de voorbenen op de 3e foto een beetje typisch.
En zoals merilyn al schrijft, waarschijnlijk ben je helemaal niet te groot voor hem. Haffies zijn beresterk en meestal breed. Of zijn er toch andere redenen voor de verkoop?
Succes in ieder geval.

There is no reality, only perception.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:29

EEEEhm, wat is ataxie?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:37

Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Ataxie is op deze leeftijd moeilijk in te schatten. Je weet niet hoe het zich gaat uiten wanneer er iemand op je haf zou gaan rijden. Soms valt het mee, maar soms ontstaan gevaarlijke situaties.
Als ik jouw bericht zo lees, dan denk ik dat je inderdaad niet veel meer dan de slachtprijs zult krijgen.

* To Belg, or not to Belg *

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:40

ellenlouise schreef:
Denk ook dat het moeilijk is zo'n paardje te verkopen. Vraag me ook af hoe eerlijk het tegenover het dier is.
Het is inderdaad een hele leuke pony om te zien. Wel vind ik de stand van de voorbenen op de 3e foto een beetje typisch.
En zoals merilyn al schrijft, waarschijnlijk ben je helemaal niet te groot voor hem. Haffies zijn beresterk en meestal breed. Of zijn er toch andere redenen voor de verkoop?
Succes in ieder geval.


op eerste en laatste foto vind ik die stand ook errug typisch, misschien hoefbevangen?(of vanwege de ataxie,wat me onlogisch lijkt, maar het kan natuurlijk wel)
is het misschien geen idee om hem aan een kinderboerderij te verkopen?
of raadpleeg de dierenarts in hoevere hij bereden zal kunnen worden, misschien is voor de kar lopen wel een optie?
ik zou iig liever wat minder geld vangen,en dat ie een goed tehuis krijgt, dan dat ie de handel in gaat,
want als ik zo je berichtjes lees, is de ataxie iig zodanig dat ie niet normaal bereden kan worden

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:39

Stand vind ik ook een beetje raar idd, lijkt op een 'hoefbevangenstand'
Maar dat terzijde.

Mensen( die weten wat het is en inhoudt) hoeven vaak maar het woord ataxie te horen en hebben dan al zoiets van 'nee laat maar'
Lijkt me bijna logisch, ik wil ook een gezond paard kopen, als ik hoor ataxie zeg ik ook : sorry maar ik kijk even verder.

Wat al eerder is gezegd, lijkt me beter voor het beestje dat hij neer een kinderboerderij o.i.d gaat en daar een knuffelpaard leven doorgaat met misschien eens een klein kotertje op zijn rug een rondje te hobbelen

Goed leven lijkt mij dan belangrijker dan de prijs.
Jammer maar helaas, maar je zal hier idd niet veel voor krijgen

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:59

ik heb een jaar geleden een paard gekocht, en later bleek dat ie ataxie had, stom van ons natuurlijkw ant wij hadden hem niet gekeurd, maar ik had hem net 2,5 maand, en die man wilde hem wel weer terugkopen dan na veel gezeur. maar ataxie kan gevaarlijk zijn voor mens en paard, het kan ook goedgaan, maar ataxie kan ineens dat je lekker aan het rijden bent en je paard valt weg in zijn achterhand, dat die zenuw is benelt en krijgt dan geen goed signaal mee! je paard kan zo ineens wegvallen, een vriendin van mij had ook een paard dat steeds wegviel, toen was ze hem aan het poetsen en haar paard duwde haar vast tegen de muur, omdat hij wegviel! daar kan zo'n paard niks aan doen, maar toen zijn ze naar de dierenarts gewest en bleek ie ataxie te hebben, en is na veel proberen ook "weggebracht"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:01

Je kunt alleen maar hopen op een goed tehuis, en dat is ook het enige wat je ervoor kan vragen. Geld is geen optie. Alleen de slager zal geld geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 82 bezoekers