Discussie: een kreupel paard heeft altijd pijn!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Discussie: een kreupel paard heeft altijd pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 22:16

Veel mensen vinden dat een paard dat kreupel loopt, dit doet omdat het pijn heeft.
Ik heb aan de andere kant ook mensen horen beweren dat het kreupel kan lopen, omdat de beenstand of de hoeven niet goed zijn.

Wat denken jullie? Kun je rustig doorrijden/trainen met een paard dat eigenlijk "standaard" onregelmatig loopt, terwijl het líjkt alsof het er weinig last van heeft?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:20

Een paard loopt niet voor zijn lol kreupel. Dat is juist het teken dat hij pijn heeft. Dus lijkt mij niet eens een discussie.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:30

Niet rad zijn kan ook komen door een functiebeperking als gevolg van bijvoorbeeld spat. Als dat eenmaal vastgegroeid is, dan doet het geen pijn meer, maar het paard loopt ook niet echt soepel meer.

Heb ook een paard gekend dat niet lekker liep omdat z'n achterbenen niet even lang waren (onkant). Pijn? Nee. Niet rad? Ja.

Maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een paard kreupel loopt en desondanks geen pijn heeft, het komt denk ik vele malen vaker voor dat een paard wél pijn heeft en een erg braaf karakter.
Uiteindelijk is er altijd een oorzaak voor en dat is nooit iets positiefs.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:34

Als ze aan spat kreupel zijn dan hebben ze er last van, anders lopen ze gewoon rad. Een ongelijk been geeft ongelijke belasting, en daar worden ze dus ook kreupel van.

Maar ja, ken zoveel mensen die niet eens zien dat hun paard niet rad loopt en er maar op door kachelen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:34

Dit vind ik een goed topic. Ik was zelf ook altijd van mening dat een paard dat kreupel loopt pijn heeft, punt. Nou is er natuurlijk wel verschil tussen kreupel lopen en niet rad zijn.

Mijn da maakte me er dan ook op attent dat er ook mensen zijn die 'rare loopjes' hebben die zeker niet op de catwalk thuishoren Knipoog
En dat vond ik eigenlijk wel een goeie.........kleine afwijkingen in - zoals je zegt - beenstand of hoeven waardoor het paard niet loopt zoals wij het graag zouden zien. Belangrijk daarbij is natuurlijk wel om in de gaten te houden of het door beweging of bepaalde oefeningen verergert en overgaat in kreupelheid.

En of je door kunt rijden? Tja, dat vind ik heel moeilijk. Ik zou willen weten of het paard altijd al onregelmatig heeft gelopen? En of er afwijkingen zichtbaar zijn enz.

Ik had 3 jaar geleden hetzelfde probleem met mijn paard. Ze was onregelmatig, maar zeker niet kreupel. Eerder wat stijf en te weinig om de da erbij te halen. Daarbij kwam ook nog dat ze ruim 1,5 jaar niks had gedaan. Ik heb toen besloten om de beweging weer heeeel rustig op te bouwen. Dit ging meer dan een jaar goed, tot ze van de 1 op de andere dag zo kreupel werd dat ik overwoog om haar in te laten slapen.

Inmiddels zijn we een jaar verder. Maar ze loopt in mijn ogen nog steeds niet 100%, meer 95%. Ze zijn er nooit achtergekomen waardoor ze vorig jaar zo ongelofelijk kreupel was. Ze is vrolijk, galoppeert als een gek door het land zonder te kreupelen en toch durf ik het niet goed aan om er weer op te stappen. Ze is nu 17 en ik ben veel te blij dat ze zo wonderbaarlijk hersteld is. Het blijft moeilijk.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:41

ellenlouise schreef:
Mijn da maakte me er dan ook op attent dat er ook mensen zijn die 'rare loopjes' hebben die zeker niet op de catwalk thuishoren Knipoog
En dat vond ik eigenlijk wel een goeie.........kleine afwijkingen in - zoals je zegt - beenstand of hoeven waardoor het paard niet loopt zoals wij het graag zouden zien.


Dat vind ik een hele goede! Zoiets bedoelde ik ook ja.
Maar is wel lastig om te beoordelen natuurlijk. Hoort het zo, kan het niet anders? Of klopt er iets niet?

En kreupel of niet rad is ook nog een verschil ja.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:46

In principe hoor je alleen op een paard te stappen dat er lichamelijk toe in staat is om dat werk voor je te doen. Een rijpaard hoort rad te zijn volgens mij. Van een paard met zulke ongelijke benen dat ie er onregelmatig van gaat, kun je je ernstig afvragen of die wel geschikt is als rijpaard, idem voor een paard met vastgegroeide spat (wat al pijnlijk klinkt).

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:47

Ook bij mensen met een vreemd loopje zit er vaak een verhaal achter. In ieder geval betekend het wel een functiebeperking. Of je dan nog driftig de sport in moet met zo'n paard is dan ook weer de vraag.

En er zit absoluut verschil in een vreemd loopje of een pijnlijke manier van lopen!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:48

Ik ga volledig met Lovely en Jantien mee. Die omschrijven net wat beter wat ik in het bovenstaande al bedoelde!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:54

Denk dat er een aantal criteria in dit topic niet helemaal duidelijk zijn.

Kreupel/onregelmatig of niet rad/licht onregelmatig?
Rustig doorrijden (quote Elles) of driftig de sport in (quote Jantien)?
Scheelt nogal wat namelijk.

Nulla tenaci invia est via

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:55

Pipo schreef:
Maar ja, ken zoveel mensen die niet eens zien dat hun paard niet rad loopt en er maar op door kachelen.


Precies, dat vond ik nou ook vandaar dat ik er bij mijn da over begon!
Ik was altijd van mening kreupel of niet rad=pijn. Anders zouden ze wel goed lopen! Maar dit ligt dus niet zo zwart wit. Om het makkelijk te maken.........zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:01

Paarden zijn niet voor niets niet rad/kreupel. In beide gevallen is er wel degelijk wat aan de hand.

- Of de paarden zijn zo naar de **** gereden dat ze van stijvigheid niet rad meer lopen. Dan zou ik heftig aan mijzelf gaan twijfelen, maar een da zal je dat zeker niet vertellen, die moet ook een beetje commercieel blijven. En de meesten hebben het toch niet door.

- of er is een medische verklaring, maar een paard doet het niet omdat hij het toevallig leuk vind.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:04

Een paard dat kreupel is loopt per definitie niet rad.
Licht onregelmatig is ook kreupel.

En een lichte onregelmatigheid wordt vanzelf erger wanneer je ermee doorgaat.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:05

Rijden is rijden wat mij betreft en zelfs met een paard waarmee je rustig aan wat recreeert zou je zonder blozen een B proef moeten kunnen rijden. Van een paard dat niet rad genoeg is voor een B proef zou je kunnen denken dat die niet geschikt is voor de sport.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:14

Het is wat mij betreft sowieso niet aan de orde om zulke paarden intensief te gaan rijden! De vraag is hier of zulke paarden pijn hebben. En ik weet niet of de topicstarter dit ook zo bedoelde, maar naar mijn idee praten we hier over minimale afwijkingen in een of meerdere gangen.
Bij mijn paard ziet het gros van de mensen niet eens dat ze niet 100% zuiver loopt. Ook voor haar ernstige kreupelheid was dit niet anders.

There is no reality, only perception.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:15

Wat een boel mensen vaak vergeten, een paard met een probleem in z'n rug gaat ook niet rad. Maar er is dan niets aan de benen te vinden. Dan houden ze op met zoeken, en wordt het paard niet kreupel verklaard.

Daar komen een boel van de rare loopjes vandaan.

Voor mij zijn die paarden toch echt wel kreupel, hebben ze ook een medisch probleem waar wat aan kan worden gedaan.

En waarom houdt een paard zich stijf of vast? Wanneer het aan de ruiter ligt wordt het ook wel een medisch probleem (je weet zelf ook wel dat het pijnlijk is om lang in 1 houding te zitten zonder te kunnen ontspannen), of het begint al als een medisch probleem,
in beide gevallen kan je het paard (en ruiter) helpen, maar moet het probleem wel gezien worden. Anders rij je inderdaad je paard zo de vernieling in.

Bovendien, zodra je op een paard gaat zitten, of 'm voor een kar zet, ga je er de sport mee in.
Voor mensen is er niet voor niets de WAO uitgevonden........
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-10-03 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:16

Ook minimale afwijkingen zijn een probleem!
Je paard heeft er ondertussen waarschijnlijk mee leren leven, maar dat zegt niet dat er geen probleem is!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 23:18

ellenlouise"]
Mijn da maakte me er dan ook op attent dat er ook mensen zijn die 'rare loopjes' hebben die zeker niet op de catwalk thuishoren Knipoog
[/quote]Had John Cleese niet de "Ministry of Silly Walks" bedacht? Haha!

[quote="ellenlouise"]
kleine afwijkingen in - zoals je zegt - beenstand of hoeven waardoor het paard niet loopt zoals wij het graag zouden zien.
[/quote]De meningen zijn hierover verdeeld. Dit is de mening van de eigenaar, de omgeving brult dat je met zo'n paard niet (meer) moet rijden, omdat ie wel pijn moet hebben.

[quote="ellenlouise"]
Ik zou willen weten of het paard altijd al onregelmatig heeft gelopen? En of er afwijkingen zichtbaar zijn enz.
[/quote]Voor zover ik weet, is het altijd moeilijk geweest. De voorhoeven wijzen iets naar binnen, de ene kant erger dan de andere. Het paard is nu zes jaar oud.

[quote="ellenlouise schreef:
Het blijft moeilijk.
Mee eens. Het paard is niet van mij, dan had ik waarschijnlijk ook niet zo getwijfeld. Ik heb "gewoon" aan te nemen dat het wel goed is, anders kan ik ermee stoppen. Ik zit echt om advies verlegen... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:21

Vind het knap dat mensen altijd in hun eigenbelang reageren op dit soort topics. In plaats van te lezen wat bijv. Jantien te zeggen heeft, als medicus. Misschien net wat interessanter.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:23

Jantien, geldt dit voor jou voor alle afwijkingen? Hoe minimaal ook?
Mijn merrie is volledig gecontroleerd, van hoofd tot staart. Geen afwijkingen. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen probleem is.

En wanneer het paard stijf is als gevolg van gebrek aan beweging?
Misschien help je het paard hiermee juist om wat soepeler door zijn lijf te bewegen.

There is no reality, only perception.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:24

Pipo schreef:
Vind het knap dat mensen altijd in hun eigenbelang reageren op dit soort topics. In plaats van te lezen wat bijv. Jantien te zeggen heeft, als medicus. Misschien net wat interessanter.


namen?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 08:00

Volgens mij worden tactfouten en kreupelheden verwart...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 08:03

Wat ik me afvraag is hoe mensen zo stellig kunnen zeggen dat hun paard geen pijn heeft. Zoals ook in de laatste Bit stond, een paard lijd in stilte. Die trekt heus geen grimas bij elke pijnlijke stap.

En als person voor een heel licht 'raar loopje' (ene heup is iets stijver als de andere) kan ik je verzekeren dat een onregelmatigheid in de beweging altijd stress oplevert voor een ander deel van het bewegingsapparaat en dan ook praktisch altijd pijn doet, of gaat doen zodra je meer doet als door de supermarkt lopen. Doordat die ene heup niet zo soepel is loop ik net iets anders aan die kant en krijg ik last van knie en enkel aan de goede kant.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 08:56

Sjuimpje schreef:
Volgens mij worden tactfouten en kreupelheden verwart...


Zie wel vaak dat mensen een kreupel paard mooi weten te verwoorden in de zin dat hij de tact nog niet helemaal kan bewaren. Yeah right.
Maar ik denk dat een onregelmatig paard in geen enkele vorm van wedstrijdsport thuishoort. Dat geldt overigens ook voor paarden die erg stijf lopen want dit zijn vaak paarden die aan meer dan één been pijn hebben en daarom niet willen loslaten.
Ik zie op wedstrijd in de regle minimaal een kwart van de paarden met een bewegingsbeperking lopen in meer of mindere mate. Probleem is dat veel mensen en dierenartsten het niet zo zien en er iets rijtechnisch van maken. Lips are sealed
Ik heb er overigens geen probleem mee als een paard dat wat minder zuiver loopt gebruikt wordt voor wat recreatief werk mits het paard zelf graag wil lopen en niet met sporen en zweep ~~}> door het bos gejaagd wordt.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:55

Paarden hebben een hoge pijngrens, iets wat ik tot voor kort ook niet wist.
Mij was altijd meegegeven dat een paard om het minste geringste kreupel ging lopen.

Totdat bij mijn paard slijmbeurs ontsteking werd geconstateerd, zowel de DA als mijn moeder hebben dit ook gehad en de pijn was soms niet te harden.

En als ik dan terug denk aan de tijd dat mijn beestje onregelmatig achter de kudde aanrende... pff.
De kreupelheid zat er maar vele DA hebben er moeite mee gehad om het te kunnen zien.
Ik zet dus ook zwaar mijn twijfels of een paard geen pijn heeft bij niet helemaal rad lopen.

Inmiddels is het probleem goed verholpen en ken ik mijn paard zo goed dat ik direct zie wanneer er iets aan de hand is. Maar vooralsnog heb ik altijd gehandelt in het welzijn van mijn paard. Hij is nu weer erg happy en heeft plezier in het werk.

Mijn paard komt gewoon op de eerste plaats en een paard met pijn laat je niet lopen, ook niet in de wei.

Helaas heb ik al vaak anders meegemaakt en onlangs heeft een stalgenoot van mij enorme stennis gemaakt tegen mensen die een zwaar bevangen pony met 2 peesklappen en een gebit waarvan geen een tand meer op de plaats zat niet wouden in laten slapen.
Uiteindelijk na een hele discussie is het toch gebeurd.

Achteraf bleek dit dier al een aantal jaren zo te lopen en rende soms gewoon met de kudde mee en kwam hinnekent zijn voer halen.

Moet nog wel even tot de goede orde melden dat het dier pas 5 maanden bij ons stond en dat de hele stal al gezeurd en advies gegeven had dat het zo niet langer kon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gillian, Googlebot, ikkedus, MairiMacBran, Melzazu, Neon en 6 bezoekers