(te)sterk in parcours->ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

(te)sterk in parcours->ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:15

Leroy is opzich best een goede springpony, hij springt altijd en kan ook zeker de hoogte in.

Alleen het probleem is dat hij in een parcours zo ontzettend sterk wordt dat ik er gewoon niet meer mee kan. Met losse hindernissen is hij(als ik tenminste redelijk vaak spring)wel heel erg braaf en rustig.

Van de zomer wil ik eigenlijk een keer een oefenparcoursje gaan doen maar zoals het nu gaat kan dat gewoon niet. Ik heb 1 keer en wedstrijd gesprongen toen ben ik er afgevallen omdat we recht op de muur afgingen en hij toen de kant op ging die ik niet verwacht had...
Het is gewoon zonde, want hij springt echt gewoon bijna alles dus hij zou best wel een aardig niveau aan kunnen.

Met z'n vorige eigenaresse heeft hij L gesprongen. Zij had er ook zo'n moeite mee, ze zei ook dat het in de L gewoon niet meer ging. In de B redde ze het nog wel met veel moeite dat wel.

Eigenlijk ben ik niet voor de scherpere bitten of wat dan ook, maar ik ben bang dat een andere aanpak niet echt helpt(dat is al zo vaak/lang geprobeerd zonder succes).Dan kun je zeggen: spring dan gewoon niet. Nou ik ben zelf ook niet zo'n springen maar het is wel eens leuk voor de afwisseling en Leroy vind het wel heel leuk(mogelijk ook een verklaring voor z'n gedrag, dat hij gewoon heel graag wil).

Mijn vraag aan jullie is, wat voor bit kan ik het beste proberen?(ik rijd nu, en springen dus ook, met een dubbel gebroken watertrens)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:26

misschien kun je een martingaal proberen, dan kan hij zijn hoofd niet omhoog gooien. Anders kun je misschien een pessoabit proberen, dat is een bit met hefboom effect, dan krijgt hij ook druk achter zijn oren.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:34

Martingaal heb ik al geprobeerd maar hebt voor geen meter. Het is ook niet dat hij z'n hoofd omhoog gooit ofzo(daar is een matingaal natuurlijk voor gemaakt he, om dat tegen te gaan)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:46

Heb je ook aan een andere trainings wijze gedacht. Dan heb je dus mischien in het begin een wat scherper bit nodig. Maar als het goed is daarna niet meer.
Mijn paard kon ik niet houden als hij iets engs zag. Na 100 meter stond hij dan wel stil. Maar dat is al veelste ver. Een paard moet je overal en altijd onder controle kunnen houden. Na dus op een andere manier van trainen over gegaan zijn. Kan ik nu mijn paard in alle situatie's met touw om de hals onder controle houden. Daarbij krijg je een veel betere band met je paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 08:39

heel erg veel werken aan tempo controle en rust met dressuur. Ik zal nog wel eens wat topics opzoeken hier, ik heb er al vaak op gereageerd. Je kunt iig zoeken op "heethoofd".


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:23

Ik heb meer als een half jaar met een passoabit gereden!! Het hielp echt zoo goed gewoon!!!! en nu ben ik weer rustig aan het afbouwen zodat ik weer met een gewone trens kan rijden!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:30

Ik denk dat een scherper bit een tijdelijke oplossing is. Je zult gewoon moeten leren om je pony bij je te houden. Probeer eens meer op te vangen met alleen buitenteugel gebruik. Dat geeft vaak meer resultaat dan 2 teugels.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 21:09

Bedankt RK, ik zal de topics eens even gaan lezen.

Desiree, geloof me, ik heb het echt wel op een andere manier geprobeerd hoor. In de springles zijn we er ook veel mee bezig geweest. Meer met de buitenteugel inhouden, de hoek in sturen, etc.

Ik heb vandaag gevraagt of er in de nieuwe bak ook gesprongen mag worden, dat mocht dus dan kan ik wat vaker gaan oefenen. Alleen moet ik wachten tot de hele verbouwing af is want het moet nog bestraat worden enzo..dus het kan nog wel even duren. Maar dan kan mijn vader wat vaker mee om te bouwen voor me en dan ga ik opnieuw proberen om het met rustig opbouwen te proberen. Maar ik moet zeggen dat ik er een hard hoofd in heb, vooral omdat z'n vorige eigenaresse het ook had.(ik kijk best tegen haar op, ze rijdt echt heel netjes, haar nieuwe paard is ze nu zelf aan het inrijden)

Vorige winter heeft er 1 keer een ander meisje met hem gesprongen, die kon er niet eens een enkele hindernis mee springen. Toen heeft hij een stuk of 10 rondjes door de bak gecrosed Scheve mond . Maar dat heb ik nog nooit gehad, met enkele hindernissen kan ik hem makkelijk terug krijgen.(van de zomer heeft trouwens ook iemand anders met hem gesprongen en daarbij ging het wel goed met enkele hindernissen dan)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 21:23

Ik wil nog even benadrukken dat het echt alleen maar met parcoursen is. Een paar hindernissen achter elkaar(ik bedoel niet letterlijk achter elkaar maar als ik een paar hindernissen achter elkaar door spring)gaat goed, alleen na een bepaald aantal wordt het teveel ofzo..

Eerst heb ik een tijdje alleen maar vanuit draf gesprongen, alleen maar laag om gewoon de controle te houden ook na de sprong en tussen 2 sprongen in. Dat ging eigenlijk vrij snel al goed, hij draaft rustig erop aan wacht op mij met afzetten, zet af springt rustig en als ik hem na de hindernis terug neem gaat hij in draf. Toen ben ik hieraan gaan toevoegen dat ik een paar keer vanuit galop sprong, weer zelfde verhaal alleen om die controle te houden. Ging ook bijna meteen al goed, zelfde verhaal als hierboven. Nu wil ik gaan proberen om wat meer hindernissen achter elkaar door te gaan springen en dan ook die controle te bewaren. En dan zo steeds opbouwen, maar ik wil eigenlijk wel wat achter de hand hebben, zeker als ik ooit nog op wedstrijd ga springen want dan komt er natuurlijk nog wat spanning bij.

De vertrouwens band tussen mij en mijn paard is naar mijn idee vrij goed, dat bleek vandaag nog. Als hij iets eng vindt gaat hij er uiteindelijk langs maar dan wel zo dicht mogelijk bij mij(of hij springt gewoon OP me).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:48

Pluutje schreef:
Ik wil nog even benadrukken dat het echt alleen maar met parcoursen is. Een paar hindernissen achter elkaar(ik bedoel niet letterlijk achter elkaar maar als ik een paar hindernissen achter elkaar door spring)gaat goed, alleen na een bepaald aantal wordt het teveel ofzo..


dus thuis heel veel oefenen met mini parcoursen (4 steiltjes en die van twee kanten spirngen is al 8 hindernissen! en een behoorlijk parcours) en steeds maar weer terug naar dat basistempo en de rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:42

Zorg dat je wat vriendeljker in je hand word, en blijf been geven zodat je hem bij elkaar kunt houden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:43

Wat ook nog wel eens wil helpen is gaan rijden met een lage neusriem. Vraag me alleen niet waarom maar een meisje bij mij aan de club zweert erbij. (was ook zo'n heethoofd en is nu aardig te rijden)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:46

Waarom kan een pony sterker worden en gaan trekken? Omdat jij terugtrekt.
Als je je pony terugneemt en meteen weer loslaat, heeft hij geen reden om terug te trekken, en heb je meer in te brengen dan dat je gaat trekken.
Als je het aan laat komen op een krachtspelletje gaat je pony het toch altijd winnen.

Dus, leer los te laten. Daar bereik je uiteindelijk meer mee....

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:08

Ik heb ook het idee dat een scherper bit niet helpt. Ik heb het probleem dan niet met springen maar zomers(in het dekseizoen) langs de weg met Dennis ook af en toe als we andere paarden tegen komen.
Pelham d'r in gehangen, geen verschil tussen dat ding en een gewoon enkel gebroken trensje. Netjes en correct blijven rijden helpt wel. En vooral veel op je zit omdat trekken toch niet helpt.