Lavendel en Rozen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 17:09

Kan iemand mij vertellen of dit goed voor je paard is, en brandnetels wat doen die precies ?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:19

hoe bedoel je? Als ze de planten eten of bedoel je de olieen?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 18:22

De brandnetel is een bekende plant. Ze vormen een waardevol voedings en geneesmiddel.aangezien ze rijk zijn van mineralen, vooral ijzer, kalk en kalium. Het hoge vitamine C gehalte van de plant vergemakkelijkt de opname van ijzer, waardoor brandnetels een waardevolle toevoeging zijn bij de behandeling van bloedarmoede.

In het verleden werden brandnetels gebruikt als voorjaarskuur, en de reinigende werking is bruikbaar bij paarden met exzeem en andere huidaandoeningen.

Daarnaast helpen brandnetels ook bij gewrichtsontsekingen en rheumatische aandoeningen. Brandnetels zijn ook bruikbaar bij interne bloedingen.

Fokmerries kunnen na de bevalling ook baat hebben bij brandnetels. Ze bevorderen de melkgift en brengen het niveau van ijzer en andere mineralen omhoog.

Brandnetels moet je voeren als ze gedroogd zijn. maximaal 50 gram per dag.

Van lavendel en rozen heb ik niet zoveel gehoord. Wel van het voeren van rozebottel. Die word meestal gevoerd vanwege hun hoge biotinegehalte. Die stof zorgt voor een gezonde hoefgroei. Ook zitten er de vitamines B3, C, E en K in.

Ook paarden met een stofwisselingsziekte zoals hoefbevangenheid kunnen baat hebben bij de rozebottel. max 35 gram per dag geven. Eerst drogen en fijnmalen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 18:27

He dit is geweldig, ik ga meteen even brandnetels drogen, bedankt !

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:30

Heike: wat als je de rozebottels vers kunt plukken en direkt geven. Is dit beter of slechter dan gedroogd?? En hoeveel??

Weet je ook wat kastanjes (tamme) voor positieve eigenschappen hebben?

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:29

ik geef mijn paardje ook rozenbottel en het is super voor de hoeven (door biotine inderdaad). bij mij zit de rozenbottel door de zeewier, maar ik geloof dat het ook los te verkrijgen is (gedroogd en in snippers).
mijn paard had echt slechte hoeven en mede door de rozenbottel zijn ze erg opgeknapt! zelfs de smid keek ervan op!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:32

en lavendel werkt voornamelijk rustgevend. maar je mag er niet zo veel van geven. bij gestreste paarden kan je wat door de biks doen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:06

Rozebottels moet je eigenlijk gedroogd geven. Ik weet niet waarom maar ik heb zo'n kruiden boekje waarin staat hoe je het moet geven.

Staan nog veel meer kruiden in. is erg intressant