rijden op hoestend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 13:55

Dit is een heel gevaarlijk topic aangezien het o.a. gaat over een verzorgpaard van iemand die hier ook komt, maar goed.
Bij ons op stal staat dus een paard die sinds een paar weken hoest. Verder geen neusuitvloeing, koorts e.d. Als ik zo luister naar die hoest weet ik bijna zeker dat het een stofallergie is. Ik heb zijn longen beluisterd maar hoorde verder geen ronchi/ruis. Ik ben zelf altijd super voorzichtig met mijn allergisch paardje en als die hoest doe ik geen inspannende arbeid, alleen veel stap en stukjes draf. Ik heb de beide verzorgsters al ingelicht over het feit dan je voorzichtig moet zijn met het rijden op een hoestend paard (het paard hoest niet tijdens arbeid) en vooral het door de nek rijden en de galop geeft een grote druk op de longen. Echter zij gingen niet echt op mijn advies in en aangezien 1 van de verzorgster net zei dat ze volgende week flink aan het werk ging met het paard maak ik mij zorgen. Wat vinden jullie nou, kan je nog rijden op een hoestend paard of zeggen jullie ook rustig aan? Hij is erg actief tijdens het rijden en oogt verder gezond, maar ik vind die harde hoest die ik in de ochtend hoor toch alarmerend. Wat vinden jullie? Ben erg beniewd naar jullie meningen!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 14:09

Wat ik vind is dat je er een dierenarts bij moet halen voor je er uberhaubt weer op stapt.
Een hoestend paard is nooit goed zegt mijn dierenarts en zeker niet als hij al een lange tijd hoest(een paar weken is al te veel).
Dus eerst veearts en dan overleggen met de veearts wat te doen. Als ze nu gaan rijden(intensief) rijd je dit paard kapot dat staat vast.
Als de longen al niet definitief beschadigt zijn.
Mijn fjordje hoestte ook in het begin het was af en toe een kuch, De pensionhouder zei dat het niks voorstelde omdat zijn merrie dat ook had.
Ik heb er 4 keer de veearts bij gehad en die zei wel degelijk dat er iets niet goed zat en hij was ook blij dat ik belde.
Mijn fjord is weer kerngezond geworden.(hij had iritatie in de voorste luchtwegen)
_________________
**Voor een dier naar het asiel**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-10-13 14:09 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-10-13 14:11 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 14:14

Ja als het aan mij lag had ik de veearts er al lang bijgehaald. Maar het is niet mijn paard en de eigenaresse is een boerin, echt zo'n persoon van gaat wel weer over... Scheve mond\

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 16:02

Het ligt er idd aan waar de hoest vandaan komt. Als het een bacterie is of virus, dan is absolute rust geboden.
Als het een allergie betreft, kun je je paard gerust aan het werk zetten. Beweging is dan alleen maar goed.

Dus als die mensen slim zijn, laten ze toch ff de DA er naar kijken/luisteren.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 11:56

het is tcoh ook zo dat als je blijft rijden terwijl het paard hoest dat zijn longblaasjes langzaam aan stuk gaan?
Dat lijkt me ook niet zo'n prettig id.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 12:36

Bij een stofallergie is het het beste voor het paard om veel frisse lucht te hebben. Het beste is gewoon een wei met een veilige schuilstal, omdat het daar nooit muf zal zijn, maar als het paard dat niet gewoon is, kan je hem ook niet ineens buitenzwieren Knipoog .
Bij een echte stofallergie (dus geen virus) is rijden wel goed. Zeker buiten in de frisse lucht. Natuurlijk kan het niet echt bevorderend zijn als je binnenbak heel stoffig is.
Hoe zwaar je de arbeid precies kan maken, weet ik eigenlijk niet. Scheve mond\ Je kan ook eens bellen naar de DA.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:49

Ik heb dierenarts ook bij mijn pony gehad ivm hoesten, ook waarschijnlijk allergie. In binnenbak hoest hij vaker dan in buitenbak, en met buitenritten hoest hij zelden. 2e paardenarts zei dat ik wel door moest rijden. Veel beweging is goed. Wel eerst rustig warmrijden zodat het slijm alvast wat losser gaat zitten en het makkelijker los te hoesten is. Niet in het zweet rijden en niet doordrukken als paard zelf aangeeft niet genoeg lucht te hebben (galoperen, aan de teugel) Tja, ii ben er niet gelukkig mee, maar hij zei dat als je er op deze manier mee omging, naast een frisse stal en zoveel mogelijk buitenlucht, dat je nog heel lang plezier van je pony/paard kan hebben.

Ik ben een rustige rijder, mijn pony is ook niet zo'n racer en ik pas mijn arbeid aan, aan zijn energie.

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:13

hoi Mirte, mij lijkt het ook verstandig dat er niet met dat paard gereden wordt, misscien alleen wat stappen en een beetje draven en ik denk dat je dat ook tegen ze moet zeggen. Maar ze weten toch al dat het heel slecht is om met een hoestend paard te rijden? straks wordt hij dampig of zo.
groetjes kaspa }>