Draf uitstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Draf uitstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:33

Heey!

Ik heb wat problemen met de draf uitstrekken, althans het lukt niet zo. M'n verzorgfjord wil de draf maar niet goed uitstrekken. Als ik de draf uit wil strekken, dan moet ik echt heel erg veel drijven, en dan is er bijna nog geen effect! En meestal gaat dan gelijk z'n hoofd weer helemaal vooruit! Tikje bijgeven kan niet, want ik rijdt niet met zweep op 'm, want heb ik al eens gedaan en dan is Herman echt heel de tijd hardstikke opgefokt...

Dus hebben jullie misschien tips hiervoor, zodat het me wel zal lukken?

Alvast bedankt!
Groetjes, Miranda

    If you can dream it, you can do it ...


joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:21

maybe is ie vroeger geslagen met een zweep!!1111!!!!!1!!

<3

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 20:09

Nee denk het niet...
Maar wat heeft dat met m'n vraag te maken?

    If you can dream it, you can do it ...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:21

je kan ook niet ineens een supermiddendraf rijden, je moet het rustig opbouwen. Eerst aan het been stellen en in draf tempowisselingen maken. Deze kun je steeds verder uitbreiden.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 23:06

Je paard zal eerst goed aan je been moeten zijn.
Omdat hij goed aan je been is zal hij beter op de achterhand zijn en dan kun je pas aan verruimen gaan denken.
Ben al tevreden met 3 pasjes middendraf, voordat je aan meer gaat denken.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:54

Aan je beschrijving te horen verlies je de achterhand. Dus ofwel geef je teveel teugel waardoor hij uit elkaar valt, ofwel trekt hij uit zichzelf niet genoeg door. Probeer hem wat meer bij elkaar te houden en dan een paar keer vol gas door te gaan tot hij aangaloppeert, en dan nog been bij geven, niet op de rem. Paar keer herhalen op dezelfde diagonaal, dan weet hij dat hij aan moet trekken en zou je meer impuls moeten voelen, waardoor je haar voor wat gesloten kan houden en dat ze tegen je hand in wil klimmen. Dan wat openen, maar minimaal zodat ze alleen de ruimte krijgt om te verruimen, maar niet uit elkaar valt. Ik leer mijn paarden aan dat ze op een bepaalde stemhulp kunnen verwachten dat ze moeten gaan, dat is handig als je ook nog de hals moet laten strekken op de diagonaal, dan weten ze wat er komt, uitgestrekte draf of hals strekken.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 11:17

Okee bedankt voor de tips!
Ik zal het allemaal eens gaan proberen Lachen

Maar ik ga het denk ik vooral met stemhulpen proberen, want hij moet niet te veel op het been zijn, omdat die ook nog voor de kar loopt met stemhulpen, en anders gaat ie daar steeds minder naar luisteren!

    If you can dream it, you can do it ...

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:09

mijn vaders paard is ook super slecht voor het been. Mijn vader heeft hem zelf ingereden en dat had ie eigenlijk beter niet kunnen doen. Het paard reageerd haast niet. Let ie niet op mijn been, direct een tik erover. Dan loopt ie later wel voor mij been. Gewoon niet voor het been? tik, en hij isweer voorwaarts.

Deze rijd je zonder zweep, en je wilt met stemhulpen haar vooruit praten? Het wil misschien thuis, maar als je dat in een dressuurproef doet, haha krijg je denk ik wel wat commentaar.

Ik weet niet of je met spoortjes rijd? Maar als je een rustige beenligging hebt en eventueel begeleiding erbij kan krijgen, zou dat nog wel eens helpen.

Belangrijk is ook dat dat acherhand er goed onder staat. Veel tempo wisselingen als ze hier boven al aangaven. Ik rijd een uitgestrekte draf altijd van een sloom tempo draf, en dan geef ik been, handen mee geven zodat ze kan strekken, en dan gaat ze als een trein. Want je geeft dan been en ineens gast ze met die achterhand weg en klappen die voorbenen tjak tjak eruit!

Veel overgangen beste oplossing, en wees consquent met je been!

Heel veel succes!

ps. toen ik voor de eerste keer een zweepje had bij mijn pony, rende ze 3 rondjes met me heen en voor de rest van de rit liep ze wel lekker haha, maar die keren daarna was ze gewoon wel braaf. Klein tikje en ze liep al in gallop dus Lachen succes!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:23

Springt ze in de galop aan of reageert ze helemaal niet?

Wanneer ze helemaal niet reageert, is het idd een kwestie van eerst goed aan je been zetten, op manieren die hierboven ook beschreven zijn voordat je verder gaat met dingen als uitstrekken.

Wanneer ze in de galop aanspringt, iets wat KIm in het begin ook deed, is dat meestal ( bij Kim iig wel ) dat de galop makkelijker is dan een middendraf, omdat jij geeft de hulpen voor middendraf, paard springt in galop aan, jij neemt weer terug, probeert het opnieuw en paard springt weer in galop aan , jij neemt weer terug etc. Zo komt hij met een simpel galop sprongetje onder de middendraf uit. Daarom moest ik van mijn instructrice als ze in de galop aan sprong, gewoon een ronde doorgalopperen terug nemen en weer proberen. Na 2 a 3 keer snapte Kim het perfect en knalde ze er een middendraf uit ( die er dus wel degelijk in zat! )

(L)


Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:59

Het is btw een hij... Knipoog

BounceBabe ik rijdt geen wedstrijden, maar vind het wel eens leuk om gewoon wat te dressuren in de bak. En ik rijdt idd niet met sporen en met zweep, heb ook geen zin om dat beest op te fokken, want hij houdt daar niet van! Dan hoeft het voor mij ook niet als het niet anders kan... Want het is ook nog niet eens m'n eigen paard, en ik had voorheen nog gevraagd (voor dat ik hem verzorgde) of tie met zweep of sporen gereden moet worden en dat hoeft niet!

En Anne, ik zal het eens gaan proberen, maar volgens mij heeft ie geen neiging om aan te galopperen, maar er is echt bijna geen effect...

    If you can dream it, you can do it ...

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:03

Geen effect = niet aan het been.
Eerst zul je overgangen moeten oefenen, sukkeldraf-iets aktievere draf, stap-draf, halt-draf, arbeidsdraf-enkele pasjes middendraf enz.
Een zweep of een spoortje kan hierin bij goed gebruik heel goed helpen.
Gaat dit goed, dan kun je voorzichtig gaan proberen om echt naar de middendraf te rijden, maar niet te veel in 1 keer. Een paard moet ook de balans houden, en als je paard groen is, dan gaat een perfecte middendraf niet in 1 keer, laat staan een uitgestrekte draf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers