Nieuw zadel, speciale behandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Nieuw zadel, speciale behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 12:45

Ik heb net een nieuw zadel, echt helemaal nieuw. Moet je het dan nog speciaal met olie behandelen of met vet?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:17

Ik zou het de eerste paar keer wat vaker invetten of olien wat je zelf het handigste vind.

Ik heb ooit de tip gekregen voor nieuw leer, de eerste maand iedere week en daarna eens in de 2 maanden ongeveer. EN tot nu toe is mijn nieuwe leer vrij snel soepel en houdt het heel lang vol zonder schade.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:36

na iedere keer gebruiken met zadelzeep schoonmaken, en 1 a 2x per week invetten, t beste met zadelvet

dan na een week of 4 kan je t wat minder vaak doen

dit advies kreeg mn moeder toen ze 2 weken geleden haar nieuwe zadel kocht, en dit heb ik ook gedaan bij mijn nieuwe zadels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:12

Zadelvet op je nieuwe zadel? Die rotzooi doe ik zelf mijn 10 jaar oude prut-hoofdstellen niet aan... Haha!

Hamanol van stubben is het beste om je nieuwe spul heel mooi zacht en soepel te krijgen. Evt kun je het heeel licht insmeren met een dun laagje olie. Beter een paar keer een dun laagje (restanten wegpoetsen) met steeds 1 of 2 dagen ertussen dan in 1 keer een dikke laag.

Ik ben een enorme zeikerd met mijn tuig, ik heb mooi spul en dat moet ook jaren mee en mooi blijven!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:14

Ik maak het alleen met zadelzeep schoon dan wordt het vanzelf soepel zonder te vet te worden.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:44

heb nog nooit last gehad dat mn spulen te vet werden of wat dan ook, en zadelvet werd toch echt aangeraden door 2 verschillende ruitersport zaken

maar ik maak het dagelijks schoon met zadelzeep, misschien dat t daardoor komt dat t niet te vet wordt als ik het 1x per week met n dun laagje vet insmeer?

gebruik voor mn eigen zadel trouwens 2 in 1 spul, mooi erop sprayen, uitwrijven en klaar Haha!

heb hier nu 4 kieffer zadels, 1tje van 10 jaar oud, 6 jaar oud, 4 jaar oud en 1tje van 2 weken oud, en zelfs de 2 oudste zien er echt nog super uit!

alleen mn imperial hoofdstel slaat wit uit van vet Verward dus daar gebruik ik alleen soms wat olie of 2 in 1 spray voor

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:29

Toen ik mijn nietuwe zadel kreeg, werd er mij verteld dat ik er de eerste week maar helemaal niet op moest rijden en alleen elke dag schoonmaken met zadelzeep en dan alleen de bovenkant waar je op zit, je beugelriemen en de onderkant, singelstoten etc. met leervet. Na een week mocht je er dan wel op rijden, maar ik geloof nog wel een poos een keer in de week schoonmaken op de zelfde manier.

Veel plezier met je nieuwe zadel!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 15:34

Ik heb er vandaag al op gereden Haha! Maar ik kan dus het beste elke dag schoon maken met zadelzeep en 1 keer per week met vet en dat dan de eerste paar weken?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:23

ik heb eerst 10 dagen goed ingevet elke dag soms 2 x op een dag
daarna ben ik er pas mee gaan rijden!
dat raadde stalhouder aan dus heb ik gedaan, warschijnlijk zal dit
zijn om het leer soepeler te maken en nu doe ik 1 x per maand
alles invette.
Olien doe ik niet zovaak want dan kunnen de naden los gaan wist ik ook niet is mij verteld..dus of het waar is kweetnie Verward

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:07

Bij nieuwe hoofdstellen en zadels is de laklaag altijd nog heel dik, pas na een tijdje gebruiken wordt dat wat minder, je kan je rot lopen werken met vet en zeep, maar geloof niet dat dat erg veel nut heeft als het er niet in komt.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:43

Ik kreeg de volgende opdracht mee toen ik m'n nieuwe zadel kocht:
de onderkant, dus de kussens en de ruwe kant van het leer de eerste maand 1 keer per week met olie insmeren. De rest van het leer met stubben hamanol.

En als bij de goede zadels de laklaag zo dik is dat er geen vet doorheenkomt, nou dan is er wel wat mis. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. M'n stubbenzadel was in het begin wel stug, maar de olie en de hamanol kon ik er prima in laten trekken/wrijven.
Vaak zijn het de goedkope leersoorten welke een duidelijk zichtbare laklaag hebben.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:25

Tjee wat een verschillende antwoorden zeg! Scheve mond

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 17:21

Kunnen misschien nog een paar reageren, want met zoveel verschillend antwoorden weet ik het echt niet Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:26

Nieuwe zadels zijn tegenwoordig voorzien van wateroplosbare verf, ivm de strengere milieu wetgeving. Met gevolg dat de zadels die alleen met zadelzeep worden schoongemaakt daardoor kleur kunnen verliezen.

Toen ik mijn zadel kocht (dit jaar) moest ik deze de eerste maand elke dag behandelen met een leerconditioner van Rapide. Ik heb mijn zadel gekocht in mei en ziet er nog gloednieuw uit. De behandeling wordt strikt geadviseerd door winkel van Rijs uit Zevenhuizen die toch in deze omgeving goede reputatie heeft betreffende lederwerk en zadels.

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:13

Ik heb sinds anderhalve week een nieuw zadel. Ik kreeg het advies om hem de eerste weken regelmatig in te vetten met gewoon blank vet. GEEN OLIE! is mij verteld, want daar wordt het weer veel te zacht van als je dat gelijk doet en bovendien tast olie het stiksel aan.
Dus de eerste maand een paar ker per week schoonmaken met zdelzeep en een klein beetje blank zadelvet (ik heb zelf vet van Passier) erop smeren.

tenminste, aldus de firma Hulsebos

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 22:00

Eleonoor schreef:
Nieuwe zadels zijn tegenwoordig voorzien van wateroplosbare verf, ivm de strengere milieu wetgeving. Met gevolg dat de zadels die alleen met zadelzeep worden schoongemaakt daardoor kleur kunnen verliezen.

Toen ik mijn zadel kocht (dit jaar) moest ik deze de eerste maand elke dag behandelen met een leerconditioner van Rapide. Ik heb mijn zadel gekocht in mei en ziet er nog gloednieuw uit. De behandeling wordt strikt geadviseerd door winkel van Rijs uit Zevenhuizen die toch in deze omgeving goede reputatie heeft betreffende lederwerk en zadels.


Wat is das leerconditioner voor spul, zadel vet/zeep?