Verstandskiezen trekken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Verstandskiezen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 21:46

Maandag is het zover, ik MOET mijn verstandskiezen laten trekken. Alle 4. Maar gelukkig niet in 1x. Maandag gaan er de eerste 2 uit. Ik heb helemaal geen schrik voor de tandarts want ik ben altijd binnen 2 minuten uit die stoel, maar nu ga ik er zeker weten met zenuwen heen....

Mijn vraag wie heeft er al eens zijn verstandskiezen (ook al is het er maar 1) laten trekken??? Hoe was dat???

Mij lijkt dat geruk en gekraak in je mond verschrikkelijk en daarna die lege gaten ergens in je kaak. Hmmmm, nee ik sta er niet om te springen... Maandagmiddag om 16.00 uur is het zover en moet ik eraan geloven Verdrietig

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:54

Heb je de rest van de week vrij genomen? Haha!
Ik heb ze er alle 4 uit en ben er iedere keer behoorlijk ziek van geweest, na een paar dagen zakt de ergste pijn en kun je weer wat eten, het duurde ongeveer 2 weken voordat alles weer normaal voelde in mijn mond Lachen

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:06

ik heb ook 2 verstandskiezen moeten laten trekken, en heb nergens last van gehad, alleen op de dag zelf kon ik alleen vla eten, en de dag erna ging het allemaal alweer prima Lachen

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:22

bij mij zijn er 2 weggehaald en ik ben blij dat die andere twee gewoon mogen blijven zitten...wat een afschuwelijke ervaring wat dat zeg.
ze kregen een van die kiezen er niet uit = lekker hakken beuken trekken enz. Scheve mond , toen moest het gehecht worden...door mijn wang waar ze niet hadden verdoofd...geen lekker gevoel. Toen dat allemaal afgelopen was kreeg ik een allergische reactie op de verdoving (ja, ik ben daar echt allergisch voor maar zonder verdoving kunnen ze nix doen)
toen ik thuis was begon de verdoving uit te werken en ging heel mijn hoofd er pijn van doen...elke aanraking aan mijn wangen deed ongelooflijk veel pijn.
omdat mijn mond zo heel erg opgezet was kreeg ik er geen tandenborstel in en heb de eerst drie dagen mijn tanden niet kunnen poetsen Scheve mond , daarna kon ik eindelijk mijn tanden poetsen maar bleef er een graflucht uit mijn mond komen Misselijk , toen ik terug moest voor controle bleek dat een van wonden gigantisch was gaan ontsteken en moest ik met en spuit met een haakje eraan het gat waar de kies had gezeten elke dag uitspuiten...na ongeveer 3 maanden was het eindelijk helemaal genezen
nog een leuke bijkomstigheid: ik heb een maand met een enorme paarse/blauwe/groene en op het laatst gele vlek op mijn ontstoken wang gelopen

(ik hoop dat ik je nu niet bang heb gemaakt, het is niet de bedoeling dat dit gebeurd maar bij mij natuurlijk weer wel Boos! )

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:28

ik heb er 1 laten trekken, wat eindigde met een ritje naar t ziekenhuis en ene kies die in 1000 stukjes uit mn kaak werd gepeuterd....en daarna had ik een dikke wang en mega-oorpijn!

de 2e kies is los gesneden en toen in 2en gebroken en eruit gehaald, geen pijn gehad Haha! zelfde dag nog pizza gegeten, alleen als er eten achter mn hechtingen bleef zitten ging t bloeden en werd ik misselijk van de bloed-smaak

maar als je het bij de tandarts zelf kan laten doen, dan betekend dat meestal dat ze niet heel erg moeilijk zitten(mijne lagen dwars en half onder een andere kies) en zal het zo gebeurd zijn!

het valt echt alles mee hoor!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 22:28

IcePrincess schreef:
(ik hoop dat ik je nu niet bang heb gemaakt, het is niet de bedoeling dat dit gebeurd maar bij mij natuurlijk weer wel Boos! )


Nou ik heb zelf om ervaringen gevraagd van degene die dit al ondergaan hebben. Ik ben toch zenuwachtig en ik zie het daar wel...

Bij jouw verhaal kreeg ik wel kippenvel zeg Brrrrrr, ik hoop dat het bij mij toch iets anders gaat verlopen.

Trouwens Ann, ik heb geen week vrij gevraagd. De dag erna ben ik wel vrij en op het werk weten ze ervan, dus als ik de dag erna ziek ben hoef ik ze niet uit te leggen waarvan. Ik heb het expres op de dag gedaan voordat ik een dag vrij ben zodat ik die dag in ieder geval heb gewonnen. Ik heb een hekel aan ziekmelden, maar als het anders echt niet kan, zit er niks anders op.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:30

oh ja je krijgt denk ik zo'n plastic spuit mee met een gebogen puntje, vanaf dag 2 of 3 moet je met lauw water tussen de hechtingen door de wond uitspuiten(je begrijpt: dat deed ik niet, gewoon goed spoelen met de mondspoeling die je bij de apotheek moet ophalen)

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:36

Het is bij iedereen verschillend, Solide, je kunt van te voren niet weten hoeveel last je ervan zult hebben, als de tandarts ze zelf trekt, zitten er meestal rechte wortels aan en heb je er minder last van Lachen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:41

Bij mij zijn er ook 2 getrokken en ik zag er enorm tegen op maar ik heb totaal geen last gehad! Zodra de verdoving uitgewerkt was zat ik ook al weer lekker te eten (inclusief bijbehorend gekauw Haha! ), was echt geen probleem. Wat ik wel meteen gedaan had in het ziekenhuis was een blikje drinken trekken en die een tijdje tegen mijn wang gehouden in de hoop dat ik niet zo'n dikke wang zou krijgen als mijn 2 stalgenootjes hadden die dezelfde week waren geweest...en tadadadaaaa...of het aan het blikje heeft gelegen weet ik niet, maar ik heb geen dikke wang gehad. Ik heb me trouwens goed laten verdoven hoor... voor de zekerheid maar een beetje extra laten spuiten just in case... Schijnheilig

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:46

Die van mij zijn er laatst ook uit gegaan, het duurt gelukkig niet zo lang, voor 2 toen nog geen 10 minuten.
Als je verstandig bent neem je een coldpack of iets mee, die gelijk erop dat scheelt voor de zwelling.

Ik heb eerste keer ook een week van te voren echinaforch tabletten geslikt (voor een extra shotje weerstand) en de ochtend 2 paracetamol 500 geslikt.
De tweede keer niet en daar had ik toch wel spijt van.

Het gat wat je eventueel krijgt hechten ze gewoon hoor, alleen willen ze soms wel eens een stukje wang mee hechten............tenminste de laatste keer bij mij wel.......foutje.

Ach het is zo voorbij........

succes OK dan!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:49

oja bij mij zaten er gelukkig geen weerhaakjes aan, dat scheelt ook een hoop!
Wat er laatst bij mij nog wel gebeurde is dat ik ineens een tandsplinter in mijn mond had, nadat ik een week met dik en ontstoken tandvlees heb gelopen.
Waarschijnlijk een achtergebleven splintertje van toen

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:55

brrr hou op allemaal Scheve mond
ik moest laast naar de tandarts en die had een foto gemaakt en zei dat ze er aan kwamen Scheve mond
dus...duurt nog even maar uiteindelijk...bleeh kijk er nu al tegenop Scheve mond

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:56

Ik heb er weinig last van gehad, ze zijn er alle vier uit (in twee sessies bij de kaakchirurg) Heb er ook geen vrij voor genomen en daarna gewoon weer aan het werk gegaan.

Allen die smaak (en stank) in je mond is de eerste dagen gruwelijk!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 25-10-03 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 23:16

Boven had ik er weinig last van, onder moest bij de kaakchirurg en dat was vervelender, maar ik kreeg echt een super pijstiller mee die super snel werkte!
Ik moet er nog eentje, die moet bij de kaakchirurg, ik moest zelf maar een afspraak maken aangezien het geen haast had...
(Die afspraak is dus nog steeds niet gemaakt Tong uitsteken )

Overigens was het trekken zelf echt eitje! Geen centje pijn

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 01:28

Bij mij steldde het echt niks voor.
Ik heb nu 3 verstandskiezen eruit en echt het was bij alle 3 de kiezen binnen 5 seconden eruit en klaar.
Ik ben normaal als de dood voor de tandarts, in mijn dossier staat dan ook keurig: altijd met verdoving.
Ik heb 10 x liever dat ze een verstandkies trekken als dat ie een gaatje gaat boren.
Gaatje boren voel ik gewoon door de verdoving heen Verward

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:31

ik heb 3 weken geleden een kies laten trekken bij de kaakchirurg (mijn eigen tandarts doet zoiets nooit zelf) en heb er vrij weinig last van gehad. na een week wel van de hechtingen maar die heb ik er zelf uitgepeuterd (don't try this at home)

Het gat begin nu wel te wennen, er moeten er nog zeker 4 uit bij mij, maar daarvoor moet eerst dit gat weer helemaal dicht zijn....

Tip: maak vast ijsklontjes! Doe steeds 5 minuten ijsklontjes (in een washandje) tegen je wang en dan weer 5 minuten niet de eerste avond, dat voorkomt dat je een dikke en blauwe kop krijgt Blauw oog (stond in de info die ik van het ziekenhuis meekreeg) en vraag goede pijnstillers (laat je niet met een paracetamolletje wegsturen) en spul om te spoelen!

Ik zat de volgende dag alweer op het paard, in de les nog wel (privéls, niet echt relaxed)

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:46

weg met dat verstand Tong uitsteken
ik heb er ook laten trekken en deet bij mij geen pijn

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:48

nee pijn deed het niet, die kaakchirurg kon super verdoven OK dan!

ik vond alleen het gekraak een beetje naar.....maar toen vertelde ie net een mop, dus ontging het me gedeeltelijk Clown

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:01

Niet op bokt om ervaringen vragen, en zeker Nimber niet om haar ervaringen als tandartsassistente vragen!
Heb ik wel gedaan en het gevolg was dat ik de eerste keer bij de kaakchirurg van de verdoving al bijna flauw viel. Hij sneed mijn tandvlees open en wipte onder en boven de kiezen eruit en klaar was ik. Ff dichtnaaien en dat was het dan. Vervolgens had ik een paar dagen een mond die nauwelijks open wilde, poetsen ging nog net, maar echt geweldig was het niet. Twee weken later kon ik alles weer 100% normaal en toen was het me dus ontzettend meegevallen. Ja, leuk is anders, maar het idee dat ik de meest nare kaakontstekingen had kunnen krijgen (het tandvlees was niet teruggetrokken omdat er niet genoeg ruimte in mijn kaak was, boven zouden ze de hele tandlijn die net zo netjes was met beugels in de war gaan gooien, ook niet echt mijn favoriete bezigheid na 3-4 jaar beugelen).
Paar weken later voor de volgende. Ik ging er vol goede moed heen. Komt u maar met die spuiten en haalt u ze er maar uit. Chirurg deed ook niet moeilijk, maar die sniekerd had het zwaarste voor het laatst bewaard. De eerste (onder of boven weet ik niet meer eigenlijk) ging heel erg moeilijk, hij heeft echt 5 minuten lopen werken en toen eindelijk zei hij plop (ik hoorde ondertussen de discussie over zagen en stukjes al aan en kreeg het al lichtelijk benauwd). De eerste keer was echt 5 minuten in totaal en nu heb ik echt een kwartier gelegen, want ze moesten alles nu dichtnaaien (lekker bloederige bende). Gelukkig ging maar 1 kies behoorlijk moeilijk, de ander (zal wel onder geweest zijn) ging echt heel erg makkelijk. Daarna dus weer twee weekjes 'last' gehad. In het begin meer dan de andere keer, helemaal omdat ik geen Ibuprofen mocht, alleen paracetamol (ivm medicijngebruik). Dan voel je dus gewoon alles en heeft zo'n pijnstiller eigenlijk geen nut. Ik reed gewoon dezelfde dag zowat weer paard (dikke sjaal om en muts op en niet naar het bos), die laatste keer flikkerde ik een paar dagen heel naar van m'n paard en toen kreeg ik hele vette pijnstillers, toen voelde ik helemaal niks meer Haha!
Achteraf ben ik echt ontzettend blij dat ik het gedaan heb en is het het helemaal waard geweest. Liever een paar kiesjes minder dan wéér scheve tanden of gigantische ontstekingen en paradontose (het uitvallen van tanden en kiezen omdat het tandvlees zich terugtrekt als gevolg van ontstekingen). Nee, wat dat betreft zou ik het zo weer doen, gelukkig ben ik ze alle 4 al kwijt!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 19:42

Zo de verhalen zijn allemaal anders. Ik ben echt nieuwschierig hoe ik erop ga reageren.... Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Maar de tips van ijsklontjes die ga ik zeker gebruiken. Ik ga nu meteen even kijken of we ze nog hebben en anders maak ik ze ff....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:11

Getsie, ik moet eigenlijk ook mijn verstandskiezen laten terkken, maar moet dus naar de kaakchirurg...Ik had januari dit jaar een afspraak moeten maken bij de kaakchirurg, maar heb het nog steeds niet gedaan *zucht*

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:14

Bij mij zijn er 2 getrokken. Ik heb van beide kiezen niets gevoeld. Het prikje voel je even, maar binnen 5 minuten was de kies eruit. Ik heb ook geen gekraak of getrek gevoeld. Het is net of hij er alleen tegen duwt. Ik kon diezelfde dag alleen vloeibaar eten, maar de volgende dag al weer gewoon.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:17

Nee deed bij mij absoluut geen pijn Lachen

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:24

Ik heb ze zo'n 2 jaar geleden laten verwijderen bij de kaakchirurg, en het viel me naderhand alleszins mee Haha!
Van te voren natuurlijk stikzenuwachtig en niet zozeer vanwege het "trekken" zelf maar meer vanwege de verdovingen (ben panisch voor spuiten), maar zelfs die vielen me reuze mee, deed amper pijn. Bij mij is het trekken (lees: snijden, ze waren nog niet doorgekomen) in 2 keer gebeurd, eerst de rechter onder en bovenkant en toen de linker. Ik had zelf natuurlijk liever gehad dat alles in 1 keer gebeurde maar dat deden ze in principe niet, anders werd het wel erg moeilijk om te eten/tandenpoetsen enz., althans zo werd mij verteld. Ik heb weinig gemerkt tijdens het verwijderen behalve wat gekraak Haha!
Ook het hechten heb ik niets van gemerkt.
Naderhand heb ik ook amper pijn gehad, wel kon ik de eerste tijd m'n mond niet fatsoenlijk open doen (stijf en raar gevoel). Ik had toen een beugel en toen ik na een aantal weken bij de ortho op controle ging grapte hij dat het er wel heavy aan toe gegaan was, gezien de gelige/groene/blauwe en nog wat plek op m'n wang en nek Knipoog
Kortom vond ik het zelf best meevallen, maar da's voor iedereen anders natuurlijk. Succes he, maandag! Ach gut

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:32

Nou het ligt er helemaal aan of ze al doorgebroken zijn en hoe ze in de kaak liggen. Aangezien jou t.a. het zelf doet neem ik aan dat ze gemakkelijk liggen en goed door zijn. Succes laat je niet te veel door alle verhalen opnaaien en wacht het gewoon zelf af. Sterkte!!!