Paard met peesblessure, alleen de eigenaar snapt dit niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 14:11

Stalgenootje heeft een paard met een zwelling op de oppervlakkige buigpees van het linkervoorbeen. Hij is niet stokkreupel, maar wel onregelmatig in draf en hij ontziet het been als hij gewoon stil staat.

Ik heb al een paar keer voorzichtig tegen de eigenaar gezegd dat het misschien wel een peesblessure is en dat zoiets maanden herstel vergt.

De blessure is afgelopen zaterdag geconstateerd (paard liep kreupel tijdens rijden: eigenaar vond dat paard een beetje raar liep... Frusty ), ander stalgenootje maakt eigenaar attent op het dikke been. Na twee dagen is de eigenaar weer gaan rijden, want in stap liep hij toch goed? Frusty

Omdat ik me niet zomaar met andermans paard wil bemoeien, heb ik me redelijk ingehouden, maar nu wil ik toch actie gaan ondernemen in het belang van het arme paard. Maar wat moet je dan doen, als een eigenaar gewoon nergens benul van heeft??

Ik heb dus maar een stuk over peesblessures uit Paardenbenen van E. Offereins gekopieerd en zal dat aan de eigenaar geven. De eigenaar weet duidelijk niet wat een peesblessure eigenlijk inhoudt, triest.

Moeilijk hoor, zulke gevallen... En meteen erop inhakken heb ik in het verleden afgeleerd, wil graag met plezier naar mijn paard blijven gaan!

Wat zouden jullie doen?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:13

oh wat moeilijk. Ik zou er inderdaad ook niet op gaan inhakken. Dan stopt ze toch meteen met luiteren.

Maar hoe maak je in hemelsnaam zulke mensen iets duidelijk. hebben blijkbaar een enorm blok voor z'n kop

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 14:17

Ja, het is echt geen slechtheid van die eigenaar, puur onwetendheid en er komt ook een beetje onverschilligheid bij kijken, naar mijn idee.

Blijkbaar lezen dit soort mensen nooit iets over paarden?? Verward Peesblessure en koliek zijn toch de bekende nachtmerries van elke paardenhouder?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:19

Ik heb precies het zelfde als jouw. Mijn vriendin heeft sinds de zomer een eigen paard. Hartstikke leuk voor haar, maar een dikke verwennerij. Haar vader heeft eigenlijks er geen geld voor, en haar moeder ook niet. Beiden zijn ze gescheiden.
Het is een driejarige die ze zelf heeft ingereden, na een week reed ze er al fanatiek buiten mee, en aan de krul en al.
De problemen ontstonden enkele maanden geleden toen we nieuw zand in de bak hadden, paard was onregelmatig, maar niet in zo verre om veearts erbij te halen. Dus zij elke dag afspuiten. Naar een week wou ze weer verder, terwijl het paard helemaal niet goed klaar was, met rijden. Ze reed in een te natte wei, waar hij over de kop vloog.
Sinds die tijd gaat het slechter met het paardje. Een dikke bult op voor en achterbeen, en moeite met opstaan en blijven staan. Zij hebben geen geld voor veearts, want haar vader geeft al het geld uit aan de alcohol. De paard is nou echt in de vernieling, en ik vind dit echt om te janken. Opzich wil ik de kosten wel betalen, maar, IK heb het paard toch niet gekocht? HEt paard heeft een paar prachtige gangen. Ik weet dus net als jouw, echt neit wat ik moet doen Boos! alleen afwachten Huilen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:44

Hoi Mieke,
Misschien zou je eens een gesprek kunnen hebben met de instructeur van diegene, of een andere zeer ervaren persoon waarvan je denkt dat de eigenaar misschien wél iets wil aannemen?
Deze kan dan zeggen dat hij/zij plotseling/toevallig heeft gezien/gehoord van de pees, en zich zorgen maakt?
Verder inderdaad niet op inhakken, want dat komt zeker de sfeer niet ten goede, en wil de eigenaar nooit meer iets van je aannemen...
Sterkte, ook voor dat paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:03

pfffff moeilijk hoor. Op de stal waar ik nu sta zie ik ook de meest vreselijke dingen gebeuren. Paard heeft een pees/kogel blesure en een groot ei op zijn pees. De eigenaar is na 1 week rust al weer lekker aan het stappen onder het zadel in de rijhal Frusty
Ik durf er niets van te zeggen want ik weet dat ze mij een vreselijk zeur miep vinden als het om gezondheid en verzorging gaat. Van de instructeurs heb ik al helemaal geen hoge pet op als het op hun kennis en kunde aankomt. Ik zit dus in een soortgelijke situatie en ik voel me erg verdeeld.
Misschien heeft iemand een tip, anders hou ik gewoon mijn mond en bemoei me nergens mee Lips are sealed

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 23:36

Ik heb gelukkig nog nooit een onwetende eigenaar met paard met peesblessure bij me in de buurt gehad.

Wat ik doe als ik zie dat er iets is met een paard en ik weet niet zeker of de eigenaar iets aan wil nemen, dan verzin ik (voor de bestwil van het paard) dat ik het eerder heb gezien en dat dat niet zo goed was afgelopen. Meestal schrikken mensen dan en zoeken ze het wel goed uit. Dit doe ik alleen maar als ik echt iets zeker weet en verwacht dat de eigenaar het misschien niet leuk vindt als je iets zegt.

Ik vind het vooraf altijd moeilijk, maar als de eigenaar dan het paard laat nakijken ben ik blij.

Zoiets als Mieke doet, dus een stukje kopieren, dat zou ook wel een actie van mij kunnen zijn.

Schijnheilig Schijnheilig

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 11:51

Tja, dan zouden ze aan mij een goede hebben. Sta toch al bekend dat ik te eerlijk ben. Ik zou gewoon echt tot dat mens weten door te dringen en vragen of ze haar paard graag dood wil zien. Want dat gebeurd er als ze met een peesblessure blijft doorijden. Misschien dat dat tot haar doorrdringt!! Ik zou het wel weten hoor, pure dierenmishandeling om zo'n beestje door te laten lopen en nog maar niet te spreken over de consequenties die het voor de verdere toekomst van het paard kan hebben. Boos!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 12:22

Jeetje wat moeilijk.
Je geeft zelf al aan dat het onwetendheid is van de eigenaar. Dat is al een voordeel. Als je gewoon eens uit interesse naar het paardje gaat als hij er is en dan op een heel behulpzame manier het kopie geven van de hr. offereins en uitleggen. Zo van misschien heeft die hier wel last van, het is misschien raadzaam om de DA erbij te halen, dan weet u wat het is enz. Makkelijk om het vanaf de pc te typen hè? Haha!
Veel succes!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 13:36

Ik zou me er niet te veel mee bemoeien.
Daar krijg je alleen maar trammelant van.
Je hebt het gezegd en dat is het.
Hoe rot het dan verder ook mag zijn.
Ik zat gister al in een eerste discussie op mijn nieuwe stal maar ben daar na een paar woorden weggegaan omdat ik hier gewoon geen zin meer in heb.
Als je dan toch nog wat wilt doen dan kun je doen wat Mirte zei. Maar veder zou ik mijn mond maar houden.
Om wie gaat het trouwens ken ik dit persoon pb ff.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 12:31

Nou, ik heb het kopietje gegeven en heel blonT gedaan Haha! Zo van: "goh, ik heb er zo aan lopen denken en ben even aan het zoeken geslagen in de paardenboeken. Toen vond ik dit, dus het lijkt misschien toch wel op een peesblessure. Ik weet niet of het echt zo is hoor, ben geen VA, maar lees het maar eens rustig."

De eigenaar stelde het wel op prijs dat ik er iets over opgezocht had, verder heb ik er niets meer over gehoord.

Deze week komt de VA enten en dan zou ze hem er even naar laten kijken, hèhè!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 00:26

ik vind dat je wel goed gehandelt hebt. Het is zó moeilijk in te schatten hoe mensen zoiets opvatten, terwijl degene die "commentaar" levert het meestal goed bedoelt.

Ik wil overigens niet zeiken of zo, maar als het idd een peesblessure is waar echt zo'n zwelling op zit, is een behoorlijke acute peesklap en is het vrij ernstig...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 11:08

Dat bedoel ik nou precies Zep! Maar de eigenaar snapt gewoon niet wat een peesklap in houdt, ik hoop dat de VA haar dat duidelijk kan maken. Ik heb mijn best gedaan.

Ik hoop alleen dat als ik ooit iets stoms uithaal met mijn paarden, iemand met meer verstand van zaken mij daarop wijst. Ik zou er erg blij mee zijn en zeker niet eigenwijs doorgaan! Maar dat geldt geloof ik niet voor iedereen... Arme paarden! Huilen