wat vind iedereen van de tiedemanteugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

wat vind iedereen van de tiedemanteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 10:51

Hallo iedereen, Haha!
Een tijd geleden had ik een hoop rij problemen met mijn paard jessie Huilen ze kan zo mooi lopen maar het was altijd zo vervelend dat ze de ene maand heel erg goed liep mooi ontspannen en koppie naar beneden en dan een maand later weigerde ze om nog naar beneden te gaan Verdrietig
Nou de eerste keer denk je nou kan gebeuren k blijf het gewoon proberen maar als het elke maand weer gebeurd Boos! op een gegeven moment word je daar dan HELEMAAL GEK van! Dus toen hebben mn leraar en ik samen besloten om er een tiedeman op te doen! hier rij ik nou bijna 2 weken mee en t gaat echt harstikke goed Haha! !
Maar ik was toch wel benieuwd wat iedereen van een thiedeman vind!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!


BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:09

dit is zo'n probleem wat ik ook altijd met mijn pony had. En het probleem was dan dat ik wel even geduld had maar niet voor lang. En die pony ohw......wat een etter! Ik heb soms echt met haar lopen vechten, of er wat aangeknupt.. maar vaak zit ze gewoon vast en moet je haar vooral in de knup trekken met een slof. Dat deed ik nog wel es, ik was zo woest, nu luister je es!

Iemand heeft me een keer zien rijden in die tijd en die heeft me echt een tip gegeven, die eerder leek te helpen dan ik d8!

Paarden die ontspannen zijn in het lichaam, lopen lekker los, gaan mooi aan de teugel. Maar dan moet jij ook goed nageven. Vooral als een paard vast zit is dat echt oliebol!

Maar ik moest van die vent mijn handen en polsen heel los houden, alsof ze 380 graden konden draaien zeg maar. Veel been enzo! Op de 1 of andere manier door dat ik zo los ben gaan spelen met mijn handen, echt alsof mijn handen eraf vielen, en mijn hele armen ook ontspannen, en relaxt rond rijden, kwam ze in een krul, kwam er schuim op de mond, en ik had geen gewicht meer in mijn handen! Dat voelde zo vreemd! Ik d8 echt ff waar is dat hoofd!

Een thiedeman vind ik nog niet zo erg, maar je zal toch zonder hulpstuk moeten kunnen rijden! Ok met springen mag heus wel een martinggaal ofzo. Een thiedeman kan lang niet zoveel aanrichten als een slof (de meesten zijn onervaren en trekken het paard op een andere manier verkeerd in de krul)..

Echt erg is het niet, maar zit de pony niet gewoon vast? Of longeer haar eens in de passoa teugel! Als je die hebt althans!

Probeer het is zonder, en heel veel geduld, desnoods krijg je die dag geen suiker binnen;) haha!

Succes! Groetjes!!!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:11

dit was mijn eigen ervaring Knipoogmisschien heb je er wat aan! Mijn pony kon echt auwehoeren wat dat betreft:)

En geduld pfff dat is soms zo moeilijk!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 11:22

hm ja hier heb k wel wat aan bedankt Haha! Ja t was gewoon zo dat op een gegeven moment je echt geen geduld meer hebt en dat had k dan ook niet meer k werd dan zo boos! Ik heb m er alleen om gedaan omdat mn leraar mij dan zou begeleiden en hij ZZ rijd! Want k wil niet dat k m verkeerd ga gebruiken het is wel de bedoeling dat ik m na 2 maandjes weer af doe en dan zien we wel hoe het gaat!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:36

ja inderdaad!!!! Geduld, ohw dat kan ik meestal ook niet. Maar ik heb mijn pony ook nooit altijd naar mijn hand kunnen rijden hoor! Ze had gewoon een moeilijk karakter!

Die tip moet je heel serieus uitvoeren, ik deed dat toen, echt zo maf! Ze deed perfect!

Maar als ik niet vele geduld heb trok ik haar in de krul of bukte ik en deed mijn handen zowat bij mijn knieholtes, en dan langszaam rechtop zitten, om haar laag te houden! tjaaa, ik heb er nogal wat gedonder mee gehad, maar uiteindelijk is alles toch goed gekomen door die tip! Van die vent zou ik vroeger een arabier kopen, maar had toen net enej aarjte te weinig ervaring. Hij heeft me wel geleerd om niet eerder dan het paard te schrikken, dat deed ik nogal es, en rustig staan zit en niet zo ploffen, en hoe je met ene paard moet rijden dat als ie druk krijgt wegrent. Tja van die vent leer je zoveel, maar ik heb geen lessen van hem! Vriendin van mij wel, dus als ie er is ga ik ff rijden, meestal heeft ie wel wat te zeuren Knipoog maar daar ben ik heel blij mee, want echt dat zijn gouden tips wat mij betreft:)

Relax enne succes Knipoog Haha!

Groetjes BounceBabe

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:40

en zo te zien is je instructeur ook wel slim Knipoog mijn instructrice waar ik in groeps verband les krijg, die vraag ik ook altijd om tips, want ik kan geen prive lessen betalen. Kwa verzorging weet ze ook zoveel! bv. dat veel brood geven een prop in de maag of darmen kon veroorzaken? Naja ik voer me paard geen brood meer. Mooi zemelen halen, vinden ze ook zo lekker:D Magoed ik raak of topic! Die gast rijd ZZ? Ohw altijd goed Knipoog succes!!!! doeg:D

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 12:01

ja hij kan echt heel goed les geven en helpt me heel goed! alleen wit brood zorgt voor een prop bruin brood kan geen kwaad!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:47

mooi weet ik dat ook weer haha thnx Haha!

groetjes BounceBabe

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 20:17

De tiedeman vind ik absoluut beter dan de slofteugel. De tiedeman werkt namelijk alleen als je paard zijn hoofd omhoog doet en de slof pak je al gauw te kort waardoor je m in de krul dwingt.


Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:15

Ja idd een slof trek je hem al heel snel in de krul maar een tiedeman werkt alleen als het paard zijn/haar hoofd omhoog doet.
En als hij met zijn hoofd naar benede gaat dan word hij/zij beloond.
Met een slof niet.
Je moet alleen met een slof rijden als iemand les geeft die er heel veel ervaring mee heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 13:17

Thiedeman is een goede hulpteugel, mits goed afgesteld.

Maar dat geld voor alle hulpteugels, tot de martingaal aan toe.

Je suis Charlie.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:58

Cassidy schreef:
Thiedeman is een goede hulpteugel, mits goed afgesteld.

Maar dat geld voor alle hulpteugels, tot de martingaal aan toe.


Ben ik het mee eens! Als je ervaring met hulpteugels hebt of begeleiding erbij kan krijgen moet het geen kwaad kunnen! Maar zonder hulpstuk is ook belangrijk om zelf meer te leren en ook het paard namelijkl ontspanning!

Groetjes

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:14

Wat ik er zelf van vind? ( en dat even onafhankelijk van jouw verhaal )
Net als alle andere hulpteugels... ondingen! Ik voel me er echt niet lekker bij ( Rij op mijn eigen pony zowieso niet met hulpteugels, maar op paarden van andere weleens noodgedwongen ) IK zal het zelf dan ook niet gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat het niet heel goed KAN zijn ( zoals Cassidy ook al zegt )

Dat jouw instructeur ZZ rijdt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook goed les kan geven ( iets wat heel veel mensen lijken te denken ) Maar ik denk niet dat in jouw geval de thiedeman kwaad kan. Of het echt effect zal hebben...

(L)

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:37

mijn ouder pony was echt lastig dus als het ff niet mee zat had ik er iets aangeknupt. Maar na een enkele tip ging het beter.

Ik heb nu mijn nieuwe paard, en die loopt altijd al ontspannen door het hele lijf, netjes aan de teugel. Dus ik ga er ook niks aanknuppen, zelfs niet als ze wat vast zit. Dit moet met ontspanning opgelost kunnen worden, en ze is jong, ik moet er nu alles geleidelijk instampen, maar mooi zonder hulpstuk Lachen

Groetjes BounceBabe

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:01

Mijn leraar kan wel heel goed les geven hij is verstandig kan alles goed uitleggen en weet wat hij doet! Ik schaam me er absoluut niet voor dat ik een hulpteugel gebruik wat ik al zei als op een gegeven moment geef je de moet op en word je ongeduldig dus dan gebruik ik liever een hulpteugel dan dat ik elke keer boos op haar word! Het is echt niet zo dat ik op een dag dacht kom laat ik er eens een hulpteugel omslingeren maar dit heb ik met mn leraar besproken en met nog een heleboel anderen todat ik overtuigd was dat het niet veel kwaad kan mits je het goed gebruikt.Ik vertrouw mijn leraar 100%!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:11

het is ook echt geen schande op met een thiedemann te rijden!
en het is zekers niet dom van jou instructeur, ik vind de thiedemannteugel een heel goed hulpmiddel (mist goed afgesteld!!)voor mensen die moeite hebben met het aan de teugel rijden en de aanleuning
ik ken zelfs verschillende springstallen waarbij de ruiters zélf ook met een thiedeman reden en sprongen, dit om het ruggebruik van het paard te verbeteren, en omdat een thiedeman zachter en veiliger is dan een slof!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:21

DANKJE WEL!!! Haha!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:37

Ik vind het wel heel belangrijk dat je niet afhankelijk wordt van een hulpteugel, maar dat vind ik ook met sporen en zweep. Het is natuurlijk de bedoeling dat je uiteindelijk zonder dat alles kan rijden. In de M mag je al geen zweep meer hebben en ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die te pas en te onpas met dat ding rijden. Ook zie je op wedstrijden wel eens dat er met tiedeman ingereden wordt (weet niet of dat nu nog mag) en voor de proef snel dat ding af en dan hopen dat ie in de proef met zijn hoofd naar beneden blijft. Een tiedeman moet je zien als tijdelijk hulpmiddel en de tiedeman een keer aanknopen en goed rijden is altijd beter dan zonder rijden en idd kwaad worden, want dan wil het helemaal niet meer. Suc6 ermee!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:26

Waarom zou je op een gegeven moment niet meer zonder Thiedeman kunnen rijden? Als hij niet inwerkt heb je helemaal niet door dat je er mee rijdt...

Je suis Charlie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:51

Cassidy schreef:
Waarom zou je op een gegeven moment niet meer zonder Thiedeman kunnen rijden? Als hij niet inwerkt heb je helemaal niet door dat je er mee rijdt...


idd !!! het is net dat drempeltje waar de thiedemann je mee overheen helpt komen, als ie eenmaal beneden loopt moet je zelf de aanleuning onderhouden ! Knipoog

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 19:56

mn leraar en natuurlijk ik zorgen er echt wel voor dat ik niet afhankelijk word van de thiedeman het is zoiezo als tijdelijke oplossing bedoeld voor 2 maanden en niet voor altijd!Op een gegeven moment ging het gewoon niet meer en was k gewoon een uur aan t rijden en bijna alleen maar bezig met voorwaarts en nageeflijk maken maar nu gaat er om het zo maar te zeggen een wereld voor me open ik ben nou met allemaal andere dingen bezig die ik daarvoor nooit kon doen omdat ik daar nooit tijd voor had dus ik vind het juist zo fijn dat dat nu wel kan Haha!

Als de zon niet op de aarde schijnt.., schijnt ze op de wolken!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:04

mooi zo!!!! OK dan!
en ik blijf erbij dat een thiedemann , zeker voor zulke gevallen, een hele goede oplossing is !!!!!
en doordat je nu op andere dingen gaat letten, ben je ook niet meer zo gefixeerd op het aan de teugel rijden, zo ontwikkel je dus een goede zit en goede hulpen, waardoor het aan de teugel rijden dalijk vanzelf gaat!
want dat is bij heel veel ruiters het grote probleem, ze fixeren zich op dat krulletje, waardoor de rest verloren gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:06

Ben er niet zo fan van, paarden gaan er snel op hangen, en ruiters die een tiedemannteugel nodig hebben, hebben dat hangen niet door. Daardoor krijg vaak een wat traag dier wat alleen maar sterker word aan de voorkant.

Daarnaast is het een probleem aan de kant leggen voor een instructeur die dit adviseerd. Die kan er duidelijk met gewoon goed lesgeven neit doorkomen. Lijkt mij handiger om de oorzaak weg te nemen van het niet nageven, dat is lange termijn werk, maar zal beter aanslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:32

Citaat:
want dat is bij heel veel ruiters het grote probleem, ze fixeren zich op dat krulletje, waardoor de rest verloren gaat

Moeten we dat probleem niet weg halen dan?!
Waarom is iedereen toch zo gefixeerd op dat krulletje?
Omdat ruiters die jaren langer oefenen het kunnen?
Omdat anky het kan?
Omdat het er leuk uit ziet?

Waarom zoveel aandacht voor dat krulletje, ipv van de aandacht waar hij moet zijn.
Het aan het been zijn om de motor van het paard draaiende te krijgen.
De achterhand dus, ipv de voorkant.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:40

Ik heb nog nooit 'n paard zien verbeteren op 'n thiedemann en heb er toch wel wat ruiters mee zien rijden. Denk dat je beter goed en duidelijk les kunt gaan nemen waardoor je hem hierzelf door kunt rijden. Thiedemann valt voor mij indezelfde categorie als het elastiek, lijkt heel leuk maar gewoon 'n onding!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers