hoe zit dat nou met hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

hoe zit dat nou met hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 11:59

ok, ik vraag het maar even hier, want heb ff geen zin om de DA er mee lastig te gaan vallen, haha

ik heb sinds 4 weken een merrie, en daarvoor dus alleen maar ruinen gehad,
(snap nooit wat van die merrie's, haha)

maar nu is mn vraag du shoe dat zit met de hengstigheid,

hoevaak zijn ze per jaar gemiddeld hengstig, en hoelang duren de periodes,
zijn dr ook nog factoren waardoor ze het sneller woorden en langer zijn,

mijn paardje kwam dus op een wei met heel veel ruinen, en werd heel snel hengstig, maar vorige week was ze het weer,
maar nu hoorde ik van iemand dat dat gewoon dezelfde hengstigheid is als van 3 weken terug,

alvast bedankt voor de reacties

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:13

De merrie is een dier waarvan de vruchtbaarheid sterk afhankelijk is van het seizoen. De activiteit van de eierstokken neemt toe naarmate de dagen langer worden, en is het best in de maanden mei/juni/juli.

De vruchtbaarheid van merries is het best bij veel zonlicht en hogere temperaturen. Bij een koud en donker voorjaar is het aantal geboren veulens duidelijk lager dan bij een zonnig voorjaar.

De cyclus van een paard duurt gemiddeld 21 dagen (cycluslengtes tussen de 18 en 24 dagen worden ook als normaal beschouwd) De cycluslengte per merrie is constant behalve in het vroege voor- en najaar.

De duur van de hengstigheid is gemiddeld 5 dagen (kan per paard nog wel eens variëren). De hengstigheidsduur is per merrie vrij constant, behalve in het begin en op het eind van het seizoen.

De eisprong vindt plaats tegen het einde van de hengstigheid. De meeste kans op een bevruchting bestaat als er gedekt of geïnsemineerd wordt rond de eisprong: het meest ideale is iets na de eisprong.

Sommige merries hebben een bepaalde voorkeur voor een hengst en soms zelfs alleen voor een ruin. Merries met een veulen zullen de hengstigheid vaak minder goed tonen omdat ze het veulen tegen de hengst proberen te beschermen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:54

*schop*
er zijn toch wel meer mensen die er wat over willen zeggen

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:34

wat wil je nog weer weten dan?????

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 14:53

ow, sorry, ben hardstikke blij met je antwoord hoor, hihi

maar was benieuwd naar mensen die ook merrie's hebben,
en hoe bij hun dus die cyclus loopt,

is het wel goed dan dat de mijne eigenlijk 3 weken hengstig is, terwijl ik het maar een paar dagen gemerkt heb, is het dan dezelfde hengstigheid.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:26

3 wkn achtereen hengstig is niet echt "normaal" nee
ik denk dat je 2 keer een andere hengstigheid hebt gezien
je hebt suppllementen om de hengstigheid te regelen als dit nodig is.
Is je merrie er lastig als ze hengstig is, of heb je plannen haar te dekken?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:34

Soms worden ze ook nog eens spontaan hengstig als ze een aantrekkelijke vent zien..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:03

dat heeft die van mij ook!! of misschien is dat de enige tijd dat je het echt merkt. Er zijn laast twee nieuwe ruinen bijgekomen op ons weiland, gelijk alle merries hengstig. Bij die van mij duurde het ook erg lang, iets van 2/3 weken.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:49

Haaii, ik heb ook een merrie, maar ik merk er echt Helemaaal niks van hoor, ik heb nog nooit echt gemerkt dat ze ECHT hengstig is, alleen dat ze wel eens wat vaker ging plassen ofzo, ze word er ook niet chagereinig van ofzoiets.
Maar ik ken wel wat merries nou, die waren echt heeeel Zuur als ze hengstig waren hoor en dat is niet fijn....

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Tryingagain

Berichten: 119
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:41

Bij ons merrietje was het eigenlijk heel constant, om de drie weken, maar wel wat korter, zo'n 3 à 4 dagen. En ook zij werd spontaan hengstig als de hengst van stal langs kwam. Het was dan ook een hele mooie hengst Haha!

Everyone is born with genius, but most people only keep it a few minutes.
Edgard Varese (1883 - 1965)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:45

Ik heb geen idee wanneer mijn merrie hengstig is, die toont het namelijk totaal niet. Zelfs de veulenhengstigheid was nauwelijks opmerkbaar.

Bij mijn andere merrie valt het ook nauwelijks op, behalve als je er echt een hengst bij zet, dan tonen ze het wel. Ik merk het bij mijn andere merrie aan haar karakter, die is dan wat licht geïrriteerd zeg maar, beetje opvliegerig.
Als jouw paard 3 weken na de laatste hengstigheid hengstig word dan is dat gewoon precies volgens een normale cyclus toch? Dan zal ze 3 weken later wel weer hengstig worden..

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:53

Esme_27 schreef:
Ik heb geen idee wanneer mijn merrie hengstig is, die toont het namelijk totaal niet. Zelfs de veulenhengstigheid was nauwelijks opmerkbaar.

Bij mijn andere merrie valt het ook nauwelijks op, behalve als je er echt een hengst bij zet, dan tonen ze het wel.


Dat heb ik ook. Ik zou bij god niet weten wanneer Jasmijn of sisi hengstig is Scheve mond Heb het nooit echt gezien, heb ze ook nog nooit zien plassen door een hengst of wat dan ook.. Weet niet eens hoe het eruit moet zien eigenlijk Verward Ja, hoe ziet het er eigenlijk uit!? Wat doen ze eigenlijk?

(hmm.. vind het best erg van mezelf dat ik dat niet eens weet Scheve mond , maarja..)

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:05

Ik heb het bij mijn merrie ook nog nooit gemerkt. Ook niet aan het karakter ofzo.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 20:39

marloes-joy schreef:
3 wkn achtereen hengstig is niet echt "normaal" nee
ik denk dat je 2 keer een andere hengstigheid hebt gezien
je hebt suppllementen om de hengstigheid te regelen als dit nodig is.
Is je merrie er lastig als ze hengstig is, of heb je plannen haar te dekken?


ik merk het eigenlijk niet aan haar als ze hengstig is,
het is dat ik het zie op de wei, dat ze staat te knipperen naar de ruinen,
maar verder is ze hardstikke lief, een beetje relaxed wordt ze volgens mij,

ik wil haar nu nog niet laten dekken, maar ooit wel een keer,
lijkt me leuk, een klein quarterveulentje Lachen

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:52

Esme_27 schreef:
Ik heb geen idee wanneer mijn merrie hengstig is, die toont het namelijk totaal niet. Zelfs de veulenhengstigheid was nauwelijks opmerkbaar.

Bij mijn andere merrie valt het ook nauwelijks op, behalve als je er echt een hengst bij zet, dan tonen ze het wel.


Dat heb ik ook. Ik zou bij god niet weten wanneer Jasmijn of sisi hengstig is Scheve mond Heb het nooit echt gezien, heb ze ook nog nooit zien plassen door een hengst of wat dan ook.. Weet niet eens hoe het eruit moet zien eigenlijk Verward Ja, hoe ziet het er eigenlijk uit!? Wat doen ze eigenlijk?

(hmm.. vind het best erg van mezelf dat ik dat niet eens weet Scheve mond , maarja..)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 21:20

sommige merries zijn wat prikkelbaarder
en als dr een hensgt of ruin langs loopt zijn ze heel geinteresseerd,
ze draaien vaak hun kont daarna toe en gaan overdreven veel staan plassen en dan gaan ze van achteren zeg maar een beetje knipperen, dan zie je het binnenste van de 'vulva' (wat een net woord, haha) dus je ziet het roze gedeelte
Lachen meer weet ik ook niet hoor, want dit is wat ik merk aan mijn merrie, haha

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:29

Ik heb een pismerrie, ik merk het dus heel erg goed als ze hengstig is of zelfs al als ze hengstig moet worden, dagen van te voren.
Haar cyclus is wel regelmatig, gewoon elke 3 weken hengstig.
Luna is erg lang hengstig, soms wel 10 dagen en op het hoogtepunt van de hengstigheid is ze totaal onhandelbaar.
Sinds een paar weken ben ik haar moody mare van de paardendrogist aan het voeren.
Ik hoop dat dat wat helpt want het is echt niet meer leuk zo.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:48

Ik blij dat ik een ruin heb! heb welleens merries gereden en eigenlijk nooit hengstigheid omgemerkt maar het schijnt dat sommige paarden gewoon onhadelbaar zijn???!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:03

Wel eens op een merrie gezeten waar je je benen dan niet meer tegen kon leggen,aandrijven resulteerde dan in een sprintje door de bak.
Met een enkele bokkesprong.
De een is nu eenmaal gevoeliger als de ander,net mensen. Knipoog
Je merkt het vanzelf of je een gevoelige merrie hebt of niet,het schijnt dat de merrie die we nu hebben ook al hengstig is geweest maar tijdens het rijden heb ik er weinig van gemerkt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:11

Die van mij dringt zich echt op aan ruinen.... zo met d'r kont en d'r staart omhoog langs z'n hoofd lopen... aahh toe *LOL*

het vervelende is dat ze er ook wel eens bovenop springen Scheve mond

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:16

ik heb zelf een merrie en ze werdt!!!! Knipoog zo'n beetje iedere 18 dagen hengstig, vrij normaal, op dat moment vond ze iedere kerel wel geschikt om hem te laten springen (behalve als ze onder het zadel liep) of hij nu ruin was of hengst. de ruin die in haar groep loopt werdt ook af en toe xxxxxx Haha! ziek van haar. nu niet meer nu jaagt ze iedere vreemdeling die in de buurt komt om kennis te maken bijna alle hoeken van de paddock door. (ze is namelijk al een paar maanden (6) drachtig) OK dan!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 20:38

coydog schreef:
Wel eens op een merrie gezeten waar je je benen dan niet meer tegen kon leggen,aandrijven resulteerde dan in een sprintje door de bak.
Met een enkele bokkesprong.
De een is nu eenmaal gevoeliger als de ander,net mensen. Knipoog
Je merkt het vanzelf of je een gevoelige merrie hebt of niet,het schijnt dat de merrie die we nu hebben ook al hengstig is geweest maar tijdens het rijden heb ik er weinig van gemerkt.


Haha, ja dat ken ik wel!! Soms (zoals vandaag) was ze eens niett vooruit te branden!! Terwijl ze andere keren juist op een kleine aandrijving al in volle galop schiet!! Dat wijst dus op hengstigheid Verward ?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:16

Hoeft niet natuurlijk maar de gilletjes op het moment dat ze wegsprong waren duidelijk genoeg.Daarna liep ze naar zo ongeveer ieder paard te knipogen als ze dicht achter haar liepen.
Of jouw paard dat ook heeft weet ik niet.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:26

te knipogen?


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:28

Met de achterkant ja,ken je dat niet?

(Zie uitleg SuperRoos)
Zal wel een streek/stalgebonden benaming zijn Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers