rechtergalop grrrrr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 20:28

hallo
ik heb een paard van 6 jaar. Haha!
Laatste tijd springt ie continue in de verkeerde galop Rechts aan.[(
Ook bij andere ruiters, ik dacht ff checken want ik doe iets fout, wat sowie so wel zal zijn maar maak me nu wel zorgen of het niet iets lichamelijks is. Of hij springt goed aan en changeert...
Met longeren af en toe, maar als hij uit zijn dak gaat in rengalop aan de longe springt ie goed aan en in zijn "razernij"[o blijft ie minutenlang keurig in de juiste galop galoperen..
Ik probeer van alles..
goeie stelling naar binnen, buitenteugel eraan, ga zo maar door.
heeft er iemand nog een hele goeie tip voor mij, ook als hij changeert tijdens galop om zo toch weer op juiste been te komen??
soms denk ik dat hij er een spelletje Schijnheilig van maakt. Ik neem hem meteen terug als we op het verkeerde been zitten. Hij is overigens liever lui dan moe Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:31

Ik zit te denken aan een veterinair probleem linksachter. Hij heeft moeite om dat been erbij te trekken ahw. De inzet gebeurt voor de rechtergalop ook met dat been, en in de galop zelf maakt het linkerachterbeen een langere pas dan rechtsachter.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:52

pendro springt ook altijd verkeerd aan.
Nu heb ik van mijn instructrise een tip gehad
ligtrijden op het verkeerde been en dan linkerbeen naar achter en aanspringen.
Pas als je in de galop zit gaan zitten.
Of bijv. een gebrokenlijn maken en als je de hoefslag aanraakt meteen aanspringen.
Dit kan je ook doen als je van hand veranderd.
Zogauw je de hoefslag aanraakt aanspringen.
Bij mijn heeft het geholpen en hij springt nu ook steeds vaker goed aan.
Succes

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:20

Als je twijfelt aan een lichamelijkprobleem moet je dat na laten kijken. Misschien komt het probleem wel uit zijn rug. hij galopeert rechtsomverkeerd aan achter dus dan komt het probleem van het linkerachterbeen. Ik weet niet hoe de stand van de voetjes is maar als zijn voorvoetjes ongelijk zijn kan het zijn dat hij rechtsvoor iets stijler staat en dat zij rugspier/broekspier korter is en dat heeft gevolgen voor het linkerachterbeen. Doordat deze spier korter is is het moeilijker voor hem om dit op te rekken.
Dus ff naar de rug laten kijken en dan naar de voeten. Je kunt beter zeker weten dat hij nisk mankeert voordat je hem doortraint. Anders is het zo banketstaaflig als je fanatiek doortraint maar dat hij ondertussen ergens las van heeft.
succes.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 21:26

precies,
gelukkig ben ik niet fanatiek, dus dat scheelt een jas. Alleen na 6 weken verkeerd aanspringen gaat er een belletje rinkelen.
Ik zal eens navraag doen, want ik vind niks banketstaafligers dan je paard iets te vragen wat hij niet kan door 1 of ander
bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 00:11

rug, mn rond de overgang van borst naar lendewervels, dus vlak achter het zadel zegmaar, en knieƫn (niet te verwarren met het spronggewricht, dat zit een verdieping lager) zijn veel voorkomende probleemzones. Grote kans dat je daar iets vind. Succes

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 10:20

pfffff...
rijdt mijn vriend erop gisteren, springt ie alle keren keurig aan in rechtergalop.
okokok...ik ga dr hard aan werken, heb alweer hele goede tips gekregen en zal nog eens goed met instructeur overleggen. ergens doe ik iets goed fout...ach ja..paardrijden he *LOL*)
bedankt voor de reacties!