Veranderingen AVS

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Veranderingen AVS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 10:48

Bij de leden van het AVS is er veel onrust omtrent de fokrichting en het keuringsbeleid. Wat zou in jullie ogen verandert moeten worden? Bij het lezen van de topics op Bokt zie je dat er heel veel ongenoegen is. Voor mij het sein om eens te horen onder de mensen wat er precies speelt en hoe we dit gezamenlijk kunnen oplossen. Schelden en mokken heeft geen zin, graag dus nuttige informatie en/of tips.


Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:34

Beste Diamonds,

misschien is het beter als je jezelf wat bekender maakt middels je profiel, dan weten wij ook tegen wie we het hebben. Je hebt het nu eenmaal toch over gevoelige onderwerpen.

Mocht je dit liever niet ni het profiel doen, laat mij dan wat via de pb weten.

groetjes,

Krista

DPS :o? D: ik snap de vraag niet -:)
STAR*K Western Riding ..... STAR*K Graphic Design
You don't scare me... I ride an Arabian // If a cowgirl wakes up in the morning & nothing hurts, she's probably dead

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:35

Hoi Krista,

Diamonds is Dhr. Dick Hols eigenaar van Stud of Diamonds, o.a. eigenaar van de merrie Europejka, die al een aantal malen nationaal kampioen is geweest.
Dhr. Hols is lid van de fokkerij com. van het AVS en is geloof ik de eerste die een poging gaat doen om de koe bij de horens te grijpen. Hoera !! en nu maar hopen dat het iets uithaalt. Haha! Onvrede ? Tja, als ik de kwaliteit van de nieuw te keuren hengsten heb gezien dan is het om heel hard huilend weg te lopen. De rol die de fok. com. ¨speelt is volstrekt onduidelijk.Niemand weet ook wat je kennis of ervaring moet zijn om in de fok. com te komen trouwens, of je die überhaupt wel moet hebben ??? Niemand weet wat de inbreng van bovengenoemde com. is bij de hengstenkeuring, dit is mij al door velen gevraagd, en ik weet het dus ook niet. Een eerlijke rechtuit uitleg mbt de kwaliteiten van de paarden tegenover de eigenaar zou veel goed doen. Niet hij heeft een lelijk oor, maar ook even melden waarom, desnoods vergelijken met een goed oor. Niet een splitsing vormen binnen het AVS tussen de z.g. rij arabier en show arabier: dit bestaat namelijk niet, als ie voldoet aan de ras standaard is ie mooi en bruikbaar. Als een paard lelijk is als arabier niet zeggen "ja, maar hij doet het wel leuk in de sport" of een bloedmooi paard met waardeloze onderdanen" ja, maar het is een show arabier" . Dat is excuses zoeken voor de fouten, excuses om een paard wat eigenlijk niet goed genoeg is toch voor goed door te laten gaan, of de nadruk leggen op het ene waardoor het andere zwaar in de verdrukking komt. Ik denk dat dit namelijk een beetje het geval is in NL. Kijk, ik mag het misschien niet zeggen maar ik denk dat in Polen ( ik noem Polen omdat ik daar gewoon veel inzicht in heb, en dat beleid erg goed vindt) veel van onze goedgekeurde hengsten gewoon ruin zouden zijn, doodgewoon omdat ze GEEN splitsing hebben en een arabier EN mooi moet zijn EN moet kunnen presteren. Ons bestuur zou bv ook eens kunnen ophouden met "het mee te nemen" , weg te lopen voor onaangename zaken, en de therapie van pappen en nathouden de deur uit kunnen gooien. Dat zou denk ik voor velen een hoop duidelijkheid verschaffen. Maar ja, wie ben ik hè. Ik zou zeggen Dick, ik hoop dat je er iets mee kan....ik hoor of lees het wel. Het is in ieder geval toe te juichen dat iemand eens een keer iets gaat ondernemen OK dan!
Jacqueline vd Biggelaar

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:09

ik weet alleen dat op de afgelopen hengstenkeuring in Ermelo er een hengst was die een erfelijk aandoening aan zijn hoef had. En in de plaatst van dat hij uit de ring gestuurd werd kreeg hij dan toch maar een derde premie. Dat vindt ik dus eht niet kunnen, hij had gewoon helemaal geen premie moeten krijgen. Dat zijn gewoon dingen die ik echt niet snap hoor!

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:43

Goh, is dat zo ??
Tja, van mij had ie dan gewoon veterenair afgekeurd mogen worden en überhaupt naar huis gemogen. Probleem is alleen: wat had ie dan, en is dit van buitenaf bij een veterenaire keuring zichtbaar ? Want ja, regels om het paard verplicht te röntgenen hebben wij niet bij het AVS. De hele wereld doet het en heeft geen problemen behalve...het AVS. Waarschijnlijk begint iedereen nu te roepen "ja maar weet je wel hoe duur dat is ?" Ja: net zo duur als voor alle andere rassen die ook moeten en NIET zeuren omdat ze nl bang zijn dat het eigenste paard misschien wel een probleem heeft. Als ie niet goed is: jammer volgende keer beter dat is het risico van het vak. van 100 hengsten zijn namelijk echt niet 80 zeer geschikt voor de fokkerij. misschien 10, en het heeft gewoon geen zin om hengsten die eigenlijk niet goed genoeg zijn toch maar een deklicentie te geven omdat baasje dan blij is. Dan werk je als stamboek namelijk tegen jezelf in en rent de kwaliteit achteruit.

Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 20:20

Hallo Jacqueline

Ten eerste bedankt dat je mijn profiel bekend hebt gemaakt.
Ik ben sinds een jaar lid van de fokkerijcommissie van het AVS en ook lid van de showorganisatie Noord.
Voor mij, in dit eerste jaar, loop ik vooral mee en leg mijn oren te luister. Dit wat betreft de inhoud van deze taak waar we als commissie voor staan.
We zijn dit jaar erg druk geweest om het premiestelsel op papier te zetten. Mijns inziens zijn we daar in geslaagd.
Ik ben deze discussie begonnen, niet met de intentie zaken te veranderen ( in mijn eentje ) maar ik wil graag weten wat er leeft onder de leden. Er is veel ongenoegen tegen het AVS, maar er wordt nooit hardop gezegd waarom. Ik ben daar benieuwd naar.
In Noord proberen we een discussieavond te organiseren omtrent deze topic. Daar willen we graag de problemen die men heeft, al dan niet terecht, inventariseren. Ik denk dat dat meer oplevert dan gemor in de marge of dingen op deze site zetten over een hengst zonder verder namen te noemen, zeg dan niets. Hier is niemand bij gebaat : fokkers niet, het AVS niet, en de eigenaren zeker niet.

Tijdens de hengstenkeuring wordt er met de fokkerijcommissie overleg gevoerd. Maar de juryleden zijn nog wel degenen die de beslissing nemen en het laatste woord hebben.

Ik ben het met je eens dat een mooie Arabier ook gebruikt moet kunnen worden, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd : geen goede ruiter aanwezig, niet de goede capaciteiten enz enz.
Ik heb mijn Arabieren om mee te fokken. Af en toe bezoek ik een keuring. In Engeland heb ik geleerd dat een paard geen twee meesters kan dienen. Daarom heeft iedereen, denk ik, zijn eigen fokplan.

Kampioen worden is leuk, ik spreek uit ervaring, maar hou altijd in je achterhoofd dat het perfecte paard nog niet geboren is en dat het altijd beter kan.
De uitslagen van shows kunnen per show verschillen : je praat namelijk altijd over een momentopname, en mensenwerk.
Wat de uitslag ook is : jij en je paard hebben, als het goed is, hun uiterste best gedaan. Als dat zo is ga je met een goed gevoel naar huis, ook al ben je misschien niet de beste geworden.

Ga altijd eerst bij jezelf na wat er mis is gegaan voordat de vinger meteen richting jury of andere derden gaat. Daar kun je namelijk volgende keer dingen aan verbeteren.

Dick Hols

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:26

Hallo Dick,

Ik denk niet dat een discussie-avond veel zin heeft. Het probleem is de houding van het bestuur. Hun arrogantie en zelfingenomenheid. Het niet willen/kunnen luisteren naar hun leden.
Hun stempel wat ze zetten op de primering bij de hengsten. Hoeveel internationale juryleden hebben inmiddels gezegd niet weer te komen jureren op de Nederlandse hengstenkeuring? En waarom????
En doet de fokkerijcommissie het vooroverleg of ene mevrouw uit het bestuur?
En wat de merrieprimering betreft begrijp ik niet dat de fokkerijcie geen contact opneemt met het buitenland. Dit mede gezien in Europees verband. In Duitsland is dit wiel al lang uitgevonden en wordt het op een hele positieve manier gedaan, met direct duidelijke en altijd positieve uitleg naar merriehouder en publiek.
Met vriendelijke groeten, Marga Sanderse.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:40

Is het een optie om een bestuurskundig iemand met paardenverstand zonder arabische achtergrond te zoeken voor bij het bestuur om zo de leden en bestuursleden nader bij elkaar te krijgen? Een soort van onderhandelaar als tenminste daar een probleem ligt.

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:27

Hoi,
Dick: Graag gedaan hoor ! Ik denk dat Marga betr. bestuur wel gelijk heeft, daarbij, ik zeg het wel hardop hoor, heb ik al verschillende keren gedaan en met mij meer mensen. Vervolgens wordt het "meegenomen" en gebeurt er ......niets.
Het is zeer toe te juichen dat je de discussie op gang gebracht hebt, en inderdaad heeft het weinig zin om hier paard voor paard te "behandelen" daar gaat het ook niet om, het is meer denk ik de bedoeling om aan te geven dat er toch regelmatig misstappen gedaan worden. Verder, het niet hebben van een ruiter vindt ik dus geen excuus: als je goed jurylid bent kun je namelijk zien of een paard goed in elkaar zit, goede benen heeft en zich goed beweegt. Als dat zo is mag je er dus echt wel vanuit gaan dat hij geschikt is voor gebruik, als het voorbeen bv achterstevoren er aan zit mag je er vanuit gaan dat dit ietsje moeilijker gaat zijn. Dat bedoel ik daarmee. Tja, in de US en Polen en ik geloof zelfs Rusland heb ik toch altijd gezien dat er wel verschillende dingen met de paarden wordt gedaan, en dit zelfs wordt gepromoot. De show is natuurlijk altijd een moment opname, maar of het paard zijn dag nu wel of niet heeft: bepaalde zaken zoals benen, body en topline en hoofd en hals veranderen niet hoor hooguit de beweging kan een probleem zijn. Gezien het feit dat het AVS vele nieuwe leden kent die echt wel serieus willen leren: De jury hoort uitleg te kunnen geven aan de mensen waar en waarom het mis is gegaan, en niet met een kluitje het riet in sturen, maar eerlijk.
De merriekeuring: moet je ook eens zorgen dat er verschillennde juryleden zijn die dat kunnen omdat er anders een veel te grote persoonlijke (jury) stempel op de premies komt te liggen.
Gabrycha: HEEL goed plan is dat van je: ik geloof dat voor vele leden het bestuur een probleem is ja.
Enne Dick, hoe adviseren jullie de juryleden dan, waarover als ik het vragen mag, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik hoop dat een discussie avond succesvol wordt, de show was het in ieder geval zeker wel.
Jacqueline

Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 20:34

Hallo,

Wat de discussie-avond betreft hoop ik toch dat deze zinvol zal zijn.
Ik weet dat deze materie gevoelig ligt. Dat blijkt alleen al uit de cijfers, bijna 200 kijkers en nog geen tien reacties.
Volgens mij blijkt hier alleen al uit dat een discussie-avond zinvol is.
Zelfs de voorzitter van het AVS, dhr. Blaak, staat hier voor 100% achter. Afgelopen zondag toen ik hem hierover sprak op de Arabissimo in Exloo vond hij dit een goed idee en hij hoopt dat er iets positiefs uit voort komt waar we met zijn allen op een positieve manier verder mee kunnen.

Wat betreft de merriekeuring hoop ik toch dat we als fokkerijcommissie iets zinnigs hebben bijgedragen waar men vanuit kan gaan bij volgende keuringen.
Vele Europese landen hebben een verschillend systeem : Duitsland is in het voorafgaande al genoemd, Engeland is hier mee weer heel anders bezig. Men kent daar bijvoorbeeld geen premies en al zeker geen hengstenkeuringen.
Men biedt daar een twee jarige hengst aan voor een "licence', deze wordt veterinair gekeurd en na het toekennen van deze "licence" kan deze zijn hele leven doordekken. De fokker die beslist of hij wel of niet gebruik maakt van deze hengst. In de praktijk blijkt hier dat het kaf vanzelf van het koren gescheiden wordt. Voor dit systeem, is net zoals voor het Duitse systeem, ook wat te zeggen.

Er wordt wel overlegd tussen juryleden en fokkerijcommissie en bestuur. Wat daar besproken wordt houd ik uiteraard voor mezelf. Het zijn toch de juryleden die uiteindelijk bepalen wat er gebeurt. ( Citaat van Peter Gamlin ( Engels jurylid op de afgelopen hengstenkeuring : "Anders moet je mij niet vragen." ) Ik ben het ermee eens dat de jury het laatste woord heeft, iemand moet namelijk het laatste woord hebben omdat je anders kan verzanden in discussies die niets opleveren.

Ik zou het wel prettig vinden dat er ook vanuit het bestuur openheid is over wat zij bespreken met de juryleden. Hiermee voorkom je namelijk dat, zoals hierboven wordt gezegd "er wordt overlegd met een zekere mevrouw uit het bestuur." En men op die manier onrust zaait daar waar het niet mag en niet moet.

Dick Hols

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:08

Hoi Dick,
Het kaf gescheiden van het koren ??? Deze manier van keuren zijn wij vanaf 1992 gaan hanteren en zie hier het resultaat...... Niet best dus, werkt niet ?

Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 20:32

Sorry hoor , maar deze manier van keuren kennen wij niet. Wij hebben nog steeds een hengsten keuring,en premies die gegeven kunnen worden. Ik denk dat je iets anders bedoelt.
En het kaf scheiden van het koren is natuurlijk voor een ieder weer anders. Elke fokker heeft toch in zijn achterhoofd het '' plaatje'' waar hij of zij naar toe willen in de toekomst. Dit krijgje niet in een paar jaar voor elkaar.En je moet kritisch zijn en niet toegeven.Alleen op die manier kun je er komen.

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 00:04

Ik denk dat een discussieavond zeer zinnig is. De discussie die vorig jaar op CAV plaatsvond over de geschiktheid van mevr. Modderman als jurylid door veelal anonieme leden, vond ik etisch niet correct. Mevr. Modderman zet zich enorm in voor arabieren in de sport, ongeacht of je het eens bent met haar mening of niet, dat valt niet te ontkennen. Wij, als DARC (Dutch Arabian Racing Committee) stellen haar mening als jurylid zeer op prijs, vooral ook omdat ze juist heel goed het prestatievermogen van een paard kan beoordelen. Het lijkt me redelijk als iemand een jurylid of bestuurslid beoordeeld of veroordeeld dat deze persoon dat in alle openheid doet, zodat ook gezien kan worden vanuit welke achtergrond en expertise dat gebeurd. Als er dan mensen zijn die niet van een dergelijke avond gebruik maken, vind ik niet dat zij de mensen die meer dan 1 avond per jaar, per week of per dag besteden aan de ontwikkeling van fokkerij en sport dermate moge bekritiseren.
Ik vind het super en ik heb ook meerdere malen mogen profiteren van de flexibiliteit en medewerking van het AVS bestuur, zowel persoonlijk met mijn eigen paard als in mijn functie bij de DARC.
Deze mensen mag best zo nu en dan gewoon bedankt worden voor hun inzet, zelfs als er zo nu en dan een steekje valt. Als iedereen altijd alleen maar loopt te klagen, dan is er helemaal geen bestuur meer en dus ook geen keuringen en/of wedstrijden.

Wie voor een dubbeltje geboren is....
Kan niet leven van een stuiver.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:49

Diamonds schreef:
Sorry hoor , maar deze manier van keuren kennen wij niet. Wij hebben nog steeds een hengsten keuring,en premies die gegeven kunnen worden. Ik denk dat je iets anders bedoelt.
En het kaf scheiden van het koren is natuurlijk voor een ieder weer anders. Elke fokker heeft toch in zijn achterhoofd het '' plaatje'' waar hij of zij naar toe willen in de toekomst. Dit krijgje niet in een paar jaar voor elkaar.En je moet kritisch zijn en niet toegeven.Alleen op die manier kun je er komen.

Ik bedoel niet iets anders. Wat jij zo beschreef is het¨paard als het veterenair goedgekeurd is een deklicentie geven en niet klasseren of primeren. Dat is het zg. vrijheid blijheid beleid, en daar zijn we dus in 1992 mee begonnen, hebben we ± 8 jaar volgehouden, en dat is dus wat niet werkt. Vergelijk de kwalteit paarden van eind jaren tachtig maar eens met die van nu. Misschien was dat voor jouw tijd, dat zou kunnen. Gezien echter het feit dat je ook nog met andere rassen bezig bent moet je toch weten dat je moet selecteren/ primeren geef het beestje maar een naam, en dat gewoon lang niet ieder paard (hengst in dit geval ) geschikt is als dekhengst.
Wij hebben dus niet NOG STEEDS maar WEER een hengstenkeuring waar premies gegeven kunnen worden. Het is zelfs zo dat men (gelukkig) strenger is geworden met het toekennen van premies, alleen zijn daardoor in het verleden premies uitgedeeld aan paarden die ze niet verdienen omdat men toen soepeler keek.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:09

Kowloon schreef:
Ik denk dat een discussieavond zeer zinnig is. De discussie die vorig jaar op CAV plaatsvond over de geschiktheid van mevr. Modderman als jurylid door veelal anonieme leden, vond ik etisch niet correct. Mevr. Modderman zet zich enorm in voor arabieren in de sport, ongeacht of je het eens bent met haar mening of niet, dat valt niet te ontkennen. Wij, als DARC (Dutch Arabian Racing Committee) stellen haar mening als jurylid zeer op prijs, vooral ook omdat ze juist heel goed het prestatievermogen van een paard kan beoordelen. Het lijkt me redelijk als iemand een jurylid of bestuurslid beoordeeld of veroordeeld dat deze persoon dat in alle openheid doet, zodat ook gezien kan worden vanuit welke achtergrond en expertise dat gebeurd. Als er dan mensen zijn die niet van een dergelijke avond gebruik maken, vind ik niet dat zij de mensen die meer dan 1 avond per jaar, per week of per dag besteden aan de ontwikkeling van fokkerij en sport dermate moge bekritiseren.
Ik vind het super en ik heb ook meerdere malen mogen profiteren van de flexibiliteit en medewerking van het AVS bestuur, zowel persoonlijk met mijn eigen paard als in mijn functie bij de DARC.
Deze mensen mag best zo nu en dan gewoon bedankt worden voor hun inzet, zelfs als er zo nu en dan een steekje valt. Als iedereen altijd alleen maar loopt te klagen, dan is er helemaal geen bestuur meer en dus ook geen keuringen en/of wedstrijden.

Jaja, Anoniem zei Kowloon, die ook maar de eigen naam er niet onder zet....
Het probleem van Mevr. Modderman is dat zij (naar mijn inziens) zo ongeveer alleen maar bekeek of het paard een goed rijpaard was, en door dat zij zoveel jaren gekeurd heeft een zeer duidelijke stempel op het arabieren bestand heeft gedrukt, en al had een paard nog zoveel kwaliteiten, als hij niet voldeed aan de rijpaard normen ging ie eruit. En andersom, al was ie als arabier 3 klassen tekort met goede sportresultaten kwam je er wel. Het spijt me maar een arabier moet er toch wel echt als een arabier uitzien en niet als een rijpony, al doet ie het nog zo goed in de sport, en hier is te weinig op gelet. Kijk een bloedmooie arabier die bij de knieën afbreekt als je erop gaat zitten moet ook niet gebruikt worden als fokdier, dat is de andere kant van het verhaal. Een nieuwe jury is weleens zeer verfrissend. Ik ken Mevr. Modderman zeer goed en haar achtergrond en expertise, en heb heel grote waardering voor hetgeen zij doet voor het gebruik van de arabier als sportpaard, ik denk ook dat wij alleen hiervoor zeer zuinig op haar moeten zijn. Zij kent ook mijn mening over het jureren van de hengstenkeuring, en het feit dat de kwaliteit in Nederland van de arabieren slecht is, echter daar is zij dus niet verantwoordelijk. Kijk eens naar de kwaliteit van de hengsten (nieuwe) die op de afgelopen HK waren, wordt je niet vrolijk van. Enne wat betreft de rennen, ook een arabier die op de renbaan loopt moet uitzien als een arabier, ga anders maar Engelse Volbloeds fokken want daar gaan ze dan toch op lijken, en dan ben je de rasbeschrijving en het fokdoel volledig voorbijgeschoten. Ik ben niet op de DARC avond geweest, houdt mezelf echter al wel enige tijd langer, en ook langer als 1 avond per week/jaar weet ik veel, bezig met fokken van arabieren. Al mijn hengsten zijn getest op de renbaan en hebben goede renresultaten en zien uit als een arabier, daar heb ik echt de DARC avond dus niet voor nodig. Het bestuur is zeer flexibel als het maar niet moeilijk wordt
Jacqueline

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:26

Oke dan nu iets anders. Wie ambieert er een bestuursfunctie?

Voorzitter Zit de vergadering voor en heeft een sturende functie binnen het bestuur. Kijk of alles volgens de plannen verloopt. Inzet aan uren 10-15 uur per week. Bij elke Nederlandse georganiseerd show en sommige evenementen ruim van tevoren aanwezig zijn en ruim later vertrekken. Elke maand 1 avond bestuursvergadering tot plm. 23.30 uur.
SecretarisToezicht op het stamboekbureau. Bijwonen diverse vergaderingen met o.a. overkoepelende organen, PVE, en andere stamboeken, meestal 's avonds of anders vrije dag nemen. Geschatte minimale inzet aan uren per week 20. Acte de presence geven op alle shows en diverse evenementen ook buiten het AVS.
PenningmeesterBijhouden totale financiele administratie. Verantwoording afleggen aan accountant en belasting. Opmaken begroting e.d. Fiatteren declaraties. Contacten met wanbetalers. Inzet per week aan uren minstens 10-15 uur.
2e voorzitter/secretarisIdem als bij voorzitter/secretaris maar dan overnemen werkzaamheden indien een van beiden niet beschikbaar is. Organiseren NK AVS, contacten met allerhande organisaties en andere instanties die van belang zijn voor het AVS.Ook een geschatte inzet van minimaal 10-15 uur per week.
AutomatiseringsmedewerkerHuidige medewerker heeft het nu gebruikte stamboekbureau-pakket geheel in eigen tijd en uit eigen middelen geschreven. Paspoort ontwikkeld. Wordt bij nacht en ontij verzocht om aanpassingen te realiseren en problemen op te lossen m.b.t. automatiseringstaken en randapparatuur. Bijhouden showprogramma. Moet ruime expertise en ervaring hebben op automatiseringsgebied. Inzet aan uren per week minimaal 20 uur. Bijwonen alle shows om problemen met computer en randapparatuur te verhelpen. Regelmatig vrije dag nemen om bovenstaande problemen op te lossen.
2e PenningmeesterBijstaand van de penningmeester en ondersteuning verlenen.

Elke maand een bestuursvergadering in Utrecht die tot ongeveer 23.30 tot 24.00 uur duurt. Meestal op een maandag.

Buiten het hebben van een volledige dagtaak van het merendeel van het bestuur kunnen jullie zien dat deze functies een aardige aanslag maakt op je priveleven m.b.t. tot vrije tijd. Als je dit er allemaal voor over hebt, wat let jullie dan om zelf niet in het bestuur plaats te nemen? 5 dagen in de week een fulltime baan, ´s avonds je eigen paarden verzorgen en dan tot in de late uren voor het AVS bezig zijn. Heel erg leuk toch? Dus mensen geef jezelf op voor een geweldige functie binnen het bestuur van het AVS met als beloning constant ontevreden mensen te woord te staan, die ook hun zegje zouden kunnen doen op de Algemene Ledenvergadering, waarbij doorgaans maar een kleine kern van leden aanwezig zijn, die nog hart voor het ras hebben. Indien je zoveel commentaar hebt op het bestuur en het functioneren hiervan, wees dan zo sportief om zelf de koe bij de hoorns te vatten en stel jezelf kandidaat. En probeer zo je mening kenbaar te maken. Moet toch lukken zou ik zo denken, aangezien er genoeg mensen zijn die ontevreden zijn en dus genoeg medestanders moeten kunnen vinden om zo in het bestuur gekozen te kunnen worden.

Volgend jaar komt jullie kans dan treedt de secretaris en de automatiseringsmedewerker af. Kunnen jullie nu alvast gaan lobbyen om een geschikte kandidaat te zoeken die genoeg vrije tijd over heeft om deze taken te gaan verrichten. En natuurlijk kun je ook het hele bestuur wegstemmen in een keer conform artikel 21 van de statuten van het AVS: Indien er in een algemene ledenvergadering een motie van wantrouwen tegen een of meer bestuursleden met meerderheid van stemmen wordt aangenomen dan dienen deze bestuursleden af te treden.

De problemen die nu onder de leden zijn, de ontevredenheid en alles wat hier mee samenhangt is echt niet van de laatste jaren. Deze problemen bestaan al sinds de oprichting van de Vereniging. Ik heb jaargangen hele oude nieuwsbrieven en hierin worden dezelfde problemen m.b.t. het bestuur vermeld.

Ook m.b.t. de zgn. vroegere verplichte hengstenkeuring oude stijl waren er ook ontevreden leden. Vervolgens vrije hengstenkeuring: ook veel ontevreden leden. Dan een enquete over de huidige hengstenkeuring, zodat deze conform de wensen van de leden werd opgezet: wederom ontevreden leden. Kortom er zijn altijd leden die ontevreden zijn.

En wat doen we met hengsten met een buitenlands dekboek. Zij hoeven geen sperma onderzoek en een veterinaire keuring. Hoe weten de merriehouders dan dat dit een goede hengst is?

Kortom het AVS wordt al jaren geplaagd door leden die het niet eens zijn met het beleid van het bestuur. Dit is niet alleen zo binnen het AVS maar gaat op voor alle (sport)verenigingen.

Ook in het bestuur worden beslissingen genomen bij meerderheid van stemmen. Elk bestuurslid heeft 1 stem. Dus als er een bestuurslid is die een mening van een lid naar voren brengt en dit dus in steming brengt kan het voorkomen dat dit wordt weggestemd door de rest van het bestuur. Dit alles conform art. 14 van het Huishoudelijk Reglement.

Zoals jullie zien het oplossen van problemen binnen de vereniging is niet zo makkelijk als het lijkt.

Dus kreatieve oplossingen zijn welkom. Ik ben benieuwd over jullie reactie.

Ella Kooiman

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:08

Hahaha,
Ja, je hebt wel gelijk Ella, niemand ANDERS wil inderdaad: allemaal een grote mond, anoniem achter de computer en vooral niet in het openbaar.
Voor wat betreft hengsten met een buitenlands dekboek: de merriehouder zou kunnen eisen om een spermarapport en Scid onderzoek resultaat voor hij de merrie laat dekken, bestuderen van showresultaten, sportresultaten en NAKOMELINGEN zou ook een goede zaak zijn.
Wist je trouwens dat ze in Polen dankbaar waren met ons NL paspoort (Piaff had het paspoort mee namelijk) : ze hebben het grondig bekeken en....precies nagemaakt ! Zag ik dit jaar in Aachen. Ontevreden leden zijn er natuurlijk altijd: je krijgt moeilijk 1000 neuzen één kant uit, maar ik weet wel dat de onvrede groeit, en dat we behalve de leden blij maken ook ons (fok)doel erg in de gaten moeten houden. Oh, enne wat doen de mensen die "gewoon" lid zijn in het bestuur, die staan hierboven niet bij ?
Jacqueline

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:29

De "gewone" leden van het bestuur heb ik eigenlijk niet zo'n inzicht in ik denk dat ze ook veel tijd in ondersteunende werkzaamheden steken. Leuk dat Polen blij was met het paspoort, heeft Peter toch nog wat eer van z'n werk.

Zou jouw stelling m.b.t. buitenlandse hengsten ook niet van toepassing kunnen zijn op Nederlandse hengsten?

Ella

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:35

Jawel, maar dan moet de merriehouder wel voldoende kennis in huis hebben, velen hebben dat en sommige nog niet, die zijn nieuw en willen graag goed voorgelicht worden, maar die kennis moet ook bij het zoeken van een buitenlandse hengst aanwezig zijn, dat roep ik al zo ongeveer 10 jaar.
Het is zo dat heel veel (nieuwe) leden toch heel graag een soort van leiding/voorlichting willen hebben van bv juryleden doodgewoon omdat men nog niet genoeg kennis heeft of niet begrijpt/weet wat de jury ofwel AVS wil zien, en door de hengstenhouder nog wel eens verkeerd voorgelicht kan worden. Ik denk dat eerlijke en objectieve voorlichting een heel groot manco is in Nederland, en door het keuren/primeren/plaatsen van hengsten heeft men toch een soort leidraad en worden eigenaren van hengsten soms toch eens met de neus op de feiten gedrukt, en dat is ook wel eens goed/nodig.
Ik ben dan ook groot fan van niet alleen een hengstenkeuring maar ook een nakomelingen onderzoek, lukt bij alle stamboeken, dus moet bij ons ook kunnen.
Ik heb trouwens gehoord dat Christine Jamar vorig jaar in Exloo een hele leuke uitleg/voorlichting heeft gegeven aan de hand van enkele paarden,een optie om elders nog een keer te doen ??
Jacqueline

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:40

Citaat:
maar dan moet de merriehouder wel voldoende kennis in huis hebben, velen hebben dat en sommige nog niet,


Ik denk dat juist het probleem is dat dit andersom is. Er zijn maar weinig mensen met basis paardenkennis. Hier bedoel ik mee de kennis van een goed gebouwd en bewegend paard. Heel vaak zie je een arabier op een show, zowel hengsten als merries, met de staart erop en briesen en snuivend de ring rond gaan, maar als je dan de beweging gaat evalueren zie je al heel snel dat de achterhand niet meekomt in de beweging, ze gaan dan wijd, treden niet goed onder, buigen niet goed in de sprong. Ook de voor de bouw is hetzelfde van toepassing: steile schouder: geen ruimte voorwaarts. Met alleen een mooi hoofd en zgn. spectaculaire bewegingen komt je er niet. We moeten verder kijken. Als je zag wat er op de afgelopen hengstenkeuring werd aangeboden aan hengsten dan is dat toch een teken de wand voor wat betreft de kennis van het Arabische paard in Nederland. Als je zo'n liefhebber bent van de Arabier zou men ook met meer regelmaat verder moeten kijken dan je eigen stal en de hengst van de buurman omdat die zo lekker dichtbij staat.


Citaat:
Ik ben dan ook groot fan van niet alleen een hengstenkeuring maar ook een nakomelingen onderzoek, lukt bij alle stamboeken, dus moet bij ons ook kunnen


Ben ik het mee eens. Een hengst moet op zijn afstammelingen beoordeeld kunnen worden. Maar dan krijg je weer het excuus: mijn hengst dekt maar 2 merries per jaar. Niet iedereen komt met zijn veulens naar de keuring en de afstammelingen keuring zoals o.a. bij het KWPN gehouden wordt waarbij veulens uitgezocht worden door de hengsteneigenaar en een aantal door een soort commissie (hier zullen we dan ook wel weer een discussie over krijgen wie er in die commissie gaat zitten en gaat beoordelen welke veulen er komen) worden geprikt zou ideaal zijn. Maar wie gaat dan de geprikte veulens uitzoeken? De fokkerijcie? Daar is men nu als over in discussie dat die niet goed werkt. Kortom weer een reden om het AVS aan te vallen.


Citaat:
Ik heb trouwens gehoord dat Christine Jamar vorig jaar in Exloo een hele leuke uitleg/voorlichting heeft gegeven aan de hand van enkele paarden,een optie om elders nog een keer te doen ??


Zoiets is vorig jaar ook georganiseerd bij Adriaan Kuijff. Hier was Toon Hulshof degene die uitleg gaf. Zeker voor herhaling vatbaar. Maar wie gaat dit organiseren?

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:23

Hoera voor Ella,
Jij snapt het ! Ik ben het helemaal met je eens mbt paardenkennis !!
Tja, we zouden op kunnen houden om redenen te vinden om het niet te doen, en gewoon beginnen. Laat ie dan maar met twee veulens komen, en geef hem een jaar extra om er een aantal op te trommelen, dat kan.
Laat de hengstenhouder de boel maar organiseren, heb ik voor het KWPN ook gedaan, heb een andere hengstenhouder in de arm genomen die dat ook moest en we hebben de boel gezamelijk geregeld. Dat kan echt hoor. We worden 4 of 5 veulens (+ moeder) allicht wijzer als van geen veulen of jaarlinge/veulens/paarden zonder moeder toch ?
Selecteer een goede fokkerij com. met mensen die echt verstand van zaken hebben, ook internationaal kijken en zien wat er gebeurt en zich niet vastpinnen op 1 bloedlijn of 1 onderdeel van de fokkerij /gebruik. Ik hoor namelijk al ± 2 jaar dat ze "met het premiestelsel bezig zijn", nou dat zou toch onderhand wel een keer klaar kunnen zijn. Er zijn leden van de fokkerijcom. recentlijk weer gestopt en dat betreur ik zeer, zij waren denk ik namelijk zeer goed geschikt hiervoor.
Er zijn best mensen die iets willen organiseren, ik geloof niet dat dat het probleem is.
Jacqueline


Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 20:16

Ik denk dat het goed is een aantal zaken te verduidelijken omdat deze discussie een kant op gaat die ik niet beoogde toen ik hem begon.
Allereerst wil ik ophelderen dat er in de fokkerijcommissie leden zitten met verstand van zaken : van de heren Kuyff en Schutrups is dat als het goed is algemeen bekend maar wellicht moet ik even mijn “bagage” verduidelijken.

Het Arabische paard heeft voor mij altijd al heel hoog in het vaandel gestaan. Ik volg het al sinds halverwege de jaren ’70. In die tijd zat ik al in de Rijnhal in Arnhem premiekeuringen van het APS te volgen. Sindsdien heb ik bijna geen keuring gemist.
In 1976 heb ik een jaar gewerkt bij de toen zeer bekende en populaire pikeur Jan Wagenaar te Otterloo.
Vervolgens heb ik een jaar Engelse Volbloeds klaargestoomd voor de jaarlingenshow te Hilversum. ( 1977
Mijn opzet toendertijd was van een heleboel takken in de paardenwereld het beste mee te nemen als kennis om later zelf te gebruiken. Een hele goede leerschool.
Daarna heb ik anderhalf jaar gewerkt op een pony – hengstenstation te Barneveld.
Ik wilde mijn grenzen verleggen en ben in 1979 naar Engeland vertrokken. Daar heb ik twee jaar op de bekendste rijdponyfokkerij gewerkt namelijk de “Rose Vean” stoeterij in Pershore. ( Mid England ).
In die tijd heb ik mijn diploma’s gehaald, in Engeland dus : stablemanagement en stallionmanagement. Ik was toen een van de eersten in Nederland met deze papieren.
Op deze stoeterij heb ik me vooral bezig gehouden met de voorbereidingen en het showen van onze “riding ponys”.
Ben daarna nog enkele jaren terug gegaan naar deze stoeterij gedurende het zomerseizoen om te helpen.
In Nederland heb ik in die tijd me bezig gehouden met het klaarmaken en voorbrengen van ponies op verschillende shows, dit ook voor verschillende eigenaren.
In 1986 had ik mijn eerste Arabische hengst op stal namelijk “Abdulgani” ( vader Amal en moeder Samantha ).
In deze periode ben ik in de Welsh wereld gesprongen. Dit niet zonder succes : ik heb verschillende hengsten met succes uit Engeland geimporteerd. Toen heb ik uit Schotland een merrie uit de bergen gehaald en ben daarmee in 1990, 1991 en 1992 tweemaal regionaal en driemaal nationaal kampioen geworden.
Doordat het Welshpony stamboek ( NWPS ) zijn beleid ging veranderen en het mountain type min of meer overboord gooide ben ik hiermee opgehouden.
In 1996 heb ik mijn eerste Arabische merrie gekocht : Pasch Lavinia.
Dit bleek een schot in de roos : in Breukelen op de Amateurkeuring werden we eerste met het hoogste aantal punten van die dag, plus reserve kampioen merries.
In 1998 ben ik naar de Amateurkeuring gegaan in Kootwijk. Weer wonnen we de rubriek met het hoogste aantal punten van deze dag, haar veulen werd tweede, en reserve veulenkampioen. Pasch Lavinia werd tevens kampioen 4 jarige en oudere merries.
Niet gek voor een “beginneling”, me dunkt.
Pasch Lavinia heb ik laten dekken door de wereldberoemde hengst Menes. De dochter die hieruit voortkwam is nog steeds in ons bezit en wordt deze winter aangereden.
Om een mooier hoofd te fokken zijn we de grens over gegaan en hebben gekozen voor Dalia Halim. Met als resultaat de enige Dalia Halim dochter in Nederland. Dit wordt onze toekomstige stammerrie, ze is nu nog maar twee maar al schitterend.
Op Exloo was deze merrie als veulen derde in een grote rubriek. Dit met meer punten dan haar moeder. Dus vooruitgang.Waar het fokken toch om draait.
Na het zien van een foto van de bekende merrie Europejka was ik verbaasd ook een advertentie te zien waarin ze te koop stond. Ze was namelijk kort daarvoor voor de eerste keer Regionaal ( Tilburg 2001 ) en Nationaal kampioen geworden ( Ermelo 2001 ).
Ik heb haar gekocht en niet zonder resultaat : Regionaal Kampioen ( Sleen 2002 ) en Nationaal Kampioen in 2002 en Nationaal Kampioen in 2003.
Het zegt veel over onze fokkerij dat een bijna 20 jarige merrie driemaal achtereen haar jonge concurrenten Internationaal en Nationaal achter zich laat.
Tevens heb ik nu een driejarige Egyptische merrie staan die nog wat tijd nodig heeft voordat ze haar nut kan bewijzen voor mijn fokkerij. Zoals u ziet richt ik me niet op een enkele foklijn.

Daarnaast ben ik vanaf 1997 een gevraagd (!) jurylid voor het Oud Groninger paarden stamboek. Ik ervaar het als heel leuk en leerzaam om blanco bij een ander ras in de ring te staan. Dit wordt door de leden zeer gewaardeerd.

Ik ben zeer bewust met fokken bezig : ik ben niet alleen bezig met vermeerderen. Ik heb daarom bewust nu ervoor gekozen ( de markt vraagt namelijk niets ) om dit jaar niet te fokken.

Tijdens de zeer positieve Christien Jamar clinic in Exloo ben ik gevraagd (!) door de heer Kuyff om toe te treden tot de fokkerijcommissie. Tevens ben ik door de show organisatie Noord ( mevr. Greydanus, mevr. Stuive en de heer en mevrouw Muskee ) ben ik gevraagd om te helpen bij de organisatie voor activiteiten in Noord Nederland. Ik heb hierin een plezierig eerste jaar gehad bij de organisatie van de keuring Exloo, de merrie premie keuring. Mevr. Stuive en Mevr. Muskee hebben de organisatie van de dressuurwedstrijd in Schoonoord op zich genomen en enkele weken geleden de Arabissimo in Exloo, met behulp van vrijwilligers.

Wat betreft de fokkerijcommissie hebben we ons bezig gehouden om het premiestelsel op papier te zetten. Dit is gelukt en stond al als voorstel in maart 2003 in de Nieuwsbrief van het AVS.
Na overleg tussen bestuur en fokkerijcommissie is het definitieve voorstel gepubliceerd in de nieuwsbrief van september jongsleden.

Mevrouw Kooiman vermeldt hierboven dat er een discussie loopt over het niet functioneren van de fokkerijcommissie. Ten eerste is mij NIETS bekend over deze discussie en vindt het hoogst ongelukkig dat ik dit via een forum op internet moet vernemen.
Maar ten tweede moet gezegd worden dat als deze discussie er is binnen het bestuur ( en de fokkerijcommissie ) hij daar ook alleen thuis hoort en niet hier !

Om een lang verhaal iets korter te maken : er is ruimschoots bagage aanwezig binnen de fokkerijcommissie, ikzelf pin me niet vast op een bloedlijn of een (1) onderdeel danwel fokkerij of gebruik.
De Arabier staat daarvoor bij mij hoog in het vaandel. Het kan nooit kwaad om eens verder te kijken dan je eigen erf !!!!!

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:36

Goh Dick,
Voel je vooral niet aangevallen hoor ! Dat was trouwens ook de strekking niet van mijn verhaal, maar goed wie de schoen past trekke hem aan.
Ik vindt alleen dat het niet functioneren van com. of bestuur niet iets is wat (en daar heb je het weer !!!) vooral maar bekonkeld moet worden binnen het bestuur + com. : jullie werken namelijk voor de leden, en die worden dus gewoon weer uit beeld gemanouvreerd.
Ik was dus al helemaal niet op je cv uit, dat ken ik en ook van de andere leden ken ik het ( ik loop namelijk al ietsje langer mee als vandaag ), dat wijzigt nog niet mijn standpunt: ik mis er twee op het lijstje waar volgens mij zo ongeveer iedereen blij mee was. En dat Europejka een paar maal kampioen is geworden is geweldig, maar het spreekt boekdelen over de kwaliteit in NL (zoals je zelf al zegt), daar gaat het om, niet dat je een mooie merrie hebt gekocht. Fok zelf maar eens een paard wat op volwassen leeftijd overal kampioen wordt (en niet alleen in NL). Valt je nog tegen. Als je iets meer bezig was met het hele AVS en niet alleen com. + bestuur weet je dat de discussie loopt, dat weet iedereen en is ook een zaak van iedereen omdat jullie er zijn voor iedereen, niet om jezelf leuk bezig te houden.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat we toch ergens op één of andere manier een verkeerde richt (keurings) lijn hanteren. Daarin speelt de fok. com. en het bestuur dunkt me toch wel een rolletje, dus lijkt me dat we eens van ons achterwerk moeten komen, de boel wakker schoppen en proberen om vooruitgang te boeken. Ik vergeet namelijk NOOIT dat iemand in de algem. ledenvergadering de vraag aan bestuur en fok. com. stelde "wat is nu het fokdoel/beleid van het AVS ?" Ken je de reactie ?: een hele grote stilte waarbij iedereen achter de tafel en de fok. com. voor de tafel elkaar heel geschrokken aankeek. Het antwoordt moet nog komen.... Da's pas straf, of niet ?

Diamonds
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Ees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 12:45

Hallo

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat ik me volstrekt niet aangevallen voel. Wel moet ik kwijt dat zinnen als “... niet om jezelf bezig te houden.” ( bericht hierboven ) me buitengewoon storen. Dit is niet mijn stijl van discussieren en ik distantieer me ook krachtig van dit soort uitspraken in deze door mij opgestarte discussie.
Mijn intentie is nog steeds het krijgen van tips hoe het wel moet volgens jullie. Wat er nu constant gebeurt is een opsomming van hoe het vooral niet moet en wat er allemaal fout is gegaan in het verleden. Dat weet ik intussen wel, en met mij velen. Een beetje positieve invalshoek kan geen kwaad.

Ik wil op een positieve manier middels de fokkerijcommissie een bijdrage leveren waar we mee verder kunnen.
De twee ontbrekende leden op het lijstje van de fokkerijcommissie zijn trouwens Mevr. de Man en de heer De Jong. ( waarom die namen niet gewoon vermeld in het voorgaande bericht ? )

Mevrouw de Man is gestopt wegens persoonlijke- en gezondheidsredenen. Me dunkt een goede reden.
De heer de Jong is gestopt wegens drukke werkzaamheden in zijn bedrijf. Ook een prima reden lijkt me.

Ik denk dat er onduidelijkheid is over de bevoegdheden van de fokkerijcommissie. Die zijn namelijk niet zo groot ( Ik zou ze graag groter zien ).
Het bestuur is en blijft degene die knopen doorhakt en beslissingen neemt. Wij hebben voornamelijk een adviserende functie. Deze adviezen kunnen aangenomen worden of verworpen worden. Zo zijn momenteel de verhoudingen binnen het AVS. Soms best wel vervelend en lastig maar niks doen en roepen van de zijlijn ( ...... mensen moeten een schop onder de kont hebben enz. ) levert zeker niks op. Ik vind dat mensen die een schop onder hun kont moeten hebben per definitie niet geschikt. Ze zijn niet zelf in die taak gesprongen maar pas na die figuurlijke schop. Een verkeerde beginhouding. Zeker als je weet dat er meer werk aan vast zit dan men in eerste instantie denkt. Je moet daarbij ook nog eens om leren gaan met negatieve kritiek want goed doe je het nooit. Er zijn altijd ontevreden klanten.

Over het fokdoel van het AVS het volgende : ik vind dat niemand zich een fokdoel moet laten opdringen. Ik niet, niemand niet.
Ik mag aannemen dat iedereen het beste voor heeft met de Arabierenfokkerij en op een eigen manier ermee bezig is.
Ik denk dat om te beginnen de saamhorigheid die ik in andere landen wel zie in nederland ver zoek is. Men functioneert in clubjes en groepjes en staat op een Internationale keuring niet als een (1) groep mensen die hun land en stamboek vertegenwoordigen. Ik denk dat dat voorwaarde nummer 1 is voordat er verder gekeken kan worden.
Afdeling Noord is daar m.i. zeker een koploper : we doen veel voor en met de Arabieren. We overleggen heel vaak en voelen ons een (1) geheel ondanks de verschillen die we uiteraard ook hebben in ons eigen fokbeleid. Dat mag bij ons, we respecteren iedereen en nemen de meningen serieus. We proberen te leren van het goede van elkaar en helpen elkaar bij de dingen die minder goed gaan. En zo hoort het, volgens mij !
Wellicht is deze werkwijze zoals wij die hebben een idee voor de rest van ons toch wel kleine landje.

Dick Hols

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:24

Beste Dick,

Ik had geen namen genoemd (van niemand niet, positief of negatief) omdat ik niet vindt dat mensen persoonlijk besproken hoeven te worden op internet. Ook wist ik al waarom ze gestopt waren, echter mijn vraag is: waar blijven de "nieuwe heer de Jong en mevr. de Man " ? Het ging me niet om de reden maar om het feit dat er twee jonge, enthousiaste en ik denk kundige mensen weg zijn en er geen andere zijn. Komt dat nog ? En waarom weet niemand daar een ja of nee op ?
Kijk, als ik al jaren zeg dat er iets moet gebeuren, en met mij velen, en er gebeurt niks en men suddert door, dan moet ik dat dus misschien wel duidelijker uitdrukken hè vandaar de schop onder het achterwerk, was niet met de werkelijke bedoeling om iemand te schoppen hoor.
Enne...van de zijlijn kijken doe ik ook niet hoor, maar ja, ik ben nu éénmaal geen bestuur, net als zo'n 1000 andere mensen en dus kan ik alleen maar van de zijlijn toekijken en mijn gedachten/mening kenbaar maken. Alleen is het tot op heden zo dat als die bij het AVS niet positief is, ja dan zijn ze niet blij daarmee.
Niemand kan leren en verbeteren als hij niet weet of begrijpt wat hij fout doet, dus zul je dat helaas toch echt wel moeten vertellen aan mensen.
Geen fokdoel ??
Eehh ? Wij fokken toch een raspaard ? Daar is toch een ras standaard voor ? Daar moet het paard toch aan voldoen ? Onze vereniging dient toch tot behoud en verbetering van het ras ? Dan is dat toch het fokdoel ? Niks niet te opdringen, dat staat zelfs in de statuten en reglementen van het AVS.
Natuurlijk zijn er altijd mensen niet blij, en natuurlijk moesten we wat meer samenwerken, dat is een groot gebrek in NL. Gelukkig geeft Noord zoals je al zegt ons het perfecte voorbeeld hoe het moet, nu de rest nog...
Ik geloof dat ik intussen ook al 20 keer gezegd heb wat het manco is binnen het AVS EN wat je zou kunnen doen om het te verbeteren. Sorry dat je zo gepikeerd bent hoor Dick, maar je moest echt bovenstaande zaken nog maar eens lezen, dat is echt positief bedoeld. Verder heb ik dus geen trek om alleen met jouw een persoonlijke discussie te houden hier, het gaat dus helemaal niet om jouw persoon, het gaat om het AVS. Ik heb gezegd dat ik de discussie (avond) een zeer goed idee vond, en had wel gehoopt dat zich hier meer mensen op het forum zouden melden. Ik heb niet de wens om mensen persoonlijk op een internet forum te bespreken, niet positief en al helemaal niet negatief, als ik iets te melden heb tegen iemand doe ik dat wel persoonlijk, niet zo.
Jacqueline


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers