vraag over buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 23:10

ik verzorg een pony (22 jaar jong *LOL* ) waar ik alleen buiten mee rij want in de wei kan niet en heeft de tijd van lessen eigenlijk wel achter de rug maar nu is er 1 probleem!
vorige jaar kerst 2 weken voor kerst werd ik gevraagd door hun als berijdster. Maar 2 dagen voor kerst kreeg de pony een "ongeluk" in de wei (ze weten nog steeds niet wat er precies gebeurt is) maar ze had haar achterbeen open liggen die heeft na 4 maanden op stal en 1 maandje overdag op de wei kunnen helen (ik had er in de tussentijd voordat het ongeluk gebeurde 1 keer opgezeten) . in juni is de eigenaresse zelf gaan rijden (ik was op vakantie Haha! ). en ik ben eind juni begonnen met rijden op die pony .Dus ik rij nu al 3,5 maanden op die pony. ze word door mij 3รก 4 keer per week bereden voor een uur tot 1.5 uur. en ik wil heel graag een keer naar het bos met die pony. Naast haar staan ook pony's em 1 paard die ik verzorg (samen met de eigenaresse) maar daar rij ik niet. die vrouw en de eigenaresse van de 22 jarige pony zijn nichtjes! nou heeft ze dus al een paar keer gevraagd of ik mee wil naar het bos . dus ik dat aan de eigenaresse gevraagd maar die verzint elke keer een smoesje zodat ik niet hoef te gaan . ze zegt : ja ze heeft nog niet echt de conditie (terwijl ze eigenlijk 5 keer per week wordt bereden ) . Door mij wordt de pony ook wel dressuurmatig bereden. en laatst belde ik haar en vroeg het en toen was ze enkele seconden stil toen zei ik maar uit me zelf :'denk er maar eens over na als j dat wilt". (wil niet pusherig over komen) en ik kwam haar gisteren tegen en vroeg dus en ? heb je er al over na gedacht toen zei zij dus van ja ik heb liever niet dat je gaat. Want ze heeft niet genoeg conditie en ik vind het nog wel een beetje eng idee eigenlijk (dat laatse kan ik best begrijpen). Maar ik mag dus van haar wel naar huis en in de buurt zijn eigenlijk alleen maar drukke wegen daar rij ik ook (in de berm dan). Volgens mij is het gewoon een smoesje om mij maar niet het bos in te laten .Kan best dat ik het fout heb hoor ,maar zo komt het wel over !

sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat julie het een beetje konden volgen!

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]
_________________
beter een goeie en lieve paard,
dan een verre vriend.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-12 23:58 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 11:02

Zou het een kwestie van vertrouwen kunnen zijn? Misschien kun je voorstellen dat ze eerst een aantal keer mee gaat op de fiets, zodat ze kan zien hoe het gaat. Rustig rijden kan altijd, ook als een pony een slechte conditie heeft is 1,5 a 2 uur goed te doen (stappen en af en toe een drafje) Daarna zou je misschien samen met haar nicht buiten kunnen rijden, mits ze die vertrouwd natuurlijk. Probeer een manier te vinden om haar vetrouwen te vergroten. Ik zelf wil ook niet dat iemand met mijn pony gelijk alleen buitenrijd. Hij is niet goed verkeersmak, en ik ben bang dat ze hem gaan afjakkeren. Ik moet dus vertrouwen krijgen in de persoon door te zien hoe ze met hem omgaan en hoe ze problemen proberen te voorkomen... Dan pas zal ik ze met gerust hard laten gaan!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 13:41

Ik denk dat ze het nog niet echt vertrouwd en daarom met smoesjes aankomt. je kunt eens voorstellen om samen met haar naar het bos te gaan, ieder op een een paard. Desnoods alleen stappen. Maar heb je al eens tegen de eigenaresse gezegd dat je haar nicht je heeft meegevraagd? Misschien geeft dit een vertrouwd gevoel. En zeggen dat het leuk is voor de pony en alleen maar wilt stappen. Dat kan ook schelen. Ik kan de eigenaresse wel een beetje begrijpen ik zou ook niet zo snel iemand op mijn paard naar het bos laten gaan. Gewoon geduld hebben, ook al rij je goed vertrouwen moet groeien. Haar meevragen lijkt mij de beste oplossing.