Geschikte hengsten gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:18

annegti schreef:
knip ... Heb vandaag ook een hele mooie Sandro Song gezien, ...
Sandro Song is geen verkeerde, echter ik heb via z'n zoon Sandro Hit wat meer aansluiting op diens moederlijn. Maar Sandro Hit is mij te duur. Verdrietig
Ik ben nog in de race voor een Sandro Hit nakomeling maar kan niet goed beslissen welke nou de beste keus is. Sunny Boy of Sure Hit of Soprano of Samba Hit of ....

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 23:19

Samsam: Bedankt voor de info, maar Ro-lex sprak ons niet aan .

Monte Cristo en Havidoff stonden ook al op het lijstje Knipoog .

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:29

Excuseme schreef:
[
Off topic
Als je nog een duitse hengst weet met veel maat, front en beetje vertikale hals en ook nog een goede bewegingsvererver dan hoor ik het graag (En dan niet teveel bloed. Samba Hit???) Poetin is geweldig. Oja voor weinig ha ha ha.
[/quote]


Furst Piccolo


Was hij 1.63m op driejarige leeftij? Wat is hij nu?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:57

Tiffy schreef:
Florencio stond al op mijn lijstje als zijnde erg interessante hengst Haha! .

Zannekin:

Ik heb niet gezegd dat ik Wolkentanz niets vind, ik heb hem alleen nog niet bekeken Knipoog .

Anna42:

Kun je mij even precies vertellen wat jij bedoelt met het aansluiten van hengsten op de moederlijn. Waar jij op baseert dat een hengst aansluit op de moederlijn. Voordat ik hier mijn uitgebreide reactie neerzet en vervolgens blijkt dat ik jou verkeerd begrepen heb Knipoog .


Hoe meer de merrie teruggaat op dezelfde bloedlijnen, hoe meer dezelfde eigenschappen verankerd blijven. Met Abgar en Pericles aan vaderskant moet dus qua constitutie en karakter zoveel mogelijk het Volbloedaandeel vermijden. Zaak is dus te zoeken in het andere gedeelte van de pedigree naar de moederskant van Democraat en dan kom je bij Sinaeda uit.
Wat is trouwens de moeder, want die aansluiting is nog belangrijker.
Als je spreidt qua genen spreidt je ook qua fenotype en genotype. M.a.w. het heterosiseffect wordt steeds groter.
Misschien nog even zinvol om naar de samenvatting te kijken onder
www.easpstamboek.nl
Hierin worden de verschillende combinaties en de effecten behandeld.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:22

Abgar in de derde lijn achter de vader en Pericles in de 4e, goh das dichtbij zeg, dus vooral geen volbloed Tong uitsteken .

Maar even serieus
Omdat Relrite direct via haar moederlijn teruggaat op de legendarische Worite v Amor heb je veel mogelijkheden om te zien hoe deze merrielijn fokt. Beweging zal geen probleem zijn en achterbeengebruik ook niet lijkt me. Diverse malen werd Ferro genoemd, dat zou ik op deze lijn niet doen, daarbij fokt Ferro niet goed met bloed, zijn beste combinaties zijn die met Ramiro en Roemer.
Omdat je ook bij je andere paarden duidelijk voorkeur toont voor Volbloed in je paarden lijkt het me goed om naar een hengst te kijken die daarop aansluit. Een Oldenburger of Hannoveraan met bot en maat bijvoorbeeld.
Zou je willen aangeven welke hengsten jou aanspreken, dan is er meer houvast

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 17:27

Anna42: Ik zal het e.a. eens op mijn gemak doorlezen op de site. Tot nu toe heb ik bewust dit soort topics hier gemeden en dan niet omdat ik de stof niet interessant genoeg zou vinden Knipoog .

Wat ik wel wil zeggen is, dat ik beslist niet alleen kijk naar het paard wat voor mij staat maar me serieus verdiep in de merrielijn. In jouw ogen waarschijnlijk niet diep, niet goed genoeg of verkeerd, maar ik ben beslist gemotiveerd . Ik kijk tot nu toe vooral naar de resultaten van combinaties met de bloedlijnen van mijn merrie(s). Maar als ik jouw stukje zo lees, begrijp ik dat ik meer moet kijken naar hengsten met een zelfde soort bloedvoering als de moederlijn, of begrijp ik het nu verkeerd Verward .

Ik vroeg hier om hengsten die in dit geval mijn merrie zouden kunnen verbeteren op deze punten. Daarmee nog niet gezegd dat ik een hengst neem puur op deze verbeterende kwaliteiten.

De complete afstamming van mijn merrie is trouwens: Democraat x Jelrite (Z-dres) v. Flemmingh x Worite Keur Pref Prest v. Amor x Orite Keur Pref Prest v. Courville XX x Zelrite Model Pref Prest v. Senner x Delrite ster v. Ornament x Elrite Z ster v. Heidelberg x Fichte H v. First. Stam 1859 Holstein. De succesvolste combinaties met de directe merrielijn waren tot nu toe met Nimmerdor.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 19:09

Beweging en achterbeengebruik zijn beslist geen probleem bij Relrite en familie Knipoog . Ik heb idd een voorkeur voor Engels Volbloed in mijn paarden en wil dan ook graag weten van een hengst of ie tegen een flinke scheut volbloed kan Haha! .

Hier enkele hengsten die mij aanspreken: Don Primaire, Future, Sandro Hit, Lancet, Florencio, Ronaldo, Havidoff, Rosario, Farrington, Obelisk.

Niet van elke hengst heb ik voldoende informatie om na te gaan of ze eventueel bij Relrite zouden passen, maar ze spreken me in ieder geval aan Haha! .

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:29

Heb op del mar gekeken naar Relrite, en ik vind het aandeel EV nog wel meevallen hoor. Wel lekker veel Amor. Volgens mij is de lijn op z'n minst allround en ik zou dus denk ik ook niet een "alleen dressuur" hengst zoals bv Jazz gebruiken. Verder ben ik wel een fan van Sandro Hit.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:19

Duidelijk is dat Tiffy een gouden merriestam heeft en hier heel gericht mee om zal gaan. Er ligt zoveel goeds vast in deze stam dat eigenlijk haar eigen smaak de belangrijkste inbreng zou kunnen zijn.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:04

Wat dacht je van Argentinus?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:29

Tiffy schreef:
Anna42: Ik zal het e.a. eens op mijn gemak doorlezen op de site. Tot nu toe heb ik bewust dit soort topics hier gemeden en dan niet omdat ik de stof niet interessant genoeg zou vinden Knipoog .

Wat ik wel wil zeggen is, dat ik beslist niet alleen kijk naar het paard wat voor mij staat maar me serieus verdiep in de merrielijn. In jouw ogen waarschijnlijk niet diep, niet goed genoeg of verkeerd, maar ik ben beslist gemotiveerd . Ik kijk tot nu toe vooral naar de resultaten van combinaties met de bloedlijnen van mijn merrie(s). Maar als ik jouw stukje zo lees, begrijp ik dat ik meer moet kijken naar hengsten met een zelfde soort bloedvoering als de moederlijn, of begrijp ik het nu verkeerd Verward .

Ik vroeg hier om hengsten die in dit geval mijn merrie zouden kunnen verbeteren op deze punten. Daarmee nog niet gezegd dat ik een hengst neem puur op deze verbeterende kwaliteiten.

De complete afstamming van mijn merrie is trouwens: Democraat x Jelrite (Z-dres) v. Flemmingh x Worite Keur Pref Prest v. Amor x Orite Keur Pref Prest v. Courville XX x Zelrite Model Pref Prest v. Senner x Delrite ster v. Ornament x Elrite Z ster v. Heidelberg x Fichte H v. First. Stam 1859 Holstein. De succesvolste combinaties met de directe merrielijn waren tot nu toe met Nimmerdor.


Je hebt het precies begrepen, je moet naar aansluiting zoeken in de moederlijn en zo mogelijk ook in vaderlijn. Om het heterosiseffect zoveel mogelijk in te dammen.
Zoals ik al eerder memoreerde zal vermoedelijk op basis van de vaderlijn die je aangaf de Sinaeda bloedvoering het best voldoen.
Uit wat je nu van de moeder presenteert, wordt dit bevestigd met de opmerking dat de combinatie Nimmerdor qua paard de beste resultaten gaf. Qua karakter kan die combinatie via de Volboedgenen van Korridon, Abgar en Pericles nog weleens als moeilijk uitpakken.
De combinatie Nimmerdor geeft echter wel weer het evenwichtskelet en het lendenmechanisme. Dat resulteert dan weer in goede en tactmatige bewegingen en een goede springaanleg.
De elders genoemde Ronaldo zou prachtig aan kunnen sluiten. Voordeel van deze pedigree met die van jouw pedigree is dat het huidige Volbloedaandeel praktisch mariginaal is, terwijl de oude Volbloedinbreng mooi aansluit bij het gigantisch grote genenaandeel van Amurath en Ramzes.
De kans op een paard met een goed evenwichtskelet, een goed lendenmechanisme, een werkbaar en intelligent karakter met temperament en uitstraling kortom een fysiek en mentaal uitgerust produkt nemen aanmerkelijk toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:43

Maar waar ik wel heel bang voor ben als je zo gaat fokken, is dat je weer terug komt op te weinig bloeduitdrukking, dus een wat te zwaar paard?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:55

Pipo schreef:
Maar waar ik wel heel bang voor ben als je zo gaat fokken, is dat je weer terug komt op te weinig bloeduitdrukking, dus een wat te zwaar paard?


Als dat een probleem is, dan kan meer rechtstreeks Shagya/Arabisch bloed dit probleem compenseren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:34

Anna42 schreef:
[

Zoals ik al eerder memoreerde zal vermoedelijk op basis van de vaderlijn die je aangaf de Sinaeda bloedvoering het best voldoen.

De elders genoemde Ronaldo zou prachtig aan kunnen sluiten. Voordeel van deze pedigree met die van jouw pedigree is dat het huidige Volbloedaandeel praktisch mariginaal is, terwijl de oude Volbloedinbreng mooi aansluit bij het gigantisch grote genenaandeel van Amurath en Ramzes..
[/quote]


Ik begrijp niet goed waarom je nu op sinaeda komt, als ik naar de pedigree van relrite kijk valt mij vooral de grote aanwezigheid van amor bloed op. Waarom niet combineren met een hengst die ook deze genen bezit om dit vast te leggen?

Ik snap ook niet waarom juist Ronaldo zo mooi aansluit? Ik kan geen conectie vinden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:22

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
[

Zoals ik al eerder memoreerde zal vermoedelijk op basis van de vaderlijn die je aangaf de Sinaeda bloedvoering het best voldoen.

De elders genoemde Ronaldo zou prachtig aan kunnen sluiten. Voordeel van deze pedigree met die van jouw pedigree is dat het huidige Volbloedaandeel praktisch mariginaal is, terwijl de oude Volbloedinbreng mooi aansluit bij het gigantisch grote genenaandeel van Amurath en Ramzes..
[/quote]

Ik begrijp niet goed waarom je nu op sinaeda komt, als ik naar de pedigree van relrite kijk valt mij vooral de grote aanwezigheid van amor bloed op. Waarom niet combineren met een hengst die ook deze genen bezit om dit vast te leggen?

Ik snap ook niet waarom juist Ronaldo zo mooi aansluit? Ik kan geen conectie vinden.


Als je even kijkt bij Relrite dan begint de lijn bij Heidelberg van de stammoeder zelf is verder weinig genoteerd, dus moet je in dit geval de eerste hengst en die bloedvoering nemen.
Volg nu verder in de pedigree het aandeel Loretto (ook via Amor) aan de vaderskant.
De pedigrees die telkens aansluiten via vader- en moederskant zijn die van Heidelberg, Loretto, Heintze Mackensen, Diktator, Makler I, Farnese, Fasolt, Flamingo en Ramzes via Capitano weer terug op deze lijnen. Dit gedeelte sluit weer aan bij die van Nimmerdor en komt hetzelfde type weer te voorschijn.
Gelijke bloedlijnen > geven gelijke types> geven gelijke karakters> geven gelijke prestaties.
Terecht noem je Amor. Van Amor weten we dat hij via de Herscher (Herscher war nicht klar im kopf) niet bepaald gemakkelijke karakters gaf. Om dat te vermijden kun je wel aansluiting via de moeder van Amor zoeken , maar moet je de aansluiting via Herrscher zoveel mogelijk vermijden.
Bestudeer nu eens weer de pedigree van Ronaldo en probeer eens te ontdekken waar deze pedigree aansluit met die van bovengenoemde hengsten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:28

Misschien interessant voor je is dat Jelrite - niet de Jelrite uit jouw merrie lijn maar wel familie van jouw Relrite - (waar we al over gePB-d hebben) afgelopen jaar een veulen heeft gehad van Ronaldo. Pb me maar. Verder meng ik me maar niet in deze discussie omdat ik er helemaal geen kaas van gegeten hebt.

Hier een niet zo mooie foto van Jelrite en Welrite. De merrie vreselijk uitgezakt, daar wordt niks mee gedaan, alleen gefokt (door iemand die het 'gewoon' leuk vind en er de raarste combinaties mee maakt o.a. Corland, Burggraaf, Ronaldo, French Buffet Verward )
Afbeelding
Het veulen vind ik persoonlijk erg mooi (niet op deze foto) staat heel goed in verhouding en heeft op stal en in de hand een fijn karakter.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:58

sarabande schreef:
Duidelijk is dat Tiffy een gouden merriestam heeft en hier heel gericht mee om zal gaan. Er ligt zoveel goeds vast in deze stam dat eigenlijk haar eigen smaak de belangrijkste inbreng zou kunnen zijn.


Als je het paard ziet weet je genoeg... Het Flemmingh-type met de kracht van Democraat, echt een super mooi dier en fijn te rijden. Volgens mij kun je deze merrie met een ezel dekken en dan komt er nog een goeie uit Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:04

Anna42 schreef:
Misschien nog even zinvol om naar de samenvatting te kijken onder
www.easpstamboek.nl
Hierin worden de verschillende combinaties en de effecten behandeld.


... the Bible according to Karel de Grote... Clown

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 13:37

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="Anna42 schreef:
[

Zoals ik al eerder memoreerde zal vermoedelijk op basis van de vaderlijn die je aangaf de Sinaeda bloedvoering het best voldoen.

De elders genoemde Ronaldo zou prachtig aan kunnen sluiten. Voordeel van deze pedigree met die van jouw pedigree is dat het huidige Volbloedaandeel praktisch mariginaal is, terwijl de oude Volbloedinbreng mooi aansluit bij het gigantisch grote genenaandeel van Amurath en Ramzes..
[/quote]

Ik begrijp niet goed waarom je nu op sinaeda komt, als ik naar de pedigree van relrite kijk valt mij vooral de grote aanwezigheid van amor bloed op. Waarom niet combineren met een hengst die ook deze genen bezit om dit vast te leggen?

Ik snap ook niet waarom juist Ronaldo zo mooi aansluit? Ik kan geen conectie vinden.


Als je even kijkt bij Relrite dan begint de lijn bij Heidelberg van de stammoeder zelf is verder weinig genoteerd, dus moet je in dit geval de eerste hengst en die bloedvoering nemen.
Volg nu verder in de pedigree het aandeel Loretto (ook via Amor) aan de vaderskant.
De pedigrees die telkens aansluiten via vader- en moederskant zijn die van Heidelberg, Loretto, Heintze Mackensen, Diktator, Makler I, Farnese, Fasolt, Flamingo en Ramzes via Capitano weer terug op deze lijnen. Dit gedeelte sluit weer aan bij die van Nimmerdor en komt hetzelfde type weer te voorschijn.
Gelijke bloedlijnen > geven gelijke types> geven gelijke karakters> geven gelijke prestaties.
Terecht noem je Amor. Van Amor weten we dat hij via de Herscher (Herscher war nicht klar im kopf) niet bepaald gemakkelijke karakters gaf. Om dat te vermijden kun je wel aansluiting via de moeder van Amor zoeken , maar moet je de aansluiting via Herrscher zoveel mogelijk vermijden.
Bestudeer nu eens weer de pedigree van Ronaldo en probeer eens te ontdekken waar deze pedigree aansluit met die van bovengenoemde hengsten.
[/quote]

Bedankt voor de uitleg. Dit is pittige informatie, ik ben niet Blond , maar dit moet toch eens op mijn gemak doornemen Knipoog .

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 13:41

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:
Duidelijk is dat Tiffy een gouden merriestam heeft en hier heel gericht mee om zal gaan. Er ligt zoveel goeds vast in deze stam dat eigenlijk haar eigen smaak de belangrijkste inbreng zou kunnen zijn.


Als je het paard ziet weet je genoeg... Het Flemmingh-type met de kracht van Democraat, echt een super mooi dier en fijn te rijden. Volgens mij kun je deze merrie met een ezel dekken en dan komt er nog een goeie uit Haha!
[/quote]

Zal ik een mooie Belgische Koudbloed uitzoeken om de theorie te onderbouwen Haha! Haha! .

Het duizelt me even qua hengsten, maar ik weet zeker dat ik er wel uit kom . Ik sta er in ieder geval niet alleen voor Knipoog .

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:47

Tiffy schreef:
Zal ik een mooie Belgische Koudbloed uitzoeken om de theorie te onderbouwen Haha! Haha! .

Het duizelt me even qua hengsten, maar ik weet zeker dat ik er wel uit kom . Ik sta er in ieder geval niet alleen voor Knipoog .


Hahaha, jammer dat muildieren onvruchtbaar zijn!!
Weet je zeker dat je haar al zo gauw laat dekken?? Ik weet ieg wel zeker dat het een knap veulen wordt... dat model zit zo verankerd in die merrielijn!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 13:57

Missouri schreef:
Weet je zeker dat je haar al zo gauw laat dekken??


Ik heb idd af en toe mijn twijfels, maar de kans dat het fout gaat is net zo groot als bij andere (dichtgezette) merries. Volgens de artsen kan het beslist geen kwaad. Wel gaat ze op advies van de arts een paar weken voor de bevalling naar Utrecht toe (of een andere kliniek), zodat er toezicht is tijdens de bevalling. Ik laat haar in ieder geval nooit bewust thuis bevallen.

Na vorige operatie van juni/juli had ik haar volgens de artsen nog kunnen laten dekken als ik dat gewild had. Dat was absoluut geen probleem, maar dat vond ik persoonlijk niet kunnen . Ze hebben haar nog wel inwendig onderzocht en alles leek in orde OK dan! .