Paar vraagjes over Samber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Paar vraagjes over Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:18

Hoi,
Zoals jullie wel weten ben ik opzoek naar een dekhengst voor Lyra. Ik wilde graag een NRPS-hengst, maar zit overal een beetje bij te kijken en als de vader bijv. een KWPN is kan het veulen nog in het stamboek opgenomen worden. Nou zat ik aan Samber te denken, geeft een fijn karakter mee, goede bewegingen en bovendien een mooie kleur. Nou wil ik een niet al te groot paard eruit fokken. Lyra is ongeveer 1.58m. en Samber is 1.68m., hoe groot zou het fokproduct worden, als Samber de vader word? Fokt Samber groot of juist klein? En zijn het over het algemeen vrij slanke of juist stevige paarden uit Samber? Welke kleuren komen er van de hengst af, over het algemeen bont?
Groetjes Melina


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:25

Ik weet niet of er van Samber nog bruikbaar sperma is, hij wordt intussen al 28 jaar.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:27

Ow dat is jammer, ik zal ze een deze dagen eens bellen voor info. Of weet er iemand of er nog bruikbaar sperma van deze hengst is? Ik weet wel dat hij dit jaar (2003) nog gewoon gedekt heeft.


Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:05

In mijn profiel staat ook een Samber. Die heeft een schofthoogte van 1.60m, maar een andere Samber die ik ken is een vos met een schofthoogte van ongeveer 1.76m. Ik denk dat de schofthoogte van het paard dus voor ook voor een groot deel van de merrie afhangt.

.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:23

Samber heeft dit jaar idd nog gedekt, maar volgens mij moet je merrie wel naar hem toe en is er geen verzendKI mogelijk.

Waar ik zo'n beetje opgegroeid ben stond een Samberhengst van 1.60m waar mee gedekt werd. De afmetingen waren wisselend, van grote E-pony's tot enkele uitschieters van 1.80m. De meeste werden rond de 1.70m, ook uit kleine merries. Een van de uitschieters kwam uit een merrie van 1.58m.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 22:14

Ik heb de hengstenhouderij in Coevorden opgebeld. Samber dekt nog gewoon, maar je moet wel aan huis komen. Maar dit was ik al van plan. Ik denk dat ik de gok toch aan ga en maar afwacht wat eruit komt.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:40

Ik meende dat je graag met arabisch bloed wilde fokken om de uitstraling~~~ of niet meer???

Sigrid

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 16:32

Nou er hoeft niet perse Arabisch bloed in te zitten, maar het mag bijv. ook Engels bloed zijn. De vader van Samber is bijv. Pericles xx, dat is een Engels volbloed. En wat gewoon erg belangrijk is, het karakter van de hengst en over Samber heb ik goede dingen gehoord. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit.. Ik vind het namelijk erg moeilijk te kiezen, daarom krijg je wel vaker wat van mij te horen. Maar ben zeker wel geinterreseert in Samber.

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:10

hallo allemaal

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:14

ik heb een nrps pony(bruin) en de opa daar van is samber.Mijn pony is heel slank met hele goede bewegingen.De moeder (ook bruin) is dus een dochter van Samber was ietsjes vorser gebouwd maar dat kwam dat ze net een veulen had geworpen.Ook heb ik net een veulen gekocht(bruin) en de opa daarvan is ook Samber.De moeder van het veulen is dus een dochter van samber.De moeder is een bonte merrie en is een slank paard.

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:50

De vader van mijn merrie is Samber. Het is een super braaf paard, tijdens rijden maar ook in de stal. Ze is donkerbruin en 1.64.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:40

Ik ken een hengst van Samber uit een moeder van 1.65. Hengst is ook 1.65. Ken ook een Samber merrie uit en moeder van 1.70. Merrie is 1.78......

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:41

ik heb een tijdje een sambermerrie gereden voor iemand.
Kwam uit een merrie van 1.63 en het beestje was met vier jaar rond de 1.70m

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:51

Wij hadden een Samber merrie op stal van 1.57m. Weet even niet meer wie de vader van moeder was, maar dat was in elk geval wel een paard. Braaf beestje om te rijden, maar wel echt een pony model.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:07

Hoi,
Ik heb zelf een samber merrie op stal staan (moeder 1m65,samber 1m68 en mijn merrie is 1m63, maar haar volle zus 1m75!!!) en een kleindochter van samber....heb diverse sambers op stal gehad en ik wil echt niks meer anders, zulke lieve paarden, goed in het hoofd en erg werk willig. Denk er alleen wel om, samber vererft wel wat een kort voorbeen, vaak troontredende hoeven en weeke ruggen. Ik zeg niet dat dit ALTIJD zo is, maar dit zijn wel zijn 3 minpuntjes waar je toch wel wat op moet letten als je met hem gaat fokken. Hij dekt inderdaad nog steeds, en je merrie kun je het beste naar vrieling brengen...dan wordt de sperma direct vers ingebracht en is de kans op de dracht groter....

Voor meer info over samber (of wellicht andere prachtige bonte dekhengsten) kijk eens op mijn website:

www.stable-rubywhite.nl

onder dekhengsten uiteraard....

Haha!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:21

Hoi,

Wij hebben een 3 jarige nakomeling van Samber; Topper
De moeder is 1.56m (wel paard gefokt) en Topper is nu 3 en al 1.66m.
Hij heeft echt een super karakter!!!!!!!!!!!!
Het is een vos en hij is mooi fijn gebouwd, maar dat heeft hij ook van z'n moeder meegekregen hoor.
Ik zou als ik jou was echt voor Samber gaan, ik heb nog nooit zo'n fijn jong paard gereden als Topper.
Succes ermee!

Groetjes Jolanda

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:56

Hey jolanda hoes het? En met topper? Is hij al onder de man?

Haha!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:25

ik heb vandaag toevallig een samber zien reden, van denk ik groter dan 1.75, wel weet ik dat samber zijn bonte kleur maar vererft in 3... van de gevallen>ik weet 100% zeker dat zijn kleurvererfinf in de 30% ligt, maar neit precies hoeveel

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:31

ik weet niet of het nog kan als samber 28 jaar is?

[o]

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:58

Ja samber leeft nog steeds en dekt ook nog steeds. Er zijn maar heel heel weinig hengsten die boven de 40% bont vererven, (mits homozygoot zoals Sempatico)...dit heeft er ook mee te maken wat er achter de merrie zit....heb je een vos merrie, of een merrie waarvan de moeder vos is...is dat in combinatie met samber echt heel gering om een bonte te fokken. Maar dan fok je ook echt alleen op kleur, en als ik eerlijk mag zijn, een goed paard heeft geen kleur...toch? Ik zie liever een correct gebouwd paard wat goed beweegt dan een spetterende mooie bonte die zijn bouw of gangen niet mee heeft....

Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:45

RUBYWHITE schreef:
heb je een vos merrie, of een merrie waarvan de moeder vos is...is dat in combinatie met samber echt heel gering om een bonte te fokken.


Mijn vosmerrie heeft 14 veulens gehad van een Samberzoon en daarvan waren er 9 bont. Wel veel wit, maar dat heeft waarschijnlijk met de vader te maken. Die was helemaal wit met een bruine kop en een vlek in zijn flank.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:56

Tiffy"]
[quote="RUBYWHITE schreef:
heb je een vos merrie, of een merrie waarvan de moeder vos is...is dat in combinatie met samber echt heel gering om een bonte te fokken.


Mijn vosmerrie heeft 14 veulens gehad van een Samberzoon en daarvan waren er 9 bont. Wel veel wit, maar dat heeft waarschijnlijk met de vader te maken. Die was helemaal wit met een bruine kop en een vlek in zijn flank.
[/quote]

Hi
Dan praat je alweer over een Samber zoon... Bloos En het is bewezen dat samber in combinatie met vos factor weinig bont vererft, dat wil niet zeggen dat ie helemaal niets bonts vererft in combinatie met een vos...Als ik op kleur wil fokken zou ik persoonlijk vos vermijden, maar als ik een goed type paard wil fokken vind ik kleur minder belangrijk, dus kan ik dan wel overwegen een vos bij samber te doen..maar ja, ik heb al geen vos alleen maar bont (en overigens heb ik ook geprobeerd bont x bont te fokken, om het jaar een bont en dan weer een vos veulen, staat samber ook bekend om) maar bij mijn eigen merrie`s (die bont zijn) fok ik niet met bonte hengsten, nog met 1 kleurige hengsten die vos vererven..

Haha!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:25

hoi hoi,
ik heb ook een Samber maar deze is niet bont volgens mij fokt hij maar iets van 25 % bont, mijn paardje is bruin, zwarte manen en staart en van de hoef toe zijn knie hij heeft wel wat witte haren maar niet zo erg dat het op valt en hij is 1.80 hoog terwijl zijn mama maar 1.65 en van dat van Samber 1.68 en is super lief en als ik hem echt goed aan het lopen heb dan heeft hij super bewegingen maar het valt niet altijd mee doordat hij zo groot is.
Maar ik ken ook een paardje en zijn opa is ook Samber deze is wel platenbont en heeft ook een fijn karakter maar is wel wat kleiner dan mijn paard 1.62 ongeveer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers