Is dit erg, en heeft 't wel nut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Is dit erg, en heeft 't wel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 14:22

Norman was woensdag een beetje ziek, (diaree en een beetje koud) en heb toen maar even het zweetdeken bij 'm opgedaan.
Maar die heb ik daarna niet meer afgedaan omdat ik eigelijk wil dat hij niet nog een dikkere wintervacht krijgt.
Ik wilde 'm geen winterdeken op doen deze winter omdat ik niet had verwacht dat ik nu al zoveel zou rijden al ik nu met 'm doe, omdat hij er zo goed op reageert.
Dus hij heeft al een beetje een wintervacht, maar nu heb ik dus z'n zweetdeken opgelaten, stopt hij dan met met het verdere ontwikkelen en zou het veel schelen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:28

een zweetdeken is niet dé ideale staldeken, hij glijd gauw af wat het gevaarlijk maakt voor paard en deken!
als je wintervacht wil voorkomen moet je in augustus al met snachts een zomerdeken beginnen, en de stallampen tot 10 uur savonds aan laten staan, daarmee fop je de cyclus zeg maar
nu is er weinig meer aan te doen, je bent te laat begonnen met dekens, scheren is dan de enige optie (of dikke vacht houden)

alleen als je paard ziek is kun je hem natuurlijk beter NU nog niet scheren, diaree is niet zo goed bij een paard!! wijst al gauw op een virus, dus beter even niet rijden en DA waarschuwen

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:41

Een zweetdeken helpt echt niet hoor... en de rest net zoals crossmonster zegt *LOL* nix meer aan te doen haast...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:50

je kan nu echt nog wel beginnen met een deken hoor!

Quentin heeft sinds 3 weken zn winterdeken op, destiny&desire nog geen 2 weken, en destiny&desire die hadden al een beginnende wintervacht.

ik ken meer mensen die hun paard pas sinds kort onder een deken hebben staan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:58

Tja dat is jouw mening....

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:00

Iid het is nog niet te laat om met een deken te beginnen. De meeste mensen met paarden die een deken op moeten hebben hem sinds vorige week opgelegt.

Een zweetdeken houd het niet tegen denk ik. Misschien kan die daardoor zn haren niet meer uitzetten als het koud word? En is de deken te dun voor vorst,., Of heb ik dat nu fout?

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:04

De deken is gewoon veel te dun voor de vorst *LOL*

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:20

Een ZWEETdeken zegt het al..is ter bescherming voor het rijden, na het rijden en bijv transport.
Wol neemt het zweet op en dan haal je 'm er weer af.
Daarom heb je ook REGENdekens/STALdekens/WINTERdekens..je kan best van het voorvoegsel uitgaan..zit je het beste.
Dus lekker staldeken opdoen en als ie buiten gaat iets tegen de regen...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:23

KazimirOrryS schreef:
Tja dat is jouw mening....



niet alleen mijn mening, ook de mening van een professionele stal hier in de buurt, en van mn instructeur en van een aantal clubgenootjes...

je kan nu echt nog wel een winterdeken opleggen, of hij zn al aangemaakte winterharen nog kwijtraakt is weer wat anders, zn haren gaan iig wel weer mooi plat tegen elkaar aanliggen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:30

ja een winterdeken opleggen kan zeker wel, en het scheelt misschien wel een klein beetje, maar als het paard het eenmaal koud heeft gehad, is er geen weg meer terug en begint de wintervacht zijn werk te doen Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:05

maar ze hebben nu nog geen maximale wintervacht, dus als je nu een winterdeken opdoet, dan houdt ie zn vachtje van nu, en gaat die vacht mooi plat liggen, en is er nog niet veel aan de hand Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:27

Misschien een rare vraag maar; gaat hij niet ruien als ik nu z'n winterdeken opdoe?
Ik moet even kijken hoe dik de voering is, want hij is nieuw, heb 'm vorig jaar al gekocht, toen voor mijn verzorgpony maar heb 'm maar 1 keer gebruikt om mee buiten te lopen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:39

ruien doen ze zowiezo met deken op!,het is warm onder de deken,waardoor er wat meer verharing ontstaat
.maar dat is ook niet slecht, hij raakt zijn zomerharen kwijt, winterharen blijven netjes zitten tot het voorjar hoor ! Knipoog

en renske, idd hij gaat wel plat liggen, maar meestal zal ie toch stiekum wel wat aandikken, maar ik ben het volkomen met je eens dat met deken de haren platter liggen en de vacht dus iig dunner lijkt!

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 23:22

crossmonster schreef:
ja een winterdeken opleggen kan zeker wel, en het scheelt misschien wel een klein beetje, maar als het paard het eenmaal koud heeft gehad, is er geen weg meer terug en begint de wintervacht zijn werk te doen Knipoog


Dit bedoel ik ook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JJ4 en 82 bezoekers