[LO] Tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

[LO] Tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 11:56

Hallo, ik longeer regelmatig mijn paarden. Om ze eerst los te werken of i.p.v. een "rij"training. 1 van mijn paarden houdt geen tmpo. Dw.z. hij gaat in draf als ik dat zeg maar zwakt na een rondje al af in een sukkel draf. Hij ploft dan op zijn voorhand als een olifant en als ik hem niet voorwaarts blijf drijven met setm en longeerzweep gaat hij vanzelf stappen en uiteindelijk stilstaan. Hoe houd ik mijn paard in een constant tempo, zonder hem te hoeven "slaan" (geeft hij nl. ook niet om )Ik heb daar nl. een hekel aan, en denk dat er toch een manier moet zijn om hem vooruit te krijgen?! Help...dit is echt heeeeeeeeeeeeel frustrerend. Het gaat om een friese ruin van 6 jaar.

Groetjes saskia Boos!


SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

niemand een tip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 15:47

Verdrietig

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:14

Kun je niet een keer gewoon echt een harde tik geven zodat hij door heeft dat hij naar jou moet luisteren?

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 16:25

Heb ik gedaan, maar daar geeft hij geen reactie op..... Huilen

Ja..of 2 sec. en dan is het over en zwakt hij weer af...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:52

Zorg dat je achter de kruis bent. Dan kun je hem opdrijven.

Bij zulke paarden doe ik vaak een spelletje. Dat heet landje veroveren. Kies een kleine ruimte waar je je paard los laat. Je laat hem eerst gewoon rond lopen. JE wacht op het moment dat hij gaat stil staan. Op dat moment kies je een punt boven zijn heup uit waar je naar toe loopt. Je loopt vast beraden zonder aarzeling naar dat punt. Staat het paard er nog als je vlak in zijn buurt ben. Zwaai dan met het touw en nog dichterbij bijt hem met je hand in zijn buik. Zo snel en heftig dus niet hard dat hij weg loopt, blijf onder tussen weg consequent door lopen. Je hebt snel de nijging om in te gaan houden. Niet doen. Je gaat nu op zijn plekje staan waar hij net stond. Je paard staat nu waarscheinlijk een stukje verder van je vandaan. Je doet dus weer het zelfde. Maar na een paar keer zou je gaan merken dat je niet mee in botsing met hem komt. En nog verder merk je dat als jij gaat bewegen je paard ook gaat bewegen.

Dit is het begin. Wat je steeds subtieler kunt maken. En je dus alleen maar een stap richting kruis hoeft te zetten om hem harder te laten lopen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:39

Hebben zelf een Gelders paard met een beetje het probleem dat ie niet zo voorwaarts is. Onder het zadel wel wat meer, maar voor de kar en aan de longe is het matig. Dit is, als het al op te lossen is, maar op 1 manier te doen en dat is door er constant mee bezig te zijn. Als je de zweep zo min mogelijk wil gebruiken moet je hem idd goed gebruiken. Paardje kan best wat hebben ~~}>
Laat hem je stem gaan associëren met de een keer klikken met de tong geeft geen reactie dan nog een keer wat duidelijker en de derde keer combineer je het met een tik. Niet een te zachte, hij mag best een beetje boos kijken. OP termijn zal ie toch steeds langer op tempo moeten gaan lopen. Liza zei dit ook al en je geeft aan het gedaan te hebben maar toch Haha! Gebruik ook de slag goed en sla niet het hele koord om z'n billetjes.



joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:32

laat hem zien dat je de baas bent wor eens een keer vlink boos!!!!!!

<3

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:32

joortje schreef:
laat hem zien dat je de baas bent wor eens een keer vlink boos!!!!!!

boos worden op je paard heeft geen zin!! je kunt beter belonen en compimenten geven, als je paard dus een keer wel luisterd, en wel goed door loopt gelijk de positieve stem erbij!! dit onthoudt hij beter dan dat je begint te schelden!!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:14

het probleem hier is volgens mij dat het paard totaal niet onder de indruk is van jou. Dan helpt een keer flink boos worden dus wel! Schreeuw, brul, maak je groot, zwiep met je zweep en zet hem voorwaarts. Doe flink overdreven en hou je niet in, dat helpt zo te zien niet. Wees heel alert, zodra hij ook maar langzamer begint te lopen geef je een stemcommando, meteen gevolgd door hetzelfde commando met de zweep erbij als hij niet reageert. Wees streng en consequent! Het spelletje dat Josien uitlegd is inderdaad ook een hele goeie. Laat het hem weten wanneer hij het goed doet! Ik gebruik hier trouwens meestal het woord goedzo of keurig voor, omdat braaf teveel op draf/draven lijkt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers