Scheef paard weer recht krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Scheef paard weer recht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 21:14

Zal vast een uitgekauwt onderwerp zijn, maar kan niet zo goed overweg met zoekfuncties

Flair is dus een tijdje gereden door anderen omdat ik zelf voor mijn gezondheid niet mocht. Nu rijd ik zelf weer en krijg op de linkerhand echt niks voor elkaar. Op rechts loopt ze beter dan ooit. Hoe krijg ik die linkerhand nou op de beste manier weer goed? Er heeft altijd wel iets verschil in gezeten, links was altijd wat moeilijker, maar dit is wel heel extreem.

Nou zal dit betekenen dat Flair haar rechterkant vastzit toch? Om mijn linkerbeen krijg ik haar niet goed gebogen, gaat de kont snel naar binnen. Kan gewoon weinig tot niets van haar vragen omdat er geen stelling en buiging in te krijgen is.

Heb zoiets zelf nog nooit recht hoeven trekken, dus ben benieuwt naar de beste manier. Brand los zou ik zeggen!

28-09-2007
Nothing compares too you...


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:24

laat iig zijn mond nakijken op haken en of wolfstandjes
waarschijnlijk heeft de andere ruiter meer moeite met links als jij
je zegt zelf dat hij op rechts beter loopt als anders, hoogstwaarschijnlijk is dat dan jou moeilijke kant
nu heeft die andere ruiter de andere kant "moeilijk" gemaakt, dit komt zeker te weten goed
rijd iig veel binnenhoefslag, veel overgangen, voltes(slangenvoltes)
en schouderbinnenwaarts/wijken vooral voor dat linkerbeen
probeer hem rechts weer zwaarder te maken, dit lukt dus het beste door laatstgenoemde wijken en schouderbinnenwaarts.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:28

Inderdaad veel oefeningen als schouderbinnenwaarts, wijken ed. waarbij je haar met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan moet rijden.

Bij mijn pony was het nog veel erger, die had aan 1 kant een gigantische bonk spieren zitten, en aan de andere kant helemaal niets...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 21:31

Dat is het probleem, op de rechterhand ben ik zelf ook beter dan op de linkerhand. Links is dus niet mijn makkelijke kant maar van ons allebei de moeilijke kant. Ik rijd haar nu zelf weer zo`n 1,5 week en de eerste paar dagen kreeg ik op beide handen weinig tot niks voor elkaar, maar rechts evengoed nog meer dan links.

Schouderbinnenwaarts en wijken gaat ook niet meer op links, voorheen lukte dat wel.

In haar mond is niks mis, dat is pas geveild.

28-09-2007
Nothing compares too you...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:34

begin dan met linksom heel veel binnenhoefslag te rijden, als dit goed gaat, dan doe je lichtjes schouder voor oefenen, en als het lukt stelling rijden op de rechte lijn
rijd veel voltes op de linkerhand en drijf met je linker been door de blokkade heen, is je linkerbeen niet zo sterk? leg dan zachtjes je dressuurzweep achter je been , en tik aan indien nodig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:43

Probeer hem door iets schoudervoor te zetten in ieder geval op twee teugels te krijgen. Ga vooral niet teveel druk zetten op links maar probeer het gelijk te houden en hem stukje bij beetje iets verder door te buigen waarbij je hem voor je ook maar aan buigen denkt recht hebt anders krijg je helemaal het hang/trekeffect wat geen zin heeft.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 23:13

Steef, je hebt toch zelf ondervonden dat het een echt zeikwijf is Tong uitsteken En nog durf je haar HEM te noemen?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:28

Ach, ik vind dr niet voor niets zo leuk, soort zoekt soort Knipoog Haha! .

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:40

Je geeft aan dat je paard scheef gereden is, dan is het noodzaak om hem eerst weer recht te rijden voordat je weer verder gaat. Vandaar uit bouw je het weer uit.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 23:47

En hoe kan ik haar rechtrijden als ze scheef is? Ze is scheef omdat ze op 1 kant vast zit, dat zal ik eerst los moeten werken voor ik haar recht kan gaan rijden. Of ben ik nou gek?

28-09-2007
Nothing compares too you...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 23:09

Nee hoor je bent niet gek hoor Tong uitsteken
Het gaat niet om los gaan werken, want vaak ga je dan juist tegenwerken zonder dat je het merkt, omdat je zo graag wil dat ze loslaat.
Het gaat erom dat je eerst een rechtgericht paard krijgt op gelijke teugel en beenhulp. Wat het punt is van vaak het los willen maken, dat je nog steeds met ongelijke handelingen aan het werk bent. Als je weer op het punt bent dat je 4kant rijd dan kun je in feite makkelijker aan de slag met de rest.
Een scheef paard komt er niet zomaar en kan dus liggen aan een ruiter die scheef zit, een ruiter die liever op de ene hand rijd en de ander niet zo nauw neemt, een ruiter die zelf enorm stug is op een kant enz.

Zo heb ik bv een ruiter gehad die ik les ging geven waarvan ik merkte dat het paard ongelijke stappen zetten omdat zij scheef zat.
Linksom was ze zo druk bezig met de stelling en dat deed ze nogal stug.
Ik liet haar dus iets of wat contrastelling nemen(voor haar dus gelijke druk op de teugels) en haar gewicht wat nar links in het zadel. Zodoende ging zij recht zitten en volge het paard haar bewegingen. Vandaaruit voelde zij dat weer en kreeg ze het paard na een poosje weer recht.
Voor har was het scheef gaan doordat zij zo graag die stelling naar links wilde en zij dat deed met haar linkse teugel, waardoor ze rechts vergat en ook naar rechts ging hangen met haar gewicht.
Het is maar een voorbeeld maar het gaat erom dat een paard scheef gaat omdat het niet vanuit het midden word gereden.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:18

Veel is al genoemd, binnenhoefslag, schoudervoor enz. Niet zelf scheef gaan zitten omdat je paard scheef loopt. Waarschijnlijk gooit ze je steeds scheef, maar probeer erop te letten dat je zelf recht blijft zonder te verkrampen.

En nog een opmerking richting Holly:
Een scheef paard komt vaak inderdaad niet zomaar, maar jonge of onervaren paarden willen ook nog wel eens scheef lopen, missen vaak nog balans. Dit los je op dezelfde manier op als bij een scheef gereden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:42

Alle paarden zijn in zekere mate scheef, dat zijn ze van nature. Paarden die enigszins recht gereden zijn, zullen toch altijd de neiging blijven hebben om weer scheef te gaan lopen.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 01:36

Nog een oefening die je zou kunnen gebruiken is grote achten gaan rijden. Eerst op recht lekker laten lopen op de volte en vervolgens proberen om te stellen naar links. Eventueel volte wat gaan sluiten etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers