[AR] Bang voor de wagen, hoe oplossen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

[AR] Bang voor de wagen, hoe oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 14:18

Wij zijn dus bezig met Nimondro voor de wagen te beleren. Slepen gaaf geen problemen, het tuig ook niet. Voor de wagen zetten is echter een heel ander verhaal. Je krijgt hem er gewoon amper voor. Elke keer dat je hem ervoor hebt, springt 'ie opzij ongeacht of er iemand naast staat.

Raakt hij met zijn staart de snelsluiting, is het weer gedaan voor een tijdje. Hij schrikt zich een ongeluk en is van de leg. Als je hem eenmaal voor de kar hebt, is er weinig meer aan de hand en loopt 'ie de sterren van de hemel en doet alles zonder moeite.
Met uitspannen is hij vervolgens weer onrustig en zo vloog hij afgelopen zaterdag ineens vooruit met de kar nog aan een kant van het lamoen vast. (We stonden hem al koest te houden met twee man, maar als hij gaat, gaat hij ook echt!)

We hebben dus het vermoeden dat er iets gebeurd is met een wagen in zijn verleden. Hij scheen betuigd te zijn zei de verkoper tegen ons. Nu leek ons dat in eerste instantie niet waarschijnlijk, maar er is toch iets gebeurd.

Heeft iemand tips voor ons, hoe Nimondro het vertrouwen terug te geven?
Hij verpest het elke keer zelf weer door zijn onrustige gedrag waardoor er steeds wel iets beweegt waar hij van schrikt. Het wordt er in ieder geval niet beter op zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:06

Het inspannen is dus het probleem eigenlijk. Als alles goed vast zit, en hij loopt eenmaal, gaat het dus goed? Slepen levert geen probleem op... Hoe reageert hij tijdens het slepen als je de sleep optilt, en de strengen tegen zijn benen laat aankomen? Is dat ook nog een probleem? Hoe is hij als hij de kar ziet? En hoe gedraagt hij zich als het lamoen bij hem in de buurt komt? Apart probleem.
Sja, het enige waar ik nu aan kan denken is rust, hem rustig kennis te laten maken met de kar. Maar als hij ervoor loopt zijn er geen problemen meer, dus de kar vind hij niet eng. Enkel het inspannen voor een kar dus. Ik zou zeggen, praat eens met Bob, misschien dat hij ook al zoiets heeft gehad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:34

Je zou idd haast zeggen dat hij met in of uitspannen eenkeer iets naars heeft meegemaakt.

heb je als eens geprobeert hem met tuig alleen tussen de lamoenen te laten staan zonder hem vast te maken of zo? Gewoon paard neerzetten de kar naar hem toetrekken, de lamoenen laten zakken en blijven vasthouden. Wordt hij dan ook bang??

En gebruik je oogkleppen?? Misschien ziet hij die lamoenen aankomen en schrikt ervan. Ik zou tochvoor ze zekerheid contact opnemen met een proffesionele africhter voor dat er grote ongelukken gebeuren.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:50

ik zou idd al oogkleppen aan doen, voor de rest zou ik het ook niet weten eigelijk. oefenen oefenen oefenen Verward

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 19:59

Maya schreef:
Het inspannen is dus het probleem eigenlijk. Als alles goed vast zit, en hij loopt eenmaal, gaat het dus goed? Slepen levert geen probleem op... Hoe reageert hij tijdens het slepen als je de sleep optilt, en de strengen tegen zijn benen laat aankomen? Is dat ook nog een probleem? Hoe is hij als hij de kar ziet? En hoe gedraagt hij zich als het lamoen bij hem in de buurt komt? Apart probleem.
Sja, het enige waar ik nu aan kan denken is rust, hem rustig kennis te laten maken met de kar. Maar als hij ervoor loopt zijn er geen problemen meer, dus de kar vind hij niet eng. Enkel het inspannen voor een kar dus. Ik zou zeggen, praat eens met Bob, misschien dat hij ook al zoiets heeft gehad.


Als hij eenmaal loopt is het idd okay. Tijdens het slepen waren de strengen geen probleem, dat zijn ze ook niet als ze langs zijn benen vallen met optuigen, daar geeft hij niets om. Als hij de kar ziet begint hij met snuiven en nek erop zetten. Hij is duidelijk verschrikt en weet dat het weer moet gebeuren. Als het lamoen naar beneden komt, is hij vaak alweer weg.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 20:02

karuna schreef:
Je zou idd haast zeggen dat hij met in of uitspannen eenkeer iets naars heeft meegemaakt.

heb je als eens geprobeert hem met tuig alleen tussen de lamoenen te laten staan zonder hem vast te maken of zo? Gewoon paard neerzetten de kar naar hem toetrekken, de lamoenen laten zakken en blijven vasthouden. Wordt hij dan ook bang??

En gebruik je oogkleppen?? Misschien ziet hij die lamoenen aankomen en schrikt ervan. Ik zou tochvoor ze zekerheid contact opnemen met een proffesionele africhter voor dat er grote ongelukken gebeuren.


Als we hem zo in opgetuigd tussen het lamoen zouden zetten gebeuren er de grootste ongelukken, dat weet ik gewoon. Je kunt hem gewoon niet op een plek laten staan, zodat je de kar erheen kunt trekken en het lamoen kunt laten zakken, dan is hij allang weer weg. We gebruiken idd oogkleppen, maar hij is zowiezo onder de indruk van de wagen, hem een paar keer (aan het halster) erbij laten snuffelen en lamoen een paar keer voor zijn ogen laten zakken heeft weinig geholpen.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:53

heeey

en hem eens eraan laten snuffelen en zonder tuig er een in zetten zorgen dat ie er eens overal aan heeft gesnuffeld mischien werkt datw el suus van mij vind veel dingen ook eng maar als ik er heen ga komt zij ook ze vertrouwd me en dan laat ik haar er eens aan ruiken en zo en meestal is ze daarna niet meer bang.

succes -xxxxxxx- groetjes suuske

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:54

Is allemaal al geprobeerd.... er is gewoon niets mee te beginnen zo, als je hem zo aan de kar laat ruiken, begint hij te snuiven als een gek en zet zijn neusgaten vol open. En los tussen de lamoenen is idd niet slim, dan gaat hij draaien tussen de lamoenen zodat de kar kan omkieperen etc..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:00

Ik heb vroeger eens een pony gehad die hetzelfde probleem had. Echt opgelost hebben we het nooit want hij bleef altijd wat huiverig tijdens het in- en uitspannen maar er viel wel mee te werken.
We zijn begonnen met hem in het span te zetten en dat ging best goed. De merrie die naast hem stond was er eentje die zich de kop niet gek liet maken en onder alle omstandigheden rustig bleef staan.
Verder hebben we de wagen een week of 2/3 in het land gezet en zijn vlak in de buurt gaan voeren, uiteraard met het lamoen van de wagen af Knipoog
In diezelfde periode zijn we met de wagen door het land gaan lopen zodat hij alleen maar hoefde te kijken en hebben aan hem verder geen aandacht geschonken.
Ik moet zeggen dat daarna zijn grootste angst wel weg was. Uiteindelijk hebben we hem verkocht en ik weet niet hoe het verder met hem gegaan is.
Succes ermee Knipoog

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:41

Is het wel angst? Mischien heeft hij er geen zin in en heeft deze aanpak hem vaker onder het werken uit geholpen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:36

Ik zou er van uit gaan dat dit geen prutsmuts is.
Ik heb geen handige tips, want zo te horen hebben jullie al veel geprobeerd. Ik zou toch volhouden.
Bijvoorbeeld inspannen en weer uitspannen. Achteruit tussen de lamoenen laten lopen en er weer tussenuit. Laten merken dat die kar niet eng is. Volgens mij is dat de enige mogelijkheid, volhouden en door proberen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:43

Unitas schreef:
Is het wel angst? Mischien heeft hij er geen zin in en heeft deze aanpak hem vaker onder het werken uit geholpen.


Nee hoor, hij heeft er juist heel erg veel plezier in, en als hij eenmaal voor de kar zit, loopt hij de sterren van de hemel en vind hij het zo leuk dat hij maar blijft gaan Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 16:22

Bovendien helpt het hem niets om zo lastig te doen, aangezien we doorgaan tot het lukt en hij er dus niet onderuit komt. Ik denk ook dat volhouden en veel doen de enige oplossing is, maar ja. Hij doet steeds wel weer iets waardoor hij het weer verprutst.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:23

Zo ken ik er meer. *LOL*
Bij Salvador gaat ook alles goed met optuigen en rijden, maar voor de kar zetten is een ander verhaal.
Het gaat niet zo erg te keer als wat ik opmaak uit je verhaal maar toch wel met tegenzin ervoor. Steeds schuin of te ver naar links of rechts gaan staan. Als ie wel bang is moet je het idd allemaal heel rustig aanpakken. Met inspannen 'volgens Achembach' kun je ook een heel eind voorkomen dat ie met de kar half erachter gaat lopen. Dan zit ie goed of niet.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 16:26

Het is jammer dat Jurga voorlopig uit de running is, anders liet ik haar gewoon een paar keer voor zijn ogen voor de wagen zetten, zij geeft geen kik en is met een man in te spannen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:34

Ja maarja, als we dat nog vaker doen is natuurlijk ook de kans dat het NOG een keer fout gaat groot, en dan wordt zijn angst ook steeds groter waardoor je zowat in een vicieuze cirkel beland...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:43

Sja, maar de kans dat het mis gaat is er altijd. Daar zou ik niet te veel over nadenken. Dan kan je niets meer.
(wil niet zeggen dat je roekeloze dingen moet doen natuurlijk Knipoog )

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:44

Nee, maar zo jaag je jezelf dus iedere keer de kosten in, en ook loop je het risico nog dat je paard zichzelf en omstanders pijn doet. Hij heeft nu al een aantal onderdelen gescheurd van het tuig, dat kan volgende week weer gebeuren...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:49

Sja, wat zal ik zeggen. Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Maar je kan maar twee dingen doen:
1. doorzetten en volhouden. (eventueel door iemand die nog meer tips weet)
2. ophouden als het te gevaarlijk wordt.

Ik heb toen punt 2. gekozen. Bij ons werd het te gevaarlijk. Dan moet je kiezen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:14

Ik denk oefenen, oefenen, oefenen, en npg eens oefenen en belonen, belonen en nog eens belonen....
heel veel succes!!!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:23

Foxy was in het begin ook doodsbang voor het lamoen.

Wij hebben toen de lamoen helemaal van de kar afgehaald en gewoon op de grond gelegd. Foxy er aan laten ruiken, en er eens ingezet, terwijl het gewoon op de grond lag. Eerst gewoon er in laten stappen, daarna ook achteruit erin laten lopen. Daarna wat optillen en als hij daar niet meer op reageerde steeds wat hoger met de lamoen gaan. En ook de lamoen wat tegen hem aan bewegen. Dit alles zonder tuig of wat dan ook op. Foxy had gewoon een halster om.
Op een gegeven moment vond hij het al helemaal niet zo eng meer, toen hebben we de lamoen weer vastgemaakt aan de wagen en konden we hem er zo voorzetten. Nu kunnen we hem inspannen terwijl hij losstaat als het zou moeten, hij reageert er totaal niet meer op.

Maar misschien heb je al zoiets geprobeert, maar ik dacht, ik schrijf het toch even op Knipoog

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 00:41

Lamoen vind hij alleen een probleem als hij er voor moet, als hij er eenmaal voor staat is er geen probleem meer. Maar helaas is het niet alleen het lamoen maar ook de sluitingen aan de wagen, die bij de minste of geringste beweging geluid produceren waarvan hij weer schrikt en als een gek zijn kont wegdraait. Erg moeilijk dit. Denk dat de enigste oplossing die misschien zou kunnen helpen, toch ligt bij het voordoen met een ander paard.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:01

Ik zou je adviseren dit met een professionele trainer te bespreken. Zoals je zelf al aangeeft is het angst en is het al een paar keer misgegaan (tuig stuk enzo). Je loopt het risico dat de angst steeds groter wordt en dat het vandaag of morgen echt tot vervelende ongelukken leidt waarbij jijzelf, je helpers of je paardje verwondingen kunnen oplopen.

succes,

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:08

En wat nou als het met die professionele trainer ook niet lukt? Heb je ook al weer heel wat geld weggegooid Verward Denk ook niet dat ze het zover willen laten gaan. Eerder mogelijkheden die zelf uit te voeren zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:00

Dat is een heel moeilijke. We zijn met Karuna op een gegeven moment gestopt met mennen omdat ze te gevaarlijk werd buiten, door haar leeftijd werd ze wat kippiger en begon overal van te schrikken, resultaat, op de stoep, tegen een lantaarnpaal, bij iemand bijna in de tuin.

Het is de vraag hoe ver je moet gaan, ik heb ooit en keer gelezen in de Mensport een verhaal van een bekende menner die ook paarden voor anderen africhte en aankocht. Ook hij heeft wel eens een toppaard moeten opgeven omdat die gewoon niet goed in te spannen was wat hij ook probeerde.

Zijn reactie hierop was, je hebt nu eenmaal paarden die om wat voor reden ook nooit geschikt zijn om veilig mee te mennen of in te spannen.

Je moet denk ik wel blijven proberen voorlopig nog, maar mocht het blijven fout gaan, ben ik bang dat je het moet opgeven om verdere grote problemen te voorkomen en jezelf en je paard alleen maar frustraties te laten krijgen.