Westernzadel maten voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Westernzadel maten voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:01

Ik ben nu aan het kijken voor een westernzadel voor mijn paard, omdat ik dat comfortabeler vind zitten. Wat word echter bedoeld met Semi-quarter boom; Full-quarter boom en wat er nog meer zo gezegd word? Met welke breedte's zijn die benamingen te vergelijken? Voor smalle of brede ruggen?
Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vragen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:19

Er is geen standaardisatie in westernzadels, dus de gelijknamige maten kunnen bij diverse merkzadel toch een ander (breder/smaller) zadel opleveren.

De rugmaten zijn:
-Quarter......= de smalste*
-Semi .........= middelmaat
-Full ............= breed

Plingit lijkt tegenstrijdig omdat Quarters tegenwoordig behoorlijk breed zijn, maar deze term stamt uit de tijd dat dat nog niet zo was. Tegenwoordig hoor je voor Quarters dus ook de term 'full-Quarter', maar dat is dus eigenlijk een gewone 'full'.

Deze termen hebben te maken met de vorm van de ribben. Een ovaal geribt paard is een Quarter-maat, een paard met iets meer bolling is een Semi en een tonrond paard heeft een Full nodig.

Verder heb je dan nog te maken met de schouderruimte. Die liggen voor een Quarter tussen de 5,5" en 6" inch (rond de 15 cm). Voor een Semi tussen de 6,5" en 7" (rond de 17 cm) en voor Full boven de 7,5/8" (boven de 18 cm).

Verder is belangrijk dat de voorkanten bij deschouders iets naar buiten staan, dit worden de 'flares' genoemd.
Wijzen de flares recht naar voren, dan wordt een paard vaak snel in de schouders belemmerd, staan ze iets naar buiten dan heeft een paard een betere bewegingsvrijheid.

Verder is belangrijk dat het zadel niet op de schoft rust, maar dat je daar 2 vingers tussen kunt krijgen (ook als je erop zit en er aangesingeld is.
Sommige zadels hebben een erg lage 'brug', terwijl andere bomen (tree's) bekend staan om hun ruime schoftvrijheid (A-fork).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:07

Dank je, aan deze info heb ik echt wat Lachen Ik moet dus kijken naar een Full-boom. Aangezien mijn haflinger erg breed bij de schouders is. De flares moeten dus wat wijder lopen, zodat de schouders vrijliggen. Die twee vingers ruimte boven de schoft, dat mag ook meer wezen? Lijkt me wel, als ik naar de tekst over A-fork kijk Lachen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:39

Meer kan nooit kwaad, minder wel Lachen
Maar misschien moet je je niet blind staren op de gedachte dat je een Full moet hebben. Zoals eerder gezegd, er is geen standaardisatie. Wat bij het ene merk als Full(Quarter) wordt verkocht, kan bij een ander merk een brede Semi-zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:55

Dan weet ik wat ik ongeveer moet zoeken, dat ik dus niet ga reageren op Quartermaat zadel, bedoeld voor paarden met een hoge schoft Knipoog