Spiegel reflex camera

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Spiegel reflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:00

Ehm ik weet niet zeker of het hier hoort Verward, maar ik zou graag wat info en tips willen krijgen over de aanschaf van een spiegel reflex camera (niet digitaal).

Ik heb eens op marktplaats gekeken, maar daar staan zoveel merken en omschrijvingen, ik weet er echt niets van en heb dus ook geen flauw idee waar ik moet beginnen Scheve mond .

Wie kan er mij dus advies geven over:

* merk
* type (???)
* toebehoren (wat heb ik allemaal nodig)
* prijzen

Even voor de duidelijkheid, ik wil er dus graag kwalitatieve mooie en goede foto's mee maken (o.a. van paarden in beweging) Lachen.

Beloning: mijn eeuwige dank en een gratis fotoshoot van jouw paard Tong uitsteken Haha!.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:21

Een Canon EOS kan ik je aanraden. Ik vind het een fijn toestel en er komen goede foto's uit. Er zit een sportstand op voor "snelle" foto's. Prijs Verward rond de 250-300 euro of zo? Kan zijn dat ze nu wat goedkoper zijn.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:29

Die heb ik ook zien staan, alleen zijn er dan ook nog verschillende Canon EOS types. Heb je daar nog enig idee van misschien?

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:49

ik raad je ook de eios aan die heb ik ook en je kan er geweldige foto's mee maken.

ik heb de eos 500

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:51

Wij hebben volgens mij de 300, dat is het meest populaire model. Anders moet je ff op de site van Canon kijken.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:57

Site heb ik ook al bekeken, maar daar kon ik alleen maar digitale camera's vinden,... Scheve mond

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:02

vraag het eens aan biebel en orionneke van bokt. Zij hebben beide een semi prof spiegelreflexcamera van canon. Ze maken daar echt ontzettend goede foto´s mee en ik geloof dat deze ook nog redelijk betaalbaar is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:05

ik zou dat idd ook wel willen weten, ik wil ook over een tijdje zoiets gaan aanschaffen, maar ik zou ook echt niet weten welk merk..canon heb ik over het algemeen wel goede dingen over gehoord..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:20

Je kunt naar de fotograaf gaan, die heeft altijd wel goede spiegelreflex camera's te koop, en ze zijn er vaak ook nog in de aanbieding. Verder kan hij je veel informatie geven, en kan hij bij aankoop meteen uitleggen hoe de camera werkt.
Maar goed, ik had geluk met mijn schoonbroertje, die verkocht de zijne met 2 lenzen, flits en draagtas voor 75 euro. Is wel een wat oudere, maar die maken net zo'n goede foto's als de nieuwe camera's en de body is duidelijk van betere kwaliteit. Tegenwoordig zijn body's namelijk veel van kunststof. Oh, de mijne is trouwens een minolta, ook een echt aan te raden merk!!
2 voorbeeldfoto's:

Met een zwart-wit rolletje
Afbeelding

En kleur
Afbeelding
En ja, ik heb de foto's zelf gemaakt Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 14:25

Daar zat ik ook al aan te denk en ja, om eens langs te gaan bij een fotograaf, maar ik ben helaas het type wat bijna alles aan te smeren is (en waarom dat toch altijd het duurste is Verward) wanneer ik er weinig vanaf weet,... Ik "vertrouw" dan op het oordeel van zo'n (voor mij) vakman, met als resultaat een hoge factuur. Vandaar dat ik graag wat meer info vraga via jullie Haha!.

Minolta en Canon, nu al 2 merken waar jullie goede ervaringen mee hebben. Mooie foto's Rinske OK dan! !

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:29

Ik heb vorig jaar een Canon EOS 300 gekocht. Na een uitgebreide vergelijking had ik 3 camera's over (o.a. minolta) die aan de eisen voldeden (sportstand, voldoende lens) en die drie ben ik in de winkel gaan uitproberen. Gewoon kijken wat lekker in de hand licht en makkelijk te hanteren is. De anderen vielen af omdat de body toch al wat zwaarder was en/of minder makkelijk vast pakten.
Je moet je wel realiseren dat de body geen foto's maakt Lachen en dat alles valt of staat met de lens die je gebruikt. Ik heb een grotere zoomlens van (zo even uit mijn hoofd) 70/200 en een gewone lens erbij, in een pakket gekocht. Die zoomlens is uitermate praktisch bij de paarden omdat een paard in beweging toch vaak verder weg loopt. En spelende paarden in de wei zijn zonder goede lens al vrijwel niet meer te fotograveren.


Ik gebruik voornamelijk de "alles automatisch" stand en maak daar goede foto's mee voor een nitwit. Mijn vriend speelt graag een beetje met instellingen enzo. Als je je er echt in wil verdiepen is het handig om een camera uit te kiezen waar je verschillende lenzen los bij kan kopen voor een redelijke prijs. Die zijn bij sommige merken namelijk echt duur, en als je dan een goedkoper alternatief er op kan klikken is dat toch weer mooi meegenomen.

Goede jacht!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:41

Anoukie schreef:
Daar zat ik ook al aan te denk en ja, om eens langs te gaan bij een fotograaf, maar ik ben helaas het type wat bijna alles aan te smeren is (en waarom dat toch altijd het duurste is Verward) wanneer ik er weinig vanaf weet,... Ik "vertrouw" dan op het oordeel van zo'n (voor mij) vakman, met als resultaat een hoge factuur. Vandaar dat ik graag wat meer info vraga via jullie Haha!.

Minolta en Canon, nu al 2 merken waar jullie goede ervaringen mee hebben. Mooie foto's Rinske OK dan! !


Minolta staat bij mij niet erg hoog. Het gaat snel kapot. Dit is ook de ervaring van een excollega van mij, die heeft bij een zaal gewerkt waar ze voornamelijk camera's verkochten..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:48

Anoukie schreef:
Site heb ik ook al bekeken, maar daar kon ik alleen maar digitale camera's vinden,... Scheve mond


*zucht*

www.canon.nl >thuisgebruik>foto camera's>reflex 35mm (eos)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:24

Anoukie: wat een hoop werkt is gewoon eerst een keer naar een fotospeciaalzaak gaan ZONDER portemonnee Lachen dan kan je je voor laten lichten en weet je zeker dat je niet met een veel te duur toestel thuiskomt Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 15:30

Hmm, als die zucht nu vergezeld ging met een knipoog, was het nog schattig bedoeld Haha!. Maar toch bedankt Tess!!

Ohw ik had op Canon.com gekeken Blond ,...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:46

kebie schreef:
Je moet je wel realiseren dat de body geen foto's maakt Lachen en dat alles valt of staat met de lens die je gebruikt.
Goede jacht!


Absoluut niet waar! Heb je wel eens een spiegelreflex open gehad? In de camera zit een spiegel die als het ware weg klapt bij het foto maken. De lens is te kiezen. Een groothoeklens <35, een 35-70 mm lens voor het gewone werk, of een 70-200 kleinhoeklens. M.a.w. je kunt zelf kiezen wat je wil. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat het een goede camera is, en je lenzen ook nog heel zijn Haha!

En het ligt ook aan jouw intellingen. Zet jij hem op automatisch, kiest de camera de instellingen zodat je foto niet mislukt. Maar ik probeer natuurlijk vanalles uit, zo ook gedaan bij de zwart-wit foto die hierboven is weergegeven.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:22

Ehh, Rinske, dat de body de foto maakt klopt Knipoog . Maar ik bedoelde eigenlijk dat je met een simpele body en een dure lens beter uit de voeten kan qua fotokwaliteit dan met een dure body en een simpele lens.
Zorg er dus voor dat je bij de aankoop weet welke lens je het meest denkt te gaan gebruiken en regel die in een koop bij de body. De meeste body's worden nl. in zo'n pakket met 2 lenzen verkocht. Vaak zit daar de 70/200 niet bij. En die is juist bij de paarden zo handig.

Ik heb heel lang gefotograveerd met zo'n ijzeren body uit het oostblok. Ding was uiteindelijk ruim 40 jaar oud, maar maakte goede foto's door de lenzen die ik erbij gekocht had. Toen de body het begaf heb ik eerst geprobeerd een andere body bij de lenzen te vinden, maar helaas hebben de huidige body's geen schroefdraadsysteem meer Huilen . En dus heb ik nu een hele nieuwe set; en 2 goede lenzen op zolder liggen Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:47

Nikon F50 is een prima camera, de F-90 is tuurlijk wat zwaarder en beter uitgerust. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over. M'n vorige camera was een Canon A1. Een oud ding, maar echt een zeer goed toestel!!!! Alles manueel te zetten en daardoor juist erg flexibel om speciale effecten te krijgen!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:54

Bestaan er eigenlijk ook digitale spiegelreflexcamera's? Misschien een domme vraag maar zoiets zou ik dus heel graag willen.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:58

Fasel schreef:
Bestaan er eigenlijk ook digitale spiegelreflexcamera's? Misschien een domme vraag maar zoiets zou ik dus heel graag willen.


Ja, ze zijn alleen gruwelijk duur Verdrietig
er is er nu eentje die iets minder duur is, daarvan ligt de prijs rond de 1500 euro geloof ik.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:01

De canon digitale spiegelreflexcamera kost 1290 euro geloof. Goede kwaliteit foto's maar de body is zoooo bagger. Net een plastic ding. Hadden ze wel wat degelijker mogen maken.
Ik wacht nog even totdat die goedkoper worden over een paar jaar Haha! Tot die tijd doet deze het (hopelijk) nog goed, en anders kijk ik mijn schoonvader gewoon lief aan, die heeft een nog bijna nieuwe spiegelreflex liggen waar hij niks mee doet. Verkopen wil hij hem alleen nog niet Scheve mond

En Kebie, je hebt wel gelijk, maar weet je wat slim is, om je body ook gewoon van een goed bekend merk te kopen, dan kun je er iig altijd lenzen voor krijgen Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:09

kebie schreef:
Ehh, Rinske, dat de body de foto maakt klopt Knipoog . Maar ik bedoelde eigenlijk dat je met een simpele body en een dure lens beter uit de voeten kan qua fotokwaliteit dan met een dure body en een simpele lens.


Dit is absoluut waar. Je ziet het ook vaak bij die digitale camera's voor "dumpprijsen". De body is op zich wel goed, maar de lens is gewoon B-keus. Dan kun je nog zoveel pixels hebben, maar een slechte lens kan de kwaliteit gewoon halveren.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:18


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:20

Dat bedoel ik dus te zeggen, bijv. op een minolta past ook een tokina lens, dat zijn goede lenzen Lachen
Je moet het gewoon allebei van goede kwaliteit kopen Haha!

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:51

wij hebben sinds het voorjaar een spiegelreflex een nikon F65, en hij bevalt prima. 2 lenzen erbij, ik zou hem niet meer willen missen.
een paar weken geleden hebben we ook een digitale camera gekocht heel leuk voor het dagelijks gebruik en voor de computer. en je kunt lekker alles weggooien als het niet mooi is.
maar ook ik zeg , wil je ECHT mooie foto's maken pak dan een spiegelreflex!!!! als ik mocht kiezen deed ik liever mijn digitale weer de deur uit