Vraag aan arabierenkenners !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Vraag aan arabierenkenners !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:57

Een vriendin heeft interesse in een ruintje die te koop staat, volgens mij is het Prophecy EF, voormalig dekhengst bij Christoffel Arabians.
Ik weet dat hij in 1996 een ernstig ongeluk heeft gehad, met een ernstige beenblessure. Het duurde heel lang voor hij herstelde, en daarna heeft hij niet meer gepresteerd op de renbaan. Of het verstandig is om hem te kopen als rijpaard is natuurlijk niet te zeggen, als je niet weet hoe het precies zat, en dan nog...
Weet iemand wat hij mankeerde, of meer info over dit paard.
Evt. via een pb-tje, en wie zou het wel of juist niet aandurven om een paard te kopen die een ernstige beenbeschadiging heeft gehad als rijpaard ??
Ben benieuwd.


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:25

Ik zou hem laten keuren.
Dan heb je wat meer zekerheid.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:02

ik neem aan dat hij pas dekhengst is geworden nadat hij van de renbaan af is gegaan, want hengsten op de renbaan mogen namelijk helemaal niet dekken.

MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 18:54

plagom schreef:
ik neem aan dat hij pas dekhengst is geworden nadat hij van de renbaan af is gegaan, want hengsten op de renbaan mogen namelijk helemaal niet dekken.

o ja ? Dat wist ik niet, maar ze zijn toch ook meestal erg jong als ze op de renbaan lopen? Van deze hengst weet ik dat toen hij ter dekking stond hij die blessure al had gehad een paar jaar daarvoor, dus toen werd er helemaal niks met hem gedaan.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:43

MariekevT"]
[quote="plagom schreef:
ik neem aan dat hij pas dekhengst is geworden nadat hij van de renbaan af is gegaan, want hengsten op de renbaan mogen namelijk helemaal niet dekken.

o ja ? Dat wist ik niet, maar ze zijn toch ook meestal erg jong als ze op de renbaan lopen? Van deze hengst weet ik dat toen hij ter dekking stond hij die blessure al had gehad een paar jaar daarvoor, dus toen werd er helemaal niks met hem gedaan.
[/quote]

ja renpaarden worden op hun derde ingereden, en daarna gelijk de renbaan opgezet.
Maar dat komt omdat het gewoon al lastig werken is met hengsten die op de renbaan lopen (tell me about it.. Haha!) en als ze eenmaal gedekt hebben wordt dat allemaal niet makkelijker.

MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 10:59

plagom"]
[quote="MariekevT"][quote="plagom schreef:
ik neem aan dat hij pas dekhengst is geworden nadat hij van de renbaan af is gegaan, want hengsten op de renbaan mogen namelijk helemaal niet dekken.

o ja ? Dat wist ik niet, maar ze zijn toch ook meestal erg jong als ze op de renbaan lopen? Van deze hengst weet ik dat toen hij ter dekking stond hij die blessure al had gehad een paar jaar daarvoor, dus toen werd er helemaal niks met hem gedaan.
[/quote]

ja renpaarden worden op hun derde ingereden, en daarna gelijk de renbaan opgezet.
Maar dat komt omdat het gewoon al lastig werken is met hengsten die op de renbaan lopen (tell me about it.. Haha!) en als ze eenmaal gedekt hebben wordt dat allemaal niet makkelijker.
[/quote]
Ik dacht dat ze al begonnen als ze 2 waren ?

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:12

dat zou wel een beetje erg vroeg zijn.
Maar volgens mij worden engelse volbloeds wel al op hun 2e ingereden, maar arabieren pas op hun derde..

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:21

In rusland beginnen ze op hun 2e al te racen.
Ik zou dat paard iig laten keuren, en dan ook goed. Als je een paard keurt en hij loopt gewoon goed op de buigproef enzo dan kan het nog steeds foute boel zijn met de pezen. Ik weet niet of dat mag, maar dan zou je moeten vragen of hij ook gescand mag worden en dat wordt dan wel een duur grapje...

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!


MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 10:24

Guinni schreef:
In rusland beginnen ze op hun 2e al te racen.
Ik zou dat paard iig laten keuren, en dan ook goed. Als je een paard keurt en hij loopt gewoon goed op de buigproef enzo dan kan het nog steeds foute boel zijn met de pezen. Ik weet niet of dat mag, maar dan zou je moeten vragen of hij ook gescand mag worden en dat wordt dan wel een duur grapje...

Er zijn er genoeg te koop, dus misschien verstandiger er helemaal van af te zien.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:38

plagom schreef:
ik neem aan dat hij pas dekhengst is geworden nadat hij van de renbaan af is gegaan, want hengsten op de renbaan mogen namelijk helemaal niet dekken.

Sinds wanneer is dat dan??
Toen ik reed als jockey werd er gewoon gedekt met de hengsten.
Bijvoorbeeld met Sheikan Star die loopt op de renbaan en heeft ook nakomelingen.
Een merrie mag niet gelijk tijdig op renbaan als in fokkerij ingezet worden

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:05

volgens mij is dat dan racen voor een sulky als ze op hun 2e al racen
toch of ben ik verkeerd geinformeerd??

doen ze met hun 2e al een zadel erop en gaan met die banaan..??

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:41

shasta"]
Sinds wanneer is dat dan??
Toen ik reed als jockey werd er gewoon gedekt met de hengsten.
Bijvoorbeeld met Sheikan Star die loopt op de renbaan en heeft ook nakomelingen.
Een merrie mag niet gelijk tijdig op renbaan als in fokkerij ingezet worden
[/quote]

misschien is dat per renstal verschillend. Over het algemeen wordt dat niet gedaan namelijk. Maar het zal best mogen dan..


[quote="mango schreef:
volgens mij is dat dan racen voor een sulky als ze op hun 2e al racen
toch of ben ik verkeerd geinformeerd??

doen ze met hun 2e al een zadel erop en gaan met die banaan..??


Engelse volbloeds gaan vanaf hun 2e in de training, maar dat wordt wel rustig opgebouwd hoor.. het is per ras verschillend vanaf welke leeftijd erop gereden kan worden.

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:44

In Rusland worden de arabieren die op de baan gaan rennen al met 1 1/2 jaar zadelmak gemaakt. Dan gaan ze met hun 2e jaar de baan op om te rennen. Natuurlijke selectie noemen ze dat!
Iedereen weet dat een arabier pas is uitgegroeid als hij 5, 6 jaar oud is. Geen wonder dat er zoveel sneuvelen met beengebreken. Deze zijn dan niet aangeboren maar erin gereden.

Ella

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

Salim
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:19

zou hem niet kopen...Als je geld hebt en je van egyptisch houd zou ik ansanta el saleem kopen Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:39

nee ik zou het ook niet doen, maarja al sje verliefd word/bent...!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers