Oprichting....& de achterhand eronder rijden.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Oprichting....& de achterhand eronder rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 01:53

Hooooi allemaal Haha!

Ik heb 2 vraagjes: hoe kun je je paardjuh als ie te diep loopt op een nette en affectieve manier iets meer "omhoog" krijgen (oprichting) en dus ook niet zo achter de loodlijn?
En....Hoe kun je de achterhand er goed onder rijden?
Ik heb gehoort door bv. in het begin paar pasjes achterwaarts(niet de hele tijd natuurlijk:D), veel overgangen en bv van stap naar galop.

Judith Lachen

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 04:56

Je titel staat verkeerdom Haha! eerst achterhand, dan oprichting

Je paard dus goed van achteruit rijden, om dat te kunnen doen moet hij eerst geleerd hebben om goed voor het been te zijn. Op een kleine beenhulp moet hij reageren (heel consequent zijn). En dan veel overgangen rijden, daarbij kan je ook weleens achterwaarts inpassen maar dat zou ik niet al te vaak doen. Naast gewone overgangen ook tempowisselingen rijden, dus in draf wat terugrijden tot bijna stap en dan weer wegrijden of juist in draf een paar passen wegrijden en weer terug.

Als dat allemaal goed lukt dan denk ik dat die voorkant vanzelf goed komt als je tenminste een soepele, zachte hand hebt en je paard van voren niet in de krul trekt.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:24

dat vind ik nu eens een duidelijke uitleg si. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:34

Hier in deze topic hetzelfde probleem, maar dan van iemand anders, en hetzelfde antwoord als van astridh, behalve dat die dan van mij komt:
[RT] licht maar opgericht?

De hond is de betere mens

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:03

astridh schreef:
Je titel staat verkeerdom Haha! eerst achterhand, dan oprichting


dat was ook het eerste wat mij opviel.
oprichtinbg kan alleen als het paard van achter meer gaat dragen waardoor de voorhand lichter wordt en dus meer ruimte heeft om omhoog te komen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:26

als ie te diep loopt wbt achter de loodlijn is het simpel op te lossen door je hand te ontspannen en been te geven.
VOor de rest ga ik met de anderen mee

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:55

Heel simpel in theorie... In praktijk rijd ik nu op een pony die de kou in het hoofd heeft, ontzettend druk is en ofwel gaat hangen op de teugel en voorhand, ofwel gaat vliegen met neus naar voren of juist te diep opgekruld, en dit is heel moeilijk eruit te rijden omdat ik haar al heel moeilijk in tempo kan controleren. Als ik been geef vlieg ik de bak door, als ik mijn, teugel losser laat vlieg ik de bak door, als ik mijn teugel vasthoud en wel of geen been geef, ga ik zijwaarts langs de omheining door de bak Knipoog Ga dan maar eens lekker van achter naar voor rijden om die neus er uit te rijden...
Mijn oplossing bij haar is: 1 proberen ontspannong te krijgen, 2: proberen haar op mijn zit bij me te houden en te rijden met licht teugel contact, en als ze te diep komt voltes rijden en zo proberen of ze haar hals wil verlengen. Pas als ze ontspannen weer terug komt op mijn zit kan ik haar weer naar de teugel rijden met mijn been...
Als een kip zonder kop door de bak scheuren, daar pas ik voor... Die leeftijd heb ik gehad! Ben dus naarstig op zoek naar goede instructie die me leert hoe ik met deze heethoofdacties om kan gaan... Haha!


mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 00:25

Ja, verkeerd om Haha!
En btw, kun je nou echt goed voelen of de achterhand eronder is, of moet je dat bv. op een filmpje zetten/foto's maken?

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:26

paard wordt fijner in zijn bewegingen als hij de achterhand erbij heeft. Zijn rug voelt zachter aan, zijn bewegingen vloeiender, en je kunt met een geringe hulp VEEEEEEEEEEEEEEEEL duidelijker over komen.

De hond is de betere mens

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:58

precies zoals desiree zegt Haha! en ja ook het doorzitten word veel fijner!
mickey zat eerst niet zo lekker door,nu ze de achterhand steeds beter begint te gebruiken zit ze nu heel fijn door en de overgangen zijn idd ook een stuk mooier en fijner uit te zitten.

je voelt het dus,maar je kunt het ook zien Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 12:38

Bedankt voor de reacties!! *LOL*

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers