Ik heb nu echt de smaak te pakken...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 11:41

Ik rij nu al dik 8 jaar. En daarvan ook echt iedere dag, ik heb al van jongs af aan eigen paarden.
Op het moment ben ik dus bezig een 5 jarig ruintje 'opnieuw' te beleren. Was m ooit wel s geleerd, maar er is al zo n tijd niet met m gedaan. Nu moet het paardje verkocht worden, en dus rijklaar worden gemaakt.
Hier ben ik nou al bijna twee weken mee bezig, en ik vind het echt een uitdaging, echt heerlijk om te doen!

Heel vreemd, want vroeger was ik echt snel bang, en als mn paard schrok ging ik er direct van af.
Tijdje terug had ik mn KWPN er verkocht, maar die kon er ook altijd wat van. Stijgeren, wegschieten etc.

Maar afijn, nu ben ik dus met dit arabiertje bezig, maar ik vind t echt leuk! Ik zou wel twee keer per dag willen rijden bij wijze van.
Nu zit ik dus te denken, zal ik hier werk in gaan zoeken? Lijkt me best gaaf, paarden rijden, beleren of corrigeren etc.
Alleen valt het in Alkmaar ver te zoeken.
Ik heb een tijd geleden een baan aangeboden gekregen om op de stallen van Anky van grunsven te werken! En mn paard mocht mee...
Heb ik afgeslagen... Frusty
Toen wilde ik t alleen als hobby doen.
Maar nu ik zo super enthousiast ben geworden, zou ik dat nu best willen!
Heb toen alleen t nummer weggegooit... Frusty

Het enige nadeel is dat je intern moet wonen en maar een dag in de week vrij hebt...

Zijn er hier bokkers die dit soort werk doen? En ervaringen willen vertellen? Party!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:48

Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar ik spreek uit ervaring. Ik heb van 1998-1999 bij Anky van Grunsven gewerkt. Mee naar hengstenshows en concoursen. Ik groomde vnl Junior, Idool, Gere en TCN Partout. Ik heb er veel geleerd maar ik ben blij dat ik daar niet meer werk. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nul, geen vakantiegeld, onderbetaald en ga zo maar door. Toch werk je dagen van 13 uren of meer. Ze waren toen bezig met een vast team waaronder ik, na gesprekken met Sjef en Anky zijn wij niet tot een overeenkomst kunnen komen en ben ik vertrokken. Zij zullen maar wat graag grooms aannemen maar verwacht niet dat je een vaste baan krijgt. Ik denk dat er op dit moment 1 of 2 personen vast (enkele uren op papier) in dienst zijn en daar blijft het ook bij. Is fiscaal ook niet interessant om veel vast personeel in dienst te hebben. Op deze manier heb ik al veel grooms zien komen en gaan.
Hun toppaarden zijn al toegewezen aan bepaalde grooms en als je daar komt te werken ben je waarschijnlijk alleen goed voor het uitmesten, bandages oprollen en hoofdstellen poetsen. Verwacht niet dat je veel met de toppaarden in aanraking komt, wel de dieren die daar staan om te trainen. Die mag je afwerken en weer op stal zetten. Wat betreft het meebrengen van een eigen paard -> je hebt aan het einde van de dag gewoonweg niet de fut meer om je eigen paard te doen. Ook wordt er stalgeld in rekening gebracht wat weer van je loon wordt afgehouden, dus je zal niet veel overhouden aan het einde van de rit.
Als je het wil moet je het zeker doen, dat is je eigen zaak maar ik ben er van overtuigd dat je meer leert op een wat kleinere sportstal die misschien alleen landelijk bezig zijn. Zo ben ik later terecht gekomen op een hengstenhouderij in België waar ik 2,5 jaar gewerkt heb. Helaas overleed de eigenaar en is de stal prive geworden, vast personeel was natuurlijk niet meer interessant. Ik kom er nog wekelijks en we gaan nog steeds samen op concours. Ook komen mijn eigen paarden daar vandaan. Tot op de dag van vandaag heb ik geen stal meer gevonden waar ik het naar mijn zin had dus ik werk nu in de ''gewone'' wereld. Misschien dat ik ooit weer eens zoiets tegenkom, ik hoop het!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:00

Ik heb na school (12 jaar geleden inmiddels) 3 maanden op een Duitse handelsstal gewerkt met de illusie dat ik daar mijn droombaan in gevonden had. Niet dus... kreeg wel redelijk betaald, woonde boven de stal etc. maar aan het eind van de dag kon je ook geen pap meer zeggen. Wel heel veel ervaring opgedaan, maarja uiteindelijk werd ik "weggestuurd" omdat ik niet goed genoeg was... ach ja... toen ben ik maar verder gaan studeren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:16

ik denk dat je beter een goede baan voor halve dagen kunt zoeken en daarnaast de leuke dingen met de paarden doen.

Ik heb zo'n leventje en dat bevalt me beter als het fulltime werken op een stal.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:31

Ik heb in engeland 2 maanden op een dressur/fokstal/manege gewerkt. Niet voor het geld maar als hobby. Heb er wel wat geleerd maar deed dan ook meer dan alleen uitmesten en het tuig(die 2 vulden wel de halve dag) Ik denk dat het beter is om het als hobby(wel tegen betaling) te doen, dus telkens een paard aannemen naast je normale werk, dat is nog te doen, en als het echt voor je werkt kan je het altijd uitbouwen naar meer, en je vaste werk minderen. Ik vond het namelijk heel leuk werk, als hobby, maar ben nu nog zekerder wat betreft het feit dat ik dit niet als vaste baan zou willen doen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 14:49

Zwelgje, wat jij verteld hoor ik meer, en het is ook gewoon zo.
Ik heb op een springstal gewerkt als groom. Mijn taken waren alle paarden iedere dag in de stapmolen zetten (iets van 70 paarden), alles toiletteren, soms een paard rijden, opruimen paarden wassen etc etc.
Ik vond t erg leuk werk, alleen de tijden!
Van 8 tot 6 iedere dag en 6 dagen per week. Daarnaast had ik nog een eigen paard die ik iedere dag moest rijden. S Avonds dus. Ik had gewoon nergens tijd meer voor en was er al snel mee gestopt.

Liefst zou ik op een sportstal willen werken waar ik vooral mag rijden. Zo n aanbod heb ik ook al eens gehad. Om die man zn springpaarden te trainen en uit te brengen.
Maar dan moest ik intern, en dat wilde ik niet.
Nu had ik t wel gewten.
Maar inderdaad ik wil wat kortere dagen.
De ochtenden of zo. Of alleen de middagen. Dan wil ik wel de hele week werken! *LOL*

Weet iemand toevallig iets voor mij?
Liefst in de buurt? Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:12

Jullie verhalen komen me bekend voor. Ik heb in Australië een tijdje op een dressuurstal gewerkt als groom voor de pensionpaarden. Er was nog een andere groom die voor de eigen paarden zorgde. Samen hadden we ongeveer 30 paarden onder onze hoede. De stal is van een dressuuramazone die internationaal rijdt, ik noem ff geen namen i.v.m. privacy, ze heeft veel contacten in NL.

Idd hard werken: je was zeker van 's morgens 7 tot 's avonds 7 in touw met voeren, stallen doen, paarden buiten en weer binnen zetten (steeds 2 tegelijk), longeren en vegen, vooral véééél vegen. Daarnaast mocht ik het oude wedstrijdpaard van de dochter van mijn baas beweging geven, maar vaak kwam dat er niet eens meer van, want ze had liever niet dat 's avonds na werktijd de bak nog gebruikt werd (rare regel, want er stonden daar ook paarden in pension van mensen die overdag werkten, vaak gezeik over dus).

Als je voor jezelf een toekomst ziet in de paarden en er niet tegenop ziet om dit jaaaaren te doen, dan moet je er zeker voor gaan. Bij mij ging het om een tijdelijke baan (overbrugging tussen iemand die wegging en een stagiare die pas later zou komen), ik heb het 6 weken gedaan en het had idd ook niet langer dan 3 maanden moeten duren. Voor even is het leuk, maar ik wist wel dat in NL niet mijn toekomst in de paarden zou liggen, in ieder geval niet op die manier.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> (ben ff onderschriftloos)</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-12 15:14 ]</font>

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 15:32

Sowiso verdient t bar slecht, dat is iets wat zeker is.
Ik denk dat t dan een beter idee is om het erbij te doen. In mijn vrije uurtjes.
Ik kan t proberen. Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:37

ik denk zowieso dat je beter op een 'gewone' stal iets kan zoeken, want ikw ete niet of iemand van jullie Prakash (hoe je hets chrijft) kent, hij heeft er ook gewerkt, maar al een tijdje niet meer.
Als je gewoon op een hengstenhoudeirj ofsu vraagt, daar kunnen ze vaakw el wat mensen gebruiken.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 17:02

Hmm ik zal s mn oren en ogen openhouden.
Een fokkerij of zoiets lijkt me wel leuk.
Maar vaak willen ze alleen maar stagaires he'?
Da's t nadeel...

Ik heb wel een manege op t oog, die hebben mij al s eerder gevraagd.
Da's leuk werk, wel stallen mesten, maar ook lesgeven, buitenritten begeleiden, toiletteren etc.
Lachen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 21:12

Ik heb een aantal jaar geleden op een manege in Duitsland gewerkt. Er werd beloofd dat ik daar veel kon rijden. Maar de werkelijkheid was anders. Van 6 tot 10 stallen uitmesten. Daarna het hele erf vegen. 's middags helpen met hooi van hetland halen en verder veel poetsen, paarden en tuig. Rijden slechts een paar keer per week.

Verder heb ik 6 maanden op een stal in spanje gewerkt. Daar waren ze van mening dat stallen uitmesten geen vrouwenwerk is. Schijnheilig
Ik heb daar ook geen stal uitgemest. Ik heb daar echt heel veel gereden en nog eens gereden. Hengsten trainen, buitenritten begeleiden en lesgeven. ook lange dagen maar veel leuker en leerzamer. Wat ik daar minder leuk vond, is dat ik weleens 8 mensen mee kreeg die vrijwel niet konden rijden. 2 uur lang eerst door een dorp en vervolgens door de bergen. Bij voorkeur kreeg ik een paard mee dat er ook hoognodig eens uit moest, en de mmanege paarden waren niet echt geschikt voor totaal onervaren ruiters. Dat was echt een hele verantwoordelijkheid. Ik was blij als ik de hele club weer veilig op stal had staan.

Ik had de kans om in Spanje te blijven en verder te gaan met het trainen van Andalusische hengsten en het uitbrengen van dressuurpaarden. Maar ik vond het toch te onzeker voor de toekomst. Vooral financieel gezien. Je kan helemaal niets opbouwen.

Voor mij blijft het dus een hobby. Maar succes met wat je gaat doen.