Hele erge mok!!!!HELLUPPPPPPP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Hele erge mok!!!!HELLUPPPPPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 19:55

Mijn paardje heeft op zijn voorbenen erge mok en het is helemaal rood en als ik er aan zit dan gaat hij echt opzij springen!!ZIk smeere nu sudocreme op en uierzalf en dat al wat beter maar het blijft toch zeer bij hem doen denk ik!!Wie heeft hier verstand van ofheeft dit probleem ook met zijn/haar paard??


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:19

Bij hele erge mok zou ik toch maar de DA erbij halen, die hebben wat betere middelen om je paard zo snel mogelijk te helpen, ik zou in elk geval niet de korstjes eraf halen en hem 1 keer goed wassen met betadineshampoo en zo de korstjes eraf weken en daarna zeer goed droog maken en niet meer wassen of nat laten worden

Z1+1


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:45

Mijn paard heeft ook mok. Na anderhalve week gesmeerd te hebben met een zalfje van de welkoop heb ik deze week de dierenarts gebeld. Zij raden aan om om de dag met betadineshampoo te wassen en dan goed droogwrijven met een stuk papier zodat de korsten eraf gaan. Daarna een zalfje erop. Ik heb maar gevraagd om de beste want ik ben het nu al wel weer zat. Ik zou als ik jouw was de dierenarts maar gauw bellen want het wordt alleen maar erger!

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:09

Hoi Lenny!wij gebruiken voor yn altijd clindacutin(van de veearts)na een dag is het weg... Misschien hebben we nog wel een beetje in het kastje liggen!

eindelijk fotos!!

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:35

als de donder de dierenarts erbij halen voordat het naar binnen trekt en hij een olifantspoot krijgt!

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:40

Ik ken belgisch trekpaarden die ook erg veel last hebben van mok. De benen worden nu een keer per week met betadine-shampoo gewassen en ze lopen regelmatig door de zee. Ook worden de kootholtes regelmatig uitgeschoren. Het gaat nu best goed met de mok.
Met zalfjes zou ik altijd oppassen, het is verstandig om de DA erbij te halen voordat je met allerlei zalfjes gaat smeren. Ik hoop dat het snel weer goed komt met je paardje!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:42

Mijn paard had tot vorige week ook hele erge mok, nu heb ik van de DA hydrocortiderm gekregen. Eerst wassen met betadine, vervolgens droog deppen (niet wrijven!!! dan wordt de huid nog meer geirriteerd) en als het droog is hydrocortiderm erop smeren. De korstjes moest ik laten zitten want dan zou het vanzelf wel los weken, maar ik heb er wel wat aangezeten. Ik moet het 2 x per dag doen maar daar heb ik geen tijd voor. Na 2 dagen zag ik al dat het beter ging Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:37

Ik ben niet zo dol op al dat betadine gewas, want dat is ook vocht en niet alle paarden vinden de combi mok en water oke en dan krijg je weer infecties enzo jakkie bah. De korstjes krijg je er perfect af door levertraanzalf - gewoon bij de drogist verkrijgbaar - op de korstjes te smeren zodat ze zacht worden. Dan wrijf je ze er zo met een schone doek of tissue naar ene paar uur af en dán smeer je er een zalf op die je bij de DA haalt, dwz ik zou dat doen want hoe langer je mok laat ontwikkelen, hoe lastiger het is om er weer vanaf te komen.

Zie ook andere MOK-topic hier ergens.

Culemborg here I come!!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:17

Behandeling van mok

Behandeling van mok

Was de mokplekjes eerst eenmaal met Betadine shampoo en dep de onderbenen goed droog met een handdoek. Vermijd daarna zoveel mogelijk het contact met water. Breng vervolgens dagelijks een product aan dat de huid helpt herstellen en de huid beschermt tegen vocht (zoals Silkoot). Als de huid door korstjes of strootjes vies wordt, kunt u deze met een zachte handdoek zachtjes schoonmaken. Ga dus niet borstelen of korstjes afkrabben! Van binnenuit kunt u het lichaam ondersteunen met producten die de weerstandmechanismen stimuleren en de bloedsomloop ondersteunen (zoals Cure-Mok of Mud Gard). Als de huid binnen een week niet zichtbaar rustiger is, is het verstandig om uw dierenarts te raadplegen. Als er meerdere paarden op stal mok hebben is het raadzaam om de stal goed te ontsmetten (zie hiervoor bij stalontsmetting). Mok dient met de grootste zorg behandeld te worden. Als dat niet gebeurt, kunnen zwellingen aan het been ontstaan die uiteindelijk kunnen leiden tot blijvend dikke benen.

Behandeling door uw dierenarts

Bij ernstige mok lukt het vaak niet de zaak onder controle te krijgen zonder medicijnen. De essentie van de behandeling is het bestrijden van de overmatige bacteriegroei en de eventueel aanwezige schimmels en/of parasieten. Dit kan vaak lukken met uitdrogende zalven of juist hele vette zalven. In het geval van aanwezige schimmels, parasieten en/of de aanwezigheid van zeer veel bacteriën is dat echter niet genoeg. Het is dan vaak verstandig om met een kweek op schimmel en/of bacteriën of met een microscopisch onderzoek meer duidelijkheid over de oorzaak te krijgen. Bij een combinatie van veroorzakende factoren is de behandeling van mok moeilijk en vaak niet in één keer succesvol. De mok kan dan chronisch worden. Heel belangrijk is dat de ingezette therapie binnen een aantal dagen tot beginnende verbetering leidt. Het heeft geen zin om eindeloos door te gaan met een zalf als deze geen resultaat geeft

Bron: De Paardendrogist

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:14

fabiola heeft af en toe ook wel eens last van mok, daar gebruik ik hydrocortiderm voor en dat werkt bij haar perfect!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:32

Voorgeschreven door de DA (ik verzin het niet) ZUURKOOL !!!
rauwe zuurkool met keukenfolie tegen de mokplek aan houden en een stalbandage eroverheen. Nachtje laten zitten en niet meer nat laten worden. Zonodig herhalen en binnen ongeveer een week is het weg. Vandaag gehoord dus zal me benieuwen of het werkt maar ik zal jullie op de hoogte houden.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 08:16

gebruik hydrocortiederm ( als de wond( mok) nog open is gewoon wassenmet betadine shampo en daarna heeeeeeeel goed en voorzichtig afdrogen(andrea word het erger) ik heb zelf ook een pony dat het heel snel krijgt duss tis egt elke wonter heel goedopletten met de regen enzoow!! krap de korstjes er nooit af!!! en als het niet helpt bel dan ff de dierenarts!

Chrissie!!:+:

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:43

spuit zijn benen nat en vrijf ze daarna heel goed droog met een handoek en doe er dan moksalf op

<3

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:45

Mijn paard heeft een hele tijd geleden ook mok gehad ik heb toen een heeeeeele goede zalf gekregen van een DA, het was echt super snel over!! Dus ook ik zeg praat er over met je DA!

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:24

-Droogzetters voor koeien, bv. super mastidol, werkt heel goed!
-Of Acederm erop spuiten
-Géén zalfjes ed want daar blijft alles aan vast plakken ---> infecties

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:51

Dankje wel allemaal ennuh ik zal kijken!!!!Ik heb nou een goed zalfje gekregen vannbimmezs hier op bokt en hoop dat het over gaat anders idd de da er bij halen!!! xx rowan

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:00

goedkoop maar het werkt zeker!!!!
Gewoon goedkope tandpasta erop smeren en weg is de mok!!!

fjorden are the best!!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 11:12

Was dat maar waar.
Kan aan mijn paard liggen dat het niet werkt, maar heb het heel lang geprobeert maar het helpt niet.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 11:37

Tandpasta is uit den boze! Brandt als hel en werkt echt niet! treuzel dan egwoon niet zo en roep een da!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:02

luck had ook mok. ik moest het wassen met betadine shampoo en die korsten er af halen en daarna elke dag goed insmeren.
ik heb steeds gewone mokzalf gebruikt en dat heeft heel erg geholpen maar iemand op stal zweert weer bij sudocreme Lachen

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:19

tandpasta koelt juist en het hielp heel snel bij een tinker van een vriendin van mij....
Je kan er altijd wel een dierenarts bij halen, maar je kan ook eerst wat proberen.. Tenzij het te erg is, dan moet je natuurlijk wel de da bellen...

fjorden are the best!!!!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:42

Heb een fries dus is gevoelig voor mok...
Het enige wat helpt is zeewater... De rest heb ik nog hydrocortiederm dat is ook goed spul. Enkel kan je niet te lang gebruiken want de huid word daar gevoelig op en zacht van... Als je dit erop smeert eerst goed wassen met betadine shampo dan goed droog maken en dan hydrocortiederm erop doen.
Maar tandpasta helpt echt niet... Dat is onzin smeer het maar eens bij je zelf op als je een wondje hebt.. Dan verga je van de pijn... Is dus niet zo vriendelijk voor een paard...

En als je dicht bij de zee woont zou ik je toch de zee aanraden!!!!
Veel succes ermee

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:50

DIERENARTS!!!
Niet zelf eerst gaan lopen kwakzalveren.
Zalfjes geven idd vaak infecties.
Goed schoonhouden en niet nat laten worden.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:04

poedersuiker, trekt alle vocht weg, wordt korrelig en valt uit de koten. Na een uurtje nog even uitborstelen met een zachte borstel en de mok is binnen no time weg. Als het terug blijft komen toch maar eens kijken voor die beschermers die speciaal tegen mok zijn. staat in de paardendrogist.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:12

ik zou geen sudocreme of uierzalf erop doen, dat verzacht alleen maar, en het helpt niet. je kunt beter je da om een mokzalf vragen, dat is vaak beter en helpt sneller

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Balou_k, DeGelukkige4, ELNTIE, elske_, Estera, Fly_high, kiki1976, Lamujer, mingming, Nienke1979, Nimby, paardje2013, Sas75, sjaslique, Solmyrkvi en 69 bezoekers