NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 18:29

Naar aanleiding van een topic bij Horses At Work over een 3 jarig paard dat al met sporen werd gereden wil ik hier graag een discussie erover openen (werd daar niet op prijs gesteld!)

Ik vind dus dat als je een paard net beleerd en het beestje nog alles moet leren je niet gelijk met sporen hoeft te gaan rijden. Eerst je paard leren goed aan het been te zijn, eventueel met behulp van zweepje en als de africhting steeds verder gaat en de hulpen dus fijner gegeven moeten worden dan met sporen gaan rijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:00

Gedeeltelijk met je eens.
heel erg afhankelijk van wie erop zit. Er zijn zat mensen die sporen om kunnen hebben zonder ze ook maar 1x te gebruiken (tja ok, waarom heb je ze dan om....)

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 19:04

Ja ok, maar als je een paard bv net gaat beleren dan is het naar mijn idee belangrijk om het paard eerst goed aan je been te krijgen, eventueel dmv een tikje achter je kuit als hij niet gelijk reageerd. Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:05

lezen...
Citaat:
Er zijn zat mensen die sporen om kunnen hebben zonder ze ook maar 1x te gebruiken (tja ok, waarom heb je ze dan om..

Sporen omhebben wil niet zeggen dat je ze ook gebruikt

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:10

Sannie1980 schreef:
Ja ok, maar als je een paard bv net gaat beleren dan is het naar mijn idee belangrijk om het paard eerst goed aan je been te krijgen, eventueel dmv een tikje achter je kuit als hij niet gelijk reageerd. Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!


Amen, helemaal mee eens.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 19:13

stef schreef:
lezen...
Citaat:
Er zijn zat mensen die sporen om kunnen hebben zonder ze ook maar 1x te gebruiken (tja ok, waarom heb je ze dan om..

Sporen omhebben wil niet zeggen dat je ze ook gebruikt

Waarom doe je ze dan om vraag ik me af, en zeker bij een paard inrijden. Dan kan je beter een tikje met je zweep geven indien de hulp niet goed doorkomt, of er niet op gereageerd wordt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:22

Omdat ze ook andere paarden rijden waarbij ze met een spoortje rijden ofzo... Weet ik veel, moet je aan hun vragen, niet aan mij Haha!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:26

Dat hangt van de ruiter af, er zijn er genoeg die er mee kunnen rijden zonder elke pas te prikken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:23

Ik heb ze vrij snel om, meestal al vanaf de 3e/4e keer dat ik er op zit. Vaak kennen ze het begrip 'been' dan net.
Ik wil paarden niet gewoon voor het been hebben, maar ik wil ze graag electrisch hebben (zonder dat ze schieterig worden). Op het moment dat het (jonge) paard het een keer in gedachten krijgt om mijn hulp niet te gehoorzamen kan ik onmiddelijk ingrijpen. Je kan ook kiezen voor een beuk met je kuit, ik kies liever voor de minst vermoeiende manier, een klein prikje met het spoortje.
Overigens gebeurt het daarna regelmatig dat ik ze niet meer omdoe, zoals bij het paard in mijn usericon. Die was toen zo'n 20/25 keer onder het zadel geweest en toevallig had ik even geen spoortje bij de hand toen ik erop ging zitten.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 09:39

Sjuimpje schreef:
Ik heb ze vrij snel om, meestal al vanaf de 3e/4e keer dat ik er op zit. Vaak kennen ze het begrip 'been' dan net.
Ik wil paarden niet gewoon voor het been hebben, maar ik wil ze graag electrisch hebben (zonder dat ze schieterig worden). Op het moment dat het (jonge) paard het een keer in gedachten krijgt om mijn hulp niet te gehoorzamen kan ik onmiddelijk ingrijpen. Je kan ook kiezen voor een beuk met je kuit, ik kies liever voor de minst vermoeiende manier, een klein prikje met het spoortje.
Overigens gebeurt het daarna regelmatig dat ik ze niet meer omdoe, zoals bij het paard in mijn usericon. Die was toen zo'n 20/25 keer onder het zadel geweest en toevallig had ik even geen spoortje bij de hand toen ik erop ging zitten.

Ingrijpen kan dan toch ook als ze niet gelijk reageren op been met tikje met zweep?! Verward Sporen zijn er toch om de hulpen te verfijnen, niet omdat je zelf moe wordt van "een beuk met je kuit".

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:51

zo dom is het niet om ze zo snel mogelijk om te doen.
want je kunt er een uur mee rijden zondar je paard ermee geprikt te hebben.

en zoals sjuimpje idd zeg,als zo'n jong paard dan eens lekker lastig wilt gaan doen kun je er meteen mee ingrijpen.

en dan idd als ze erna weten van hey ik moet altijd daarop reageren kun je ze weer afhalen.

ik vind dat het dus aan de ruiter ligt hoe die ermee rijd.
als die er fatsoendelijk mee rijd dan is het denk ik meer goed dan slecht.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:52

Sannie1980"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik heb ze vrij snel om, meestal al vanaf de 3e/4e keer dat ik er op zit. Vaak kennen ze het begrip 'been' dan net.
Ik wil paarden niet gewoon voor het been hebben, maar ik wil ze graag electrisch hebben (zonder dat ze schieterig worden). Op het moment dat het (jonge) paard het een keer in gedachten krijgt om mijn hulp niet te gehoorzamen kan ik onmiddelijk ingrijpen. Je kan ook kiezen voor een beuk met je kuit, ik kies liever voor de minst vermoeiende manier, een klein prikje met het spoortje.
Overigens gebeurt het daarna regelmatig dat ik ze niet meer omdoe, zoals bij het paard in mijn usericon. Die was toen zo'n 20/25 keer onder het zadel geweest en toevallig had ik even geen spoortje bij de hand toen ik erop ging zitten.

Ingrijpen kan dan toch ook als ze niet gelijk reageren op been met tikje met zweep?! Verward Sporen zijn er toch om de hulpen te verfijnen, niet omdat je zelf moe wordt van "een beuk met je kuit".
[/quote]

sannie er zit een verschil tussen ingrijpen met een spoor en moe worden en daarom een spoor omdoen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:53

Waarom zijn sporen dan erger dan de zweep?
Je kunt hem zonder veel moeite nog een extra hulp geven, een zweep is veel onrustiger.
Ik gebruik ook geen sporen, ik doe het met been en mijn stem en werkt dat nog niet snel genoeg, de zweep. Het is niet nodig, deze dagen ben ik meer bezorgd of mijn rem het wel doet.
Als een jong paard niet voor je been is, of niet goed genoeg, ga je zonder spoor sneller lopen douwen. Met een spoor kan ik dan begrijpen dat je wat onafhankelijker een flinke hulp kan geven en daarna weer verder kunt rijden. Dat vind ik beter dan lopen douwen en de zweep erbij. Vooral als hij voor de zweep een beetje angst heeft.
Het ligt dus ook aan het paard. Bij mijn vorige paard had ik nu al sporen om. Had ik bij dit paard eergisteren een spoortje aangedaan, had ik zo ongeveer zelfmoord gepleegd.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:54

ja maar je hebt ook met een zweep vaker bij jonge paarden als je ze daarmee een tik geef schieten ze opeens even vooruit,kun je beter rustig met je spoor ingrijpen dat ze weten dat ze op die hulpen moeten reageren dan dat ze je steeds vooruit schieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:55

Ik gebruik de zweep alleen voor zwaardere afstraffingen, niet voor dit soort dingen.
Zowiezo rijd ik zelden met zweep, en als ik wel met zweep rijd gebruik ik die nauwelijks. Àls ik hem wel gebruik zal ik er ook nooit een tikje mee geven, maar een mep.

Lijkt me dat ik bezig ben met verfijnen als ik ze liever een prikje geef ipv een beuk...

Misschien dat het zo allemaal wat streng/straf overkomt, maar het werkt in de praktijk wel.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 11:09

Sjuimpje schreef:
Ik gebruik de zweep alleen voor zwaardere afstraffingen, niet voor dit soort dingen.
Zowiezo rijd ik zelden met zweep, en als ik wel met zweep rijd gebruik ik die nauwelijks. Àls ik hem wel gebruik zal ik er ook nooit een tikje mee geven, maar een mep.

Lijkt me dat ik bezig ben met verfijnen als ik ze liever een prikje geef ipv een beuk...

Misschien dat het zo allemaal wat streng/straf overkomt, maar het werkt in de praktijk wel.

Sporen zijn er in mijn ogen om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken. Het paard moet eerst de BASIS leren voordat je gaat verfijnen, want zonder basis valt er niets te verfijnen het paard kent namelijk nog niets! Dus wat als je gelijk met sporen begint en je paard na een tijdje de fijnere oefeningen gaat leren; kun je dan nog wel verfijnen. En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:19

Sannie1980 schreef:
En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.

Dan gebruik je ze dus verkeerd,
ik heb mijn laatste les met mijn vos die Z1 mag lopen ook gewoon zonder sporen gereden. Dit paard heb ik vanaf het zadelmak maken zelf opgeleid (met sporen).

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 11:25

Sjuimpje"]
[quote="Sannie1980 schreef:
En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.

Dan gebruik je ze dus verkeerd,
quote]
Ik gebruik mijn benen verkeerd?! Nou, denk het niet, (kijk ik zeg heus niet dat het bij alle paarden zo is, maar wel veel) tenminste ik heb nog nooit van mijn instructrice gehoord dat ik mijn benen niet goed gebruik. Mijn benen zijn niet helemaal 100 % (medisch probleempje, te lang verhaal) maar naar mijn weten kan ik ze wel gebruiken zoals het hoort, afgezien van het feit dat ik mijn voet iets minder kan draaien naar de neus.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:34

Dan zijn die paarden dus niet aan het been maar 'aan de sporen',
en dàt krijg je dus als je niet goed met sporen rijdt.
Maar dat probleem kom je precies zo tegen bij mensen die niet goed met de zweep rijden en al snel een tikje geven, die paarden zijn ook niet aan het been maar 'aan de zweep'.
Ik heb ook een been wat medisch niet in orde is en wat ook nooit beter zal worden, maar tenzij je bijv. een spastische afwijking hebt zou dat het consequent gebruik van been en spoorhulpen niet in de weg hoeven staan.

Over het algemeen zijn zulk soort rijtechnische problemen vrij snel opgelost, want als het paard dus wel op de zweep voorwaarts is hoef je alleen even duidelijk te maken dat niet de zweeptik een voorwaartse hulp is, maar dat het been dat is en dat na het negeren van een beenhulp een tik (=afstraffing ipv voorwaartse hulp) volgt, het gros van de paarden legt die link al na een paar keer.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 11:57

Opzich gaat het aardig met mijn benen en paardrijden. Wel moet ik heel erg op de ligging letten, heb dan ook vaak pijn in benen na het rijden van het constant "verleggen".

Ik heb sinds kort een hannoveraanse merrie (sinds 1 juni *LOL* , nu de laatste 2 jaar 2 veulens gehad en loopt na de geboorte van de laatste met een overbelaste ophangpees. Beestje heeft geen spier meer, helemaal niets meer gewoon! Als alles volgende maand op de echo goed is mag ik weer beginnen met opbouwen, maar dus ook letterlijk met alles overnieuw beginnen. Ho is ho, en been is dus voorwaarts. Echt de basis, ik beschouw het dan ook als een soort van overnieuw inrijden ook al kent ze heus nog wel wat ze ooit heeft geleerd. Bij mijn merrie moet je nogal consequent zijn want anders gaat ze zo met je aan de haal. (figuurlijk dan) Ik zal zeker de eerste tijd geen sporen gebruiken, pas als ik denk dat we weer wat zwaardere oefeningen kunnen gaan doen ga ik pas de sporen erbij halen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:58

Sannie1980 schreef:
Sporen zijn er in mijn ogen om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken. Het paard moet eerst de BASIS leren voordat je gaat verfijnen, want zonder basis valt er niets te verfijnen het paard kent namelijk nog niets! Dus wat als je gelijk met sporen begint en je paard na een tijdje de fijnere oefeningen gaat leren; kun je dan nog wel verfijnen. En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.


Het maakt niet uit welke hulpmiddelen je gebruikt, in principe werken ze allemaal hetzelfde. Als je ze gebruikt moet er reactie komen, of dat nu been, spoor of zweep is.
Je gebruikt altijd eerst je kuit en daar moet hij al op reageren.
Zoals jij het beschrijft wordt de spoor als vervanging gebruikt voor het been en dan raakt dat paard wel afgestompt. Je hebt ofwel been/spoor teveel of op het verkeerde moment gebruikt en hij reageert er niet meer op. Ben het wel met je eens dat je pas een spoor moet gebruiken als je een onafhankelijke hulp kunt geven.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 12:17

essie79"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Sporen zijn er in mijn ogen om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken. Het paard moet eerst de BASIS leren voordat je gaat verfijnen, want zonder basis valt er niets te verfijnen het paard kent namelijk nog niets! Dus wat als je gelijk met sporen begint en je paard na een tijdje de fijnere oefeningen gaat leren; kun je dan nog wel verfijnen. En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.


Ben het wel met je eens dat je pas een spoor moet gebruiken als je een onafhankelijke hulp kunt geven.
[/quote]
Dat bedoel ik dus, (ik kan moeilijk uitleggen, sorry) ik denk namelijk dat sporen te snel worden gebruikt. Volgens het dressuurboekje hoort het ook bij je uitrusting als je wedstrijden start. Hoe kunnen ze dat nou zeggen! Vooral B ruiters rijden net en van een echte stabiele beenligging en zit is vaak nog geen sprake. En waarom zou je voor de Basis al sporen moeten hebben. Als je paard nog geen volte kan lopen zonder daarbij een spoor te moeten gebruiken is er naar mijn idee iets mis met de africhting.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:33

Misschien kan het paard wel een volte maken zonder spoor, maar de ruiter niet. Dus eigenlijk is de conclusie dat het niet aan het paard, maar aan de ruiter ligt of je wel of niet sporen moet gebruiken. Dus het maakt dan ook niet uit of het paard 3 of 13 is.
In de praktijk komt het erop neer, dat er in de B al met sporen wordt gereden. En dan bedoel ik constant gebruik daarvan. Komen ze uiteindelijk in de M, dan moeten er inmiddels al een paar wielen aan te pas komen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 12:35

In de M, das nog zachtjes uitgedrukt. Ik was laatst mee om te jureren en daar kwamen ze in de L al voorbij. ???!!!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:31

Sannie1980 schreef:
In de M, das nog zachtjes uitgedrukt. Ik was laatst mee om te jureren en daar kwamen ze in de L al voorbij. ???!!!!


Je vergeet dat wielen ook ontzettend stoer zijn, je maakt ook zo'n opvallend geluidje als je langs komt lopen. Cool