Razinda gelongeerd met longeerlijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-01 20:43

Ik dacht vanmiddag: het moet er nu maar eens van komen, ik ga Razinda longeren met een lijn. Ik was helemaal alleen op stal dus ik kon het in alle rust doen. Dus heb ik eerst Razinda linksom en rechtsom zonder lijn laten stappen, draven en galopperen was de derde keer) en daarna de lijn er aan gedaan. Ik ging gewoon longeren en ze deed alles!! Ik was echt trots op mijn kleine Zinny!! Wat pakt ze alles toch makkelijk op (tot nu toe).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 20:51

hee pessimist, waarom moet het altijd per se moeilijk gaan. De meeste moeilijkheden worden door de mensen gecreeerd, niet door de paarden. Kwestie van opvoeden, gaat je blijkbaar vrij goed af.

Groeten Gery

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 21:07

Goed joh! Leuk als ze makkelijk dingen begrijpen, daar denk ik nog wel eens aan terug als ze een paar jaar verder zijn en het plotseling niet mer zo snel gaat Lachen


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 21:44

fijn is dat he jura?ik weet het,zit in dezelfde fase nu met tink.had haar vandaag weer gelongeerd,en weer in de grote bak,ze doet het zo netjes.we hebben zelfs een rondje gestapt,dat kon ze ook nog niet zo goed,het was steeds of draven of stilstaan,maar de stap begint nu ook te komen!maar ik heb wel een probleem,soms dan stopt ze ineens en dan draait ze zich naar mij toe,en dan verhef ik mijn stem iets,zo dat ze doorheeft dat dat dus niet mag,maar ipv dat ze dan weer netjes doorloopt,loopt ze naar achteren,en krimpt ineen.ik denk dat het komt door vroeger,omdat ze zo schuw was toen ik haar kocht en ik denk dat ze toch een beetje mishandeld is geweest.maar hoe kan ik zoiets nou oplossen,dat ze begrijpt dat ik niet boos ben of haar iets aandoe maar dat ze weer gewoon doorlooopt.

overigens na een keer of 4 dat ze dat deed achter elkaar,nam ik haar iets korter op de volte en daarna goed door laten lopen,alert zijn,heeft ze toch weer een paar minuten netjes gelopen,zonder zomaar stil te staan.zou dit nog kunnen veranderen dan?zou het gewoon zijn omdat ze nog jong is en niet alles begrijpt? Verward

soms is het beter om te zwijgen

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 21:54

Even kort door de bocht, maar het pricipe is om achter het paard te blijven, of in jou geval, het paard tussen jou en de richting waarin ze moet. Ik heb niet de illusie dat hiermee al je problemen zijn opgelost maar misschien is het een klein duwtje in de goede richting. Vooral veel succes, bij een schuw paard bederf je vlugger iets dan dat je het opbouwd. Het komt op mij over dat het eigenlijk best aardig gaat.

Succes, Gery

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 22:18

Wat goed joh!! Cool

Hopen dat ze het goed blijft doen, geef der maar een extra knuffel!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-01 23:41

Bedankt allemaal!!

Ja ik ben af en toe wel te pessimistisch / onzeker etc. he?! Lachen Nou ja, ik ben in elk geval erg blij met mijn boefje! En ik ga gewoon rustig verder en zie wel hoe het blijft gaan.

Inderdaad, in het begin leren paarden zo snel! Dat had ik met Jurita ook, alleen zij kon al aan de longe lopen en was ook al zadelmak toen ik haar kreeg. Nu moet ik alles helemaal zelf doen, maar het is een mooie ervaring!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 01:51

hoi gery,
bedankt voor je re,ik wist dat al wel,maar ik zal er voortaan is beter opletten of ik dat ook inderdaad wel doe! Scheve mond\\

thankz,groetjes sanderijn

soms is het beter om te zwijgen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 07:46

heeeeeeeey goed man! misschien gaat het straks wel zo goed dat je ook niet onzeker bent of je er zelf of niet op zult stappen.. wij moeten nog een jaar wachten vorig jaar zijn de 2 jarige verkocht dus niets om te beleren dit jaar wel jammer maar ach...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 10:57

Ja jij hebt natuurlijk veel ervaring met jonge paarden beleren! Leuk zeg, maar vind je het nooit eng om voor de eerste keer op een paard te zitten?

Er is best kans dat als het zo door gaat, dat ik wel zelf op haar ga zitten. Dan heb ik het op een dag in mijn hoofd hihi. Frulana (waar ik nu ook op rij) had 3 jaar stilgestaan. Ik heb haar 3 dagen gelongeerd en ben er toen gewoon opgeklommen. Maar ik moet het gewoons opeens durven en dan doe ik het.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 18:06

elke keer weer Lachen
Maar goed ook want je bent meteen een stuk meer op je hoede dus altijd een cap op en een beugelriem om z'n hals zodat ik me vast kan grijpen en het paard niet in z'n mond zit maar ook altijd aan de longeerlijn zodat in uiterstenood diegene die de lijn vast heeft ook wat over het paard te zeggen heeft.
En natuurlijk niet past boem erop springen maar rustig voorbereiden dus hangen braaf weer naar stal en pas als dat echt een paar keer super ging even zitten en er meteen weer af etc. ben dus nog nooit (afkloppen) de eerste keer gelanceerd vaak rijd ik al los als ze ineens ondeugend worden en beginnen te springen haha van Moonlight nog nooit afgedonderd en Lodewijk 1 keertje Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 22:21

Ik sluit me aan bij het verhaal van Kim, het blijft spannend, maar dat moet ook zodat je op je hoede blijft. Maar dat maakt het ook extra leuk. Ik ben wel eens gelanceerd, maar dat hoort er ook bij. Alleen steigeren houd ik niet van, en dat soort paarden rijd ik dus ook niet.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 11:57

Die van mij bokt zo vreselijk, maar toch straalt ze iets liefs uit. Ik begin haar steeds meer te vertrouwen, dus ik denk wel dat ik degene ben die er het eerst op gaat zitten.

Maar ik weet nog steeds niet of ik haar nou echt zal inrijden. Straks verpest ik het, en heb ik later nooit een fijn paard die makkelijk rond loopt enzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 12:10

Heb je iemand om je erbij te helpen? Dat is zowel met de 1e keer erop als daarna met het inrijden wel heel belangrijk. In 1e instantie voor je veiligheid en later om wat aanwijzingen te geven. Dan hoef je je ook minder zorgen te maken of je haar niet verpest. Ik denk dat dat mee valt als je let op wat je paard aan kan (niet te snel te veel vragen) en gewoon 'simpel' rijden. => rechte lijnen, niet te veel bochten en gewoon de basis aan leren zonder direct al te werken aan rijkunstige perfectie.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 12:23

Ja misschien heb ik wel iemand om te helpen, maar als ik verhuis heb ik geen instructrice meer!

Maar bijv, hoe doen jullie dat bij jonge paarden, teugels goed in contact houden en ze meteen leren om rond en nageeflijk te lopen, of juist de teugels wat langer zodat ze meer op eigen benen moeten lopen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 12:28

Joh, jij hebt Jurita toch ook van zadelmak naar Z gereden? Volgens mij hoef jij dan niet aan je eigen kwaliteiten te twijfelen hoor!

Volg je gevoel dan komt het allemaal goed!

Groetjes Mieke

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 12:47

Ja dat klopt! Maar ik heb haar nu alweer 6 jaar dus het is al even geleden dat ze 3,5 jaar was! En bovendien zal ik ook genoeg fout hebben gedaan!

Maar ik heb ontelbaar boeken in de kast over paarden inrijden, dus ik zal om mijn geheugen weer op te frissen alles weer eens gaan lezen! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 13:09

Het lijkt mij ook leuk om weer eens te doen, een paard inrijden. Dat is bij mij ook alweer drie jaar geleden.
Ik begon altijd met het paard op eigen benen te laten lopen en daarin mbv zachte beendruk en hand opzij leren afwenden en grote volte enzo. Pas wat later laat ik ze rond lopen.
Sommige mensen beleren het paard zelfs grotendeels tijdens de buitenrit. Eerst wel het paard zover hebben dat hij de ruiter accepteert en dan met een ervaren paard mee naar buiten. Dat lijkt mij toch wel eng. Zelf wil ik het paard goed gehoorzaam hebben in de bak voordat ik er uberhaupt mee naar buiten ga...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 34 bezoekers