* Wie heeft er info over acute maanblindheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 10:00

Dit is iets wat toch nog veel voorkomt bij paarden en waar veel onderzoek naar gedaan wordt omdat het allemaal moelijk te verklaren is en er nog niks bestaat om het te voorkomen (alleen genezing, althans gedeeltelijk) en het kan altijd weer terug komen. Ik weet van veeartsen voor het grootste gedeelte wat het is maar ben benieuwd of er iemand nog wat uit de boeken heeft kunnen halen ofzo? Vind dit erg interessant.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:46

Dit heb ik zo snel gevonden:

Maanblindheid

Symptomen

Acute aanval van lichtschuwigheid, samenknijpen van de gezwollen oogleden, tranenvloed, geprikkeld oogbindvlies
Temperatuurverhoging en negatief effect op het algemene welzijn zijn mogelijk, maar treden niet altijd vanaf het begin op
Later trage reacties van de pupillen en melkachtige gele vertroebeling van het glasachtige lichaam (inwendig oog)

Wat heb je nodig?

Verbandgaas
Schaar
Zelfklevende zwachtels

Maatregelen

Bij het minste vermoeden onmiddelijk de dierenarts consulteren
De pijn kan tijdelijk worden verzacht door een verband op het hoofd aan te brengen, waarbij het aangetaste oog wordt afgedekt; plaats het paard in een koele niet te fel verlichte stal of box.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:50

En nog één in het engels:

Moonblindness
Jim Hamilton, DVM
--------------------------------------------------------------------------------

The cause of "moonblindness" or "periodic opthalmia" is not known. Several etiologic agents are known to cause symptoms to appear - they include Leptospira spp., onchocerciasis, parainfluenza 3 virus and equine influenza virus. It appears that one or more of the above pathogens "sensitizes" the eyes but may not be required for recurrent attacks. I am not aware of any true genetic predisposition to this disease, however, the Appaloosa breed has an ocular syndrome with similar symptoms.

The common symptoms of moonblindness include conjunctivitis (red eye), increased lacrimation (tearing) and blepharospasm (half-closed, painful eye) and each episode lasts 1-2 weeks. There are also significant changes to the back part of the eye, posterior uveitis, which can ultimately lead to blindness. Treatment includes anti-inflammatories (Banamine granules) and topical steroid/antibiotic opthalmic ointment for a week to ten days.

If it is not diagnosed early, topical atropin may be needed as well. The unfortunate reality is that the condition is not thought to be curable - you win the battles but the war remains. Once that expectation is removed, one need only remember one rule: recognize it early and treat it aggressively and you'll have more good days than bad.

e-mail Dr. Jim Hamilton, DVM
Southern Pines Equine Associates
Phone 910-692-8640 fax 910-692-1142

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 13:12

Hmm dat bovenste had ik al maar dat onderste niet bedankt !

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 18:15

Ik heb zelf een paardje gehad die "moonblindness" had/heeft. Hij was een half quarter, half arabier. En toen ik hem had was ie pas 5 jaar. Ik kwam erachter doordat z'n oog bleef tranen. Ik dacht dat het door het hooi kwam (had een grote roundbale staan). Ik wist totaal niks van "moonblindness" af. Ik keek het even een paar daagjes aan. Het oog bleef tranen. Ik 'm dus opgeladen en ben naar de VA gereden. Daar werd ie verdoofd zodat de VA makkelijk in z'n oog kon kijken. Toen ie met dat lichtje in z'n oog keek, werd het pupil niet kleiner. Hij heeft het me laten zien. Er zat ook heel troebel spul in het pupil. Het andere oog precies hetzelfde. Hij vertelde tegen mij dat het ook wel door een soort wurm wordt veroorzaakt. Die "moonblindness" verklaarde dus ook de oorzaak dat ie veel struikelde. Ik was altijd als de dood om een galopje met hem te maken. Bang dat ie echt een keer zou struikelen en we gigantisch over de kop zouden gaan. Ik kon hem (vanwege het koeien pennen) niet gebruiken en heb hem verkocht. Hij is bij een gezin terecht gekomen met 3 kinderen die hem alle aandacht van de wereld konden geven en die alleen recreatief met hem gingen rijden.
Ik weet niet of maanblindheid te voorkomen is. Het is niet makkelijk te zien en je zal waarschijnlijk te laat zijn als je erachter komt. Waarschijnlijk had die van mij het al toen ik hem kocht. Hij heeft alleen maar gestruikeld toen ik hem had. En pas na een jaar kwam ik erachter dat ie het had.
Ik heb je niet veel info kunnen geven hier over, maar ik wilde wel mijn ervaring met je delen.
Ik heb later trouwens (schiet me net te binnen) de huidige eigenaars gesproken en die zijn met hem naar de universiteit geweest. Blijkbaar is het aan 1 oog het ergst geweest en die hebben ze eruit gehaald. De arme ziel heeft nu nog maar 1 oog Verdrietig
groetjes.