Voer ik te veel.....???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Voer ik te veel.....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:57

Ik kwam vanavond op stal aan en ging mijn pony zijn voer klaar maken. Toen vertelde de staleigenaar me dat hij vond dat ik te veel voer voerde. hij vertelde dat mijn pony zijn maag uit elkaar kon klappen. Nu is mijn vraag aan jullie: Voer ik dan echt te veel?
Ik zal even iets informatie geven:
Mijn pony is een d-pony, ze is 15 jaar. Ik rij haar elke dag ongeveer een uurtje. Soms wat langer als we gaan buitenrijden. Ze is niet te dik. Ze ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Ik voer het volgende:
s'morgens 2 kg zemelen, 1/2 kilo pony brol, kalve kilo muesli en hooi
sávonds 2 kg zemelen, 1/2 kilo pony brol, kalve kilo muesli en hooi
overdag staat ze nu ook nog op de wei

Is dit dan echt te veel? Verward Ik hoor jullie mening graag!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:23

ik vind wel dat je erg veel zemelen voert...
dus twee schepen s'morgens en sávonds?

tja eigenlijk kun je dat niet zeggenvind ik.
ik voer gewoon op het oog,ziet je paard er goed uit?
dan dat blijven voeren.
mijn pony (1,55) krijgt 6 kilo voer totaal op een dag (1,5 brok,1 meusli,halve zemelen en halve slobbermach s'morgens en sávonds.),staat dan nog eens op de wei en krijgt nog eens flink hooi en stro.
en ze ziet er normaal en gezond uit (kijk maar profiel) maar ik rij dan wel iederen dag en anders longeer ik.

ik denk dat het gewoon per paard verschilt,de eene heeft meer nodig als de ander.
als je paard er goed uitziet met wat jij voert zou ik dat gewoon blijven voeren.

tegen mij werd ook altijd gezeurd dat ik teveel gaf enzo,ik dus minder gaan geven en toen kwam ze selcht in conditie ze werd mager enz.
dus ik ben toen gewoon op mijn eigen gevoel gaan voeren,en dat gat super.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:26

hij heeft gelijk, je pony zou het gewoon heel goed moeten kunnen doen op 1,5 kilo basisbrok......... PER DAG!!! is ff wat anders..... Ikheb een Engels volboed van 1.78!! die elke dag werkt en die krijgt 2 kilo sportbrok per dag......... en niks extra's

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:30

gijsenkim schreef:
hij heeft gelijk, je pony zou het gewoon heel goed moeten kunnen doen op 1,5 kilo basisbrok......... PER DAG!!! is ff wat anders..... Ikheb een Engels volboed van 1.78!! die elke dag werkt en die krijgt 2 kilo sportbrok per dag......... en niks extra's


ja maar zo zie je maar weer.
want ik heb een engels volbloed en die krijgt 6 kilo (soms 5) per dag.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:39

Wat de meeste mensen vergeten is dat wanneer er zemelen gevoert wordt je er ook rekening mee moet houden dat zemelen ervoor zorgt dat het lichaam minder ijzer aan gaat maken. Of was het nou dat het voor ont-kalking zorgde? Mhh, wacht, wie kan me hier ff mee helpen? Haha!
Maar igg is het dus niet gezond om veel zemelen te voeren, of je moet weer allemaal extra vitamines etc. gaan voeren.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 17:35

dus als ik het goed begrijp zijn veel zemelen slecht voor mijn pony? Hoeveel zemelen mag ik dan per dag voeren? Of niet eens iedere dag? Wie kan me daar mee helpen? Bedankt alvast voor jullie reacties! OK dan! [/quote]

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:41

Het is echt kijken per paard, jou pony is niet te dik maar ik zou ook niet zo veel zemelen voeren,
Mijn paard in Za (volbloed) kreeg 9 kg (!) per dag yankee (zie foto)
Mijn Rinaldo kreeg 4 kg en een halve muslie per dag
Mijn Wielkopolska krijgt 3.5 kg brok. En muslie (halve schep) na het rijden (4x per week 20 min.)

Hierbij krijgen ze allemaal genoeg hooi en weidegang erbij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:44

het ligt er ook aan welk brok je voer he, die van mij die gaat kompleet uit haat panty als ze meer dan twee kilo sportbrok krijgt, ik dnek echter dat dit gelijk staat aan 5 kilo basisbrok........

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:16

klopt hoor, mijn paarden kregen alledrie verschillende brokken en de brokken in zuid africa is ook niet met hier te vergelijken, ik moet er niet aan deken om mijn Rinaldo hier 9 kilo zo te voeren...

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:20

Het is misschien iets te veel maar als je paardje er niet dik uitziet en het nodig heeft dan is het goed.. je moet gewoon een beetje puzzelen..het ene paard eet meer dan de ander !

Samantha Lovers Splash

SallJarig

Berichten: 6711
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:22

Mijn New Forester, stond op drie keer een kwart bix en een hapje mueslie na het rijden, dit was zomers, dan stond hij elke dag een paar uur op het land. Hij stond niet langer ivm een overgevoeligheid die hij zomers had (jeuk aan zijn neus) en dit was na lang uitvogelen en uitzoeken een schema waar hij het goed op deed.
's winters kreeg hij meer, ongeveer 3x een half bix en 3x een half muesli, en natuurlijke goed hooi (2x per dag).
Ik kreeg altijd commentaar dat ik te weinig voer gaf, maar hij zag er top uit en werd heel snel te dik.
Ik snap het nut ook niet helemaal van zoveel zemelen.. het heeft volgens mij geen toegevoegde waarde, en als ik al lees dat het eventueel een negatief effect heeft, zou ik daar snel mee minderen.

Ik heb nu sinds kort een KWPN merrie en ik heb eigenlijk nog geen idee waar zijhet goed op gaat doen.
Ze staat nu nog de hele dag buiten, en krijgt daarnaast nog 2x een kilo bix. Ze ontploft van Haver, dus dat krijgt ze niet. Ik zit er nog aan te denken om straks weer een zak muesli te halen (Havens kruidenmuesli, had ik altijd al) omdat er toch sport brok gevoerd word, en ik wil haar niet overvoeren....
Maar het belangrijkste is, dat je goed naar je dier kijkt en leert op het 'oog' te voeren.

Dit was mijn pony, hij stond best zwaar in het werk en zag er goed uit met dit voer schema...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:45

idd de zemelen twee kilo lijkt me ietsje overdreven als je daar wat minder van geeft valt het wel mee denk ik, ik vindt dat je een paard moet voeren op gevoel, het ene paard heeft meer voer nodig dan het andere, mijn paardje heeft ook zeer weinig nodig andres is het een rodeo kampioen en overal bang van...

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:57

^zemelen is een beetje veel met voeren en ik zou nog als ik jou was een halve kilo van je mueslie afdoen per dag zodat ze 2 kilo smorgens krijgen en savond een halve kilo mueslie en tenslotte dan ook hooi!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:03

littleroosie schreef:
Wat de meeste mensen vergeten is dat wanneer er zemelen gevoert wordt je er ook rekening mee moet houden dat zemelen ervoor zorgt dat het lichaam minder ijzer aan gaat maken. Of was het nou dat het voor ont-kalking zorgde? Mhh, wacht, wie kan me hier ff mee helpen? Haha!
Maar igg is het dus niet gezond om veel zemelen te voeren, of je moet weer allemaal extra vitamines etc. gaan voeren.


Ik weet 't weer Haha!
Veel zemelen zorgt voor bot ont-kalking. Dit houd dus in dat de botten zwakker worden ( rustig maar, ze breken niet gelijk hun botten;) ). Maar dit is wel een heel langzaam proces. Of je zorgt ervoor dat je extra kalk voert, of gewoon 2 handjes zemelen per dag. Raken de darmen van jou paard trouwens niet overwerkt? Zemelen zorgen namelijk ervoor dat je stoelgang extra op gang komt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:14

ik wilde alleen even zeggen dat ik uit zou kijken met de hoeveelhijd muesli die je voert,
als die muesli veel melasse bevat dan is dat enorm slecht voor de pancreas.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:47

Een kilo muesli op een dag vind ik niet extreem veel hoor Verward

En de meeste paardenvoeders bevatten nog maar weinig melasse.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 00:34

Kijk eens kritisch naar je pony en zijn vacht en kijk hoe dik je hem vindt en laat dat ook door andere doen.

Ik vraag me wel af waarom je er 2 scheppen (is wat anders dan 'n kg want 'n kg zemelen is veel) zemelen indrukt?

En wat mij altijd vertelt is en wat mij heel logisch lijkt is dat teveel brok voeren niet goed is dus dat dan op 'n andere manier moet worden opgelost. Het binnenste van 'n paard is niet geschikt om zoveel kg's brok te verwerken. En als ik dan mensen hoor die 12/15 kg per dag erin drukken om wat voor reden dan ook sta ik versteld.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 01:11

Zemelen mogen niet meer zijn dan 1/3de van het gewicht van de brokken. Simpel rekensommetje, 3 kilo brok, max 1 kilo Zemelen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je bedoeld, twee scheppen met een kilobrokkenschep, ipv 2 kilo zemelen per dag. Verward

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 10:00

Jullie hebben gelijk wat de aantallen betreft. Haha! Ik heb het idd verkeerd beschreven. Ze keerg s'morgens en sávonds 2 scheppen zemelen, een halve schep muesli en een halve schep brokken. De brokken zijn pony brok want van de andere brokken werd ze te gek in de stal. Ik heb nu besloten om te gaan minderen met de zemelen. Ik heb haar gistermorgen nog maar 1 schep gegeven en gisteravond 1 en halve schep. Zo ga ik t afbouwen tot ik op een schep per dag zit. Ik denk dat dat wel redelijk is toch?

Bedankt voor jullie reacties! OK dan!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:39

Kijk uit met zemelen voeren... dat is een afvalproduct van kalk!!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 16:40

Hoe bedoel je een afval product van kalk?? Is tcoh iets van afval van een graanproduct of niet dan? Verward Moet ik dan helemaal geen zemelen meer voeren? Wie kan me helpen? Verward

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:02

Zemelen zijn het kaf wat over blijft na het malen van graan.

Het voeren ervan kan geen kwaad maar vooral niet te veel. Maar wat nog belangrijker is, hoe nat je ze voert.

Heel droge zemelen kunnen verstopping en koliek veroorzaken, teveel en te nat weer diarree.

En eigenlijk is het niet veel meer dan maagvulling, of om andere middelen zoals vitamines of medicijnen makkelijker te voeren.

En ik meen me te herrineren dat als er teveel zemelen gevoerd worden de maag harder bezig is om die te verteren en daardoor minder voedingsmiddelen uit de rest kan opnemen.

Maximaal een halve tot een schep per dag lijkt me genoeg naast de brok en muesli als ze het nodig heeft. Is ze niet te did of te mager of heel sloom of juist knettergek denk ik dat je met het krachtvoer wel goed zit.

Mijn tinker heeft genoeg aan maximaal eenhalve kilo krachtvoer per dag ongeacht zijn beweging.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:56

als ze goed uitziet op die brok en muesli gewoon zo houden en niets aan veranderen.

ik zou alleen idd flink wat van die zemelen afhalen.

ik geef dus ook per dag een halve schep zemelen,soms zelfs niet

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 21:58

Ik heb haar vandaag maar weer wta minder gegeven maar hoop wel dat ik haar nu niets te kort doe....(ik weet t ik ben te overbezorgd Verward ) maja. En beautiful_mickey was jij van de week bij ons op stal bij daan en judith?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:10

rona schreef:
Ik heb haar vandaag maar weer wta minder gegeven maar hoop wel dat ik haar nu niets te kort doe....(ik weet t ik ben te overbezorgd Verward ) maja. En beautiful_mickey was jij van de week bij ons op stal bij daan en judith?


ja Haha!