vraagjes over endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

vraagjes over endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 20:17

Ik zit met wat probleempjes en misschien kan iemand van jullie mij helpen. Lennon wilt nooit ergens anders drinken of plassen. Nu is drinken tijdens endurance dus super belangrijk, maar hoe kan ik hem dat het beste aanleren.

En nu volgens mij een groter probleem. Ik las dat als een paard moet plassen, zijn hartslag dus ook hoger is (heb ik in het DER blad gelezen), maar hij plast altijd op stal. In de wei heb ik hem ook nooit zien plassen, maar ik neem aan dat hij het daar wel doet (zou anders heeeeel vreemd zijn). Toch is het eerste wat hij doet als hij uit de wei komt, plassen........dus zijn voorkeur gaat uit naar stro.........

Ik hoop dat iemand wat tips heeft.

Groetjes Nair


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:35

Tips om hem te laten plassen heb ik niet. Wel weet ik dat Salty ook niets doet buiten haar eigen stal en weide om. Tenminste, ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Ik heb echter ook nog geen problemen gehad tijdens de rit en ik ga ervan uit dat ze uiteindelijk toch wel wat zal laten lopen als ze zich kan ontspannen.
Ik heb wel eens gehoord dat ze op de renbaan (voor de koers) op stal gezet worden en er iemand staat te fluiten (constante toon). Dit gefluit zou het paard stimuleren om de boel te laten lopen.

Verder drinkt Salty ook niet tijdens de rit. Pas na de nakeuring drinkt ze een halve emmer. Wellicht heeft ze geen dorst of is ze te gespannen.
Ik voer appeltjes en bietenpulp om het vochtgehalte een beetje op peil te houden.
Volgend jaar wil ik ook eens slobber proberen. Eten doet ze namelijk maar al te graag! Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:19

Dat plassen op commando is aan te leren, kost alleen flink wat tijd Knipoog
Maar ze doen het natuurlijk ook alleen als ze wel moeten Knipoog

En dat drinken onderweg is zeker belangrijk, maar dat is ook iets wat ze een beetje moeten leren en aan moeten wennen. Mijn paard drinkt tijdens een wedstrijd ook haast niet, vooral in het begin was dat lastig, maar ondertussen wordt dat al wel iets beter en begint hij zo af en toe wel wat te drinken Lachen

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 06:22

Appeltjes en bietenpulp, moet ik zeker onthouden. Net wat je zegt........slobber..... daar staat Lennon wel even voor stil, hahahahaha.

Plassen op commando??????? Onvoorstelbaar..ik neem aan dat jij ook niet weet hoe dat in zijn werk gaat. Hahahahaha.

Bedankt voor de tips.

Groetjesss

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:47

Elke keer als hij plast op een bepaalde toon fluiten... dat standvastig blijven doen ook al lijkt het geen enkel nut te hebben... Na een tijdje begin je al met fluiten als je denkt dat hij bijna gaat plassen... En nog wat verder heeft paardlief het fluitjes en het plassen met elkaar verbonden en zal (als hij moet tenminste) weten dat dit 'the opportune moment' is om z'n blaas te legen.
Ik ga het uitproberen met Rowan, die overigens anywhere, anytime stil gaat staan om eens lekker te plassen. Ook op straat als we op het punt staan hem in de trailer te zetten, spetteren vind 'ie niet erg. Handig, dat.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 11:16

Hihihihi, dat is zeker makkelijk.
Ik ga het ook maar proberen dan. Begin pas inmaart, dusik heb nog de tijd.

Groetjesss

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:42

Ameretto plast inmiddels vrijwel standaard als ik ernaast ga lopen op weg naar P/A, vetgate of finish. En als hij het dan niet doet, dan doet hij het wel voordat de nakeuring plaatsvindt. Ook op crosswedstrijden doet hij dat zo. Ik heb het hem niet aangeleerd, blijkbaar heeft hij doorgekregen dat het hem oplucht. Als het hem echt hoog zit, dan stopt hij gewoon onder het rijden. Hij plast zelfs op stenen ondergrond, dat spettert wel maar dat boeit hem helemaal niet. Haha!

Eten en drinken leren ze ook vanzelf wel tijdens het wedstrijdproces. Dat soort dingen kun je thuis natuurlijk wel stimuleren, maar juist als ze buiten de deur moeilijk eten of drinken, dan zul je het toch buiten de deur ook moeten oefenen. Ameretto drinkt nu (na twee seizoenen) ook steeds beter uit een emmer. Ik houd hem ook na elke keer rijden een emmer voor. Drinkt hij dan is het goed, drinkt hij niet dan is dat jammer, maar geen ramp. Kwestie van veel doen, bij alles. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:52

mijn beiden paarden plassen wanneer ze moeten. gelukkig. Wel heb ik me aangeleerd om altijd te fluiten. als ik nu voel dta ze moeten wil stil zetten en fluiten wel eens helpen. zelf gaan plassen werkt ok. was weekend op de veluwe en moest ontzettend nodig. paard stil gezet en zo gaan plassen op het ruiterpad. nasir dacht he dat kan ik ook, dus wij samen plassen, maar dat is niet handig op een wedstrijd Lachen Het drinken is echt paard afhankelijk. Uck drinkt altijd als hij dorst heeft, die valt gewoon aan op een emmer. Nasir drinkt vaak pas na 50 km. ik weet dta dus ga ook niet moeilijk doen in de km daarvoor. Ik heb de hoop dat hij in zijn 2e endurance seizoen (aankomd jaar) wel gaat drinken.

Geniet van de dag

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 16:28

Zo te horen is het dus wel vrij normaal dat paarden niet willen drinken en ik merk ook dat ik me daar dus geen zorgen over hoeft te maken. Ook het plassen zal wel losbarsten, hahahaha.

Ben trouwens wel heel benieuwd hoor. Ik start volgend jaar voor het eerst en heb er echt ontzettend veel zin in. Gisteren voor het eerst 4uur gereden en dat is eigenlijk super gegaan.

Groetjesss


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers