*Veel appels slecht voor gezondheid?*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

*Veel appels slecht voor gezondheid?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:11

Ik hoorde van een meisje bij ons op stal,dat veel appels geven,in elk geval teveel,fataal voor het paard kan aflopen!
Ik schrok wel,want mikey krijgt wel vaak een appeltje.
ze vertelde me het verhaal,dat een paard van een kennis van haar,eraan is doodgegaan.
hij kreeg regelmatig appels,en die zijn door het lange darmenstelsel gaan gisten in zn buik,dit werdt op een gegeven moment hem dus fataal.
Dit is nog niet zo lang geleden gebeurd.

ik wou het even vragen hier,ik had het nog nooit gehoord,ik hou het vanaf nu wel met mate bij en ga liever aan de wortels

het is ook niet zo dat ik kilo's appels aan mikey geef.
maar weet iemand wel,bij welke hoeveelheid het schadelijk kan zijn?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:43

Nouw.. dat zal wel meevallen hoor, er staan zat pony's dag en nacht in de boomgaard, en die vallen ook niet om. Maar op het moment dat ze overrijpe appels gaan eten, dan kan ik me voorstellen dat dat gaat gisten.
Wanneer de dieren in afrika de overrijpe vruchten opeten uit de boom, liggen ze flink dronken te wezen onder de boom. Had op tv gezien.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:48

Mijn pony kreeg elke dag 1 appeltje.
Stond ook een paard op stal die elke dag wel 4 appels kreeg (van die zure groene).
Die had nogal een slast van koliek en winderigheid.
En ze stond bijna constant tegen de wand aan te trappen...

Overrijpe appels gaan nog sneller gisten...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:52

Nee nog nooit van gehoord Maar ik ga wel mee in het verhaal dat als ze teveel overrijpe appels eten het minder goed is i.v.m. het gisten. Te veel peren is zeker weten niet goed, dat gaat ook gisten op de maag.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:01

nou ik denk niet dat dat waar is.mijn paard krijgt elke dag 2 appels al 2 /2,5 jaar lang en de mijne leeft ook nog dus denk niet dat het waar is en heb er nog nooit van gehoord ook.
groetjes sanne & snoocky

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 22:22

ik geloof wel dat ze teveel krijgen...meer als 2 per dag,dus een hele bak vol,het wel heel slecht is..
als ze constant appel in de darmen hebben dat het dan gaat gisten,zo vertelde dat meisje het mij.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:46

Ik heb ook weleens gehoord dat paarden van teveel appels dronken kunnen worden , zal dan inderdaad wel met dat gisten te maken hebben, maar mijn paard krijgt ook elke een appel, soms ook twee. Ook banaan vindt ze heerlijk. Trouwens als we het toch over fruit enz hebben, wat geven jullie nog meer ? Ik geef elke dag dus wat winterpeen , en een appel en soms dus een banaan maar zou het ook leuk vinden om eens wat anders te geven , maar wat mag nog meer ? Ik ben er namelijk altijd een beetje huiverig voor dat ik misschien iets verkeerds geef.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:43

Dat verhaal van te veel appels heb ik ook gehoord. Mijn paarden krijgen iedere dag een appel. In het najaar meer (we hebben appelbomen), maar nooit meer dan 4 per dag.
Een paard in de boomgaard zetten lijkt me niet goed. Ze krijgen niet alleen teveel appels binnen, maar kunnen ook stikken als ze zelf een appel van de boom plukken !!
Je kunt bij www.jordenshippo.nl een fruitmix bestellen. Volgens mij zit daar ook mango bij, maar ik zou het moeten nalezen om zeker te zijn. Die van mij zijn ook dol op pruimen (zonder pit!!) en in de zomer krijgen ze wel eens watermeloen, waar ze ook dol op zijn.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:39

van teveel appels kunnen ze wel gaskoliek krijgen,
dat komt denk ik dan doordat de appels gaan gisten

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:10

een appeltje (of twee) per dag is niet erg, maar het moeten er geen 10 op een dag worden, dat is gewoon slecht voor een paard. En dan kan het idd. gaan gisten.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 16:29

Novelle schreef:
van teveel appels kunnen ze wel gaskoliek krijgen,
dat komt denk ik dan doordat de appels gaan gisten



Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:38

Van veel appels kunnen paarden dronken worden (heb ik gehoord) want het suiker wat erin zit gaat bij hun gisten en dan zetten ze het om in alcohol...
Dat gebeurt ook als je ze veel suikerbieten geeft...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:17

Paard van mijn zusje kreeg gewoon een stuk of 5 appels op een dag. En dat 1 jaar lang (ongeveer) en heeft nooit ergens last van gehad. De andere paarden op stal ook niet. Ik denkdat de individuele gevoeligheid ook een grote rol speelt.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:22

Overal waar te voor staat is slecht. 1 appel per dag of 2, ok. Maar niet overdrijven, geld bij alles Lachen

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:19

een paar per dag geeft niet, maar ik denk dat als ze nooit ene appel krijgen en dan een paar kilo (bv.) dat, dat niet helemaal goed voor ze is

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:14

af en toe een appeltje kan geen kwaad elke dag een emmer ja dat wel daar kunnen ze koliek van krijgen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:16

Omegamedo schreef:
Ik heb ook weleens gehoord dat paarden van teveel appels dronken kunnen worden , zal dan inderdaad wel met dat gisten te maken hebben, maar mijn paard krijgt ook elke een appel, soms ook twee. Ook banaan vindt ze heerlijk. Trouwens als we het toch over fruit enz hebben, wat geven jullie nog meer ? Ik geef elke dag dus wat winterpeen , en een appel en soms dus een banaan maar zou het ook leuk vinden om eens wat anders te geven , maar wat mag nog meer ? Ik ben er namelijk altijd een beetje huiverig voor dat ik misschien iets verkeerds geef.


die vanmij krijgt af en toen een appeltje in de winter paar winterpenen en banaan vind ze heerlijk maar niet teveel das niet goed voor depoeperij!!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:20

Van zuure appels kunnen paarden dronken worden en deze gaan sneller gisten dan zoete appels deze moet je dus met mate voeren, zoete appels daarin tegen kun je aardig wat van voeren, mijn paard krijgt 1 emmer met appels, wortels en peren per dag (zoete).

Paardensnoepjes, brood, pepermuntje, dropjes, granenmix, muesly gaat er allemaal wel in hoor bij de meeste paarden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:35

Mijn pony's kregen vroeger een appeltje of 6-8 per dag. Ligt aan de maat, meestal hebben wij hele kleintjes.
Dit is nu nog maar een stuk of 4-5. Omdat mijn Haflinger vorig jaar ziek is geworden doordat de appels waarschijnlijk bespoten waren met een bepaald gif. Hij kon er niet tegen en kreeg allemaal bulten.