romal reins

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

romal reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 14:56

Ik heb sinds kort een romal rein en wil dit wel eens uitproberen.
Wie rijd hier nog meer mee?
wat is het voordeel/nadeel tov een split rein.?
Hoe rij je correct met een romal?
Welk bit gebruik je dan?
Train je er ook mee, of rijd je alleen de wedstrijden ermee en pak je hem een paar keer van te voren even voor het gevoel.

Boel vragen, maar ik ben dan ook erg nieuwsgierig.

Groetjes Peppy

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:00

(zou je aan mij willen vertellen wat een romal rein is,
en wat is een split rein?)
denk dat ik wel weet hoe het eruit ziet, maar wat is welke nou,

ja, ik ben vandaag in een lastige bui, haha

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:35

een romal rein bestat vaak uit kwalen of versiersels en halverwege komt het samen en hou je 1 rein over.
de correcte manier? 1 hand om het gedeelte waar de reins samen komen, er mag geen vinger tussen zitten. en het uiteinde in je andere hand.
je moet het lekker vinden om mee te rijden vind ik en is eigenlijk alleen handig als je paard op 1 hand te rijden is. voor trainingen dus eigenlij kniet handig. maar eraan laten wennen (meer voor jezelf dan voor je paard denk ik) is wel zohandig . het wordt meestal gebruikt in samanwerking met een shank. omdat je daarmee ook met 1 hand behoort te rijden.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:45

Nadeel van een romal tijdens de training vind ik dat ik er niet mee kan sjoemelen.
Voordeel van een romal tijdens de training vind ik dat ik er niet mee kan sjoemelen.

Haha!
Het allergrootste voordeel is dat je tenminste wat in je andere hand hebt, dat je er niet zo ongemakkelijk mee zit te houwen in een wedstrijd.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:14

Ben er ook een liefhebber van. Teugels zitten altijd gelijk en de ruiter zit vaak rechter op het paard door de manier waarom je hem moet vasthouden. Vaak zie je bij een splitrein dat de "losse" arm tijdens het rijden iets naar achter wordt gehouden, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor je zit. Met een romal ben je "verplicht" je handen meer bij elkaar te houden. Lekker los teugeltje er bij.... En ja hoor, je kunt er ook gewoon mee corrigeren. Oefening baart kunst!
Ik gebruik hem overigens pas wanneer ik een paard met een gewoon gebroken trensje goed in de rondte kan rijden.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:37

Ik ben er toevallig net 2 weken mee aan het rijden. Na even wennen vind ik het nu erg prettig rijden. Mij werd geadviseerd eens een tijdje met romals te rijden omdat ik met split reins makkelijk de teugels ongelijk had. Bij romals blijven ze dus gelijk. Verder kun je met romals makkelijker je hand optillen om de schouders omhoog te krijgen.
Het is wel zaak dat je paard goed reageert op nekreining en goed tussen de teugels blijft, omdat je met split reins makkelijker even een van de teugels wat korter kunt maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:38

ik rij ermee...Ik ben ermee begonnen te rijden omdat de manier van vasthouden van split reins voor mijn pols te belastend was (ik kan niet veel hebben aan mijn pols door een ziekte).

Voordeel vind ik dat je dus de teugel in een vuist mag houden. Dat je er inderdaad niet mee kunt sjoemelen en als je het netjes doet ga je er ook mooi van zitten.

Het risico is wel dat je je bovenlijf teveel bijdraait waardoor je niet meer rechtzit. Hier moet je echt op letten.

Bovendien vindt ik het mooier.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:08

Ik vind het altijd een erg mooi gezicht en je hebt idd wat in je andere hand. Ik heb er nog nooit mee gereden, maar lijkt mij moeilijker. Met een vinger tussen de teugels kan ik altijd b.v. nog een beetje stelling vragen. (heb ik meestal in changement wat nodig).

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:57

Vat houden als een bosje bloemen is mij verteld. Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar die losse teugel lijkt me handig om een klap mee uit te delen.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:02

dapperdier schreef:
Vat houden als een bosje bloemen is mij verteld. Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar die losse teugel lijkt me handig om een klap mee uit te delen.


dat moet je vooral nooit doen... er een klap mee uitdelen. Het losse deel bungelt namelijk naast het paard. Als een paard gaat bedenken dat zo'n los bungelend deel ook een klap kan opleveren, wordt het het niet rustiger op...

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:41

sorry..nee moet je nooit doen... ik vergeet wel eens dat niet alle paarden zo koel ( hmm dom?) als Blizz zijn. Ik kan zwaaien met teugels wat ik wil, daar issie op getraind.

Dus 'don't do this at home!'
( o en het mag niet op wedstrijden geloof ik...)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:49

Laten we elkaar geen zand in de ogen strooien. Westernteugels zijn niet voor de lol zo lang dat een paard er soms haast over struikeld en het 2e stuk van de romal zit er niet omdat die andere hand er anders zo 'werkeloos' bij hangt. het laatste brede stukje leer heet niet voor niets een 'popper'.
Anders hadden westernruiters nl wel gewoon ook een zweep vast Cool

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 19:48

Ik heb er nu een paar keer mee gereden, maar ik vind het helemaal niets. Geef mij maar mijn splitreins. Kan ik op twee handen losrijden en dan op één hand verder trainen. Ik moet mijn paardje af en toe toch even corrigeren in de hoofdhouding en dan heb ik die romal net te lang of weer te strak en stelling bijschaven wil ook moeilijk.
Nee niets voor mij. Aan de muur ermee

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:07

Ik heb ze ook gehad omdat ik buiten altijd op een hand rijd. Als het nodig is kon ik ze wel op 2 handen pakken, je neemt het ene deel van de teugel samen met het losse deel in één hand en het ander stuk teugel in je andere hand.
Maar ik heb geen zin om altijd 2 handen 'buitenboord' te hebben, daar krijg je 's winters extra koude handen van Lachen
En het enkele stuk loslaten is geen optie, want dan hangt het bij Sugar op de grond.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:35

PeppySan schreef:
en stelling bijschaven wil ook moeilijk.
Nee niets voor mij. Aan de muur ermee


stelling vragen is idd waarschijnlijk moeilijk met een Romal. Hier heb ik dus geen last van omdat B'elanna ook engels dressuurgereden is. Stelling vraag ik met mijn binnenbeen. Dus dat nadeel valt weg...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:14

Anya schreef:
stelling vragen is idd waarschijnlijk moeilijk met een Romal. Hier heb ik dus geen last van omdat B'elanna ook engels dressuurgereden is. Stelling vraag ik met mijn binnenbeen. Dus dat nadeel valt weg...

Ook in het Western rij je met je benen, anders heb je leuk steling in de hals (als ik af ga op jou argument) en niet in het lijf. Stelling zit in het hele lijf, van neus tot staart en niet alleen maar in de hals. Het zelfde verhaal als je paard laten afbuigen (rot term) mensen kijken ook alleen maar naar het hoofd en hals maar niet wat de rug doet!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:24

Ods"]
[quote="Anya schreef:
stelling vragen is idd waarschijnlijk moeilijk met een Romal. Hier heb ik dus geen last van omdat B'elanna ook engels dressuurgereden is. Stelling vraag ik met mijn binnenbeen. Dus dat nadeel valt weg...

Ook in het Western rij je met je benen, anders heb je leuk steling in de hals (als ik af ga op jou argument) en niet in het lijf. Stelling zit in het hele lijf, van neus tot staart en niet alleen maar in de hals. Het zelfde verhaal als je paard laten afbuigen (rot term) mensen kijken ook alleen maar naar het hoofd en hals maar niet wat de rug doet!
[/quote]
Ods inderdaad.... daarom geloof ik niet zo in stelling vragen met de teugels. Ik vraag stelling met het binnenbeen en mijn buitenbeen naar achter iets wakend moeten ervoor zorgen dat ze stelling door haar hele lijf heeft. Dus kortom... Dat je met een romal wat minder speelruimte bij de teugels hebt vind ik niet zo'n probleem... Je moet het nu wel met je benen oplossen...

Dus alleen stelling in de hals...is niet mijn argument Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:56

Anya schreef:
Ods inderdaad.... daarom geloof ik niet zo in stelling vragen met de teugels. Ik vraag stelling met het binnenbeen en mijn buitenbeen naar achter iets wakend moeten ervoor zorgen dat ze stelling door haar hele lijf heeft. Dus kortom... Dat je met een romal wat minder speelruimte bij de teugels hebt vind ik niet zo'n probleem... Je moet het nu wel met je benen oplossen...

Dus alleen stelling in de hals...is niet mijn argument Haha!


Ik begrijp het hoor Anya! Knipoog Het word zo vaak verkeerd verteld, MAAR er zijn maar weinig mensen die zo rijden!! Als ik kijk naar de nagevelijkheid bij een paard zie ik VEEL paarden die helemaal geen halsspier hebben! Dan weet ik al genoeg, dat zijn dieren die met het neusje laag leren te lopen zonder de rest van het lijf te gebruiken, omdat de ruiter dat niet vraagt. Overgens zie je dit vaak bij de rukkers en plukkers!!

Overgens rijden wij met romal, het fijne ervan vind ik dat je de hand mooi in het midden houd, altijd je teugels gelijkt hebt (controleer regelmatig of beide nog wel gelijk zijn!! Soms wil de ene meer oprekken dan de ander! Net als bij beugelriemen.) Het nadeel...door de vuist te maken verliezen een hoop mensen het gevoel, hou je hand ontspannen, neem ze tussen je duim en wijsvinger en met je andere vingers kun je iets corrigeren.

Ben je een Bokker of een Jokker....



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers